basisbenodigdheden voor shet in weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

basisbenodigdheden voor shet in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:58

Hoi,

Wij hebben een weiland gekocht en we willen er een shetlander op zetten voor de begrazing en omdat het zeer leuke beestjes zijn. We zouden er ook op rijden/ mee gaan wandelen/ aanspannen voor een klein karretje etc.

Nu, ikzelf heb al 5 jaar ervaring met paarden, en heb zeker voldoende ervaring om die pony te onderhouden. Het weiland grenst aan onze tuin en is groot genoeg. ( 5 hectare ) Ik ga met mijn instructeur nog overleggen over wat ik allemaal nodig heb en zo, hoevaak ik hem kan rijden enzovoort... Het zal niets tekort komen

Nu, mijn ouders willen toch al enkele voorzorgen nemen voor de pony komt natuurlijk. De pony zou het hele jaar door in de weide staan, er is wel een schuilstal ter beschikking.

Wat zijn de basisbenodigheden dat we volgens jullie nodig hebben? Hooi natuurlijk, is krachtvoer ook nodig?? Wortels en zo zal hij ook krijgen hoor. Zal hij een deken nodig hebben in de winter als we hem gaan rijden of moeten we de natuurlijke vachtgroei zijn gang laten gaan?

Ik wil even jullie mening weten, maar ga me ook grondig informeren bij mensen die er ook veel van weten Ik weet dus wat ik doe hoor

Graag ideeen.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:13

Als hij het hele jaar op het land staat, heeft hij geen deken nodig denk ik .
krachtvoer, niet of weinig, maar dat hangt er ook vanaf hoeveel je rijd/aanspant enz. dan heeft hij natuurlijk meer energie nodig> krachtvoer.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:18

normaal gezien zal ie wel elke dag bereden/aangespannen worden. We zijn met 4 kinderen thuis waarvan er 3 paardrijden. En dan nog een heleboel vriendinnen van die kinderen die ook paardrijden We dachten aan een deken in de winter omdat als hij in het weiland staat met een dikke wintervacht, dan rijdt je bv een uur en warmt ie flink op en staat ie goed in het zweet, en dan ga je hem weer bezweet içn het weiland zetten, lijkt mij niet zo goed

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:20

Als het even kan zou ik zorgen voor een soortgenoot. aangezien het weiland groot genoeg is zou dat niet zo'n probleem zijn?

Deken zou ik niet doen, krachtvoer niks of minimaal. Wel een goede liksteen. Hooi eigenlijk alleen in de winter.
Let er op dat je niet meteen het hele weiland geeft, shetten zijn gevoelig voor hoefbevangenheid en worden snel te dik.

Superleuk plan, veel plezier ermee!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:20

bonitobol schreef:
normaal gezien zal ie wel elke dag bereden/aangespannen worden. We zijn met 4 kinderen thuis waarvan er 3 paardrijden. En dan nog een heleboel vriendinnen van die kinderen die ook paardrijden We dachten aan een deken in de winter omdat als hij in het weiland staat met een dikke wintervacht, dan rijdt je bv een uur en warmt ie flink op en staat ie goed in het zweet, en dan ga je hem weer bezweet içn het weiland zetten, lijkt mij niet zo goed

Ooit van uitstappen gehoord?

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:22

@wendy: tuurlijk heb ik al van uitstappen gehoord Maar zelf al stap je lang uit, dat zweet blijft nog een hele tijd in die vacht zitten, toch ?

We gaan niet die 5 hectare voor die shet gebruiken, er zijn nog een groot aantal andere paarden die er gebruik van zullen maken maar die niet van ons zijn ( mensen die het weiland deels mogen gebruiken voor hun paarden ) We zouden het gebied van de shet in 2 opdelen zodat we indien nodig hem in een wat "kaler" deel kunnen zetten. Liksteen hadden we ook al aan gedacht Dankje voor de tips.

edit: ook aan gezelschap hebben we gedacht, we kennen mensen die af en toe gratis een mini-shet weggeven en wanneer we nog zo'n aanbod krijgen gaan we die ook aannemen. Die mini gaan we dan niet berijden We nemen ook een geit, dit kan volgens mij ook als gezelschap? Zo niet, krijgt hij een ander deel van de weide.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:27

een geit kan op zich wel, maar let er op dat hij niet te vriendelijk wordt en de manen en staart van de shet opeet

Als het paardje op de huid niet meer nat is na het rijden is het goed, dan wordt hij namelijk niet koud. Voor de zekerheid kun je eventueel na het rijden nog een half uur een zweetdekentje opleggen, dat trekt het vocht eruit

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:32

dat was waar we aan dachten, wendy Een zweetdekentje voor alles te laten optrekken en dan weer gewoon het weiland in zonder dekentje zodat hij zn mooie dikke wintervacht houdt

Tja die geit We zullen wel zien En eventueel plaatsen we hem bij een paard van 1 van de mensen die het weiland gebruikt Ze mogen het trouwens gratis gebruiken, zolang ze het goed onderhouden Lief toch hé van ons

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:33

mijn 2 verzorgshetjes krijgen elke dag kuilvoer en ze staan ook dag en nacht in de wei (ze hebben een inloopstal, dus daar kunnen ze ook in als ze willen) en ze krijgen soms een keer brokjes of wat lijnzaad (hoewel ze er wel erg druk van worden ) en natuurlijk krijgen ze nog vitamines

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:35

bonitobol schreef:
Ze mogen het trouwens gratis gebruiken, zolang ze het goed onderhouden Lief toch hé van ons

Zorg wel even dat je dan duidelijke afspraken maakt met ze wie wat doet, ik zou willen dat ik dichter in de buurt woonde

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:37

@wendy: ja hoor maar het is een meneer die zijn paarden daar al altijd heeft staan, ook bij de vorige eigenaar van de grond, en we gaan hem er gewoon gratis laten blijven staan, als hij zich wat kan aanpassen aan mijn ouders ( de nieuwe eigenaars dus ) en alles blijft onderhouden zoals hij deed

@wan: rijd je ermee ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:38

Shetjes hebben geen dekjes nodig, ze zijn vraag kaal. Je hoeft alleen wat hooi te geven (en als ze echt moet werken heel klein beetje bix)

Alleen een beetje vreemd dat je alleen een gratis 2de shet wilt? Want ook shetjes moeten prikken enzovoort. En shetjes kosten maar heel weinig.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:39

Ik weet het, het is niet enkel als we hem gratis krijgen dat we een 2de shet willen hoor. Maar eigenlijk zouden we willen beginnen met 1. Maar als die mini van die mensen echt wegmoet, willen we hem er ook wel bijnemen. We weten dat het ook hoefverzorging en dierenartskosten nodig heeft, en dat komt allemaal goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:40

Oke, en een geit kan op zich gezelschap houden maar een 2de soorrtgenoot is natuurlijk het leukst.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:41

Een vriendje voor de pony erbij is ook wel pony vriendelijk ! Dus voorzorg, koop er 2 ipv 1, het zijn kuddedieren.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:45

zoals al eerder vermeld, misschien laten we er een paard bijstaan van die man die ook het weiland gebruikt

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:05

Voeder:
het hangt af hoe intensief je hem aan het werk zet.
in de zomer is er geen extra voer nodig, integendeel, dan is het zelfs beter om hem te beperken in het gras wegens hoefbevangenheid.
in de winter kun je ook beter een kleiner stukje afzetten om kapottrappen van de weide te voorkomen.
de hoeveelheid hooi zal ergens op 3-4 plakjes per dag liggen, afhankelijk hoe dik je pony is en welke kwaliteit hooi je hebt.
krachtvoeder is niet perse nodig, als hij vrij hardwerkt zal 1-2 handjes we genoeg zijn.
wortelen kunnen zeker geen kwaad, pas wel op met brood en dergelijke, zijn dikmakers en kunnen verstoppend werken...

een deken zal niet nodig zijn, maar pas in de winter wel op dat e hem niet te intensief rijdt, met die dikke vacht kan hij zijn warmte moeilijker kwijt raken.
wat een oplossing zou kunnen zijn is om een strook vacht onder de hals weg te scheren, dan heeft hij geen deken nodig.
als je echt van plan bent om iedere dag een uur of langer hard te trainen zou je beter wel scheren en zorgen voor een goede watervaste deken.
zorg in ieder geval voor 2 goede zweetdekens(komt altijd wel van pas)
en zorg er ook voor dat je de stal indien nodig kunt afsluiten...
vergeet je ook niet dat een pony een gezelschapsdier is en in zijn eentje zal wegkwijnen?

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:10

En ik ben het er mee eens wat Dutske zegt
Alles wat zei daar gezegt heeft hebben we in klas zeker 5 lessen over gehad..( van Mnr Delanotte als je die kent Dutske? )
Dus wees er maar zeker van dat Dutske gelijk heeft!

hahaha

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:13

bonitobol => sorry, ik had niet gezien dat er een weidemaatje bijkomt, heb nl het hele topic niet gelezen...

Alison: mr Delanotte heb ik nog geen les van gehad
ik geloof dat we de lessen van mr vanhuysse gehad hebben, en dit jaar (opnieuw) van men vervaele.
in welk jaar zit jij?

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:17

ik zit in het 3de TSO dierenzorg
mnr Delanotte ruled haha tis de enigste leerkracht diek daar leuk vin haha

En euh mr vanhuysse en mnr vervaele ken ik niet.. ( hogere jaren wss?)

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:20

ik pb je effe, we gaan waaay to far oftopic

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:24

idd

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:59

Hey, voor shetjes heb je (dacht ik) niet zoveel nodig, het zijn echt stoere paardjes, en zie ze ook nooit met bv deken op, dus dat is niet nodig. Ik zou gewoon hooi voeren, en voor de rest red het beestje het wel. Je kan altijd voor verwennerij wortels kopen, maar volgens mij worden shetlanders eerder te dik dan te dunn...

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 17:46

@dutske: dankje voor de tips
alison je bent een stoute off-topic-er

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:47

sorry