Staartriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:35

Hallo, zijn er hier mensen die op een C of D ( of grotere ) pony met een staartriem rijden?

Staat er tijdens het rijden spanning op? blijft je zadel er door helemaal op zn plaats?

Groetjess

lotttttttt

Re: Staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:47

helemaal niemand??

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:19

bij mij op de manege rijden er ook een aantal met staartriem. echt spanning staat er tijdens het rijden niet op, en het voorkomt dat het zadel naar voren kiept

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:22

als je een goedpassend zadel heb lijkt het me niet nodig bij een c of d pony
maarja dat is mijn mening hoor

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 21:04

jah dat is zo maar mijne is een beetje een erg appart geval, we hebben al min of meer een zadel op maat, maar die bleef schuifen.

Bedankt voor de reacties

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:24

weet je zeker dat het zadel op maat is, want de meeste zadels die goed passen schuiven neit. of miss ligt het aan je sjabrakjes?

en een staartriem voor een d-pony..??

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:58

Zelfs mijn shetten hebben geen staartriem nodig als de pony geen afwijkende bouw heeft dan moet het gewoon aan het zadel liggen, al een een passervice geprobeerd aan huis met een zadelmaker en verschillende merken en modellen

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:19

karoliena schreef:
Zelfs mijn shetten hebben geen staartriem nodig als de pony geen afwijkende bouw heeft dan moet het gewoon aan het zadel liggen, al een een passervice geprobeerd aan huis met een zadelmaker en verschillende merken en modellen

Mischien heeft haar pony juist wel een afwijkende bouw

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:22

Ja daarom zeg ik als hij geen afwijkende bouw heeft ligt het aan het zadel. Anders kan een staartriem misschien een oplossing zijn.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:56

Mijn pony had bij haar vorige eigenaar een staartriem om (manege). Deze stond zo strak dat op de plekken waar hij haar huid raakte (van haar kont tot onder haar staart) allemaal kale plekken en zelfs wondjes waren onstaan.. Sinds ze bij mij is heeft ze hem niet meer nodig, maar dat is gewoon omdat ik nu een passend zadel voor haar heb. Ter vergelijking: op de manege had ze een zadel met smalle boom, bij mij een met extra brede boom.

Maar ontopic, misschien moet je een zadelmaker laten kijken, want ik ben van mening dat een staartriem niet nodig hoeft te zijn.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:00

Ik rij mijn IJslanders allemaal met een staartriem. Voor sommige paarden kun je ook een voorsingel gebruiken.

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:01

In plaat van een staartriem gebruik ik al jarenlang een voorzetsingel en ben daar reuze tevreden over.

Plaatje afkomstig van www.icy-spirit.com:
Afbeelding

Elamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:03

ik heb een staartriem op mijn D-pony. het blijft heel goed liggen!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:43

Heey! ik heb een tijdje met voorsingel gereden, dat was toen ze nog niet veel bespiering had en haar schoft er zeg maar wat meet ''uitstak'' toen bleef het zadel ( als er geen bok aanvallen kwamen ) liggen. Maar nu heeft ze veel bespiering naast dr schoft. . . En die voorsingel schuift gewoon mee Dus had ik een zadel echt helemaal aan laten passen, eentje die speciaal voor dat soort pony's was, brede steeg enz. Maar goed , mn pony heb een afwijkende bouw ja, weinig schouder bol geribt en lage ronde schoft waardoor ook het opmaat gemaakte zadel schuift. Nu heb ik er weer een wintec op die echt overal goed ligt maar hij schuift wel, en nu heb ik een staartriem gekocht en 1x uitgeprobeert maar er komt veel spanning op.. Dat vind k niet goed.. Maar ik hoor hier dus al dat er meestal niet veel spanning op moet staan toch?

( ps , zadelmaker is er meerdere malen bij geweest hoor ) Maar over een jaartje zal ze wel een zadel gewoon zonder voorsingel of staartriem kunnen hebben , krijgt ze zeker wel meer schoft enz... en schouder

Maar staartriem is dus ook niet helemáál de oplossing dus. . Misschien voorsingel + staartriem hele pony ingepakt

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:45

@EricPrast

Heb jij ook dat je dekjes er zo raar onder je zadel van gaan zitten?

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:05

Nee, geen last van. Mijn merrie zweet in alle jaargetijden als een otter tijdens het rijden omdat ze zich altijd vreselijk druk maakt. Daardoor versleet ik eerst 3 à 4 linnen dekjes per jaar. Toen heb ik, op basis van een goed passend linnen dressuurdekje, bij een zadelmaker een lederen sjabrak laten maken. Dat is van vrij dik leer, daardoor wat stug en het blijft daarom ook prima onder het zadel liggen. Bovendien heb ik dat ding nu al 15 jaar ofzo en heeft het zich helemaal naar het zadel gevormd.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:12

Heeft ze meer schoft , want bij mijn pony blijft de voorsingel dus gewoon niet meer liggen , hoe zit dat bi jou pony dan

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:08

Ik denk dat 't voornamelijk beter blijft liggen omdat IJslanders wat verder naar achteren gezadeld worden dan een "gewoon" paard/pony, zodat ze bij het tölten makkelijker uit de schouder weg kunnen komen. Dat heeft dan weer een positieve invloed op de ruimte en beweging in de voorbenen. Ze heeft niet heel veel schoft, gewoon normaal voor een pony met haar bouw, maar dat is bij haar dus voldoende om de voorsingel op z'n plek te houden.

Kiftje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:36

Helaba,
'k heb een camarguepaardje waarbij geen enkel zadel perfect past,en moet dus een staartriem gebruiken! Naar een zadelmakerij geweest en die heeft mij aangeraden een staartriem te gebruiken omdat er nergens een perfect zadel voor deze paardjes bestaat wegens hun bouw. 'k Moe zeggen dat het wel goed helpt,sindsdien is het zadel altijd mooi blijven liggen
De staartriem spant niet constant tijdens het rijden,gelukkig maar anders krijg ik echt compassie met m'n beestje

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:34

Ohh dus dat werkt?

Nouja, ik longeerde laatst dus met staartriem,, er staat te veel spanning op.. Zo veel dat je hem met moeite los krijgt na het longeren ( natuurlijk maar een minuutje of 10 gedaan ) en na die 10 minuten al schaafplekken.. ( Niet onder haar staart )

echt lastig. . .

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:36

is het ook zo dat als je op een shet een staart riem legt dat het niet past?
sorry voor ofttopic

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:45

lotttttttt schreef:
Ohh dus dat werkt?

Nouja, ik longeerde laatst dus met staartriem,, er staat te veel spanning op.. Zo veel dat je hem met moeite los krijgt na het longeren ( natuurlijk maar een minuutje of 10 gedaan ) en na die 10 minuten al schaafplekken.. ( Niet onder haar staart )

echt lastig. . .

hoe strak heb je je staartriem in het begin dan zitten? het lijkt mij dat als er zoveel spanning op komt te staan dat je hem dan van het begin af aan al te strak hebt zitten (niet aanvallend bedoeld, gewoon als vraag ) want er moet tussen het hoogste plaatsje van de kont en de staartriem zelf een vuist (rechtop) tussen passen.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 22:05

nee kijk, mn zadel schuift naar voren (heel erg). Als ik mn zadel dus op haar rug leg, en de staartriem op de juiste manier vast doe, dus geen druk, schuift het zadel gewoon naar voren en komt er vanzelf druk.

Het enige waarom ik met staartriem wou proberen is dat ik dacht : misschien dat de staartriem het zadel net voor de schoft kan houden, en het zadel dus niet verder kan schuifen.

Maar goed.. het heeft dus niet veel zin, zadel schuift gewoon net zo erg naar voren. Niet helemaal meer haar nek in want dat kan niet doordat er een staartriem aan vast zit, maar daar komt wel vreselijke druk op, het kan dus echt niet...

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:16

oowja,
heb je al wel eens een haflingerzadel geprobeerd? dat zijn speciale zadels voor paarden zonder of met heeeel weinig schoft....
mijn oude verzorgpony heeft ook heel weinig schoft, de nieuwe eigenaresse heeft een haflingerzadel voor haar en dat gaat heel goed!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 23:01

Ja! heb ik ook geprobeerd. Verschillende haflinger zadels, ook thorowgood zadels maar ze vlogen ook dr nek ik.. Hopeloos geval