Hoe kan je het beste zemelen voeren???
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hoe kan je het beste zemelen voeren???

Jovarna schreef:Ik betwijfel of zemelen helpen om dikker te worden, maar het zorgt in ieder geval voor buikvulling (wil je dat?). Verder hebben zemelen een paar nadelen:
- Het werkt laxerend (hoeft geen nadeel te zijn, maar het is dus ook niet nodig wanneer je pony gewoon goede ontlasting heeft).
- Er zit verhoudingsgewijs 19% eiwit in en aangezien onze paarden over het algemeen al te veel eiwit binnen krijgen (gras, kuil, brok, muesli e.d.) lijkt me nòg extra eiwit niet goed.
- Het verstoort de calcium-fosfor verhouding.
Dus vandaar dat ik het aan je vroeg. Persoonlijk zou ik dus niet zomaar zemelen gaan bijvoeren. Het beste is gewoon om je pony onbeperkt hooi te geven.
Wat en hoe wordt hij momenteel gevoerd?
Sugarmiss schreef:Waarom heet water en dan afkoelen ?? Kun je niet zo goed meteen minder heet water nemen.
Het hoeft niet te wellen tenslotte.

Wien schreef::o Hoe kan je het beste zemelen voeren???![]()

Wien schreef:Hij krijgt 's ochtends een hele schep bix (ik weet niet of je dat nou in kilo's of liter is...) met wat brood en peentjes.. 's middags weinig bix, meer peentjes enz... 's avonds weer hetzelfde als 's ochtends. Hij krijgt bij avondvoer en ochtendvoer een plak hooi en bij het voer krijgt hij altijd een hele schep muesli over een dag verdeeld.
Maar ik kan dus beter maismeel of bietenpulp??? Dan denk ik dat ik maismeel neem, want bietenpulp hebben ze hier in de buurt volgens mij niet. Maar maismeel moet je toch een soort slobber van maken???
Palhaço schreef:ik geef het ook met koud water dat het een papje is...
er is mij verteld dat ze er juist niet dik van worden...
ik geef het tijdelijk omdat mijn hengst nu 2 maanden alleenmaar stapt d.m.v. peesblessure..
i.p.v. haver en brok krijgt hij nu wortels, handje brok en half schepje zemelen... zodat hij toch wat kan eten tijdens de voerbeurten..
(en natuurlijk onbeperkt hooi)
dutske schreef:dat paard is gezond, alleen zijn been is beschadigt
maar kwa afweer en dergelijke heeft dit paard geen problemen