paard krijgt bruin bier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

paard krijgt bruin bier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 13:28

Voor school moet ik een verslag maken over het rantsoen dat de paarden op mijn stage bedrijf krijgen.
Nu krijgt 1 paard bier maar ik hier (natuurlijk) niks over vinden omdat dit in nederland zeer onbekend is in duitsland word het veel gebruikt maar kan hier ook niks over vinden op google.

nu ben ik benieuwd of iemand mij hier informatie over kan geven wat er bijv aan ingredienten inzit en waar het voor dient etc.

ik kan het niet aan mijn stage begeleider vragen want de opdracht is juist dat je zelf informatie erover opzoekt en hij beoordeelt de informatie die je erover gevonden hebt.

sites zijn ook welkom.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:29

Mijn pony kreeg ook weleens een flesje bruin bier, hij had vaak moeite met plassen. (oudere pony)

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 13:32

*** vergeten er bij te zetten om wat voor paard het gaat.
Het gaat hier om een 19jarig sportpaard dat grand prix gelopen heeft en op een privé dressuur stal staat.
Hij is allergisch voor brokken niet de ingredienten maar het spul dat brokken tot een brok maakt. (wat het compact maakt dus)
hij word vollop getraint en binnekort weer in de Z uitgebracht met een andere ruiter.

ellepel

Re: paard krijgt bruin bier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:47

even een kleine vraag tussendoor hoor:

wat krijgt dat paard verder voor voer afgezien van het bier?

er is ooit een topic geweest over bier voor paarden hier, maar kan t niet meer terugvinden( waardeloze zoekfunctie..)

vind wel dit:

Bier!! In Ierland geven ze renpaarden dagelijks een fles Guinness door hun eten. Dit heeft een gunstige werking bij paarden, die slecht eten en te mager zijn. Overigens … een alcoholvrij biertje werkt net zo goed! (flesje per dag)

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:07

In bruin bier zitten ook meer caloriën, dan in 'gewoon' bier, dus wordt je er dikker van.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:12

Een vriend van me is dierenarts en wist me te vertellen dat men soms een paar biertjes geeft aan een paard dat naar de slacht gaat. Daar worden ze rustig van (dronken??). Het effect is wel maar van zeer korte duur.
Ik heb het nog gehoord, denk dat ze het hier in België wel meer doen. Ik kan me voorstellen dat het één en het ander te maken heeft met het biergist dat er in zit en een gunstige invloed heeft op spijsvertering/melkproductie (bij merries)/... (het zijn maar veronderstellingen he)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:17

Idd door de gistcellen werkt de spijsvertering van een paard stukken beter.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:22

de ingredienten kun je gewoon opzoeken via google...het schijnt idd goed te zijn voor de spijsvertering en het maagdarmstelsel in het algemeen.
het werd mij ook aangeraden om tijdens mijn zwangerschap af en toe een donkerbruin biertje te nemen
overigens heb ik donkerbruin nog niet in alcoholvrije variant gevonden....

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:42

bier wordt vaak bij paarden gebruikt die niet goed willen eten (krachtvoer) en wat je zelf al zei, als ze moeite hebben met plassen.. ook wordt het aan merrie's gegeven die slecht melk los laten.. het is iid ook zo dat het goed is voor de darmstelsel enzo..

Sweet_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:45

wij hebben ook een paard dat bier krijgt en het werkt echt.
hij was erg mager en sinds we hem bier (en nog iets van de paarden drogist) geven ziet hij er steeds beter uit;)

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:09

Ik heb ooit gehoord dat het ook helpt als het paard wat vocht in de benen heeft zitten.

pros_zero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:12

wij hebben ook een pony die hoefbevangen was donkerbier gegeven. Dit had de hoefsmid van ons gezegt en het hielp wel

Crum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:14

ik ben wel eens met een vriendin mee geweest naar een handelstal, en zij gaven het paard een flesje bruin bier een uur voordat ze gingen rijden, omdat ie dan makkelijker bereden kon worden omdat hij dan een beetje suf was .. ik vind dat je een paard zo moet kunnen berijden, maarja zo deden ze dat daar gewoon ..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:56

Bruin bier wordt vaak gegeven omdat het nierzuiverend is. Bevordert idd ook het plassen.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:02

ze geven het ook wel eens als een paard wat stressiger is op transport.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:53

ik ken het alleen als medicatie voor slecht werkende nieren.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:13

Onze merrie heeft het afgelopen jaar ook gehad, om de melkproductie opgang te krijgen, omdat ze nauwelijks melk gaf.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:29

Die van mij krijgt het soms na een zware training.
Het 'zou helpen' voor het sneller afscheiden van afvalstoffen, ze plassen het dan uit.
Weet niet zeker of het hem echt helpt maar hij vindt t erg lekker en hij reageert er naar mijn idee wel goed op.

Om dezelfde reden wordt het wel eens gegeven bij paarden die wat vocht vasthouden in bijvoorbeeld de benen.

Ik dacht niet dat bruin bier een heel andere werking zou hebben dan gewoon bier alleen het is zoeter dan gewoon bier en daarom aantrekkelijker voor de paarden.

Voor een sederende werking heb ik mijn vraagtekens, wat doet nou 1 biertje op een mens?? Laat staan op een paard die veel een veel zwaarder is.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:46

bedankt voor de reacties!
inderdaad één biertje op laten we zeggen 600 kilo is dus echt niks.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:51

Bij koliekerige paarden helpt het ook naar het schijnt

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:58

Een klein beetje off topic, wij geven het weleens aan kalfjes die slecht willen drinken of aan de diarree zijn. Ze krijgen er dorst van dus drinken ze melk wel op. En voor de kalfjes die aan de diarree zijn, bier is natuurlijk best voedzaam dus zij krijgen de nodige voedingsstoffen binnen.

Verder sluit ik me bij Urielle aan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:35

Mijn vorige (Duitse) hoefsmid raadde mij aan om mijn paard ook iedere dag een half flesje Malzbier te geven (soort van oud bruin alcoholvrij). Dit zou goed zijn voor sterkere hoeven.
Kennissen van mij hebben (op aanraden van een ervaren hengstenhouder) hun jonge hengst de afgelopen weken ook iedere dag Malzbier gegeven om zijn zwemmertjes in goede conditie te krijgen. Naast dat bier kreeg hij echter ook wel haver, eiwitrijk brok en zeewier erbij. Maar na een paar keer springen op de bok zat er zeer duidelijk verschil in de levendigheid van zijn zwemmertje vergeleken met zijn eerste prakkie.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:32

Zou ik het aan mijn eenjarige pony kunnen geven omdat ze zo dun is? Of liever niet aan zulke jonge beestje?
kus Luuz

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:23

Oud bruin bier word ook vaak gegeven aan paarden die moeilijk door de rui heen komen ion het voorjaar (mijn paard bijvoorbeeld )

Maar ook aan merries die moeilijk melk wille geven heb ik weleens begrepen van een fokker!

Moet wel zeggen dat mijn paard helemaal achterin zijn stal staat als hij het krijgt, het schuimt en stinkt en moet er echt boterhammen door doen wil hij het eten

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:27

Het schijnt ook te helpen tegen bepaalde huidaandoeningen.
Onlangs las ik het hier op bokt nog,dat dit heeft geholpen.

Ik zelf heb een paard met een allergie.
Dit uit zich in vele kleine onderhuidse bultjes aan een kant.
Heb er al 2 VA bij gehad,de laatste constateerde gisteren een allergische reactie ergens op.

Ik ga nu zelf bij mijn paard ook donkerbruine biertjes proberen hiertegen