Veulen brok voeren, noodzakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tizra

Veulen brok voeren, noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:02

Moet een welsh A pony van 10 maanden oud bijgevoerd worden met veulenbrok? Of volstaat goed hooi ook?
Krijgt ze zonder brok tekort aan bepaalde mineralen?

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:04

Je kunt ze gewoon brok bijvoeren. Er zitten namelijk eiwitten in en veel vitamine en mineralen. Ik zou het wel doen dus. Het hoeft echt niet veel te zijn op een dag. Maar brok is nooit verkeerd! Noodzakelijk is het niet, maar wel verstandig, vind ik dan.

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:04

Bij twijfel zou ik het natuurlijk wel geven, maar ik heb ook een tinker die ook wel veulenbrok lust, maar het natuurlijk niet mag. Zodat het erg ingewikkeld wordt met bijvoeren

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:06

wij voeren ook gewoon brok aan onze 10 maanden oud veulen bij.. hij krijgt momenteel nog veulenbrok ( hij krijgt er ook muslie en lucerne bij) maar binnen kort stappen we gewoon over naar basis brok van havens..

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:06

Ik zou het wel doen, in brok zitten toch bouwstoffen die een veulen nodig heeft. Mijn kwpn veulen van 8,5 maand krijgt 3 x per dag hooi en 2 x per dag een kilo brok en 2 x per dag een 1/4 schep muslie

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:09

Je moet wel goed uitrekenen of je dan niet teveel geeft. Dat hij niet een overschot aan voeding heeft. Onbeperkt hooi is wel verstandig bij een veulen. Omdat hij in 1 jaar anderhalf x zoveel gegroeid is dan toen hij net geboren was heeft hij veel energie nodig om zo te kunnen groeien. Ik zal het eens uitrekenen wat je veulen nodig heeft.

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:14

Zou fijn zijn stefanietjuh! Ze weegt nu zo'n 200 kg denk ik. Ik ben niet in de mogelijkheid om haar iedere dag te geven, zou om de dag eventueel een probleem zijn?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:37

hoe kun je dat uitrekenen?
wij hebben nu een shireveulen van 8 maand op stal, ze krijgt ongeveer 1.5 kilo basisbrok bij, nu en dan een pootje zemelen, en wat brood

stefanietjuh

Re: Veulen brok voeren, noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:40

Heb het even uitgerekend en het beste wat je kunt geven is:

4,6 kg brok en 5,8 kg kuil. Brok zou ik iets lager doen en iets meer kuil geven. Dus zeg maar 4,5 kg brok en 6 kg kuil. Dit omdat die 4,6 en 5,8 kg voor veulens van 12 maanden zijn. En het is makkelijker te voeren zo
Als je hooi wilt geven, zou je meer moeten geven dan kuil. Omdat in kuil veel water zit en dus veel meer stoffen, je moet dus meer hooi geven om dit te compenseren.

Rekenfouten zijn mogelijk, zo goed ben ik niet in rekenen namelijk
Dus als iemand denkt dat het niet klopt, zeg het alsjeblieft!! Voordat TS'er verkeerd gaat voeren. Ik hoop dat ik je verder heb kunnen helpen.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:45

dutske schreef:
hoe kun je dat uitrekenen?
wij hebben nu een shireveulen van 8 maand op stal, ze krijgt ongeveer 1.5 kilo basisbrok bij, nu en dan een pootje zemelen, en wat brood

Ik heb een tabellenboekje waar ik de VEP en VREp van het voer kan aflezen. En er staat ook de norm in voor zo'n veulen of voor een paard van 600 kg die matig arbeid levert. Ik pak dus de norm (VEP en VREp daarvan) en dat deel ik door de voerderwaarde van het product (VEP en VREp) tel ik bij elkaar op en dan is het voila..
Ik weet niet of ik het zo goed heb uitgelegd hoor.
Maar ik denk dat wat jij je veulen voert wel voldoende is.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:46

Maar hoe bepaal je dan hoeveel brok en kuil je geeft?
Ik vind 4,5 kilo brok nogal wat voor zo'n hummel, ik zie Odin dat nog niet eten.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:47

1 zo'n schep weegt meer dan een kilo. Veel mensen denken dat het een kilo is maar het weegt dus iets meer. Vergis je daar niet in!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:48

oh, dan krijgt ons veulen tegen de 2 kilo
ze krijgt 's ochtends een halve-3kwart schep, en savonds nog eens.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:49

Ja, dat weegt 1,2 kilo.
Dat betekent dus dat een veulen bijna 4 voerscheppen brok zou moeten eten bij jou
Das nogal een tussendoortje zeg maar

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:51

Het kan trouwens ook een rekenfout zijn. Als dat het is, dan zou het 2,5 kg brok zijn en 3,7 kg kuil. Dan heb ik namelijk de 2,1 VREp er niet bij moeten tellen.

Vergeet anders maar wat ik gezegd heb
We hebben dit vandaag nog behandeld op school, de rantsoen berekening. Maar misschien dat ik dus ergens een fout heb gemaakt.
En ik zou niet willen dat je door die stomme fout je veulen verkeerd gaat voeren.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:29

we kunnen er maar mee geholpen zijn he
ik voer meestal op het oog, zoveel mogelijk hooi, en dan 2 voerscheppen per dag, worden ze wat futloos, of niet meer goed in het vel, dan wordt het voer wat opgeschroefd
barsten ze open van de energie, dan wordt het voer naar beneden geschroefd

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:30

Ik vind dit nogal veel voor een veulen van een welsh A van 10 maanden. Hoe groot is de pony nu? Wij hebben een welshje in het manege werk lopen, die elke dag 2 uur loopt en op zaterdag vaker en die krijgt niet meer dan 1, hooguit anderhalve kg brok. Nu is dit geen pony in de groei, maar wel eentje die werkt, dus best wel te vergelijken, denk ik.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:35

tjah, die van mij is nu 10 maand een KWPN'er hengstje en die krijgt ongeveer 2 kg brok op een dag verdeelt over 2x en dan de hele dag door kuilvoer. hij krijgt het spul gemakkelijk op iig. verder krijgt hij geen KV alleen vitaminen en mineralen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:37

Odin krijgt ongeveer een kilo basisbrok per dag en onbeperkt kuil. Hij is een IHW hengstje van 11 maanden en ongeveer 1.45.
Ik denk dat voor een Welsh een halve kilo genoeg is, met daarnaast onbeperkt kuil.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:17

ons veulen kreeg ook 4 x zoveel als de volwassen exemplaren nu is dat 2 x zoveel (is nu 2 jr oud)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:28

Nickyu: waarom kreeg jouw veulen zoveel dan? En nu nog steeds als twenter?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:31

tizra schreef:
Bij twijfel zou ik het natuurlijk wel geven, maar ik heb ook een tinker die ook wel veulenbrok lust, maar het natuurlijk niet mag. Zodat het erg ingewikkeld wordt met bijvoeren

Geef je dan wel onbeperkt hooi of kuil te eten aan je veulen?Als de tinker er bij staat.

En je kan het veulen toch even bij de tinker weg halen brokjes geven en weer terug zetten.Leert ze ook gelijk om gescheiden te worden van soortgenootje.
Ik zou denk ik 1/2 kilo brok aan je veulen gaan voeren per dag.Ik ben ook zeer zeker van mening dat een veulen wel zeker boustoffen nodig heeft om te groeien en die zitten in brok.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:20

Nou ja er bestaan natuurlijk ook veulens die de veulenbrokken laten staan. Die van ons krijgt nu merriebrokken van havens. Op de verpakking staat dat veulens het ook mogen hebben, maar veulenbrokken beter zijn. verder krijgt ze ook wel eens basissportbrok. Ze krijgt nu 1kilo brokjes en een kilo meusli. Verder kan ze de hele dag hooi eten en krijgt ze nog maisvoer, met wat brood!!! En ja die van ons is niet echt dun maar ook helemaal niet te dik!! Maar ja in brokken zitten gewoon voedingssuplmenten in die ze nodig hebben. Het veulen voer ik ook appart uit een emmertje.

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:26

op de zak ( van pavo) staat een gewenst hoeveelheid die je moet geven bij het gewicht dat ze zullen worden..
Ik vind het noodzakelijk dat z het krijgen.. jij kreeg vroeger ook baby voeding

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:06

Ja, en wilde veulens eten ook speciale veulengrassprietjes
Ik vind het dus niet nodig. Veulen kan ook prima basisbrok krijgen wat mij betreft.