paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbrengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperQuinta

paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 13:33

de titel is misschien een beetje vreemd geformuleerd maar dit is het geval:

Mijn zus heeft vier weken geleden haar paard verkocht. Ze heeft bij de koop eerlijk vertelt dat het een paard is met gebruiksaanwijzing, dat wil zeggen dat hij heel erg uitprobeert, rij je hem er doorheen heb je een super paard, lukt dit niet dan heb je in principe een probleem.
Het rijden met het meisje die hem heeft gekocht ging erg goed, en wij en de kopers zelf hadden genoeg vertrouwen erin om hem aan hun te verkopen.
Sinds dat het paard bij hun staat krijgen we vaak bericht, emailtjes smsjes telefoontjes, soms ging het erg goed maar soms lukte iets niet dan legde mijn zus uit wat ze moest doen, vervolgens kregen wij weer het bericht dat het super ging. Mijn zus is ook een paar keer langsgeweest om aanwijzingen te geven, en dan ging het weer hartstikke goed. Nu kregen we vorige week een telefoontje dat het weer niet helemaal goed ging. Mijn zus is weer langsgeweest en heeft er zelf op gereden hij probeerde er wel onder uit te komen maar uiteindelijk reed ze hem er weer doorheen. Hij zat helemaal vast was zijn bespiering kwijt en dus niet meer echt lekker om te rijden. Toen het meisje er weer op ging toen ging het dus weer mis, ook naar de aanwijzingen van mijn zus luisterde ze niet, dus eigenlijk gaf mijn zus het meer of min op en is in tranen weer naar huis gereden omdat het natuurlijk niet fijn was om haar paardje in deze toestand te zien.

nu het volgende:
de moeder van dat meisje heeft nu kwaad opgebeld met de mededeling dat het paard last heeft van zijn rug en dat ze hem terug komen brengen. Het paard heeft nooit iets aan zijn rug gehad en is zelfs voor de verkoop nog nagekeken omdat er meerdere kopers zijn geweest, maar de kopers hebben hem verder niet laten keuren, dit wilde ze niet. Ze zeggen dat het een verborgen gebrek is, maar mocht hij inderdaad last hebben, dan is dit waarschijnlijk bij hun gebeurd in die vier weken dat hij daar staat, wij hebben nooit klachten gehad....
Ze eisen nu min of meer dat wij het paard terugnemen, en ze zeggen dat ze naar stal komen en net zo lang blijven totdat ze hun geld terug krijgen..

heeft er iemand advies wat wij met deze situatie moeten doen?
Wij zitten dus redelijk met onze handen in het haar, en mijn zus is er natuurlijk kapot van zowiezo al omdat het niet prettig is om je paard te verkopen en dan krijg je dit nog eens..

groetjes maike

trisca

Re: paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:38

zij moeten kunnen aantonen dat het paard al eerder last had van de rug en dat dit niet in 4 weken kan ontstaan. Anders hoef je het paard niet terug te nemen.
Verder moet je naar je gevoel luisteren. Als je veel moeite wil doen om het dier een goed huis te geven, kan je beslissen haar terug te nemen, maar je weet niet wat ermee gedaan is...

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:40

lekker laten staan dan, ik vindt dit niet kunnen. Het is hun risico ze hebben het paard niet laten keuren.
Ze hebben volgens mij geen poot om op te staan.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:41

Ik heb dit van horen zeggen als je hem terug neemt hoef je niet het volle bedrag terug tegeven soms maar de helft.Wist ik niet ik heb mijn paard wel terug genomen maar die was nog maar 1 dag weg ze kon gewoon niet zonder mij(hi hi)

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:43

Ik zou hem terug nemen,maar niet voor het zelfde bedrag als hun er voor betaald hebben.Je wilt toch niet dat het paard bij zulke (ik hou het netjes) "onkundige" mensen zijn leven moet slijten....
Je kunt daarna verder op zoek naar een goed ander plekje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:44

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:45

ninja2 schreef:
lekker laten staan dan, ik vindt dit niet kunnen. Het is hun risico ze hebben het paard niet laten keuren.
Ze hebben volgens mij geen poot om op te staan.

ja lekker paard aan zijn lot over laten...zou ik niet kunnen hoor.Ik zou hem terug nemen,maar voor minder dan de prijs doe ze er voor betaald hebben

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:49

Ik zou hem terugnemen. Ik zou nl. geen rust hebben in de wetenschap dat ze mijn paard naar de filistijnen zouden rijden.

Dat zou voor mij zwaarder wegen dan of ik al dan niet in mijn recht zou staan.

patasja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:52

als jullie vee arts nooit bij jullie is geweest voor rug probleemen.
kunnen de menssen volgens mij niks maken.
als ze zeker wilden weten dat het paard goed was dan hadden ze het moeten laten keuren.
ik zou het paard zo maar niet terug nemen je weet maar nooit wat ze er die 4 weken mee hebben gedaan.
ze hadden natuurlijk altijd kunnen vragen of ze hem/haar op proef mochten hebben.
of dat ze een paar keer op konden rijden dat het ging met rijden.
dan hadden ze altijd kunnen zeggen van het gaat niet we kijken verder voor een ander paard.
en anders zou ik gewoon een stuk minder geld terug geven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:52

Ik zou hem zeker niet terugnemen, ook niet voor minder geld. Wie weet hoeveel moeite en kosten je er nu aan gaat hebben, nu zij hem hebben verrabbezakt. Verkocht is verkocht. Ze hebben geen poot om op te staan, dus laat ze maar komen dan.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:04

Als het aankomt op een rechtzaak is de kans groot dat je het niet zal winnen. Hij voldoet niet aan de wensen van de koper. (kansloze beredenering maar ik heb het van dichtbij meegemaakt).
Het is dan wel zo dat het bedracht voor het terugnemen lager is dan normaal. In mijn geval hebben ze uiteindelijk het geld gekregen wat het paard opleverde na verkoop aan de volgende koper.
Mooi kl ote is het wel!!!
Particuliere verkoop is wat dat betreft nog lastig.
Als je het over hebt voor je paardje en je denkt dat je het weer goed verkocht krijgt zou ik er wel over nadenken hem terug te nemen.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:07

Rustig blijven en die dreigementen negeren, hoe moeilijk dat ook is.
In jullie plaats zou ik stellen dat het paard onderzocht moet worden door een onafhankelijke objectieve dierenarts.
Als die is geweest en zijn proffesionele mening gegeven heeft kunnen jullie om de tafel gaan zitten.
Als ze dat niet willen, een aanbod doen om het paard voor een deel van de prijs terug te nemen.

Heel lastige situatie...je wilt toch dat het dier het beste krijgt wat hij verdient.
Veel sterkte ermee...

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:10

oosterhoff schreef:
Als je het over hebt voor je paardje en je denkt dat je het weer goed verkocht krijgt zou ik er wel over nadenken hem terug te nemen.

Zou ik ook doen. Wat krijgt het dier voor een leven als hij constant van de ene naar de ander wordt doorverkocht. Als je hem terug kan nemen, kan je zelf zoeken naar de juiste persoon.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:13

Bij een rechtzaak win je het absoluut! Zij moeten aantonen dat het een verborgen gebrek is. Hiervoor moet hj het al gehad hebben. Als jij zegt dat hij nooit last had hebben ze niks om je te pakken.

Wij hebben zelf zoiets meegemaakt, dus daarom heb ik mij er enigzins in verdiept. Bovendien heeft een leerling van mij dit meegemaakt met zomereczeem.
Zij kocht een Friese stermerrie en na 3 dagen bij haar op stal had het dier zomereczeem. Ze had geen poot om op te staan, want de dierenarts van de vorige eigenaar zei dat ze het niet had. Zomereczeem is plaatsafhankeljk, dus dat kon bij hun gekomen zijn..
Bij jou kan een rugblessure zoveel oorzaken hebben, de meeste kunnen plotseling optreden..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:15

Oosterhoff, dat bestaat nou toch niet. Ik kan een zwarte toch ook niet terugbrengen omdat ik er achter gekomen ben dat mijn favoriete jury liever een schimmel ziet en nou voldoet hij niet meer aan mijn wensen? Of ik was op zoek naar een jong paard maar nu kom ik erachter dat ik niet flink genoeg ben om zo'n paard te rijden?

Ik zou het echt van de zotte vinden.
Ik heb zelf ooit een paard teruggekregen (was nog niet verkocht, proefrijden) met een rug aan puin en dat heeft ongeveer een jaar geduurd eer hij terug in orde was, 900 Euro aan medische kosten en anderhalf jaar langer stalgeld betalen. Achteraf gezien had ik hem beter kunnen houden, in dat jaar nog een niveautje hoger gereden en dan pas verkocht. Maar okay, als je alles van te voren wist... Maar goed, ik zou dat paard toch echt niet meer terugpakken. Straks ben je meer kwijt aan de kosten in totaal dan het paard waard is.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:19

Citaat:
uiteindelijk het geld gekregen wat het paard opleverde na verkoop aan de volgende koper.

Dit zou ik ook voorstellen. Paard terugnemen, geen geld betalen en wanneer het paard aan een ander verkocht is dát bedrag aan hen betalen wat je ervoor gekregen hebt MIN alle kosten die je in de tussen tijd aan het paard maakt. Dus de (pension)tijd dat hij bij jullie staat, de dierenartskosten die je er eventueel aan hebt eraf trekken en het restant betalen de huidige eigenaren.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:20

ChristaMoor schreef:
oosterhoff schreef:

Zou ik ook doen. Wat krijgt het dier voor een leven als hij constant van de ene naar de ander wordt doorverkocht. Als je hem terug kan nemen, kan je zelf zoeken naar de juiste persoon.

Het probleem wordt ook steeds groter. Als het uiteindelijk op een zaak uitkomt kan er zo een half jaar, of nog wel langer, overheen gaan en in dat halve jaar kan je er vanuit gaan dat het paard helemaal niets meer waard is en totaal verpest en onherkenbaar terug komt.

trisca en urielle: ik zou geen garantie geven. Ik heb dus meegemaakt dat het niet gewonnen is hoewel ze niet konden aantonen dat het een verborgen gebrek was. Het paard voldeet gewoon niet. als mensen willen kunnen ze altijd wel iets vinden.
Ik vind het ook werkelijk achterlijk en hoe het toen gelopen is is helemaal kansloos. Even kort. Het paard liep Z dressuur en de eigenaar trainde met stang en trens. De mensen hebben het paard geprobeerd zijn een paar keer wezen kijken en waren verkocht. Paard meegenomen na keuring en na een aantal maanden klagen beweerden ze dat het paard niet met een gewone trens gereden kon worden dus het voldeet niet aan de verwachtingen. Er was echt niets mis met dat paard maar verkloot kwam ie terug met ook nog eens een veterinair rapport waarin gewezen werd op kissing spain. Tja je kan in een korte tijd je paard volledig verpesten. Terugnemen moest de eigenaar hem wel. Hij staat nu in engeland via een handelaar. De prijs die daarvoor betaald is moest de klant hebben.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:35

Okay, ik verkoop mijn paard dus nooit meer aan mensen die nog nooit met st&tr hebben gereden, omg!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:35

is het in dit geval tot een rechtzaak gekomen?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:46

ah wat naar zeg! is het t zelfde paard waarmee ze in eersel aan de onderlinge wedstrijd mee had gedaan? vond het iig een leuk dier!
maar dat het niet klikt en het meisje er niet mee overweg kan is egr jammer voor haar, maar dat is geen reden om het paard terug te brengen!
er is van te voren duidelijk gezegd dat het paard je uit kan proberen, je zus heeft de nieuwe eigenaren geholpen en is zelfs langs geweest! wat kan je da nog meer doen?
weet niet wat die mensen vewachten, een of ander automaatje wat alles vanzelf doet ofzo?
bovendien negeerden ze de aanwijzingen van je zus terwijl ze daar was om hun te helpen, dat geeft al aan hoe eigenwijs die mensen zijn!

hoe moeilijk het ook is, verkocht is verkocht en hiervoor hoeven jullie het paard niet terug te nemen
desnoods vraag je of jullie DA wil tekenen dat hij bij jullie nooit last van zn rug heeft gehad, in 4 weken tijd kunnen ze hem makkelijk zelf naar de knoppen hebben gereden!
maar het blijft hoe dan ook erg vervelend om te weten dat het paard niet zo fijn terecht is gekomen als gedacht werd, en wrsch de handel in verdwijnd als jullie he niet terugnemen
maar neem je hem we terug, dan zit er ik weet niet hoeveel werk en DA kosten aan om hem weer goed te krijgen, en hem vervolgens dus weer te moeten verkopen...

is het paard gekeurd bij verkoop?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:48

Ik heb ook ervaring met iets dergelijks en ik heb de koper lekker laten sputteren. Gelukkig had ik een heel leger getuigen die konden bevestigen dat het paard niets mankeerde voordat hij weg ging.
Heb er wel van geleerd dat ik nooit meer voor een schappelijke prijs een paard naar een 'goed tehuis' verkoop, voortaan gewoon de volle mep voor iedereen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:50

Renske20 schreef:
ah wat naar zeg! is het t zelfde paard waarmee ze in eersel aan de onderlinge wedstrijd mee had gedaan? vond het iig een leuk dier!
maar dat het niet klikt en het meisje er niet mee overweg kan is egr jammer voor haar, maar dat is geen reden om het paard terug te brengen!
er is van te voren duidelijk gezegd dat het paard je uit kan proberen, je zus heeft de nieuwe eigenaren geholpen en is zelfs langs geweest! wat kan je da nog meer doen?
weet niet wat die mensen vewachten, een of ander automaatje wat alles vanzelf doet ofzo?
bovendien negeerden ze de aanwijzingen van je zus terwijl ze daar was om hun te helpen, dat geeft al aan hoe eigenwijs die mensen zijn!

hoe moeilijk het ook is, verkocht is verkocht en hiervoor hoeven jullie het paard niet terug te nemen
desnoods vraag je of jullie DA wil tekenen dat hij bij jullie nooit last van zn rug heeft gehad, in 4 weken tijd kunnen ze hem makkelijk zelf naar de knoppen hebben gereden!
maar het blijft hoe dan ook erg vervelend om te weten dat het paard niet zo fijn terecht is gekomen als gedacht werd, en wrsch de handel in verdwijnd als jullie he niet terugnemen
maar neem je hem we terug, dan zit er ik weet niet hoeveel werk en DA kosten aan om hem weer goed te krijgen, en hem vervolgens dus weer te moeten verkopen...

is het paard gekeurd bij verkoop?

Helemaal mee eens als dit tenminste wordt geaccepteerd door de kopers. Nee het paard is niet gekeurd bij verkoop

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:53

niet keuren is hun eigen 'fout' geweest, als koper moet je voldoen aan je onderzoeksplicht, zeker als je particulier koopt
was t paard bij een handelsstal gekocht hadden ze hem makkelijker terug kunnen brengen, maar nu is het gewoon bij een particulier geweest, die eerlijk gezegd heeft dat het geen makkelijk paard is en de kopers hebben er zelf voor gekozen om het paard niet te keuren

laat ze maar bewijzen dat hij al langer wat aan zn rug had, ik denk dat ze dat gewoon als smoes gebruiken omdat het niet klikt met rijden

xxkimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:12

ik ben de zus van maike die dit bericht geopend heeft, dus de eigenaar van het paardje waar het over gaat.
de mensen die hem gekocht hebben hebben hem dus niet laten keuren van te voren, bij mij had hij echt geen last van zijn rug.
toen ze hem kochten heb ik echt jankend tegen het meisje die hem kocht gezegd dat ik zeker wist dat hij haar uit ging proberen maar dat ze echt door moest zetten!
bij mij heeft hij dat op het begin ook echt erg gedaan dus wist ik bijna zeker dat hij dat bij haar ook ging doen. Toen ik hem er doorheen had was het echt een super fijn paardje, had in de B 10 wedstrijden gereden en 20 winstpunten bij elkaar verzamelt, ging super goed dus!
ik ben dus twee keer naar die mensen geweest, de laatste keer was afgelopen woendag, ik herkende mijn eigen paardje bijna niet meer!!
heel zijn bespiering was weg en hij had een grote wond op zijn buik van de sporen, toen vond ze het nog gek dat ik zei dat ze beter haar sporen af kon doen !!
de eerste keer ging ik er als eerste op en toen was er eigenlijk niks aan de hand, hij liep lekker laag en rond en was dus lekker ontspannen, toen zij er daarna opging zag ik dat hij wat gespannen liep, zij had de teugels veel korter als mij en ze zat hem heel de tijd te schoppen. Toen had ik al gezegd dat ze het wat rustiger aan moest doen en hem ook een keer moest belonen als het goedging!
hij heeft het na de eerste keer anderhalve week goed gedaan en is daarna weer gaan vervelen.
de tweede keer heb ik haar als eerste laten rijden, zij kon er nog niet meer normaal mee stappen, hij ging telkens stilstaan en probeerde telkens te steigeren. toen ben ik erop gegaan, met rijden leek het ook een heel ander paardje als dat ik gewend was, hij begon meteen te steigeren, ik heb hem toen even aangepakt en na twee minuten was het over, hij liep toen braaf zijn rondjes alleen zat hij echt aan allebei de kanten zo vast!! Toen is dat meisje er weer opgegaan, als een losgeslagen cowboy liet ze hem lopen, echt niet normaal, heb nog geprobeerd om haar wat aanwijzingen te geven maar daar luisterde ze niet naar! Ik wist wel dat dit meisje er niet mee door zou gaan dus heb ik hem een hele dikke knuffel en een dikke kus gegeven toen ik ging!!
ik wist al dat ik hem hierna niet meer zou zien!
het probleem is ook dat ik nu geen stal meer heb en dus ook geen geld meer! ik weet ook echt niet wat die mensen allemaal met hem gedaan hebben maar het is echt niet meer het paardje wat van mij is geweest!!
ik weet wel dat die mensen nou natuurlijk een beetje zenuwachtig worden en met een paardje zitten wat niet klikt, maar ik vind het een beetje zielig om nou iets te gaan zoeken wat er echt niet is en de schuld bij mij te leggen! m ijn veearts kan bevestigen dat hij geen rugproblemen heeft gehad! sorry voor het lange verhaal maar het zit me echt zo hoog en ik vind het echt super erg!!

@renske: ja dat was het paardje waar ik mee in eersel reed!

bedankt voor de reacties iig!!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:17

Sommige mensen

Ik kan me hier zo kwaad over maken!!