Hoe neem je een handpaard mee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Hoe neem je een handpaard mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:35

Van de week voor het eerst geoefend in de bak. Het gaat om een 18 jarige merrie die niet meer zo veel bereden wordt. Dus ik dacht als ik haar nou naast mijn ruin mee kan nemen dan kunnen we met z'n drieen naar buiten wat mij tijd scheelt en waardoor zij eens lekker lang mee kan.
Ik heb haar gewoon een hoofdstel aangegeven, met een extra lang touw aan een bitstukje (je weet wel wat ook gebruikt wordt bijhet longeren) Ik laat haar rechts van me lopen omdat ik dan met mijn ruin tussen haar en het verkeer zit. Nu zijn ze beide bomproof maar je weet maar nooit. Maar hoe houd je nou op een veilige manier dat touw vast en hoe voorkom ik dat zij vooruit wil gaan lopen. Ze houd nogal van marcheren. Kortom tips gevraagd

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:38

Ik zou het uiteinde van het touw een keer dubbel slaan en het dan zo vasthouden. Je mag het natuurlijk onder geen voorwaarde om je hand heen wikkelen.

Het is misschien wel fijn als je je paard zelf ook redelijk goed met 1 hand kan sturen want je zult situaties tegenkomen dat je niet met beide handen meer aan de teugels kan zitten.

Ik zou eerst oefenen in een bak, zodat je zelf wat beter weet hoe de paarden reageren op elkaar. Hoe het precies gaat lopen is toch heel moeilijk te voorspellen, want het zijn en blijven paarden.

Ik vond het zelf handig om niet te blijven trekken, maar tik tik en weer los. Maar dat spreekt eigenlijk ook voor zich.

Succes. Hoop dat er meer mensen zijn met wat meer bruikbare tips..

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:05

Ik heb het touw altijd dubbel, niet om m'n hand, en m'n hand paard dicht bij me(dus zijn hoofd vlak bij mijn been).
Ik maak op deze manier zelfs flinke buitenritten(incl een galopje) met een hengst en merrie samen!!!

Je moet er wel handig in worden en ik merk dat mij dat al beter af gaat. Ik heb mijn hand paard vaak aan een touw halstertje, net ff scherper dan een gewoon halster, maar niet meteen een bit.
Mijn 2 jarige gaat ook al af en toe een klein stukje mee als hand paard(ff uit stappen oid) en dat gaat ook prima.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:07

Ik rijd op het moment met mijn jonge merrie aan de hand, maar alleen in de bak (2 vierjarigen).
Voor het gemak kun je het paard aanleren om met zijn hoofd naast jouw knie te lopen, dan heb je ook niet dat ze elkaar gaan opstoken om steeds harder te gaan.
Het is idd makkelijk het rijpaard met een hand te kunnen sturen, daarvoor is het handig als dit leert op druk tegen de hals te wenden. (Neckreining)

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 19:43

Het manouvreren met mijn eigen ruin gaat super. De merrie loopt op gelijke hoogte met hem, dat moet ik er nog proberen uit te krijgen. Zoals ik al zei ze houdt nog al van marcheren. Ik blijf nog even oefenen bedankt voor de tips.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:52

Verplaatst naar VMR

Antheman

Re: Hoe neem je een handpaard mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:11

Ik rij met zweepje in mijn rechterhand.

Als handpaard te snel gaat ,dan kan ik daar mee blokkeren ,de zweep voor zijn hals steken.
Tevens heel handig om rechtsaf aan te leren. Je duwt het zweepje tegen de hals terwijl je al je energie gebruyikt om rechtsaf te gaan.

Later heeft het paard dit geleerd en zul je het zweepje niet meer nodig hebben.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:17

Ik zou sowiezo eerst in de wei oefenen

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:23

Mijn twee jarige veulen gaat mee als handpaard, haar lijn is een ingekorte platte longeerlijn , haar lijn hou ik op dezelfde manier beet als mijn teugels ( alleen komt deze over mijn middelvinger heen)
De lengte die over is , gebruik ik om haar achter ons te laten lopen als wij smallere doorgangen doorgaan.
In het begin heb ik ook veel met de fiets geoefend , halthouden aan de weg en het meedraaien ook de positie.(hoofd aan been )
In de wei geoefend om tonnetjes heen,
De eerste paar keer heeft een vriendin haar als handpaard mee genomen en liep ik mee , dit om omgang in het verkeer veilig te laten verlopen. ( en nu loopt ze mee alsof ze niet anders gewend is
zo n 6 keer per maand )

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:18

mrie schreef:
Het manouvreren met mijn eigen ruin gaat super. De merrie loopt op gelijke hoogte met hem, dat moet ik er nog proberen uit te krijgen. Zoals ik al zei ze houdt nog al van marcheren. Ik blijf nog even oefenen bedankt voor de tips.

Hoe loopt ze mee aan de hand? Loopt ze je dan ook voorbij of blijft ze netjes achter je? Je kan op de grond oefenen dat ze achter je moet blijven.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:12

ik zorg altijd dat de neus van het handpaard ongeveer op hoogte van mijn been zit, dan heb ik een fijne controle

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:23

Ik doe dit ook wel eens in de bak, maar mijn jonge (6-jarige) paard wil vaak niet zo goed meelopen. Ze staat dan stokstijf stil en mijn eigen pony loopt door. Waardoor mijn arm dus zowat uit de kom getrokken wordt. Iemand tips hiervoor ?

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:27

Rupsje schreef:
Ik doe dit ook wel eens in de bak, maar mijn jonge (6-jarige) paard wil vaak niet zo goed meelopen. Ze staat dan stokstijf stil en mijn eigen pony loopt door. Waardoor mijn arm dus zowat uit de kom getrokken wordt. Iemand tips hiervoor ?

IDD Jaah dat doet mijn shetlander ook! dan nemet ze ene noodrenm en gaartt ze eten!! whahah

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:43

Dat wou ik ook net zeggen, ik zou geen hoofdstel nemen, want als ze dan 'staken' heb je kans dat je zo het hoofdstel aftrekt.
Ik zou iig een touwhalster nemen..

Ik deed het met Nel en Hen gewoon met stalhalster, ik zat op Hen, de dominanste, zodat Nel uitzichzelf al in de flank van hen mee liep

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:26

ik neem altijd mijn zweepje in mijn linkerhand(ben namelijk links) en het halstertouw gewoon net als mijn teugels erbij... rij dus zeg maar met dubbelen teugels... zo neem ik het welshje altijd mee..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:29

Dennis schreef:
Ik heb het touw altijd dubbel, niet om m'n hand, en m'n hand paard dicht bij me(dus zijn hoofd vlak bij mijn been).
Ik maak op deze manier zelfs flinke buitenritten(incl een galopje) met een hengst en merrie samen!!!

Je moet er wel handig in worden en ik merk dat mij dat al beter af gaat. Ik heb mijn hand paard vaak aan een touw halstertje, net ff scherper dan een gewoon halster, maar niet meteen een bit.
Mijn 2 jarige gaat ook al af en toe een klein stukje mee als hand paard(ff uit stappen oid) en dat gaat ook prima.

Die van jouw zijn shetlanders.
Dat lijkt me even wat anders dan een flinke KWPN'er bijv

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:41

Nou, als een shetlander een noodstop maakt, dan lig je ook bijna van je paard af hoor. Ik heb weleens een shet als handpaard meegenomen, maar soms wilde ze plots niet meer, en lag ik bijna achterover van mijn paard af.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:46

Idd, een shet kan het je net zo goed lastig maken. Ik zat een keer in de knoop toen mevrouw opeens lekker gras zag.

Maar ik probeer mijn shet ook op mijn beenhoogte te houden. Verder bind ik het touw om mijn zadelknop, bij mijn engelse zadel vouw ik hem ook dubbel in mijn hand.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:56

Verliezen jullie nooit een paard?

Ik fiets 5 x in de week met Tayga, maar ze heeft nu al een keer of 8 losgestaan omdat ze op de noodrem gaat en dan valt er niets te houden. Lijkt mij dat je op het paard dit nog sterker hebt, omdat je geen voeten op de grond kunt zetten...

Ik wil haar ook graag als handpaard meenemen, maar durf het eigenlijk niet zo goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:18

Taygalover schreef:

Ik fiets 5 x in de week met Tayga, maar ze heeft nu al een keer of 8 losgestaan omdat ze op de noodrem gaat en dan valt er niets te houden. Lijkt mij dat je op het paard dit nog sterker hebt, omdat je geen voeten op de grond kunt zetten...

Ik wil haar ook graag als handpaard meenemen, maar durf het eigenlijk niet zo goed.

Je moet het noodrem gedrag eerst afleren, door ze dus bijv een touwhalster om te doen (als ze dan een noodrem maken is het voor het paard ook uiterst onprettig)
Dan eerst met ze lopen /rennen, en dan pas rustig en heel langzaam gaan fietsen, en een fiets mee nemen die mag vallen! Want als ze dan de noodrem inzetten kan je gewoon je fiets laten vallen en je volledig op je paard concentreren.
Wat je iig niet moet doen is het paard loslaten, je moet dus zorgen dan je deze vast kan houden, want als het dier los is hebben ze ook zo door dat het dus werkt en zullen ze het blijven doen....
Als ze eenmaal door hebben dat de noodrem niet werkt dan kan je ze ook wel als handpaard meenemen, idd een zweepje mee is ook nooit verkeerd, als ze dan gaan sloffen kan je ze even wakker maken en voor inhalers kan je de weg blokeren.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:55

Toydoll schreef:
Je moet het noodrem gedrag eerst afleren, door ze dus bijv een touwhalster om te doen (als ze dan een noodrem maken is het voor het paard ook uiterst onprettig)
Dan eerst met ze lopen /rennen, en dan pas rustig en heel langzaam gaan fietsen, en een fiets mee nemen die mag vallen! Want als ze dan de noodrem inzetten kan je gewoon je fiets laten vallen en je volledig op je paard concentreren.
Wat je iig niet moet doen is het paard loslaten, je moet dus zorgen dan je deze vast kan houden, want als het dier los is hebben ze ook zo door dat het dus werkt en zullen ze het blijven doen....
Als ze eenmaal door hebben dat de noodrem niet werkt dan kan je ze ook wel als handpaard meenemen, idd een zweepje mee is ook nooit verkeerd, als ze dan gaan sloffen kan je ze even wakker maken en voor inhalers kan je de weg blokeren.

Ze gebruikt de noodrem niet tegen mij. Dit is ongeveer in een jaar gebeurd. Maar als ze ergens vreselijk van schrikt houd ik haar echt niet op de fiets. Ik laat mijn fiets al vallen en meestal kan ik haar ook wel vasthouden maar soms dus niet. Als ze losstaat komt ze ook onmiddelijk weer naar me toe gerent, maar toch...Dus ze gaat niet op de rem uit eigenwijzigheid, maar ze blijft toch wat schrikachtig, ook al is dat al stukken verbeterd.
Aan de hand gebeurt dit niet, maar dat is het tempo langzamer en ben ik sneller/handiger/sterker wanneer ze schrikt.

Zal inderdaad eens kijken naar een touwhalster. Ik fiets nu met gewoon halster. Misschien dat ze dan leert dat heel erg schrikken niet op de rem gaan betekent

Ontopic: ik fiets met een halster en halstertouw met een knoop aan het uiteinde, volgens mij is dit ook wel lang genoeg als je een handpaard neemt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:31

Taygalover schreef:

Is me 1 keer gebeurd!
Ze schrokken beiden voor de sproeiinstallatie.....

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:00

Maar een KWPN merrie naast een shetland hengst of anders om gaat ook prima. En een KWPN merrie met haar jaarling dochter ging ook prima. Of een shetland merrie met een Belgisch mini paardje(nog meer stuiterend dan een drukke KWPNer met wind) was ook geen enkel probleem. Je moet ze alleen netjes opgevoed hebben en handig worden.

Ik geef toe, een shetlander is wat cooler, maar heb lang niet altijd shetlanders gereden hoor.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:46

Nou een zweepje meenemen lijkt me in mijn geval niet zo heel handig omdat mijn eigen ruin dat ziet als batterijtje en dan wil hij heel hard. Laat staan dat ik met dat zweepje ga lopen manoevreren. Maar ik moet wel heel veel oefenen nog. Het lijkt me niet makkelijk voor zo'n merrie op leeftijd, dus langzaam aan stapjes zetten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:59

Ik rijd zelf op Amanda (haf) en heb Dewi (tinker) aan de hand. Hoofdstel in, bittussenstukje, en mijn lange halstertouw (rond de 2 m) eraan. Omdat Dewi gewend is om heel dicht te lopen, en ik gewoon langs de weg rij is het een goed formaat lengte. Wel wil ik nog een ander touw kopen, van ongeveer 3 of 3,5 meter lang met een betere clip als nu. Nu zit er zo’n standaard ding aan, en die blijft soms haperen. Heb haar dan ook 2 keer verloren, maar toevallig beiden als we stil stonden te wachten, en ze met haar hoofd schudde. Dus had ik haar zo weer te pakken.

Touwhalster zou ik anders wel afraden, gewoon hoofdstel met bit aan. Je hebt met bit meer te zeggen dan met een halster, en met touwhalster werk je op de verkeerde plaatsen in. Risico van kopstuk te verliezen heb je imo dan ook gelijk bij een halster. Hoofdstel moet gewoon vast zitten.

Ik doe verder alles gewoon. Stap, draf galop. Zelfs eens een (weliswaar onbedoeld) racepartijtje, maar ze bleven beheerst galopperen, dus zo gelaten. Ook kon ik ze toen er weer verkeer aan kwam gelijk terugnemen. Het vergt veel oefenen, het handpaard moet goed op de stem reageren. Amanda is bijv. niet geschikt, die heeft door dat ik minder te zeggen heb, en wacht af. Dewi panikeert ook als ik mijn hand aan de zijkant uitgestoken hebt (denkt slaag te krijgen ofzo). Dus ik heb altijd dezelfde als handpaard.

Ook wordt geadviseerd om handpaard van kant te laten wisselen. Doe ik zelf niet, werkt niet handig. Bovendien is mijn handpaard makkelijker te hanteren als ze rechts loopt, en rustiger in het verkeer.