buiten rijden zonder ruiterbewijs...en dan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

buiten rijden zonder ruiterbewijs...en dan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 09:29

wat gebeurd er als je buiten gaat rijden zoner ruiterbewijs in een gebied waar dat wel nodig is?
krijg je een bekeuring? hoe zit dat met je verzekering...blijft ie dekkend?

ik bedoel.... ik zie mijn trekknol en mij nog niet over een oxer 50x60 spingen en op een ander paard mn ruiterbewijs halen...prima, maar ik haaaaat springen en 50x60 zie mezelf al helemaal niet (meer) doen..dus tsja.... dan houdt het met een ruiterbewijs heel snel op he

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:00

Volgensmij kun je dan bekeurd worden..
Heb je geen ruiterpas ofzo van die duinen/bos, dat had ik ook toen ik nog geen ruiterbewijs had en ik moch er gewoon rijden.. (ben ook vaak gecontroleerd.. )

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:01

volgens mij blijft de verzekering ook gewoon dekkend hoor!

sara0

Re: buiten rijden zonder ruiterbewijs...en dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:22

nou ik heb ook geen ruiterbewijs maar rijd ook nog gewoon buiten en ben nog nooit gecontroleerd...
dus ik weet niet of het nu al in elke gemeente verplicht is maar mij is er nog nooit naar gevraagd... en met of zonder ruiterbewijs je bent toch verzekerd...

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:23

Verzekering blijft gewoon dekken, alleen je kunt een fikse bekeuring krijgen.. Maar is het springen echt 50x60? Voglensmij was het bij ons echt heel laag sprongetje
@sara0: het is niet overal verplicht, ik heb het ook niet...w aarom niet? Als het niet verplicht is vind ik het onzin.. je betaalt je er scheel aan..

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:26

@ MissPromiss: Het is echt die hoogte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:27

roossie22 schreef:
wat gebeurd er als je buiten gaat rijden zoner ruiterbewijs
in een gebied waar dat wel nodig
is?
krijg je een bekeuring? hoe zit dat met je verzekering...blijft ie dekkend?

ik bedoel.... ik zie mijn trekknol en mij nog niet over een oxer 50x60 spingen en op een ander paard mn ruiterbewijs halen...prima, maar ik haaaaat springen en 50x60 zie mezelf al helemaal niet (meer) doen..dus tsja.... dan houdt het met een ruiterbewijs heel snel op he

Die zijn er niet zoveel. Voor zover ik weet delen van de Utrechtse heuvelrug, enkele duingebieden in Noord Holland en dat was het dan wel zo'n beetje.
Veluwe heeft z'n eigen systeem en zelfs de korting met ruiterbewijs schijnt er niet meer te zijn.
De verzekering van het ruiterbewijs is een vrij overbodig ding, als verkoopargument in het leven geroepen, maar je eigen verzekering dekt in principe alle schade, al stellen sommigen het op prijs als je even expliciet vermend at je paard bezit.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:27

Bij ons was het een oxer van 70 hoog 50 breed. er reden alleen paarden mee.

Ik heb het wel; het dekt de kosten veel meer en je bent beter verzekerd. (ik heb het allemaal even nagevraagd bij de verzekering enzo ik rijd dan op een lease pony dan is het weer anders dit zus zo blabla) Je betaalt je er scheel aan?? (56 euro in de 3 jaar, ik vind dat niet veel, maar wie ben ik..)

sara0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:31

MissPromiss schreef:
Verzekering blijft gewoon dekken, alleen je kunt een fikse bekeuring krijgen.. Maar is het springen echt 50x60? Voglensmij was het bij ons echt heel laag sprongetje
@sara0: het is niet overal verplicht, ik heb het ook niet...w aarom niet? Als het niet verplicht is vind ik het onzin.. je betaalt je er scheel aan..

nou aan de ene kant vind ik dat ook... maar nog wat is mijn paard kan helemaal niet springen maar ik rijd wel heel veel met haar buiten... en als ik een balk/boom tegen kom dan draai ik wel om en neem een andere route... maar goed dit gaat allemaal een beetje offtopic..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:33

Wij sprongen toen gewoon een kruisje van 50 cm maar.. Maar dat is ook al zo'n 8 jaar geleden.. Ik wist niet dat het springen zoveel veranderd was..

Jou verzekering blijft ook gewoon dekkend.. Ik heb ook naast mijn ruiterbewijs, een speciale verzekering als er wat gebeurd.. Ik betaal ook heus niet zoveel premie. Maar ik betaal me liever 'scheel' aan verzerkering dan dat ik onverzekerd ben, een ongeluk veroorzaak en me scheel moet betalen aan die wederpartij..

Trouwens misschien een tip.. Maar mijn vriendin haatte springen ook en die heeft haar ruiterbewijs op een Western manege gehaald en die moesten toen ook een aangepast sprongetje doen.. 40 cm ofzo maar.. Het enige wat je ervoor moet doen is een Westernzadel en hoofdstel aan doen.. Je hoeft er niet eens western voor te rijden..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:52

De hoogte van de boete is dat niet iets van 25 euro? (zich bevinden op een terrein waar dat niet mag):
http://www.om.nl/boetebase/milieu/groen ... _ophouden/
Ik weet niet of het een recidivegevoelig feit betreft of dat het documentabel is. Als dit het geval is, dan is het nog minder gunstig om een boete te riskeren.

Het ruiterbewijs kost 30 euro per 2 jaar. Dan is het zonde van het geld om een boete te riskeren. Je moet inderdaad 60 cm springen, maar dat is echt niet veel. En een westernruiter hoeft inderdaad maar 40 cm te springen. Ik zou het risico niet willen lopen. Ik heb al jaren m'n ruiterbewijs voor het geval dat ik een keer ergens ga rijden waar het verplicht is. (Heb het ruiterbewijs alleen nog nooit gebruikt.)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:03

het belangrijkst vind ik dat de verzekering wel gewoon dekkend is en niet net als met een brommer bv... geen certificaat=niet verzekerd..
mijn verzekering is op de hoogte van mn paard, dus wat dat betreft ben ik gewoon verzekerd..
een boete van 25 euro vind ik dan niet het grootste probleem... hoevaak zou je aangehouden worden?

verder vind ik persoonlijk een oxer van 50x60 mega.... ik ben gewoon een ontzettende schijthaas wat springen betreft en met mn trekpaard zal ik toch never nooit een boomstam van die hoogte/breedte nemen... wat eerder gezegd is dan draai ik wel om en zoek ik een andere weg... geen probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:10

roossie22 schreef:
het belangrijkst vind ik dat de verzekering wel gewoon dekkend is en niet net als met een brommer bv... geen certificaat=niet verzekerd..
mijn verzekering is op de hoogte van mn paard, dus wat dat betreft ben ik gewoon verzekerd..
een boete van 25 euro vind ik dan niet het grootste probleem... hoevaak zou je aangehouden worden?

Nee, het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische waarde. het is eigenlijk niet meer dan een veredeld toegeangsbewijs voor enkele gebieden in NL.
Het punt is dat als je regelmatig in een gebeid komt waar het verplicht is en je steeds wordt aangehouden, ze je op een zeker moment het leven behoorlijk zuur kunnen maken. je kunt niet straffeloos elke week worden aangehouden, dat heeft op een zeker moment grotere consequenties.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:15

ikke schreef:
Nee, het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische waarde. het is eigenlijk niet meer dan een veredeld toegeangsbewijs voor enkele gebieden in NL.
Het punt is dat als je regelmatig in een gebeid komt waar het verplicht is en je steeds wordt aangehouden, ze je op een zeker moment het leven behoorlijk zuur kunnen maken. je kunt niet straffeloos elke week worden aangehouden, dat heeft op een zeker moment grotere consequenties.

thnx voor je antwoord, dit is idd duidelijk.
terecht ook dat je op een gegeven moment er niet meer makkelijk vanaf komt...das ook logisch, maar het ging mij meer om de vraag of de verzekering dan dekkend blijft en dat blijkt dus wel het geval

het zou om een enkele keer gaan dat ik in de toekomst in een gebied zou rijden waar een ruiterbewijs verplicht is... die gok wil ik dan wel nemen

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:16

het ruiterbewijs is inderdaad een soort van veredeld toegangbewijs, ik weet wel dat het in een bepaald aantal gebieden in Nederland verplicht is , ik weet even niet zo gauw welke. Maar ik raad wel aan om je ruiterbewijs te halen, ik denk dat het met een paar jaar verplicht gaat worden. Nu kost het op zich nog niet zo heel veel, maar ik denk als het eenmaal verplicht is dat de prijzen ook gelijk omhoog gaan..

Groetjes Kim

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:18

Hier in overijssel is het gelukkig nog niet verplicht!

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:20

Hier is het naar mijn weten ook niet verplicht (egmond). Wel heb ik altijd m'n duinkaart mee, die is wel verplicht.
@roossie22: Ik heb even in je profiel gespiekt, ik vind Toosje helemaal gaaf haha

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:21

is zo'n ruiterbewijs ook geldig in duitsland (vlak over de grens)?

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:27

KimH schreef:
.
@roossie22: Ik heb even in je profiel gespiekt, ik vind Toosje helemaal gaaf haha

thnx... leuk om te horen van een arabierenfan!!!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:04

hmm.. ik heb mijn ruiterbewijs nooit bij me.. ik vind de bladen die ik eens in de zoveel weken krijg wel leuk

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:05

off topic.. weet iemand of je een ruiterbewijs nodig hebt in de duinen van bergen/schoorl??
anders moet ik heeel hard gaan oefenen voor de vakantie :s

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:21

Als het je eigen paard is, dekt je WA verzekering sowieso.
Daarnaast is het convenant tussen stichting ruiterbewijs en Natuurmonumenten opgezegd; dat betekent dat je voor de gebieden waar eerst een ruiterbewijs verplicht was, bijv. voor de Veluwe nu niet meer een ruiterbewijs hoeft te hebben, maar dat je een toegangsbewijs moet kopen.

Er kunnen natuurlijk nog landeigenaren zijn, die het ruiterbewijs verplicht stellen. Ik geloof, dat je bijv. op defensieterrein in het Lauwersmeergebied een vergunning moet aanvragen om te rijden en dat je die alleen krijgt als je een ruiterbewijs hebt.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:28

KimH schreef:
het ruiterbewijs is inderdaad een soort van veredeld toegangbewijs, ik weet wel dat het in een bepaald aantal gebieden in Nederland verplicht is , ik weet even niet zo gauw welke. Maar ik raad wel aan om je ruiterbewijs te halen, ik denk dat het met een paar jaar verplicht gaat worden. Nu kost het op zich nog niet zo heel veel, maar ik denk als het eenmaal verplicht is dat de prijzen ook gelijk omhoog gaan..

Groetjes Kim

Hahahaha, laat me niet lachen Kim. Dat riepen ze in 1987 ook al (toen haalde ik de mijne) en het aantal gebieden waar het verplicht is neemt eerder af dan toe...... Dit wettelijke verplichting waar de SRR al zolang van droomt, die komt er niet. Als ze dat in de afgelopen 20 jaar niet voor elkaar hebben kunnen krijgen, geloof ik er niet in dat het nu opeens wel gaat lukken.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:34

Ik vind het ook belachelijk.Als je eigen paard te moeilijk is, mag je op een braaf paard - terwijl ze wel buiten rijden met hun eigen paard!

Ook over de verzekering...
Ik had in de bit (geloof ik) gelezen, dat iemand aanspraak wou maken op die verzekering, maar ze moest het eerst maar via de W.A proberen. Ze was aardig boos daarop, vandaar het stukje in de bit. Wel betalen, maar als je ze nodig hebt, sturen ze je door...

2Morrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:43

je kan bekeurd worden.
ik rij ook zonder maar heb ze maar 3 keer gezien waarvan ik 1 keer aangehouden werd. en ik rij al jaren in dat bos