Zemel vraagje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wien

Zemel vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 22:16

Hoe kan je het beste zemelen voeren???

Anoniem

Re: Zemel vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:28

Waarom zou je dit willen?

Wien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 22:31

Mijn verzorgpony is aan de mager kant... het kan toch geen kwaat om hem dan zemelen bij te voeren??? ik dacht dat zemelen daar goed voor zijn...

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:41

Zemelen helpen niet echt bij magerte, ze helpen alleen om de darmen wat beter te laten functioneren.
Als het jou echt om het dikmaken gaat moet je maismeel of bietenpulp bij gaan voeren.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:43

En pas op met pulp, dit moet goed lang weken.....

Maar om op je vraag terug te komen

Ik doe het altijd met wat lauw water aanmaken. Maar idd om een paard dikker te maken is dit niet het juiste voer. Ik geef het meer als lekkernij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:44

Ik betwijfel of zemelen helpen om dikker te worden, maar het zorgt in ieder geval voor buikvulling (wil je dat?). Verder hebben zemelen een paar nadelen:
- Het werkt laxerend (hoeft geen nadeel te zijn, maar het is dus ook niet nodig wanneer je pony gewoon goede ontlasting heeft).
- Er zit verhoudingsgewijs 19% eiwit in en aangezien onze paarden over het algemeen al te veel eiwit binnen krijgen (gras, kuil, brok, muesli e.d.) lijkt me nòg extra eiwit niet goed.
- Het verstoort de calcium-fosfor verhouding.

Dus vandaar dat ik het aan je vroeg. Persoonlijk zou ik dus niet zomaar zemelen gaan bijvoeren. Het beste is gewoon om je pony onbeperkt hooi te geven.
Wat en hoe wordt hij momenteel gevoerd?

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:06

Je kan beter goed voer voeren, vraag eens aan mensen die erg veel vanaf weten.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:20

Ik geef mijn eigen pony altijd zemelen. Gewoon omdat ze dan een "vol" gevoel krijgt (en dus niet altijd staat de bedelen), maar voornamelijk omdat ze vaak last heeft van koliek. Zemelen stimuleren de peristaltiek in de darmen, waardoor kansen op verstoppingen vaak kleiner worden.. (bij pepper indd geval wel).
qua eiwitten betreft: zomers voer ik haar geen zemelen, tis puur voor van de winter en wanneer er een overgang qua voer/eet gedrag plaatsvindt, dus wanneer ze van 24/7 wei weer naar stal moet.

on topic: je hebt ook EM-MIX te koop in bijv de Boerenbond etc, dat is een mix die veel VETTEN bevat.
Je kan eigenlijk hetzelfde effect bereiken als je een scheutje olie door het voer doet hoor!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:14

Zemelen helpt niet om dikker te worden.
je kunt dan inderdaad beter maismeel of bietenpulp gaan voeren.
Goed kuilvoer doet vaak ook al wonderen.

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 10:27

Jovarna schreef:
Ik betwijfel of zemelen helpen om dikker te worden, maar het zorgt in ieder geval voor buikvulling (wil je dat?). Verder hebben zemelen een paar nadelen:
- Het werkt laxerend (hoeft geen nadeel te zijn, maar het is dus ook niet nodig wanneer je pony gewoon goede ontlasting heeft).
- Er zit verhoudingsgewijs 19% eiwit in en aangezien onze paarden over het algemeen al te veel eiwit binnen krijgen (gras, kuil, brok, muesli e.d.) lijkt me nòg extra eiwit niet goed.
- Het verstoort de calcium-fosfor verhouding.

Dus vandaar dat ik het aan je vroeg. Persoonlijk zou ik dus niet zomaar zemelen gaan bijvoeren. Het beste is gewoon om je pony onbeperkt hooi te geven.
Wat en hoe wordt hij momenteel gevoerd?

Hij krijgt 's ochtends een hele schep bix (ik weet niet of je dat nou in kilo's of liter is...) met wat brood en peentjes.. 's middags weinig bix, meer peentjes enz... 's avonds weer hetzelfde als 's ochtends. Hij krijgt bij avondvoer en ochtendvoer een plak hooi en bij het voer krijgt hij altijd een hele schep muesli over een dag verdeeld.

Maar ik kan dus beter maismeel of bietenpulp??? Dan denk ik dat ik maismeel neem, want bietenpulp hebben ze hier in de buurt volgens mij niet. Maar maismeel moet je toch een soort slobber van maken???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:51

Ik geef zemelen met maismeel. Dit moet je aanmaken met water. Er moet zoveel water bij dat er niks meer droog is (dan werkt het verstoppend) maar dat er geen water in de emmer staat (dan werkt het laxerend).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:38

ik geef bietenpulp met zemelen(juist voor de ca-fosfor verhouding),
ik zet het s'ochtsends klaar voor s'avonds, op een emmer water een halve schep bietenpulp en een hele schep zemelen. het houdt mijn oudere merrie met slecht gebit goed in conditie naast haar gewone dieet(onbeperkt kuil, brok)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:30

Geef er eerst maar eens minimaal een plak hooi extra bij. 2 plakken is echt te weinig als ze aan de magere kant is.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:04

ik geef dagelijks zemelen.Een klein beetje om er een medicijn in te doen.Ik maak het aan met heet water en laat het dan afkoelen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:03

Waarom heet water en dan afkoelen ?? Kun je niet zo goed meteen minder heet water nemen.
Het hoeft niet te wellen tenslotte.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:11

Sugarmiss schreef:
Waarom heet water en dan afkoelen ?? Kun je niet zo goed meteen minder heet water nemen.
Het hoeft niet te wellen tenslotte.

Zemelen moet je ALTIJD laten wellen!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:17

Als ik zemelenm gebruik dan gooi ik er water op, even roeren en het spul is klaar. Dat spul zuigt zo snel water op, dat hoef je echt niet te laten staan.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:26

ik geef het ook met koud water dat het een papje is...
er is mij verteld dat ze er juist niet dik van worden...
ik geef het tijdelijk omdat mijn hengst nu 2 maanden alleenmaar stapt d.m.v. peesblessure..
i.p.v. haver en brok krijgt hij nu wortels, handje brok en half schepje zemelen... zodat hij toch wat kan eten tijdens de voerbeurten..

(en natuurlijk onbeperkt hooi)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:32

Zemelen zijn handig als je eens medicijnen oid moet geven en je samen met wat brok eens 'soep' wilt maken, verder is het gewoon 'afval'.
Mensen verteren het zelfs niet eens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:55

Wien schreef:
:o Hoe kan je het beste zemelen voeren???

in zijn voerbak

nee, even serieus:
eerst: meer hooi.
geef smorgens maar een plak, smiddags een plak, en savonds2 plakken (of smorgens 2 plakken en savonds 2 plakken)
daarnaast het gewone voer.
savonds 1 schep zemelen, rul gemaakt met water.
houdt de mest in de gaten, wordt die te slap dan voer je de zemelen wat droger, wordt die te hard, voer de zemelen wat natter.
geef daarnaast ook een schep maisvlokken bij, en het zal helemaal goedkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:30

Wien schreef:
Hij krijgt 's ochtends een hele schep bix (ik weet niet of je dat nou in kilo's of liter is...) met wat brood en peentjes.. 's middags weinig bix, meer peentjes enz... 's avonds weer hetzelfde als 's ochtends. Hij krijgt bij avondvoer en ochtendvoer een plak hooi en bij het voer krijgt hij altijd een hele schep muesli over een dag verdeeld.

Maar ik kan dus beter maismeel of bietenpulp??? Dan denk ik dat ik maismeel neem, want bietenpulp hebben ze hier in de buurt volgens mij niet. Maar maismeel moet je toch een soort slobber van maken???

Ik zou de hoeveelheid brok maar afbouwen en veel meer hooi gaan geven. Twee plakkies hooi per dag is echt te weinig! En ruim 2 kilo brok èn ook nog een hele schep muesli per dag is te veel.
Je kunt nu wel een dikmakertje gaan geven, maar feit is dat de pony te weinig hooi krijgt en dat hij vanzelf aankomt wanneer hij hier voldoende van krijgt. Bovendien heeft hij meer hooi nodig omdat ie nu eenmaal paard is, daar is zijn spijsverteringskanaal op gebouwd (op ruwvoer dus, geen kant en klare maaltijden.)

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:33

Palhaço schreef:
ik geef het ook met koud water dat het een papje is...
er is mij verteld dat ze er juist niet dik van worden...
ik geef het tijdelijk omdat mijn hengst nu 2 maanden alleenmaar stapt d.m.v. peesblessure..
i.p.v. haver en brok krijgt hij nu wortels, handje brok en half schepje zemelen... zodat hij toch wat kan eten tijdens de voerbeurten..

(en natuurlijk onbeperkt hooi)

Dat is echt af te raden ivm de scheve calcium/fosfor verhouding!
Een 'gezond' paard kan je het geven

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:41

dat paard is gezond, alleen zijn been is beschadigt
maar kwa afweer en dergelijke heeft dit paard geen problemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:46

Sluit me bij Jovarna aan, daarom voer ik het zelden tot nooit meer.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:59

dutske schreef:
dat paard is gezond, alleen zijn been is beschadigt
maar kwa afweer en dergelijke heeft dit paard geen problemen

Dat zie je pas na lange termijn