2 paarden combineren met werk/huishouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

2 paarden combineren met werk/huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 06:52

Hoe doen mensen dat en hoe ziet je avondprogramma er dan uit?
Dan ben je zeker de hele avond bezig met de paarden?

Dan heb ik het wel over 2 paarden waar echt wat mee moet gebeuren en waarvan ook de stallen nog uitgemest moeten worden.

Bovendien wil partner ook nog wel eens dat je aanwezig bent.
Volgens mij is dit niet haalbaar maar ik zou graag voorbeelden zien.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:37

lijkt mij dat het haalbaar is als je een bijrijdster hebt, anders niet echt.
ik neem aan dat je de hele dag werkt ? dus savonds eten, naar de paarden, naar huis, douchen, naar bed.
dan heb je alleen het weekend tijd voor je partner.

dat is op zich ook wel te doen natuurlijk, ik heb zelf twee kindjes en mijn man is door de weeks weg van zes uur smorgens tot acht uur savonds. (op z'n vroegst, als er een vergadering etentje of borrel tussendoor komt is het vaak tegen elf/twaalf uur voor ie thuis is)
dus wij zien elkaar doordeweeks eigenlijk niet echt,
ik ben thuis met de kindjes, oudste naar school jongste naar de peuter speelzaal en een oppasje erbij en ik heb doordeweeks tijd zat

knapmannetje

Re: 2 paarden combineren met werk/huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:39

Ik zelf heb 1 paard en werk 40 uur in de week. Dan ben je sávonds nooit thuis, ik ga meestal om 7 uur de deur uit en ben 9 uur half 10 weer thuis. Beetje afhankelijk wat ik die dag doe met mijn paard.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:49

Ik heb twee paarden die allebei in training staan.

Ik sta dan wel in vol-pension én er is een trainingsmolen.

2 dagen in de week rij ik allebei mijn paarden en de rest van de week doe ik ze om de dag. Gelukkig heb ik paarden die hier 'tegen' kunnen (alhoewel dat ook een kwestie is van aanleren).

Ze gaan dagelijks in de trainingsmolen met stapwerk en op de dag dat ze niet gereden worden gaan ze in de molen met drafwerk. Verder staan ze halve dagen samen in de paddock.

Ik werk 4 dagen in de week, 9 uur per dag. Ik begin om 7 uur, werk in de middagpauze door en mag dan ook om 4 uur weg. Dan ga ik direct naar huis, omkleden en dan naar stal. Dan 1 of 2 paarden verzorgen en rijden. Ik rij gemiddeld zo'n 30-45 minuten per paard, net hoe het verloopt. Mijn ene paard is opstappen en wegrijden maar mijn andere moet goed losgereden worden (zgn. dieseltje), daar rij ik dan ook meestal langer mee (45 min.).

Ik zit meestal rond 5 uur op de eerste, 6 uur op de tweede en ben rond 19.15 u weer thuis en dan nog koken en eten. Eten halen voor de hele week doe ik in het weekend.
In de avonduren heb ik ook nog een tijdelijke bijbaan en vaak moet ik dan nog van 22 tot 24 werken (of van 20-22 u). Verder kom ik er op zaterdag standaard niet aan toe, omdat ik dan lessen geef.

Ik vind het persoonlijk best zwaar hoor, 2 paarden, (om over de financien nog maar niet te spreken) maar ik zou het voor geen goud willen missen. Er zitten gewoon voor- én nadelen aan.

Oh ja en dan woon ik ook nog samen en werkt mijn vriend veel onregelmatige diensten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:01

Oh ja, nog wat, over het huishouden dus.
Dat doe ik ook standaard 1x per week. Nu wonen wij niet groot dus ik ben met 1,5 uur klaar en dan heb ik ons hele huissie van boven tot onder gepoetst en gesopt, inclusief dweilen etc.

Door de weeks haal ik er af en toe even snel de stofzuiger doorheen (we hebben poezen en een hond) maar meer niet.

Het is een kwestie van een nieuwe levensstijl aanleren. Paarden hebben is een 'way of life'. Het is ook wel meer haastwerk en tja, als je eens wat anders hebt, een verjaardag of wat dan ook, dan wordt het écht haasten. Vaak kies ik er dan voor om ff snel een borstel eroverheen te halen en dan meteen spullen erop gooien en rijden. Dit kan een kéértje niet zoveel kwaad, maar als je dit een week lang hebt, dan merk ik wel aan mijn paarden dat ze wat aandacht (tijdens het poetsen, afzadelen etc.) tekort zijn gekomen en dat ze compleet de wave staan te doen als ik kom en weer 'de tijd' voor ze heb en tja, dat gaat je dan wel aan het hart.

Het haasten moet je wel tegen kunnen en je moet er ook wel energiek voor zijn, zéker als je ook nog eens uitmestwerk erbij doet. Het is in ieder geval niet zo dat de tijd die je kwijt bent aan je tweede paard, dat die korter wordt ofzo omdat je dingen kunt combineren. Dat kan echt niet. Als je voor 1 paard totaal met de complete verzorging en rijden 1,5 uur kwijt bent, mag je dat ook wel voor je tweede paard uittrekken, dus totaal 3 uur.

Over de emotionele binding met twee paarden maar niet te spreken. Mijn paarden zijn gelukkig dól op elkaar, gelukkig. Soms is het moeilijk om je aandacht over ze te moeten verdelen. Mijn merrie is bv. écht het baasje over mijn ruin. Ik moet goed om de rangorde tussen die twee denken: snoepjes eerst aan de merrie en dan aan de ruin, als ze samen buiten staan. In de stallen is er niets aan de hand. Verder is juist het leuke dat het twee totáál verschillende paarden zijn. De ene is een echte boef, haalt altijd geintjes uit en is een kijkerige en schrikkerige heethoofd (mijn ruin). Mijn merrie daarentegen is super relaxed, cool in de kop en heel nuchter.
Tja, dat is echt het leuke van die twee. Twee compleet verschillende paarden en met allebei kan ik goed overweg; als mij de vraag gesteld zou worden: je móet nu kiezen tussen je paarden", sorry, dat kan ik écht niet.
Het gevaar van twee paarden hebben is dus wel dat je misschien toch wat gekker bent op de een dan op de ander en hier moet je heel voorzichtig mee omgaan.
Gelukkig heb ik dat zelf niet hoor met mijn paarden, dus het is niet per definitie zo, maar het is wel iets waar je ook aan moet denken....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:02

Werk en paarden lukt net, huishouden schiet er meestal bij in
(lees: hoognodige in het weekend doen en niet teveel mensen uitnodigen )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:32

Ik heb ook twee paarden. Ik werk 32 uur verdeeld over 5 dagen. Ik heb dus 2 middagen in de week vrij. Mijn paarden staan op een stal waar je zelf sávonds moet voeren en moet mesten. Sóchtens worden ze gevoerd en buiten gezet. Mijn ene paard rij ik gemiddeld 5 dagen in de week, de andere 4 (die is ook nog maar 4), daarnaast geef ik op mijn vrije middagen ook nog wat lessen. Ik vind het allemaal best wel te doen. Het huishouden schiet er wel eens bij in, maar eerder omdat ik daar een bloedhekel aan heb, dan dat ik er geen tijd voor heb. Mijn vriend sport ook veel, dus gelukkig hebben we nooit onenigheid over het feit dat we veel weg zijn.

Ik vraag me alleen wel eens af hoe mensen met een kind dat doen. In de regel moet 1 van beiden (of allebei) wat minder gaan werken. Financieel gezien is dat met twee paarden lastig. En dan qua tijd; wij sporten allebei en het zou banketstaaf zijn als ik alle avonden naar de paarden ga, en mijn vriend steeds maar moet opassen... En om nou iedere avond oppas te regelen... Terwijl je overdag ook al regelmatig oppas nodig hebt.

Ik heb mij iig voorgenomen dat er geen kind komt wanneer dat betekend dat ik niet meer (fanatiek) kan paardrijden (inclusief wedstrijden). Ik ben benieuwd hoe mensen met kinderen dat doen (die ook werken) en fanatiek wedstrijden rijden (dus niet 2 a 3 keer per week even rijden en af en toe een onderlinge wedstrijd starten.

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:48

Ik heb een full time baan en werk vaak nog extra uren om rond te kunnen komen, heb een 1 ouder gezin, en 2 kinderen. Ik heb een bijrijder anders red ik het met tijd niet, huishouden schiet er vaak bij in, zeker nu mijn merrie drachtig is, en mijn bijrijdster, niet komt.
Vind het best zwaar, maar ben te gek met mijn paardje om het op te geven.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:04

Ik heb de mazzel dat Dorus (man dus ) de paarden ook leuk vindt en dus bijna iedere dag meegaat naar stal. Het is inderdaad druk, wij zijn gemiddeld iedere avond om 20 uur thuis en dan moeten we nog eten, boodschappen doen gaat tussendoor (opweg naar stal ), huis schoonmaken meestal in het weekend.
Ik rij het ene paard 6x in de week en de andere 4x in de week (is nog jong), verder elke dag uitmesten en ik werk elke dag tot 17 uur.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:08

Ik word er soms wel moedeloos van, hoor!
Mijn vriend en ik hebben een eigen bedrijf (commerciële dienstverlening), rijden per dag anderhalf uur heen, anderhalf uur terug in de auto (gekkenwerk, ik weet het), dan komen we om 19:15 uur thuis, onze 3 honden eten geven, onze 4 katten eten geven, mijn 2 paarden eten geven, zelf nog even eten, dan anderhalf uur wachten voordat ik met de paarden aan de slag kan, ik rijd dan de ene avond 1 paard, longeer de andere, anders is het niet te doen. Je kunt je voorstellen dat het bij mij altijd nachtwerk is. Daarom hebben Martijn en ik nu besloten om te gaan verhuizen, per 1 oktober is het zover, dan komt er een hoop rust in ons huis. Ik heb weer meer tijd voor mijn paarden en iedereen is weer blij!
In die anderhalf uur dat ik moet wachten als de paarden het eten aan het verteren zijn, stofzuig ik ook nog gauw even. Mijn vriend doet de rest in het huishouden, dit hebben we zo afgesproken. Maar: dan ligt er weer sneeuw in de buitenbak, dan is de bak weer kei- en keihard, de afgelopen weken heb ik niet echt kunnen trainen met ze, en dan val ik ook nog eens hard op mijn rug in de tuin. Vandaag is de vorst er een beetje uit, dit zag ik al aankomen en heb gauw een dagje vrijgenomen Het hele weekend besteed ik aan mijn paarden, naast boodschappen doen, natuurlijk! Ik ben blij dat we gaan verhuizen, zijn we in ieder geval minder gestresst Ik heb echt bewondering voor mensen die ook nog eens kinderen erbij hebben, lijkt me heel moeilijk.
Petje af voor deze mensen! Het ene voordeel wat ik heb is dat ik mijn paarden bij huis heb staan en niet hoef te reizen naar een stal of manege.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:11

Ook ik heb er twee, maar die ene is van manlief. Het was ook de bedoeling dat hij zich daarmee bezig ging houden maar in de praktijk ben ik al blij als hij één keer in de drie weken een keer komt kijken

Dus ja, ik heb er twee en tot voor kort werkte ik 25 uur en geef daarnaast nog een paar uur les. SOms is het aanpoten en het huishouden, nou dat is nooit mijn favoriete onderdeel geweest, dus dat schiet er echt bij in!

Als er eentje zou wegvallen zou ik er wel heel hard over nadenken hoor, of er nog één bij zou komen. Ik vind het best een behoorlijke belasting en ondanks dat je er veel voor terugkrijgt, weet ik niet of ik het nog een keer zo zou doen!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:16

Ik werk 2 dagen(van 8 tot 5), ga 1 volle dag naar school, loop nu 1,5 dag stage en ik geef 2 middaagjes les. Van rijden met dit weer en het vroege donker(heb geen bak en ook geen verlichting op het land) komt weinig maar m'n pony's(3 van mij zelf, 2 in pension en 1 van mijn zusje) lopen dag en nacht buiten. En mijn pony's worden gebruikt voor de lesjes en lopen dus al minimaal 3 dagen(mijn zusje geeft ook 1 dag les).
Zo is het prima te doen, wat de toekomst brengt na mijn opleiding moet ik nog maar afwachten.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:25

Ik heb het een aantal jaren gedaan en dat werkte eigenlijk wel redelijk.
Een groot nadeel vond ik dat mijn paarden niet aan huis stonden, ik moest er altijd de auto voor nemen (ongeveer een kwartier rijden).
De planning:
- 6 uur opstaan
- Half 7 naar de paarden (voeren en evt. buiten zetten)
- 7 uur richting werk (aankomst 8 uur)
- Werken tot 17:00 uur, tussen de middag boodschappen doen
- Om 18:00 uur thuis en dan gauw koken / eten, hubbie deed ondertussen een klusje in het huishouden.
- Om 19:00 uur naar de paarden (rijden, uitmesten etc.)
- Om 21:30 uur weer thuis en dan voor dood in de bank gaan liggen
Huis schoonmaken enzo deden wij altijd samen in het weekend.
Het was te doen, maar nu ik er op terugkijk vind ik het niet spijtig dat het niet meer hoeft.
Vooral de wintermaanden braken me altijd op, dat was eigenlijk geen doen (geen goede verlichting, overal bagger, chagrijnige paarden etc.).

letziforevr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:40

ik heb 1 paard en werk 32 uur (onregelmatig)
ik werk 2 dagen van 12-21 en 2 dagen van 9-18.
voeren wordt gedaan.
als ik om 12 uur begin gaat hij van 8.30-11.30 in de wei of ik longeer hem.
op de dagen dat ik van 9-18 werk staat hij in de wei (wordt gedaan dan)en als het droog is, rijd ik hem gelijk na mijn werk en gaan we daarna eten.
op mijn vrije dag rijd ik ook en in het weekend natuurlijk.
(ik heb ook een bijrijdster die 1x in de week rijdt in overleg)
als ik op mijn vrije dag ga rijden is mijn vriend op zijn werk en in het weekend gaat hij ook lekker sporten als ik ga rijden.
wij hebben dus nooit stress zeg maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:44

Ik heb er twee en een fulltime baan. Ga meestal rond 7 uur sochtends de deur uit en kom savonds rond een uurtje of 7 thuis, dan ff snel eten en door naar de paarden. Ze staan fullpension en komen sochtends altijd al in de molen.

Gemiddeld ben ik een uur per paard bezig en ben dus rond de klok van 10 weer thuis.

Toen ik ze thuis had staan was het allemaal wat makkelijker en was ik ook altijd veel vroeger klaar. Je doet toch veel dingetjes even tussendoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:44

Ach je went er aan en je moet het organisatorisch een beetje op rit hebben.
Wij hebben er 3 waarvan Dick Leo doet (met bijrijder voor 2x per week) en ik doe Milena en Faiz.
Zo ziet mijn weekschema er uit:

Maandag:
18.15 thuis, meteen koken
18.45 eten
19.15 af- en opruimen, omkleden etc
19.30 naar stal
20.00 is er les, als daar plaats over is (<6 ruiters) dan rij ik er 1 bij de les in.
21.00 bak vrij, tweede paard gaan rijden of longeren.

Dinsdag:
20.30 tot 21.30 heb ik les en daarna is de bak vrij en longeer ik het tweede paard.

Woensdag: 20.00 hondeclub in de binnenbak dus direct uit het werk naar stal (18.30 op stal) en meteen eentje longeren want om 19 uur is er les voor 2 personen. En daar rijd ik dan het 2e paard bij in.
Om 20 uur verzorg ik alles af en om 20.30 uur ben ik thuis en ga ik eten.

Donderdag:
Bak pas vrij om 21.30 uur en ook geen mogelijkheid om bij te rijden dus dan heb ik er 1 stilstaan terwijl ik er 1 rij, of ik longeer ze allebei.

Vrijdag:
Bak vrij om 20.30 uur dus daarna 1 rijden en 1 longeren.

Zaterdag:
bak vrij van 15.15 tot 17.30 en na 18.00 dus tijd zat

Zondag
bak vrij na 11.00 dus tijd zat

Dick heeft een bijrijder voor de maandag en donderdag, rijdt dinsdagavond en zondagochtend les, en geeft het paard vrij (PaardenADV ) op woensdag. Op maandag- en donderdagavond maakt hij huiswerk en op zaterdag eens in de 4 weken moet hij de hele dag naar school.
Dick werkt 36 uur (1x per 2 weken de woensdag vrij, dus leren) en ik werk 40 uur.

Wij vinden het goed te doen, maar we doen het allebei en dat scheelt heel veel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:45

Overigens maak ik me ook niet gekker dan noodzakelijk als het een dag niet lukt, dan lukt het niet. Ze staan in volpension en komen overdag altijd een paar uur buiten in de paddocks dus ik vind het geen ramp als ze een keer een avond niet gedaan worden.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:53

Ik woon nog thuis maar doe wel veel ana het huishouden en daarnaast werk ik (nou ja afstudeerstage maar komt qua tijd op hetzelfde neer).

Gelukkig mag ik twee en halve dag in de week thuiswerken wat betekent dat ik die dagen 's ochtends wat aan mn werk doe, 's middags naar mn paard ga en dan rond half 7 weer thuis ben om te eten en dan moet ik officieel daarna nog een beetje werken. De dagen dat ik wel werk probeer ik rond half 5 weg te zijn zodat ik meteen naar stal kan ( rond etenstijd is het rustiger dan 's avonds) en daarna dus tegen acht uur eten. Echter zijn er ook dagen dat ik naar mijn andere baan moet 's avonds 20.00-0.00 als ik dan overdag ook naar mn werk moet red ik het gewoon niet maar ik heb de cash nodig. Gelukkig komt hij veel buiten en wordt er goed voor hem gezorgd. Daarnaast rijd ik regelmatig paarden voor een andere man in, maar dat zijn vaak paarden die ik niet 6x pw hoef te doen. Dus die doe ik dan op de dagen dat ik 's middags vrij ben en in het weekend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:56

Ik zou persoonlijk gek worden van een stal waarbij er zoveel tijden zijn dat je niet kan rijden.

Ik heb op zo'n stal gestaan en kwam gewoon nooit uit met mijn tijd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:01

Pipo, ideaal is het inderdaad niet wat betreft baktijden (in de winter) maar aan de andere kant krijgen de paarden er ook weer dingen voor terug: ze worden lekker buiten en weer binnen gezet, veel voerbeurten, makkelijk te regelen als er dekens gewisseld moeten worden, vakkundig toezicht etc.
En dat heb ik op wat luxere pensionstallen wel weer anders meegemaakt.

Ach, het is overal wat. En zolang ik de ruimte krijg om wat later op de avond nog lekker wat te doen, of in een les bij te rijden, dan red ik het wel.
En in de zomertijd ga ik heel vaak 's avonds het bos in of de zandpaden op, trainen we gewoon buiten. Heerlijk!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:17

Urielle schreef:
Werk en paarden lukt net, huishouden schiet er meestal bij in
(lees: hoognodige in het weekend doen en niet teveel mensen uitnodigen )

Heel herkenbaar.

Wij hebben met zijn tweeen drie paarden staan. Scheelt wel dat we allebei rijden. 1 van de drie loopt nog zelden onder de man.
Rijden doen we vaak tegelijkertijd. Daarna gaan ze alledrie naar buiten en zijn we zeker nog 3 kwartier zoet met uitmesten en zooi ruimen. Vaak eten we pas om 21:00-21:30 als we thuis komen. Scheelt gewoon dat het een gezamenlijke hobby is en dat we verder niet veel verplichtingen hebben .

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:46

Ik werk 2 dagen 9u en 1 dag 6u. De dagen dat ik lang werk rijdt mijn bijrijdster Suevo en haalt Dinkey (shetje) voor mij binnen. Op de rest van de dagen doe ik er gewoon 2 maar dan heb ik alle tijd. De dag dat ik 6u werk doe ik Suevo 's middags zelf en Dinkey heeft voor die dag en in het weekend een verzorgster.
Mijn vriend werkt wel fulltime en ik doe het meeste in huis alleen(lees: hij alleen stofzuigen in het weekend en ik de rest ), op mn vrije dagen in de ochtend. Boodschappen doen we 1x per week, soms samen 's avonds of soms doe ik het alleen. Als er tussendoor iets gehaald moet worden doe ik dat ook altijd.

Dinkey staat altijd overdag de hele dag op het land met andere ponies, en Suevo staat ook buiten op een stukje naast de stal, waar een deel verhard is en waar hij beschutting, water en kuilgras heeft.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:18

ik heb 3 paarden aan huis , (+ 1 samen met kellyenXena) Ik heb ook een fulltime baan + een werkster ! scheelt veel, maar daarintegen ben ik ook 2 dagen per week naar school (s avonds- dan doet kelly mijn paarden) dus echt makkelijk heb ik het ook niet

Ik heb ook geen vent, dus behalve de katten zeurt er niemand dat ze mij zo weinig zien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 23:02

MIjn schema is nu als volgt;

ongeveer 5 uur thuis, meteen verkleden, de grote longeren/rijden en de kleine in de paddock. Bak nog even slepen voor de volgende dag.
Direct daarna 2 boxen uitmesten, nog voeren en dan ben ik ongeveer half 8 binnen om te koken. Dan eten en daarna ben ik dan ook wel uitgeteld. Om kwart voor 11 wil ik weer op bed liggen (ben dus nu alweer te laat )
Ik kan me dus niet voorstellen dat ik 2 paarden zou hebben die ik allebei moet rijden/longeren.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:53

Kwestie van passen en meten en geven en nemen!
Ik heb ook een tijd 40 uur gewerkt met een huishouden, man en 2 paarden. Om de dag een paard rijden/longeren. Poetsen in het weekend, door de weeks een borstel waar het hoofdstel en zadel komt.