Moeite met concentreren, meer paarden die dit hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Moeite met concentreren, meer paarden die dit hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 18:19

Mijn paard heeft heel erg moeite met z'n concentratie.
Als ik les heb loopt hij bijvoorbeeld twee passen lekker en dan ziet hij weer vanalles. Hij is niet schrikkerig, maar hij is overal mee bezig, behalve met zichzelf en met mij.
Toen hij op trailercursus was merkte ze dat ook aan hem.

Daardoor is het heel moeilijk om verder te komen met hem. Iedere keer als hij net lekker loopt is z'n concentratie weer weg (echt al na een paar goede passen, soms al na twee passen) en kan je eigelijk weer overnieuw beginnen.
Ik heb absoluut geen dressuurambities ofzo. Ik ga endurance rijden, en doe dressuur (elke week les) om hem lekker soepel te houden en te voorkomen dat er fouten insluipen (vooral bij mij) enzo.

Ik doe ook NH met hem, en als we met grondwerk enzo bezig zijn is ook steeds zijn aandacht weg. In de wei staat hij ook overal naar te kijken, hij eet bijna geen gras, hij staat alleen aandachtig maar om zich heen te kijken. Nogmaals hij is absoluut niet paniekerig of schrikkerig, en hij doet het dus niet alleen met rijden.

Maar kennen jullie meer paarden die zoveel moeite hebben met zich concentreren?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:26

Ja, ik heb er ook zo een. Om gek van te worden soms. Al eet hij wel in de wei

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:27

[***]
Gisteren nog gemerkt: ik was aan het rijden en ze was de hele tijd aan het hinniken tijdens het instappen. Nu heb ik daar geen problemen mee als ik aan het stappen ben , maar niet als ze dat de hele tijd doet! Heb haar gewoon zo hard aan het werk gezet dat ze geen tijd had om te hinniken (lees: veel oefeningen , overgangen etc) maar dan nog was de concentratie ver weg.
Zelfs tijdens een dressuurproef is ze niet met haar concentratie bij mij!

Ik ga dit topic volgen , ben benieuws Ik kan je zo geen raad geven , heb ergens op mijn kamer wel een boek liggen van Micheal Peace , daarin stond iets over concentratie
Zal even zoeken

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:39

Ik ga dit topic ook volgen.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:45

Bugsje

zit ik net lekker te rijden lekkel laag/ontspannen en dan....
Ziet ze een vogeltje vliegen..
daar moet ze dan natuurlijk naar kijken en..
hoppa, weg consentratie/ ontspannenheid

ook met een dressuur proefje enzo..
ziet ze ook allemaal paarden en let ze ook niet op mij..

dus mensen die tips hebben

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:49

mijn paard heeft er erg veel last van. dit komt gewoon weg omdat dit in zijn karakter zit. je moet er mee leren omgaan heb ik zelf ervaren, je kan je er wel druk over gaan maken maar dat komt de training niet ten goede.
mijn paard is erg heet/kijkerig/en heeft een slechte concentratie.
ik heb geleerd dat je gewoon moet doen of er niks aan de hand is en gewoon door moet rijden. houdt hem bezig en ja dat is soms moeilijk, want door het stukje concentratie dat je mist mis je vaak ook een heel groot deel ontspanning waar door je niet goed in kunt werken.
ik probeer hier gewoon door heen te kijken en lekker verder te rijden.

sinds een half jaar voer ik hem een voedingssuplement bij dat de innerlijke rust van het paard bevorderd, ik heb hier veel baat bij. natuurlijk is hij nog kijkerig en heet en raakt hij uit zijn concentratie, maar hij reageert minder heftig en is sneller weer bij mij.

het verschilt natuurlijk per paard, maar ik denk dat vooral rust en geduld heel erg belangrijk is.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:01

Jonge , onbedorven paarden zijn nog echte paarden , zonder de complexen of de vooroordelen tegenover mensen die voorkomen bij paarden die overtraint zijn of zelfs misbruikt zijn. Laten we ervan uitgaan dat we te maken hebben met een echt paard. Begin met iets kleins , vraag hem bijvoorbeeld om een stap naar u toe te doen en aai hem over zijn hoofd. Zorg ervoor dat u beleefd blijft en het hem vraagt en niet beveelt. U wilt dat hij naar u toe komt omdat dat fijn is om te doen en omdat hij u graag een plezier doet.
Ga nu aan de andere kant staan en doe hetzelfde , een stap en dan een aai over zijn hoofd. Met elke stap die hij neemt en elke aai over zijn hoofd dat u hem geeft wordt hij tevredener met zichzelf. Hij zal in de gaten krijgen dat opletten en naar u luisteren goed is om te doen. Let wel op dat u het paard de ruimte geeft om te staan waar u dat wilt en ga hem niet in de weg staan.
Denk erom dat u niet iets onmogelijks vraagt. Als een paard bijvoorbeeld in een spannende omgeving is of fris is doordat hij te weinig te doen heeft, is het onredelijk om 100% aandacht van hem te vragen; begin met 10% en werk geleidelijk aan naar die 100%. Het is beter om uw paard even te laten gaan om zijn overtollige energie kwijt te raken voordat u om zijn aandacht vraagt. Iedere leraar zal u kunnen vertellen dat het onmogelijk is en zelfs onredelijk is om leerlingen de laatste dag voor een vakantie iets nieuws te leren. Als u de aandacht van uw paard vraagt zonder die te krijgen, verliest u zijn respect. Vraag dus alleen wat je kunt krijgen.
Maar hoe weet je of je zijn aandacht hebt? Dat kun je zien aan de kenmerkende houding die een paard heeft als hij luistert naar alles wat u zegt. Zijn hals is ontspannen en zijn hoofd hangt ter hoogte van zijn schoft. Zijn oren staan losjes half naar achteren . Hij volgt elke beweging die u maakt , met een oor of een oog of beide , en zijn hele houding straalt rust en kalmte uit.
Wij streven ernaar om dit te bereiken met zo weinig mogelijk moeite. Denk weer eens aan u schooltijd; sommige leraren konden respect afdwingen zonder een woord te zeggen . Anderen konden schreeuwen en sarcastisch zijn en dat de hele dag volhouden zonder dat er iets veranderde - ze werden simpelweg niet gerespecteerd. De manier om de aandacht van mens of een dier te krijgen en te houden is niet angst opwekken of agressie uitstralen , maar respectvol,eerlijk , duidelijk en consequent zijn , zonder ooit toe te geven aan vlagen van agressie of onberekenbaar gedrag.
Als u eenmaal de volle aandacht en het respect van een paard heeft , zal het paard op u gericht zijn tot hij moe wordt. Zorg er dus voor dat u deze tijd optimaal benut en stop voordat zijn aandacht verslapt.
Aan het begin van hun training worden jonge paarden snel moe; het is belangrijk dat u in de beginperiode niet te veel uit ze probeert te persen , dus houd de lessen kort. Een paard zal u alles geven wat hij heeft , maar op een bepaald punt kan hij u gewoon niet meer geven. Erken dat en stop op dat punt. Het is belangrijk om te beseffen dat aandacht iets geestelijks is: de vermoeidheid van uw paard is geestelijk en niet lichamelijk. U kunt denken dat uw paard niet veel heeft gedaan, maar hij heeft met zijn hersenen gewerkt.
Met uw hulp zal zijn aandachtspanne elke les groter worden. Het is uw doel om dit voor elkaar te krijgen zonder dat het paard last te zorgen. Leid een paard door een leerproces , dwing hem er niet doorheen. Neem de tijd , anders bent u tijd aan het verspillen.
Soms word de aandacht van een paard afgeleid. In dat geval kunt u zijn aandacht gewoon weer terugbrengen naar waar u hem wilt hebben. U moet een paard NOOIT het gevoel geven dat hij iets fout doet , maar hem op het juiste pad zetten. Als u iets fout heeft gedaan op het werk heeft het geen zin als uw baas blijft voortpraten over die fout; het is veel beter als hij u gewoon helpt om de zaak terug in orde te krijgen.
Dat geld ook voor u paard , dus leid zijn aandacht gewoon weer waar u die wilt hebben.
De aandacht van een paard kunnen krijgen en vasthouden vormt de basis voor een goed werk.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:02

Sorry voor de lange tekst , maar dit stond er in het boek

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:41

Zo te lezen is Anouar ook een typische 'verkenner'. Altijd bezig zijn met omgeving in de gaten houden, want er zal eens een wild dier op de loer liggen om de kudde te bespringen.

Mijn paard is door verschillende mensen herkend als 'verkenner' (zo heb je bijvoorbeeld ook leiders en volgers), vandaar die term.

Idd zoals al wordt gezegd: rust en geduld. Ik heb momenten gehad dat ik boos werd als mijn paard zijn concentratie verloor, maar dat werkt 180 graden de andere kant op. Helemaal overgaan zal het waarschijnlijk nooit doen, het zit in de aard van het beestje. Wel kan het helpen om net te doen of er niets gebeurt, vestig vooral niet de aandacht op dat wat je paard ziet, gewoon lekker doorrijden en zijn aandacht bij het werk proberen te houden. Ik merk bij mijn paard ook dat dat veel makkelijker gaat bij dingen die hij zelf erg interessant vindt: zo zal hij eigenlijk nooit zijn concentratie verliezen in een crossparcours.

Ik kan me ook wel vinden in de lange tekst hierboven.

In feite heb ik wat concentratie betreft dezelfde karaktertrekken als mijn paard. Boos worden voelt dan ook niet goed - ik doe het zelf toch net zoals hij?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:02

Het is niet zo dat hij naar dingen kijkt omdat hij bang is. Soms kijkt hij niet eens ergens naar, maar is hij gewoon niet te bereiken zegmaar. Dan komt niks meer door, geen hulpen, geen beloning.
Je hebt ook wel eens kinderen met concentratieproblemen, die kijken op school bijvoorbeeld alleen maar uit het raan en zijn overal mee bezig behalve met de juf. Daar vergelijk ik Anouar wel eens mee.

Wat CAuvraySky schreef daar kan ik wel wat mee, ik ga het morgen meteen proberen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:10

Bij mijn paard is het ook geen bangigheid hoor. Dat voorbeeld van dat wilde dier is gewoon iets heel natuurlijks: verkenners zijn in de kudde de paarden die alles in de gaten houden en die bijvoorbeeld ook niet zo snel zullen gaan liggen. Verkenners zijn de paarden die bijna altijd staand slapen, met één oor op het noorden, één oor op het zuiden en daarbij het liefst ook nog beide ogen openhouden om niets te missen van wat er in de omgeving gebeurt.

Ik vergelijk mijn paard ook wel eens met een kind dat in de klas overal mee bezig is, behalve met wat de juf vertelt.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:59

Ben ik ff blij
Dacht al dat ik heeeel die tekst voor niets had geschreven

Ik voelde me best schuldig na het lezen + typen van die tekst. Ik heb mijn paarden dus heel onredelijk behandelt , en ik vind het een wonder dat ze nog voor mij willen werken!
Maar vanaf nu ga ik mijn leven beteren Mijn boek wordt vanbuiten geleerd (oeps , boek telt 160 pagina's )
Het is trouwens Begrijp uw paard (van Micheal Peace & Lesley Bailey)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:00

Ik ga eens kijken of ze dat boek in de bieb hebben

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:03

Ik ga zowel 'mijn tekst' proberen als de uitleg van Karin , die is ook zeer nuttig Ik heb altijd de neiging om meteen halt te houden en haar ernaar te laten kijken , of cirkels errond draaien.
Een tijd geleden was [***] bang voor de kerstbomen in de piste (ja , toen was het Kerstmis) en zij altijd maar buitenstelling. Ik moest binnenstelling vragen en als ze dit deed moest ik haar belonen aan de kant waar ze had toegegeven , dat vond ik zeer nuttig. Ik gebruik het nu ook met het trainen thuis , en het werkt!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:05

Anouar , ik weet niet of ze het in de bieb zullen hebben , ik heb het iig van mijn papa gekregen. Maar het is een zeer goed boek!
Ik heb [***] haar trailerangst erdoor weggekregen en haar angst voor 'rare' dingen (paraplu's , zeilen, etc)

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:08

hey, bij mij scheelt het ook in wat voor bui hij is, ik doe ook NH en heb een paardje van 4, die dus soms ook afgeleid is en geen zin heeft om 'rustig' te zijn. Als ik eerst even met hem knuffel zelf helemaal rustig ben, is hij ook niet afgeleid enzo..Als hij zo afgeleid blijft zou ik gewoon elke keer even kort NH doen, werkt bijmij

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:14

Maar ik kan moeilijk om de twee passen even NH gaan doen

ellepel

Re: Moeite met concentreren, meer paarden die dit hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:17

hij is wel volledig gecastreerd he?

als er toch nog een bal zit kunnen ze daardoor enorm onzeker zijn en alle grenzen gaan opzoeken.
ik heb zelf een enorm slim dier wat deze symptomen ook ...had.

je kon er gewoon helemaal niks mee,want elk ritseltje achter hem deed hem zo schrikken dat ie wel omviel

wat ik gedaan heb:
havens muesli zonder haver gekocht, denk ja misschien ligt t aan de haver?

wat denk je? pony werd nog veel gekker, bleek dat er dus zoveel suiker inzit dat ze daardoor zo druk zijn.
dus weet niet wat merk /soort je voert?
ik voer nu brok en t is al veel beter, zit mooier in de vacht en stukken easier goning..

maar anyway, ik moest bij mijn pony dus meer eisen aan hem stellen om zijn kop bij me te houden.
op buitenrit? stellingkje links, rechts, beetje zijwarts gaan? ja doe ik wel want anders kan ik er donder op zeggen dat ie weer een reden vind om MIJ wakker te schudden!

gewoon te slim die van jou, meer aandacht vragen, moelijke oefeningen aan hem vragen, mijn ervaring is dat ze gewoon vervelend gaan lopen doen omdat ze wat anders willen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:20

NH in de vorm van mijn eigen boerenverstand houdt ook in: 'de leiding nemen'. Als jij als leider op dat moment de aandacht niet vestigt op datgene wat het paard ziet of hoort, geeft dat ook stabiliteit voor het paard, het weet dan waar het aan toe is: namelijk 'follow the leader'.

Voor de rust van paard en ruiter (en om frustratie bij beiden te voorkomen) is het IMO het beste om dat soort dingen dus te negeren, gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent. Juist geen rondjes om de kerstboom gaan rijden ofzo, dan vestig je juist de aandacht op 'voorwerp X', wat juist onrust oplevert.

Wat ik af en toe wel doe als mijn paard zich toch al het schompes is 'geschrokken' van een baal kuilvoer langs de weg en op vier benen stilstaat, is hem er met zijn neus bovenop zetten. Dan kijkt hij vaak om zich heen met een blik van 'nah, is dat nou alles?' - en bij de volgende zijwaartse actie duw ik hem gewoon rechtdoor onder het mom van 'dat hebben we net al gezien, we lopen nu dus gewoon door'.

Die van mij doet overigens niet 'vervelend omdat hij wat anders wil'. Zo denkt een paard niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:24

de mijne wel, die loopt zich stierlijk te vervelen en omdat hij weet dat als hij een bepaalde beweging maakt dat daarop iets volgt toch?

in zijn geval een bak met biks..
hij vervelend?
ik boos en er af, dus kan hij lekker eten, en heeft ie zijn zin

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:25

Dan ligt de 'fout' bij jou, omdat jij hem die volgorde hebt aangeleerd.

Jouw paard valt niets te verwijten en 'zijn zin' krijgt hij al helemaal niet. Hij doet gewoon braaf zoals hij geconditioneerd is.

Gail

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:28

Ik denk ook dat je vooral consequent moet zijn en zijn aandacht op moet vragen. Veel oefeningen en tempowisselingen dus. En steeds weer zijn aandacht vragen. Vaak zie je ook dat paarden meer afgeleid zijn als manier om onder het werk uit te komen, bijvoorbeeld als ze een dag wat stijver zijn of een moeilijke oefening moeten doen. Consequent zijn, aandacht vragen en natuurlijk goed belonen als ie t goed doet. Verder ben ik het met Karin eens (op de laatste zin na over dat paarden niet iets verzinnen omdat ze iets anders willen )
Succes!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 07:20

Anouar is in de bak ook niet vooruit te branden, hij is dus absoluut niet heet ofzo

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:23

Tja, een paard denkt nu eenmaal niet net zoals een mens op een bewuste manier: 'ik doe maar vervelend omdat ik iets anders wil'. Bij een paard is het actie-reactie: een paard reageert op prikkels uit zijn omgeving. En in feite doet een snel afgeleid kind dat ook.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:39

Citaat:
Anouar is in de bak ook niet vooruit te branden, hij is dus absoluut niet heet ofzo

maar daar kan je voor zorgen.
veel en dan ook echt veel tempowisselingen rijden, heel veel overgangen.
zet hem eens om de volte en rijdt in die volte 4 keer de overgang draf stap/ stap draf. 4 keer in een voltee een paar passen veruimen en weer terug. 4 keer op de volte draf galop/ galop draf.
je krijgt je paard er geconcentreerd door, vlug voor het been en soepel.