trektocht met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

trektocht met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:02

stel, je hebt een jong paard, wordt in mei 3
nu ben je al voorzichtjes bezig met beleren
lees: eens zadeltje op en af, wat rondjes stap en draf aan de longe eens in 2 weken, eens een klein sprongetje tijdens vrijspringen, aan de hand wandelen, etc.

nu wil je deze zomer een trektoch maken
ik had gedacht aan 5 dagen, 20 km op een dag,, met op dag 3 een rustdag.
in gezelschap van een ander paard.
20 km moet t halen zijn in pakweg 5 uur, met ene pauze van een uur ofzelfs 2 over de middag.
gezelschap van een ander paard, bepakking wordt met de auto gebracht.

zou dit te doen zijn.? of is het teveel?
let wel, het is voor in de zomervakantie, dus het paard zal al enige tijd onder het zadel zijn.
moet er speciale training aan voorgaan?
is het nodig om op ijzers te zetten, en zoja, kun je de ijzers er nadien weer afhalen zonder al te veel schade?

indien mogelijk wordt er op een touwhalster gereden, kwestie van een bit en een hoop leder aan het hoofd te vermijden en de bagage lichter te maken.
als bagage op het paard wordt enkel een zakmes (met hoevenkrabber) en wat snacks (zowel voor paard als mens) voor tussendoor meegenomen.
middagmaal kopen we wel ergens waar we passeren.

is dit te doen (het is nog niet zeker dat we het gaan doen, even inlichtingen vragen), voorzorgsmaatregelen?...
indien nodig kunnen de paarden altijd opgehaald worden met de trailer, dus we gaan niet kost wat kost door omdat we anders niet thuis raken...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:10

Wat denk je zelf?????

Geen haar op mijn hoofd die mijn ponies op hun derde levensjaar op een trektocht meeneemt.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:14

Ik denk dat je paard iets te jong is voor dit soort aktiviteiten.
Zou nog een jaartje wachten als ik jou was.

ikke

Re: trektocht met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:14

Jij doet de 24 uur van Le Mans toch ook niet in een Suzuki Alto????
Waar die vergelijking op slaat? Wel, het is gewoon te veel gevraagd van een paard wat nu nog niet eens onder een ruiter kan lopen.
Het is zo-wie-zo een zot idee om in de eertse zomer dat een paard leert onder de ruiter te lopen, gelijk meerdere dagen lange ritten te maken.
Ik heb een planning om begin oktober twee dagen te gaan met een paard wat nu al rechtuit kan lopen onder de ruiter. Hij is dan 4,5 en nog zegt iedereen dat het zeker niet langer dan die tocht moet zijn en dat ben ik helemaal met ze eens.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 04:10

Ik ben met bovenstaande reacties eens.
Ik zou de trektocht nog een lange tijd uitstellen.
Als het paard goed is ingereden, moet je hem ook nog aan het verkeer laten wennen en uiteraard zn conditie opbouwen.
De buitenritten van een uur kun je later pas opbouwen naar 1 dagtocht. Na het rijden van meerdere tochten van 1 dag, kun je weer wat uitbreiden.
Ik zou zeker nu niet al te veel van je paard vragen/eisen.
Trektochten zijn inderdaad erg gaaf, spreek nl. uit ervaring.

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 07:10

Ook uit oog punt van NIET willen verongelukken zou ik nog effe een tijd wachten !

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:05

Nou met dat laatste ga ik niet helemaal mee. Mijn paardje was toen hij net ingereden was, dus 3 jaartjes net. Ging ik ook mee door het verkeer, bos, langs vliegvelden en het was een hengst.

Wat betreft de afstand. Ik zou hem of uitstellen of korter maken dus bijvoorbeeld 2 dagen. En zelf kun je het beste zien of hij dat aankan lijkt mij.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:01

Moeilijk he geduld hebben met een veulen. Tip, bekijk je veulen van dag tot dag en probeer niet te veel te fantaseren over wat je "later" allemaal met hem wilt gaan doen. Later begint pas over een paar jaar. een trektocht voor hij 5 is zou ik niet doen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:51

ook mijn idee idd....... wacht nog en laat het beestje nog lekker even jong kunnen zijn...
ik zou zeker niet voor zn 5e op trektocht gaan, maar ja...wie ben ik he

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:03

Ik kan alleen maar met de rest mee gaan. Dat is veelste zwaar voor zo'n jong paard, daar moet je nog een paar jaar mee wachten.

Ik ben trouwens niet eens met de opmerking van LuckySpirit over je veiligheid. Mijn paard was bij het zadelmak maken ook al helemaal verkeersmak, dus dat zie ik niet als een probleem.

Mijn eigen paard wordt in mei 4 jaar, is nu een half jaartje onder het zadel, en ik maak nu langere buitenritten van 2/3 uur, waarna hij altijd een vrije dag krijgt (ik rij hem maar 3x per week). Van 't najaar ben ik van plan een weekend met hem naar de Veluwe te gaan. Dan is hij dus 4,5 en ik kies bewust voor 2 ritten achter elkaar, dan vind ik zat voor hem.

Bekijk het zo: alle geduld en extra tijd die je hem nu geeft, zal zich later dubbel en dwars uit betalen!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:09

over het feit van veiligheid ofzo => ik ken het paard door en door, ze is 99 % verkeersmak, aan de hand blijft ze aan een hlastertje en een loshangend touw bij me staan terwijl er een grote pikdorser passeert op 2 meter van haar.
daarbij is het met een ander bomproof paard.

de afstanden dat ik voorstelde was ook fictief.
mijn gedacht was meer, we maken het 5(of 4) dagen lang, zodat er tussendoor een dag rust kan ingelast worden, dan zorgen we uiteraard dat ze een dagje in een wei kunnen lopen.
2 dagen zouden we ook kunnen doen, en dan de afstanden verkleinen...
mrie: wie zegt dat ik geen geduld heb met het paard?
de eigenaars zitten al een jaar te zeggen dak haar gerust mag inrijden, ik kan dat gerust doen hoor, mijn paard niet, en als ze binnen 5 jaar kapot is is het mijn probleem niet.
maar ik wacht bewust tot ze 3 is voor ik er opkruip.
en eenmaal dat ik erop zit zal het zich beperken tot 2 maal per week rijden, waarvan eenmaal een buitenritje, en de andere keer eens in de piste.
tegen dat we op trektocht gaan zal ze al enige maanden onder het zadel zijn.
wat betreft het werk nu => als ze in totaal 2 maal aan de longe geweest is is het veel, en onder aan de longe lopen lezen we 2 rondjes stap aan beide zijden, een rondje draf en gedaan...
hoeveel mensen beginnen er niet te longeren aan 2 jaar? en dan nog niet te praten over de hulpmiddelen...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:47

Dus tegen alle adviezen in ga je dus gewoon op trektocht.

Ellebelletje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:25

dutske schreef:
over het feit van veiligheid ofzo => ik ken het paard door en door, ze is 99 % verkeersmak, aan de hand blijft ze aan een hlastertje en een loshangend touw bij me staan terwijl er een grote pikdorser passeert op 2 meter van haar.

mijn gedacht was meer, we maken het 5(of 4) dagen lang, zodat er tussendoor een dag rust kan ingelast worden, dan zorgen we uiteraard dat ze een dagje in een wei kunnen lopen.
de eigenaars zitten al een jaar te zeggen dak haar gerust mag inrijden, ik kan dat gerust doen hoor, mijn paard niet, en als ze binnen 5 jaar kapot is is het mijn probleem niet.
en eenmaal dat ik erop zit zal het zich beperken tot 2 maal per week rijden, waarvan eenmaal een buitenritje, en de andere keer eens in de piste.
wat betreft het werk nu => als ze in totaal 2 maal aan de longe geweest is is het veel, en onder aan de longe lopen lezen we 2 rondjes stap aan beide zijden, een rondje draf en gedaan...
hoeveel mensen beginnen er niet te longeren aan 2 jaar? en dan nog niet te praten over de hulpmiddelen...

Jij bent niet iemand anders...laat die mensen lekker hun pony verknallen!! Daar hoef jij toch niet aan mee te doen?
IK zou je willen adviseren om gewoon even lekker te wachten! Ik weet het...heel moeilijk Maar als je dalijk met een jaar of 4,5/5 op je paardje dat soort dingen doet is gewoon veel beter.
Ookal loopt ze dan al langer aan de longe of heeft ze conditie..het gaat gewoon over de kracht die ze op die leeftijd heeft en wat haar pezen en botten en alles in haar lichaam aankan.

Ik heb ook een knolletje van nog geen 2...hahah ik moet ook nog even geduld hebben..puur ook omdat ik haar het liefste pas met 4 jaar inrijd

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:26

Ohja...heel erg offtopic: Roossie22 wat heb jij een tanker van en knol!!! Wat een ontzettend mooi en gaaf beest zeg!! Wauw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:39

Op zich is buitenrijden natuurlijk wel hartstikke goed voor een jong paard, maar een trektocht lijkt me echt veel te zwaar.

Misschien kun je op 1 vaste plek blijven (overnachtingsadres) een aantal dagen en vanaf daar enkele verschillende routes rijden.

Ik zou dan de ene dag een uurtje een buitenrit maken (niet te gek doen, normaal tempo) en dan de andere dag een vrije dag, dus afwisselen. Verder zou ik zorgen voor een overnachtingsadres met een deugdelijk omheinde wei, zodat je paard daarnaast gewoon lekker naar buiten kan.

Persoonlijk zou ik er helemaal niet aan beginnen, maar als je dit toch gaat doen, dan lijkt me bovenstaande methode een stuk beter dan een echte 'trektocht'.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:44

Mijn pony word eind deze maand 4 jaar en ben nu 9 maanden met haar bezig met beleren onder het zadel..
Ik rijd dus 3 keer per week een half uur dus als je het aan mij vraagt ga je veel te veel vragen van je pony om een trektocht te gaan maken..

Als ik een buitenrit ga maken is het hooguit een uur,
maar als je graag geld uit wilt geven aan artsen omdat de rug van je pony niet goed meer is dan zou ik het je aanraden haha

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:26

toevallig staat er in de Amazone het een en ander over trektochten.
Dat moet je met een 3 jarige dus echt niet doen! Ik citeer even hieruit de uitspraken van Dorine Hofman van de stg. Hippisch Toerisme en Katie Geluk van trektochtbedrijf Seegers ruitertochten:

Citaat:
Terwijl de meeste ruiters het belang van een goede conditie van henzelf en hun paard voor een trektocht wel inzien, is de psychische belasting echter iets dat vaak vergeten wordt. Dorine weet dit uit de praktijk: "De grootste fout die een ruiter of menner kan maken, is onderschatten hoe zwaar de tocht mentaal voor het paard is. het paard doet enorm veel indrukken op. Hij gaat weg van zijn vertrouwde omgeving, soms ook van zijn vertrouwde kudde en dat is flink wat voor een gewoontedier"

Citaat:
Voor Katie betekent dit een nadrukkelijk reisadvies aan mensen die bij haar een trektocht willen doen. "Ga niet op trektocht met een driejarige, die kan dit geestelijk en lichamelijk gewoon nog niet aan en ga met een 4-jarige maximaal 3 dagen. Pas vanaf vijf jaar kan je voor de langere tochten gaan maar ook dat hangt er van af of je een vroeg- of laatrijp ras hebt."

I rest my case...

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:38

om op een plek te blijven heb ik ook al over nagedacht, ik wist nog niet wat het praktischt zou zijn, een waarschijnlijk zou het beter zijn om naar een mooie rijomgeving te gaan en vandaaruit dan te rijden.
zoals ik eerder al gezgd heb => ik ben echt niet van plan om dat paard te overvragen en tot het uiterste te drijven, daarom dat ik liever 5 dagen wegga zodat er tussendoor een dag pauze kan zijn.
dan 3 of 4 dagen naeen te rijden.
de afstand => ik deed maar een gok wat er eventueel haalbaar zou kunnen zijn in een dag. ik gokte op 20 km, en dit had ik eigenlijk vrij ruim genomen.

conditie zal ze trouwens wel krijgen, want deze zomer zetten de eigenaars haar weer voor de koets...

dus een weekend vanuit een vaste plaats zou wel te doen zijn?
over het niet te gek doen => ik heb ook al eerder gezegd dat het voornamelijk stappen zal zijn, en eventueel als de grond goed is een klein stukje draf of galop, maar voornamelijk stappen, lekker relaxt aan een lang teugeltje.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:46

dutske schreef:
conditie zal ze trouwens wel krijgen, want deze zomer zetten de eigenaars haar
weer
voor de koets...

Hoezo weer???

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:01

ik denk dat paard al betuigd is en daarom weer omdat je ze vanaf 2 jaar voor wagen kan zetten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 21:33

inderdaad
op 2 jaar is ze betuigd, heeft ze enkele malen voor de koets gestaan, en deze winter stond ze weer gewoon op het land.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:36

Volgens mij ben je al overtuigd dat je wel kan gaan.

Ik heb 2 deskundigen aangehaald die zeggen dat een paard van 3 en zelfs een paard van 4 dit MENTAAL niet aankan.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:39

dutske schreef:

de eigenaars zitten al een jaar te zeggen dak haar gerust mag inrijden,
ik kan dat gerust doen hoor, mijn paard niet, en als ze binnen 5 jaar kapot is is het mijn probleem niet.

dus als iemand in de sloot springt spring jij er achteraan
je bent toch echt verantwoordelijk voor je eigen daden
ronduit belachelijk een trektocht maken met een 3 jarige..
je vraagt advies maar doet toch je eigen zin
sorry hoor maar dan ben je net zo gestoord als de eigenaren zelf

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:02

Het idee dat je met een a twee zeer rustige trainingen een paard in conditie kan krijgen voor een trektocht is nogal apart. Om conditie op te bouwen moet je conditietraining doen dat is niet een of twee keer per week heel rustig trainen.
Het feit dat het paardje al in het tuig loopt doet wel een en ander aan de mentale kracht. Daarom vind ik het ook kwalijk dat een paard van 2 wel voor de koets zou kunnen lopen en niet onder het zadel.
Je kan met een jong paard best dagelijks trainen maar het moet wel passen bij de conditie die het paard heeft. Ik kan je dan ook adviseren om niet die trektocht te gaan maken. Stel er gebeurt iets onverwachts dan is dit moeilijk voor het jonge paard te verwerken. Je kan inderdaat beter kiezen om op vaste locatie te gan zitten en van daaruit te kijken wat je kan.
Veel succes!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:56

Citaat:

Tja, zo komt de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland niet boven die 7
Als jij denkt met een 3 jarige, die net enkele maanden onder het zadel is, een trektocht of zelfs maar een standplaats vakantie te kunnen rijden, terwijl je slechts twee keer per week rijdt, dan maak je dat paard dus echt helemaal kapot. Zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe verzin je het? En dan ook nog met andermans paard en zulke opmerkingen? Ik geloof niet dat ik jou ooit op stal wil tegenkomen