mijn bak thuis is 13 x 32 meter, ik rijd daarin met mijn kwpn merrie van 19 jaar, 1,62 m. En dat gaat heel prima, ook voor serieus trainen (M1 nu). Natuurlijk is 20x40 of 20x60 ideaal, maar met wat minder kun je ook toe. Wat belangrijk is is de breedte, want op mijn 13 meter rijd je meer een stukje grote volte, haast geen rechtuit op de korte zijde. En de lengte is o.a. belangrijk voor goede middendraf, en middengalop trainen. Ik zou langwerpig kiezen i.p.v. vierkant, want dat lijkt mij echt geen rijden... Ik zou mijn eigen bak niet willen missen, niet al te groot maar wel op eigen grond, zonder pottenkijkers
, rustige omgeving, het 's avonds laat nog thuis kunnen rijden weegt ruimschoots op tegen in een grotere bak trainen maar er eerst heen moeten rijden. Hiervoor reed ik enkele jaren met mijn 1.68 m kwpn ruin in de bak toen hij nog 13 x 26 lang was, ook dat ging prima. De extra meters lengte heb ik erbij genomen om langere lijnen te kunnen rijden, hij is nu wat uit verhouding maar ook dat is niet lastig met rijden. Tja meer ruimte is er niet, dus we doen het er mee 
Als ik de keuze had zou ik gaan voor een 20x60, dat is echt geweldig, of een 20x40, 11x18 heb ik nog nooit van gehoord.
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door stefje op 17-03-06 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt