stands worden verboden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elienn

stands worden verboden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 21:14

hallo,
ik had een vraagje!
weet iemand misschien of het waar is dat vanaf 2007 paarden stands worden verboden??

groetjes eline

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:17

ik weet iig dat er geen stands meer gemaakt mogen worden, als je nu een bedrijf zou starten, mogen er geen stands meer komen!

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 21:19

Okee hartstikke bedankt!

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:20

ik snap dat niet echt hoor!
bij mijn oudemanege hebben ze ook stands, en daar draaien de pony's gewoon in enzo, het geeft mij niet het gevoel dat ze het vervelend vinden!

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:24

als ik het goed heb begrepen moeten de stands weg. Alle paarden wat nu nog in stands staan moeten in boxen. Je krijgt hier dus tot 2007 de tijd voor. Bij ons op de vereniging staan de paarden ook in stands. Deze worden in de zomer vervangen door ruime boxen. We waren er erg veel geld voor nodig maar met een inzamelingsactie is dit goed gekomen en gaat de bouw beginnen.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:05

Ik kan me er ook helemaal in vinden dat dit niet meer mag! Alsof een stal nog niet klein genoeg is, laat staan een stand. Ik ben echt blij dat ze nu in boxen moeten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:08

bij ons op de manege staan de meeste pony's ook nog in stands, de paarden hebben wel altijd al boxen gehad.
Maar ik zou niet weten hoe ze bij ons de pony's allemaal een box moeten gaan geven.. daar ik geen plek voor volgens mij...

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:18

Ik kan het me niet voorstellen, Het word door zóveel mensen gebruikt. hoe kunnen ze dat in godsnaam controleren, en hoeveel mensen zouden nieuwe stallen moeten bouwen en dat niet kunnen bekostigen.. Het lijkt me echt sterk!

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:20

bij onze manege hebben ze ook stand , de eigenaar probeert al jaren een vergunning te krijgen om stallen te bouwen en de stands plat te gooien , maar wij hebben weer zo'n klote gemeente die alleen maar aan zichzelf denkt..

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:27

ik ken een pony in een stand die nu in een stal staat
het beestje is helemaal de weg kwijt en heeft zich zelfs al open gehaald
nu we een paar maanden verder zijn heeft ze haar plekje gevonden maar ze voelde zich in het begin zeker niet goed in zo n grote stal

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:31

Wel beter dat stands verboden gaan worden, meesten paarden zijn een stuk vrolijker als ze in een box ( of gewoon buiten ) staan

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:35

spritsie schreef:
nu we een paar maanden verder zijn heeft ze haar plekje gevonden maar ze voelde zich in het begin zeker niet goed in zo n grote stal

Dat zegt in mijn ogen meer over de stand dan over de box.

Tomboy0

Re: stands worden verboden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:46

Ik heb op 5 september 2005 hier over een mailtje naar de dierenbescherming gestuurd. Misschien is die wetgeving inmiddels veranderd.

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail van al weer een tijdje geleden, waarop wij nu pas en daarvoor onze excuses antwoord geven. Dat antwoord even is uitgebleven heeft alles te maken met de vakantieperiode en wij hopen dat u daarvoor begrip heeft.

Aanbindstallen (stand) voor paarden en pony's worden onder meer in
Nederland nog gebruikt (met name door grootschalige houderijen).
Aanbevelingen in relatie tot deze huisvestingsvorm richten zich op
voldoende bewegingsvrijheid om makkelijk te kunnen gaan staan en liggen. In Denemarken zullen aanbindstallen vanaf 2005 worden verboden. In Nederland zijn er geen wettelijke eisen voor paardenstallen. Er zijn alleen richtlijnen en aanbevelingen.

Stalmaten
Huidige EU-regelgeving ten aanzien van het stallen van paarden beperkt zich tot proefdieren (EU/86/609, 1986). Voor gezelschapspaarden (ten behoeve van sport/recreatie) zijn richtlijnen opgesteld door overheden van individuele landen volgens de EU leidraad: "Members States shall ensure that the
conditions under which animals (other than fish, reptiles or amphibians)
are bred or kept, having regard to their species and to their degree of
development, adaptation and domestication, and to their physiological and ethological needs in accordance with established experience and scientific knowledge, comply with the provisions set out in the Annex". Tabel 2 geeft een overzicht van huidige regelgeving en aanbevelingen in Nederland

Overzicht van wettelijke eisen en aanbevelingen ten aan zien van
paardenstalmaten in Nederland
|---------------+------------------+-------------------+------------+-----------|
| Land en | Staltype | Stalmaten stm = | Oppervlakte|
|
| organisatie | | stokmaat | s in m2 | Status
|
| | | /schofthoogte | (bij stm |
|
| | | | van 1.65) |
|
|---------------+------------------+-------------------+------------+-----------|
| | | | |
|
| NL, | Volwassen paard | Boxlengte en | |
Aanbevelin|
| PV 1998, | of pony | breedte: | 11 m2 | g
|
| Lelystad | | [2 x stm]2 | |
|
| |Kraambox | 4.5 m x 3 m |13.5 m2 |
|
| | Gesloten Loopstal| Veulens ? tot 6 | 8 m2 |
|
| | | maanden | 12 m2 |
|
| | | Tot ? 1 jaar | 14 m2 |
|
| | | Tot ? 2 jaar | 16 m2 |
|
| | Aanbindstallen | Volwassen | |
|
| | | 1,50 tot 1,70 x 3| |
|
| | | m | |
|

Wij nemen aan u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groeten,
LANDELIJKE INSPECTIEDIENST DIERENBESCHERMING
het secretariaat

Steun de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming,
geef een gift op giro 9870 tnv de Landelijke Inspectiedienst
Dierenbescherming te Den Haag!
Kijk op http://www.dierenbescherming.nl

31-07-2005, 21:00

Hallo,
Ik vraag me al een tijd af of stands (voor paarden en pony's) nou verboden zijn? De een zegt van wel en de ander niet. Want in maneges komt het nog vaak voor, bv. een manege waar de pony's alleen maar (natuurlijk buiten het rijden om) in stands staan.
Ik hoop dat ik snel een antwoord zal krijgen.
Met vriendelijke groeten,
(naam verwijderd)

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:52

Coby schreef:
spritsie schreef:

Dat zegt in mijn ogen meer over de stand dan over de box.

ben ik het ook helemaal mee eens, maar hou er wel rekening mee dat als zo n beestje zijn hele leven al in een stand staat hij misschien echt moet wennen in een grote stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:54

Elienn schreef:
hallo,
ik had een vraagje!
weet iemand misschien of het waar is dat vanaf 2007 paarden stands worden verboden??

groetjes eline

Liever vandaag dan morgen... Elk dier heeft recht op een bepaalde bewegingsvrijheid. Dat er nog bedrijven zijn die stands hebben, daar snap ik helemaal niets van

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:16

fretje schreef:
Elienn schreef:
hallo,
ik had een vraagje!

groetjes eline

Liever vandaag dan morgen... Elk dier heeft recht op een bepaalde bewegingsvrijheid. Dat er nog bedrijven zijn die stands hebben, daar snap ik helemaal niets van

Je haalt de woorden uit mijn mond!

Jessicauvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:34

Waren die stands niet al in 2002 verboden?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:34

JessicaChico schreef:
Waren die stands niet al in 2002 verboden?

denk het niet want anders hadden de meeste maneges denk ik geen stands meer
ik hoop dat ze dat wel gaan invoeren per 2007 (liefst vandaag natuurlijk nog) maar ik vind het zielig voor die paardjes die daar in moeten staan

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:39

Vanaf 2007 worden ze idd verboden geloof ik

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:40

Bij mij hebben ze de stands al niet meer, en hebben nu groepsboxen !

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:42

Bij ons zijn er nooit stands geweest!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:44

Ik vind het een goede zaak!

adnil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:00

Ik vind het ook een hele goede zaak
Op de manege waar Ranger staat staan de manegepony's ook nog in stands. De paarden staan al in boxen. Neem aan dat ze dit jaar gaan verbouwen (in de zomer als de pony's buiten staan) om er boxen van te maken!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:09

Ik ken een manege waar ze stands hebben, en geen buitenbak of weidegang. Die paarden komen vanuit de zeer smalle stand (ze kunnen niet keren, je kunt er amper naast staan om te borstelen) alleen er uit om gereden te worden. En hierna gaan ze weer terug in de stand. GEen weidegang en geen buitenbak. In zo'n geval vind ik dat het welzijn van de paarden er onder lijdt. Hier is overigens geen plaats om de ong. 15 paarden in boxen te zetten (van de stands zouden misschien 4 boxen gemaakt kunnen worden).

Maar als je een stand hebt die breed genoeg is, het paard geregeld buiten i nde wei mag, dan heb ik er minder moeite mee. Blijft natuurlijk zo dat een box met dagelijks weidegang altijd beter is. Maar je kunt niet zomaar alle oude gebouwen ombouwen.

Volgens mij hebben ze op paleis het Loo ook nog stands.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:13

Om stands te verbieden, zal daar eerst een wet voor moeten komen en die is er niet. Dus ze zijn niet verboden per 2007.