Dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:41

Mijn pony is een luie donder. Hij is heel gevoelig voor rotstraal en heeft dit dan ook om de haverklap. Als hij voldoende beweging krijgt gaat het redelijk goed behalve als het echt heel nat weer is.

Nu dan het dilemma, als een van de verzorgmeiden er is jaagen ze hem even op in de bak zodat hij wat beweging krijgt, je moet er dan de hele tijd achter aan. Door een blijvend knieprobleem kan ik er dus niet steeds achteraan blijven lopen.

Ik merk nu al dat hij er weer veel sneller last van heeft, doordat hij ook weer minder beweegt.

Hij is bijna 2 jaar en zit er over te denken om als de verzorgmeiden er niet zijn hem dan maar even een paar minuten aan de longeerlijn te doen, het is een shetlander dus de volte is al heel ruim voor hem. Ik weet dat het neit gezond is om vroeg te gaan longeren maar als hij niet voldoende beweging krijgt worden zijn hoeven weer veel erger.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Hem laten staan en de slechtere hoeven en de pijn voor hem op de koop toe nemen.
Of hem als de meiden er neit zijn even een paar minuten aan de longeerlijn zodat hij toch in beweging blijft?

Geen commentaar graag in de trand van dat is zielig of wat dan ook, ik vraag simpelweg om de keuze die jullie zouden maken in dit geval.

_Dunja_

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:52

dan is de keuze snel gemaakt toch..

beweging geven

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:54

Ja in principe wel ja, wil toch nog een beetje overtuigd worden

Zo schadelijk zal dat toch niet zijn als het met beleid en voorzichtigheid gaat?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:54

als dat de oplossing is dan zou ik inderdaat beweging geven!!

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:55

Maar is misschien dom, wat is er slecht aan longeren dan? Als je gewoon rustig en niet te lang achter elkaar doen, kan het toch helemaal geen kwaad?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:57

De knieschijven zijn op die leeftijd nog volop in de groei. Er word gedacht dat longeren op jonge leeftijd dus voor vergroei ingen of slijtage van de knieschijven kan veroorzaken

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:57

Er is zelfs juist gezegt dat het in sommige opzichten veel beter is vroeg te beginnen om te jongen.

Alleen dat DE rondjes slecht zijn, Dus in priciepe kan het geen kwaad, als je ook stukke mee loopt denk ik.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:59

Daarom dus, om de rondjes. opjagen of zo dat kan geen kwaad. De volte is in verhouding natuurlijk al heel ruim voor zo'n kleintje dus dat zal ook wel schelen denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:01

longeren kan heel goed hoor!

als je maar zoveel mogelijk de ruimte geeft
lekker stappen en overgangen naar halt maken en stilstaan bijvoorbeeld? kun je best gaan doen, zolang je t maar niet te lang doet, voor zo'n jong dier vind ik een 15 minuten lang zat...

en dan al helemaal niet gaan vragen om zwaardere overgangen hoor, zit je namelijk zo met een paard wat na een jaar zware artrose heeft.

spanning bij longeren komt namelijk hoofdzakelijk voor bij het binnen-achterbeen he?
en geen 6 dagen per week, trainen maar maar 4, overige dagen kun je gaan wandelen? goed voor de vriendschap:D

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:04

Bedankt voor de tips, wandelen gaat ook niet lukken meer met mn knie helaas. Spelen doen we wel regelmatig helemaal nu met de sneeuw. Zat zelfs al te denken aan iets van 5 minuten of zo per keer en dan 3 of 4 keer per week hooguit, de rest zijn er sowiezo wel mensen mee die hem gewoon even in de hele bak kunnen opjagen,

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:07

5 min liknsom en 5 min rechtsom, meer zou ik niet doen en idd lekker lange longeerlijn, en wat stukken meelopen zodat er ook rechte stukken tussen zitten.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:07

ja kan hartstikke goed volgens mij hoor, kan me niet voorstellen dat je dan een dier kunt overbelasten...

maar ja, gezeur zul je blijven houden want een ander weet t toch altijd beter hier in het paardenwereldje.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:09

Waarom neem je geen hoef schoentje zoiezo voor het nate weer
ja en beweging geven

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:10

Houdne hoefschoenen de nattigheid en blub buiten dan? Anders zou dat eventueel nog wel een idee kunnen zijn.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:15

Een paard krijgt geen rotstraal door te weinig beweging hoor.
Hij zal waarschijnlijk erg gevoelig zijn voor vocht en urine/mest, weet niet of je een potstal hebt? Dat zou ik dan in elk geval veranderen.

Ten 2de zo´n jong dier en geen energie? Hij is geloof ik heel snel gegroeid al hé? Ik zou hem meer eten geven en dan wel eten die energie geeft, granenmix, haver oid.
Mijn 2 jarige krijgt een kilo per dag, 1/2 brokken 1/2 granenmix, hoor anders valt ie in.
Soms hebben ze dat gewoon nodig en vooral in zo´n idiote groeispurt.

En een jong dier hoort niet op een volte aan de longe, of los grote cirkels laten lopen of dan rechte lijnen, stukjes lopen of fietsen dan.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:19

Hij is er erg gevoelig voor en heeft een iets te nouw hoefje waardoor het hoefbeen dus minder goed kan meewerken. Hij si niet gevoelig voor urine en mest want ze staan in principe altijd buiten alleen voor eht slapen of als ze het te vies vinden lopen ze even naar binnen, dus van de stal kan het niet komen.

Hij is altijd al zo lui geweest. Hij krijgt onbeperkt hooi, ruime kilo schep lucerne en iets meer dan een halve kilo horseflox. Hij loopt alleen als hij een vrachtwagen of wat dan ook gaat imponeren verder ziet hij het nut er niet van in. Je moet er dus achteraan rennen om te zorgen dat hij in beweging blijft. Wandelen en fietsen gaat dus niet lukken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:21

hoe is jouw magnesium kalk verhouding in je voer?

heb het idee misschien een scheef rantsoen wat bepaalde tekorten van een vitamine? en dat ze daardoor zo sloom worden.
bloedarmoede zou heel goed kunnen, komt al vaker voor bij paarden.

zoiets kan ik me wel voorstellen,:)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:25

Bloedarmoede denk ik niet, ze worden minstens 2 keer per jaar helemaal nagekeken. Ze krijgen 4 keer per jaar een vitamine spuit. Ik de horseflox zit ales wat in basisbrok zit en dan nog extra vitamine en mineralen. Dus zou het eigenlijk niet weten, kan van de lucerne wel opzoeken wat erin zit, de horseflox zak heb ik net weggegooid.

Maar zou hij dan echt te weinig krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:35

ik ben geen vitamine expert hoor, maar weet dat die verhouding van kalk -fosfor,precies 2-1 zijn anders die werken elkaar dan weer tegen geloof ik en..

en ja tuurlijk kan dat best, je dier heeft last van terugkerende rotstraal he?
nou kan best zijn dat hij daardoor meer behoefte heeft aan laten we zeggen vitamine C, als hij die niet krijgt via zijn rantsoen. tja dan zou dat wel kunnen ja...

weet t zo even niet, maar moet je gewoon ff proberen via google

maar het zou wel heel raar zijn dan, want t komt zowat niet voor lijkt me?

maar ook wel logisch dat ie sloom is toch? als je altijd last hebt van je voeten loop je ook niet graag lang en zwaar

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:38

Ja inderdaad ja zit best wat in dan. Ik ben ook sinds 2 weken bezig met een suplement voor zn hoeven. Ze krijgen trouwens elke dag ook nog een lading winterwortels, daar zat toch vitamine C in of niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:43

ja klopt, maar nogmaals ik ben geen voerexpert hoor, en komt t gewoon puur omdat iue wel last van zijn voeten heeft en dus niet wil lopen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:25

Mijn haf is er ook vrij gevoelig voor, nou heb ik een spulletje wat hoof and sole hardener heet en het had de naam erg goed te werken.

Buiten de beweging is het misschien handig om hem daarmee in te spuiten?
Het sluit niet af, maar maakt wel hard, maar je kan het nog even navragen aan de hoefsmid, de mijne is niet zo voor smeersels maar dit was erg goed spul zei hij.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:50

Meavey schreef:
Ten 2de zo´n jong dier en geen energie? Hij is geloof ik heel snel gegroeid al hé? Ik zou hem meer eten geven en dan wel eten die energie geeft, granenmix, haver oid.
Mijn 2 jarige krijgt een kilo per dag, 1/2 brokken 1/2 granenmix, hoor anders valt ie in.
Soms hebben ze dat gewoon nodig en vooral in zo´n idiote groeispurt.

Ik wil niet *piep* doen hoor, maar we hebben het hier over een SHETLANDER guys .

Ik zou een Shet geen 1/2 Kg brok en 1/2 Kg granen geven. dat is pas vragen om problemen. Helemaal met oog op hoefbevangenheid. Ik geloof nauwelijks dat jou paardje te weinig voer krijgt. en zo te lezen krijgt hij ook de vitamines die hij nodig is. Mss een hele rare afslag, maar krijgt hij niet te veel? Ook met oog op die hoefbevangenheid. Een shet is een heel sober ras, die snel te veel kan krijgen.

Karoliena, hoe ernstig is die rotstraal??? Heeft hij het een beetje of is de straal behoorlijk aangetast. Als hij behoorlijk aangetast is zou het idd kunnen dat hij daarom liever niet wil lopen. En heb je de hoefsmid er al bij gehad om het zo schoon als mogelijk te maken. Als mijn paardje rotstraal heeft (komt tegenwoordig nooit meer voor) laat ik eerst de hoefsmid komen om het zo veel mogelijk uit te snijden, en daarna gebruik ik hoef en zool van NAF. deze droogt uit, en zorgt ervoor dat het ontsmet word.

Wat het longeren aangaat, kan je rustig doen hoor (mits de rotstraal niet zo erg is dat hij daarvan last heeft). Je zegt het zelf al voor een shet is zon volte zo wie zo al behoorlijk, en als je ook nog een beetje mee kunt lopen kan dat best hoor.

veel sucses met je shetje.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:26

karoliena schreef:
Houdne hoefschoenen de nattigheid en blub buiten dan? Anders zou dat eventueel nog wel een idee kunnen zijn.

ja als je ze netje op maat laat maken wel
en dan gewoon met de smit ( die de hoefschoenen maakt ) dat ze voor in de wei zijn dan maakt die ze iets anderds

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 08:42

Sily schreef:
Mijn haf is er ook vrij gevoelig voor, nou heb ik een spulletje wat hoof and sole hardener heet en het had de naam erg goed te werken.

Buiten de beweging is het misschien handig om hem daarmee in te spuiten?
Het sluit niet af, maar maakt wel hard, maar je kan het nog even navragen aan de hoefsmid, de mijne is niet zo voor smeersels maar dit was erg goed spul zei hij.

Ik zal het er met mn smid over hebben. Dat hebben we nog niet geprobeerd.