Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

dutske schreef:over het feit van veiligheid ofzo => ik ken het paard door en door, ze is 99 % verkeersmak, aan de hand blijft ze aan een hlastertje en een loshangend touw bij me staan terwijl er een grote pikdorser passeert op 2 meter van haar.
daarbij is het met een ander bomproof paard.
de afstanden dat ik voorstelde was ook fictief.
mijn gedacht was meer, we maken het 5(of 4) dagen lang, zodat er tussendoor een dag rust kan ingelast worden, dan zorgen we uiteraard dat ze een dagje in een wei kunnen lopen.
2 dagen zouden we ook kunnen doen, en dan de afstanden verkleinen...
mrie: wie zegt dat ik geen geduld heb met het paard?
de eigenaars zitten al een jaar te zeggen dak haar gerust mag inrijden, ik kan dat gerust doen hoor, mijn paard niet, en als ze binnen 5 jaar kapot is is het mijn probleem niet.
maar ik wacht bewust tot ze 3 is voor ik er opkruip.
en eenmaal dat ik erop zit zal het zich beperken tot 2 maal per week rijden, waarvan eenmaal een buitenritje, en de andere keer eens in de piste.
tegen dat we op trektocht gaan zal ze al enige maanden onder het zadel zijn.
wat betreft het werk nu => als ze in totaal 2 maal aan de longe geweest is is het veel, en onder aan de longe lopen lezen we 2 rondjes stap aan beide zijden, een rondje draf en gedaan...
hoeveel mensen beginnen er niet te longeren aan 2 jaar? en dan nog niet te praten over de hulpmiddelen...
Maar als je dalijk met een jaar of 4,5/5 op je paardje dat soort dingen doet is gewoon veel beter.

Citaat:Terwijl de meeste ruiters het belang van een goede conditie van henzelf en hun paard voor een trektocht wel inzien, is de psychische belasting echter iets dat vaak vergeten wordt. Dorine weet dit uit de praktijk: "De grootste fout die een ruiter of menner kan maken, is onderschatten hoe zwaar de tocht mentaal voor het paard is. het paard doet enorm veel indrukken op. Hij gaat weg van zijn vertrouwde omgeving, soms ook van zijn vertrouwde kudde en dat is flink wat voor een gewoontedier"
Citaat:Voor Katie betekent dit een nadrukkelijk reisadvies aan mensen die bij haar een trektocht willen doen. "Ga niet op trektocht met een driejarige, die kan dit geestelijk en lichamelijk gewoon nog niet aan en ga met een 4-jarige maximaal 3 dagen. Pas vanaf vijf jaar kan je voor de langere tochten gaan maar ook dat hangt er van af of je een vroeg- of laatrijp ras hebt."
dutske schreef:conditie zal ze trouwens wel krijgen, want deze zomer zetten de eigenaars haar
weer voor de koets...
en daarom weer omdat je ze vanaf 2 jaar voor wagen kan zetten dutske schreef:over het feit van veiligheid ofzo => ik ken het paard door en door, ze is 99 % verkeersmak, aan de hand blijft ze aan een hlastertje en een loshangend touw bij me staan terwijl er een grote pikdorser passeert op 2 meter van haar.
daarbij is het met een ander bomproof paard.
de afstanden dat ik voorstelde was ook fictief.
mijn gedacht was meer, we maken het 5(of 4) dagen lang, zodat er tussendoor een dag rust kan ingelast worden, dan zorgen we uiteraard dat ze een dagje in een wei kunnen lopen.
2 dagen zouden we ook kunnen doen, en dan de afstanden verkleinen...
mrie: wie zegt dat ik geen geduld heb met het paard?
de eigenaars zitten al een jaar te zeggen dak haar gerust mag inrijden,
ik kan dat gerust doen hoor, mijn paard niet, en als ze binnen 5 jaar kapot is is het mijn probleem niet.
en eenmaal dat ik erop zit zal het zich beperken tot 2 maal per week rijden, waarvan eenmaal een buitenritje, en de andere keer eens in de piste.
wat betreft het werk nu => als ze in totaal 2 maal aan de longe geweest is is het veel, en onder aan de longe lopen lezen we 2 rondjes stap aan beide zijden, een rondje draf en gedaan...
hoeveel mensen beginnen er niet te longeren aan 2 jaar? en dan nog niet te praten over de hulpmiddelen...
Citaat:de eigenaars zitten al een jaar te zeggen dak haar gerust mag inrijden, ik kan dat gerust doen hoor, mijn paard niet, en als ze binnen 5 jaar kapot is is het mijn probleem niet.