Stallen aan huis, buitenbak, paddocks - wat kost het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Stallen aan huis, buitenbak, paddocks - wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:03

Vanmorgen hebben we thuis nog eens een goed gesprek gehad over toekomstdromen ed. en dus ook besproken wat ervan verwezenlijkt kan worden.

Nav dit gesprek: als wij aan huis een aantal stallen (5-10) zouden willen zetten, een buitenbak waar ook in de winter doorgetraind kan worden, een aantal paddocks, een spuitplaatsje en een solarium... wat zouden hiervan ongeveer de aanschafkosten zijn? Op hoeveel startkapitaal moeten we rekenen?

Het hoeft niet heel exact, het is slechts een eerste verkenning of we iets van onze toekomstdromen waar kunnen maken of dat we ze beter in de kast kunnen bergen bij andere illusies

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:07

Nou ja... hangt er vanaf wat je precies wil met alnd en dergelijke...

maar een goede buitenbak voor het hele jaar kost je toch wel zo'n 20/25000 euro minimaal...

daarnaast nog stallen enzo... dan kun je denk ik rustig uit gaan dat alleen dat ongeveer een ton gaat kosten... maar adat hangt van je eisen af...

[edit] ik bedoel dat alles met elkaar (de bak + stallen + kosten van paarden + rest) een ton gaat kosten...

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:52

Voor een goede buitenbak leg je een boel geld op tafel, zo'n 20.000 euro. Dit hangt natuurlijk af van wat je met de bak wilt doen en welke eisen je aan de bodem stelt. Het beste kun je Agterberg (http://www.groenrecycling.nl/index.html ) of van Doorn ( http://www.vandoorn-soest.nl/ ) bellen, die kunnen je informeren en een prijsopgave doen.
Let wel op dat van Doorn dezelfde bodems legt als Agterberg maar een stuk goedkoper is! Hier kun je dan al op besparen. Het kost alsnog een hoop geld, maar dan heb je ook wat.

Voor paddocks geldt hetzelfde, laat een prijsopgave maken aan de hand van jouw eisen. Een paddock met gewoon zand kan ook, maar dit zal heel erg zwaar worden. Een goede bodem is dan ook nog geschikt voor het longeren van een jong paard. Dan verpruts je je mooi buitenbakbodem niet en kan het paard ook minder ver weg rennen. Zorg in ieder geval wel voor goed hekwerk wat hoog genoeg is.

Stallen zijn er in veel verschillende soorten en maten. Goedkoop en duur. Het is maar hoe jij het wilt maken. Ik zou absoluut geen Corton boxen nemen, dat kost ontiegelijk veel terwijl er goedkoper spul bestaat met ongeveer dezelfde kwaliteit. Wij hebben zelf van der Veer ( www.vanderveerstallen.nl ). Het zal vast goedkoper kunnen.

Ik weet niet of er al een bestaand gebouw is waar de stallen in kunnen of dat er nog iets gebouwd moet worden? Als er wat gebouwd moet worden kun je een aantal aannemers een prijsopgave laten doen en daar de goedkoopste en betrouwbaarste van uitzoeken. Ga dan in ieder geval met een bedrijf in zee die een goede naam heeft, dit voorkomt veel problemen.

Een spuitplaats is makkelijk te maken. Koud en warm water moet niet een groot probleem opleveren en zal ook geen vermogen kosten. Zorg wel voor een goede afwatering. Een solarium kost wel een paar centen maar is o zo prettig. Van der Veer heeft ook solariums (meen ik, internetadres staat hierboven).

Laat je in ieder geval goed informeren, ga internet af en laat veel prijsopgaves doen. Zo maak je de beste keuzes en kan je achteraf veel geld schelen. Vooral bij stallen en bodems moet je proberen om wat van de prijs af te halen, gewoon voet bij stuk houden. Als ze het project echt willen doen ze het wel en dat scheelt jou zo een hoop geld.

Jol1

Re: Stallen aan huis, buitenbak, paddocks - wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:03

Ik neem aan dat jullie zelf al weiland hebben? Bij ons wordt volgende week een buitenbak aangelegd en dat loopt inderdaad aardig in de papieren. Wij hebben een stuk weiland achter ons huis kunnen kopen. (Waar we aardig wat voor moesten betalen.) Daarbij komen nog heel wat kosten. Hekken, drainage van weiland, bak, stallen, vergunning enz. Daarnaast moet je nog wat voor je mestafvoer verzinnen. Wij hebben te weinig paarden om het op te laten halen en het is nog een heel probleem om van de mest af te komen. Wel is het zo dat de waarde van je huis stijgt als alles zometeen af is. Dat geld is dus niet weggegooid. Als je elke maand pensionstalling moet betalen dan ben je dat geld gewoon kwijt. Daarnaast vind ik dat je veel meer plezier van je paarden hebt als ze thuis staan. Elke keer als ik uit het keukenraam kijk dan zie ik ze zo staan!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:25

Momenteel wonen we nog erg stedelijk, o.a. omdat ik nu nog aan de studie zit. De bedoeling is om over ca. 2 a 3 jaar iets te zoeken in het betaalbare deel van het landelijk gebied en daar dus evt. een kleine stalling bij te gaan zetten. 2 boxen voor eigen gebruik en wat stallen voor pension. Echt iets concreets kan ik dus nu nog niet plannen, het is meer het idee nog of het haalbare kaart is of niet. Maar alle tips en ideeen blijven welkom, als we het kunnen realiseren is het natuurlijk hartstikke fijn dat we al wat tips hebben.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:48

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:02

www.huzen.com
ziet er persoonlijk goed uit,
ik ga er binnenkort misschien ook 1 zetten,
zij hebben momenteel mijn voorkeur
stallen hangen echt af van wat je wilt,
maar reken maar op een heus bedrag !
ik heb denkik incl. materiaal €2500 betaald voor 1 buitenstal,
deze is 4x4 meter, met een zadelkamer van 2x4 meter,
boven de zadelkamer is er een hooizoldertje.
maar als je vele boxen zet kun je misschien beter een bakstenen gebouw zetten met daaarin stallen ?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 15:12

Ja, ik denk dat het op grotere schaal interessanter is om binnen een gebouw losse boxen te plaatsen maar het aantal boxen hangt dus sowieso nog af van de prijsklasse.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:08

Iemand verder nog ideeen over de kosten, of zit iedereen unaniem rond de 100.000 te denken?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:15

Dat heeft toch nog niet zoveel zin om daar over na te denken als je nog niet weet wat je gaat kopen. Misschien koop je wel iets waar alles al op orde is of waar al stallen bij zitten. Op wat voor grondsoort moet de bak komen, enz. Moet je wei huren of zit het erbij? Je hebt nog zo weinig informatie.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:41

Urielle schreef:
Iemand verder nog ideeen over de kosten, of zit iedereen unaniem rond de 100.000 te denken?

Heb je daar het woonhuis bij gerekend??

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:54

Bij ons hebben ze aangelegd; buitenbak met drainage, zand erin

Die was echt niet meer dan 6.000 euro..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:25

Urielle schreef:

Ik niet

Maar goed, mijn man heeft 3jr geleden het boerenbedrijf overgenomen van zijn ouders. En sindsdien wonen wij hier, mijn boxen had ik al in een kapschuur staan. 2 zelfgemaakte boxen en 2 "gekochte" vd Veer boxen. Ik kreeg laatst van een vriend een tip voor "goedkope" paardenboxen maar vraag me niet naar de kwaliteit: www.uwstal.nl

Verder hebben wij een buitenbak laten aanleggen, een buitenbak van 20.000euro is een hele investering, zoiets zou ik zelf alleen aanleggen als deze op een grote stal erg intensief gebruikt wordt....ik weet niet hoe jullie zitten, maar als je op een zandkop zit kun je de boel ook omlaten keren door een loonwerker. Evt drainage erin etc. Onze bak is destijds aangelegt (grotendeels zelf gedaan) en onlangs afgelopen winter weer onder handen genomen omdat hij na 2jaar bij veel regen wel erg nat bleef. Nu ligt hij er super bij en onze rijbak was zo totaal +/ - 5.000 in aanleg. Rijbakverlichting hebben we zelf erbij gemaakt van houten kantelmasten. Deze kosten lagen rond de 800euro.

Momenteel zijn we bezig met offertes van het bijbouwen van een 2e loods. Ik denk dat je dat het beste kunt doen, surf wat bedrijven af en vraag offertes aan. Kijk ook eens op bijv. 2e hands loodsen. Deze tip kreeg ik van een vriendin. Je hebt al complete 2e hands loodsen van 20*40m voor + - 15.000euro. Ideaal als binnenbak of stallen complex

Een budget van een ton is erg veel, misschien dat de prijzen bij jullie anders liggen hoor. Voor dat geld zou ik het wel weten Ik bekostig het allemaal zelf ( stallen, bak, weiland etc) en dat gaat gewoon in fases.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:31

Jol1 schreef:
Dat heeft toch nog niet zoveel zin om daar over na te denken als je nog niet weet wat je gaat kopen. Misschien koop je wel iets waar alles al op orde is of waar al stallen bij zitten. Op wat voor grondsoort moet de bak komen, enz. Moet je wei huren of zit het erbij? Je hebt nog zo weinig informatie.

Het gaat ook nog niet om hele concrete planningen maar mocht blijken dat het voor ons niet haalbaar is dan kunnen we beter voor 1,5 ton een 2-onder-1-kap-woning aan de dorpsrand kopen dan geld investeren in een huis in het buitengebied omdat we graag een kleine stalling aan huis willen.

Ik denk dat het kopen van iets waar nog geen 'paardenspul' bijzit een stuk goedkoper uit gaat komen dan een kant-en-klaar te betrekken woning.

De grondsoort in die regio is zand en klei.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:32

RUBYWHITE schreef:
Een budget van een ton is erg veel, misschien dat de prijzen bij jullie anders liggen hoor. Voor dat geld zou ik het wel weten Ik bekostig het allemaal zelf ( stallen, bak, weiland etc) en dat gaat gewoon in fases.

Dat geeft de burger moed
Bedankt voor de info

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:33

PeruaansePas schreef:
Urielle schreef:

Heb je daar het woonhuis bij gerekend??

Nee, voor 100.000 Euro heb je daar in de regio incl huis... een rijtjeshuis Dus het is even excl. het huis zelf gerekend

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:34

mariska1989 schreef:
Bij ons hebben ze aangelegd; buitenbak met drainage, zand erin

Die was echt niet meer dan 6.000 euro..

Dank je wel, dat scheelt weer 14000 Euro

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:38

Je moet er wel op letten, dat wanneer je een eigen pension stal op wil zetten, je niet in agrarisch gebied moet wonen.
Een pension stal is recreatief, dat mag alleen op semi-agrarische grond.
(volgens onze gemeente Lochem)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:40

Okay, dan weet ik dat alvast. Bedankt

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:48

Wij hebben zelf een varkensboerderij gekocht met een beetje land.
Alle stallen hebben we omgetoverd tot paardenboxen (nu ja, 1 grote stal, de rest komt nog )
Voor 14 voorwanden (met 4 tussenwanden) waren wij al 13.000 euro kwijt.
De omheining hebben we zelf geplaatst (ook om de paddock en bak) wij hebben zo'n 3000 euro betaald voor een rijbak met 2 liggers 20*60 een weiland van 450 meter omtrek en een paddock van 20*50. Alles hout en inclusief lint enzo.
De bak zelf hebben we laten keren en rond laten leggen, kostte 1200 euro en is perfect droog.
Mocht je meer willen weten pm maar!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:43

vergeet niet de diverse vergunningen die nodig zijn om een buitenbak en binnenbak/schuren aan te mogen leggen! en de mestregelgeving etc....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:54

Daar zou ik sowieso vooraf naar informeren voor ik iets kocht
Mestwet moet ik even naar kijken omdat het over de grens is, geen idee hoe dat in het buitenland zit precies. Ik weet ook niet in welke mate de mestwet al dan niet van toepassing is binnen kleine bedrijfjes. De bedoeling is immers om de eigen sportpaarden aan huis te hebben en een paar stallen te verhuren dus dat zal wel officieel moeten neem ik aan. Ik ken helaas redelijk wat mensen die het onofficieel deden en de belasting op hun dak kregen

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:57

Ook niet onbelangrijk is dat boxen verhuren helemaal niet zoveel opbrengt. Mij lijkt dat je, wanneer je landelijk gaat wonen, moeilijk aan pensionklanten komt omdat meerdere mensen in de buurt plek genoeg hebben. Ook is het niet altijd leuk om elke dag veel mensen over de vloer te hebben. Ik heb ook een flink stuk land bij mijn ouders, het plan was om ook wat boxen te gaan verhuren (leek me heel leuk) maar de korte tijd dat we wat paarden van anderen op het land hadden staan was helemaal niet leuk! Je moet echt goed selecteren, vooral als het bij je thuis is! En strakke regels stellen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:03

excl huis zou ik op 50000 rekenen. dan gaat er wel veel zelf arbeid inzitten. wij hadden onze paddock van 15*15 en 1,70 hoog, om de 3 meter een paal van 2,30 hoog die 60 cm de grond in ging en 3 balken "versprijd" over die 1,70 hoogte. het hout heeft ±1000,- gekost omdat het gecarboleumd was. aan arbeid hebben we niets hoeven te betalen omdat er mensen uit onze vriendenkring geholpen hadden, dat scheelt dus al enorm want een uurtje arbeid kost zo´n 35 euro.

ik ken een bedrijf dat 12 euro per m2 vraagt voor het aanleggen van een compleet gedraineerde bodem, een erg luxe bodem, en heel het jaar door te rijden.

waar je zit scheelt ook nog enorm, als je afstanden niet erg vind adviseer ik je drenthe, het is daar aanzienlijk goedkoper!

ook moet je rekening houden met verguningen, het is tegenwoordig zo erg dat je ook voor een gedraineerde buitenbak een vergunning moet hebben. (ben pas wezen informeren daarvoor) en die kosten ook redelijk veel. en je moet in een gebied zitten met een goed bestemmingsplan!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:19

20.000 euro voor een buitenbak? ben ik zo goedkoop uitgeweest of jullie allemaal zo duur?
ik neem aan dat het land al in bezit is, of rekenen jullie dit er nog bovenop?
wij waren rond de 3000 euro kwijt en hebben een bak waar we ten alle tijde in kunnen rijden, inclusief omheining, dreinage buizen, afgraven van kleigrond en speciaal zand etc etc. bak is 20 bij 60 meter