Stand = zielig?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veline

Stand = zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 13:31

Ik wil hier graag jullie mening ver hebben. Wij hebben op de boerderij onze pony`s(die niet hoger zijn dan 1.35m) op stand staan, en de twee paarden staan gewoon in stal. De pony`s kunnen niet op stal staan, want waar ze nu staan is vroeger een koeienstal geweest, we kunnen dat gewoon niet verbouwen. Maar wat is jullie mening over pony`s die op stand staan?

Onze pony`s staan daarnaast wel elke dag buiten, ze staan dus eigenlijk alleen `s nachts in stand. En een voordeel is dat het zo uitgemest is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:32

Als ze verder de hele dag buiten staan EN er is voldoende ruimte om VEILIG te gaan liggen, dan heb ik persoonlijk geen moeite met en stand.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:33

Ze lopen toch overdag lekker buiten? Dan zie ik geen probleem met 's nachts op stand staan.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:34

heb niet zo'n probelemen met een stand al vind ik paarden in een box altijd een wat leuker gezicht. Maar als je paarden er genoeg uit komen is t geen probleem hoor. In een box lopen ze ook geen rondjes heel de tijd.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:35

nee, ik ook niet, maar dag en nacht, daat gaat te ver!

RUBYWHITE

Re: Stand = zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:19

Doe mij maar gewoon boxen. Vind stands zelf nooit zo`n prettig gezicht.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:23

Persoonlijk heb ik het niet op stands, maar als de pony's overdag buiten komen is het niet zo weg.
Bij mij op de manege waar ik rij, staan ook 2 pony's in een stand, maar die kunnen helemaal dwars gaan staan (1tje doet dat ook vaak ).
Ze zijn ook bezig er stallen van te maken.

Ieder heeft zijn eigen mening over stands, de een vindt het niks, en sommige paarden kunnen gewoon niet in een stal staan en moeten wel in een stand.

In 2007 worden stands trouwens verboden ,dus dan moet je er wel iets aan doen

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:26

Stands verboden?

Maar als het je eigen stalling is en de paarden overdag buiten komen is er toch niks verkeerds aan.
Kan me niet zo goed voorstellen dat ze dat gaan verbieden.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:28

Daantje1981 schreef:
Stands verboden?

Maar als het je eigen stalling is en de paarden overdag buiten komen is er toch niks verkeerds aan.
Kan me niet zo goed voorstellen dat ze dat gaan verbieden.

Heb het al meerdere malen op Bokt langs zien komen, en heb het ook gehoord op manege's enzo.
Ja als het je eigen stalling is en de paarden komen genoeg buiten kan het op zich geen kwaad vindt ik, maar ken genoeg stallen/manege's waar de pony;s wel de hele dag in een stand staan, en dan ook nog in een hele kleine.
Dus in zo'n situatie vindt ik wel dat het verboden moet worden.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:30

Ik vind stands alleen zielig als paarden er de hele dag in moeten staan, maar omdat dit niet het geval is vind ik het niet zielig. Persoonlijk vind ik stallen wel wat prettiger maar goed omdat het niet anders kan.

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:31

Ik vind stands niet vriendelijk, vooral 's nachts niet. Pony's (in elk geval de mijne) willen toch vaak even liggen en dat lijkt me niet echt fijn als je met je hoofd aan de muur vast staat. Ze kunnen ook niet even lekker een rondje lopen of achterom kijken.
Het is bij jullie natuurlijk wel een groot voordeel dat ze overdag buiten staan, maar toch...
Ik zou zelf iig mijn pony nooit op stand zetten. Dan liever dag en nacht in de wei.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:34

Ik vind stands niet zo'n leuk gezicht. Maar een paard hoort eigenlijk ook niet in een stal dus.. ik heb er niet zo'n problemen mee.
Als ze overdag naar buitengaan vind ik het zeker wel kunnen

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:38

Vlover schreef:
Pony's (in elk geval de mijne) willen toch vaak even liggen en dat lijkt me niet echt fijn als je met je hoofd aan de muur vast staat. Ze kunnen ook niet even lekker een rondje lopen of achterom kijken.

Ik ken stallen waar ze dat idd niet echt goed kunnen, maar bij mij op de manege kunnen ze iig goed liggen, achterom kijken en helemaal dwars staan. Maar daar hebben ze ook wel ruime stands.
Ik ben het wel met je eens dat een stal fijner is voor een paard. (Nog fijner zou natuurlijk 24/7 op de wei staan zijn, al geldt dit ook niet voor ieder paard )

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:40

Het ligt er ook aan wat voor stands je hebt.. Ik weet niet of het nog zo is maar op manege Zilverster in Zoetermeer hebben/hadden de manegeponys een stand van ongeveer 1.25 breed met tussenwanden en voor en achter een deur. Ze stonden dus niet vast maar ze kunnen ook niet gaan liggen. Ze gaan er via de voorkant uit en via de achterkant er weer in.... Doodzielig.... op de manege waar ik stage liep hebben ze daarintegen hele brede stands (zo'n 2 meter) met een tussenbalk en de pony's kunnen ook lekker liggen. Fjordje daar dook regelmatig onder de balk door als zijn buurman in de les liep.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:47

wie verbied die stands dan?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:48

Dat zal Minister Veerman wel zijn lijkt me zo.. als het wettelijk verboden wordt.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:49

RUBYWHITE schreef:
wie verbied die stands dan?

kan het zo 1 2 3 niet vinden op internet, maar geloof dat er tijdje geleden een topic hier op bokt daarover was geopend. Zou je even moeten zoeken

vemrulz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:50

Op onze manege staan een aantal paarden in een stand, maar die kunnen zelf een beetje rollen als ze willen.
Ze staan ook aan een touw dat door een ring zit met zo'n "blok" eraan zegmaar dus ze staan ook niet strak vast want al willen ze kunnen ze met hun achterbenen helemaal uit hun stand staan

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:52

persoonlijk hou ik niet van stands. Gewoon omdat ze vast staan en weinig bewegingsvrijheid hebben. Ook al staan ze overdag buiten, ik had toch gekeken of het anders kon. heb ik ze nog liever buiten met een schuilstal dag en nacht

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:00

Ik zou ze liever dag en nacht buiten laten dan 's nachts in een stand zetten. Je zou er zelf ook niet aan moeten denken om de hele nacht op de WC te moeten zitten met uitzicht op een deur. Waar een wil is is een weg en kan je echt wel iets bouwen waardoor de pony's los kunnen of een schuilstal in de weide neerzetten.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:00

ben benieuwd hoe min. veerman dan wil controleren of iemand zn pony's in een stand heeft staan...

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:02

cissy schreef:
ben benieuwd hoe min. veerman dan wil controleren of iemand zn pony's in een stand heeft staan...

Dat vroeg ik me nou ook af.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:03

Wordt lekker duur dan, denk ik.
En als je er dan nog een hebt, krijg je zeker een fikse boete.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:04

Op onze manege hebben ze ook stands, de kleineren kunnen zich omdraaien. de rest niet. er zijn 2 die steeds losbreken. maar hebben nu zo'n hengstending om. Maar goed. In de zomer staan ze ALTIJD buiten behalve als er lessen zijn en in de winter enz elke dag 10 uur los in de bak. en als het een beetje mooi weer is wel weer even lekker buiten!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:06

Wat voor hengstending???? Toch geen hengstenbit zeker????