Staarten(oren) couperen mag toch niet meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Staarten(oren) couperen mag toch niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:44

Aangezien ik met mijn haflingermerrie ingeschreven sta bij de KVTH (koninklijke vereniging het nederlandse TREKPAARD en de haflinger)
krijg ik eens in de 2? maanden een blad waar de hengstenkeuringen etc etc. in staan. Maar dus ook van de trekpaarden, tot mijn verbazing stonden hier 1 en 2 jarige merries op de foto die wél gecoupeerd waren! Dat mag toch niet meer? (toch ook niet meer met de oren van Dobbermans etc?)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:46

volgens mij mag het in het buitenland nog wel, maar ik weet het niet zeker.
ik vind het iig pure dierenmishandeling!

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:47

ja ik vind het ook helemaal niets! Het ziet er uiterst treurig uit

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:48

in Nederland mag het zeker niet ,maar volgens mij zijn er nog zat mensen die het hier nog gewoon doen of het ergens in het buitenland laten doen waar het wel mag

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:49

Ik vind het ook pure mishandeling eigenlijk om dat te doen.
Maarja er zijn mensen die het 'mooier' schijnen te vinden, en niet aan het dier denken.
En die mensen vinden altijd wel een manier om het wel te doen.

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:49

het mag in nederland niet, maar in buitenland wel

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:51

Op zich vind ik het bij sommige paarden wel mooi staan, maar ik ben er wel helemaal tegen!! T is idd. in Nederland verboden..

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:52

volgens mij mag het ook niet meer.. ik zie nu gelukkig ook af en toe jonge rotweilers met een lange staart en oren mag ook niet meer.. maar of dat ook zo is in het buitenland... tis gewoon dierenmishandeling!

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:53

Het mag inderdaad niet, maar sommige mensen doen dit nog wel, je zou namelijk betrapt moeten worden terwijl je de staart aan het couperen bent mocht je een boete krijgen. Dus mensen kunnen in principe binnen in stal de staart couperen en het paard de volgende dag weer in de wei gooien. De politie kan dan namelijk niets meer bewijzen.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:53

Bij de paarden schijnt het nog mogelijk te zijn om in Frankrijk te gaan laten couperen en dan hier naar de keuring..... Bij honden is dat niet toegestaan. Alle honden die ná het verbod geboren zijn mogen ook niet aan wedstrijden en tentoonstellingen deelnemen als ze toch gecoupeerd zijn.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:54

wat ik dan wel weer gek vind, is dat als zo'n paard in nl geboren is en ook bij de KVTH is ingeschreven, dat hij wel mee mag doen met de keuring zonder staart.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:55

dus wat jij zegt Rosita

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:56

loesje688 schreef:
Het mag inderdaad niet, maar sommige mensen doen dit nog wel, je zou namelijk betrapt moeten worden terwijl je de staart aan het couperen bent mocht je een boete krijgen. Dus mensen kunnen in principe binnen in stal de staart couperen en het paard de volgende dag weer in de wei gooien. De politie kan dan namelijk niets meer bewijzen.

hoe wou je dat uit leggen bij een 3 jarig paard of nog jonger dan kan je niet zeggen dat is voor die wet is ( niet dat ze dat gaan controleren)

en wat rosita zei klopt wel wij hebben ook een briard die is 10 heeft ook zijn oren zo mag ook neit op wedstrijden of wat dan ook

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:08

love_lucca schreef:
loesje688 schreef:

hoe wou je dat uit leggen bij een 3 jarig paard of nog jonger dan kan je niet zeggen dat is voor die wet is ( niet dat ze dat gaan controleren)

Ze kunnen toch niet bewijzen dat JIJ de staart gecoupeerd hebt??? Je kan zeggen dat je het paard zo gekocht hebt of weet ik veel, dat vandalen spontaan zijn gaan couperen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:38

punkies schreef:
wat ik dan wel weer gek vind, is dat als zo'n paard in nl geboren is en ook bij de KVTH is ingeschreven, dat hij wel mee mag doen met de keuring zonder staart.

Dat vind ik dus ook. Zodra ze die uitsluiten van keuringen en uit het stamboek voor volwassenen houden, is het snel afgelopen met de parktijk. Waarom is het stamboek nog niet zo slim? Briefje sturen?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:06

Inderdaad. als een paard met een gecoupeerde staart automatisch niet meer goedgekeurd wordt bij een keuring, zal iedereen zich toch wel achter de oren krabben. OK je hebt helaas nog geen boete, maar ook geen goedgekeurd paard, waardoor hij minder waard is.
Eerlijk gezegd dacht ik dat het ook zo geregeld was, maar blijkbaar nog niet..

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:07

In België mag het helaas wel... Net als bij honden.

Erg jammer, ik vind het ontzettend sneu...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:13

love_lucca schreef:
in Nederland mag het zeker niet ,maar volgens mij zijn er nog zat mensen die het hier nog gewoon doen of het ergens in het buitenland laten doen waar het wel mag

Idd
Het lijkt wel raar soms, zo'n belg met lange staart Omdat je het zo gewend beest. Een staart is wel veel fijner voor het beestje zelf

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:14

In België is het wat honden betreft vanaf afgelopen 1 januari ook afgelopen!

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:50

ja, als ze het nou op de keuring verbieden, dus gewoon de gecoupeerde paarden niet toestaan vanaf het jaar dat er niet meer gecoupeerd mag worden, dan is het zo afgelopen.

Poosje81

Re: Staarten(oren) couperen mag toch niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:05

Wanneer het was weet ik niet exact, (welk jaar), maar hier in Zeeland werd er tijdens de keuringen wel op gecontroleerd. Een aantal veulens en jaarlingen liepen met gecoupeerde staart en de eigenaren werden flink beboet.

Zij hadden de paarden op papier verkocht aan fransen en toen weer teruggekocht. In de tussentijd waren ze dus gecoupeerd.

De paarden mochten wel meedoen aan de keuring, de boetes kwamen vanuit de dierenbescherming

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:00

De reden van cuoperen was omdat ze onbestuurbaar werden als ze de staart over de leidsel zwiepten. Je zou denken dat met de opkomst van de tractor, de noodzaak van couperen verdween.
Maar nee, nu is het om de billen mooi uit te laten komen..op keuringen. Daar klopt dus niks van.
En diezelfde keuringen zorgen ervoor dat de Siameze kat er nu zo belachelijk uitziet (heeft nu een driehoeking lang hoofd, vroegr veel ronder), evenals de Pers, want die had vroeger geen neus die in het hoofd verdween en bijkomende problemen als verstopte traanbuizen enzo... Zelfde gaat vor honden en de rest dat naar de smaak van de mensen wordtgefokt. Wat wordt beloond op keuringen, wordt volgehouden. Het is echt dáár waar het moet beginnen. Gewoon uitsluiten van keuring en stamboek, die freaks en gecoupeerde dieren.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:28

Lusitana schreef:
Gewoon uitsluiten van keuring en stamboek, die freaks en gecoupeerde dieren.

Dat vind ik dus ook. Want als het in NL verboden wordt om staarten te couperen en ze ondertussen wel toelaten op een keuring zonder staart... Ja, waarom wordt het dan verboden? Ik vind het een beetje vreemd.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:43

helaas gebeurd het in het buitenland idd wel.

als ik hier weer een pup zie lopen zonder staart snap ik niet dat mensen zoiets kunnen doen. helaas mijn rottweiler is al 6 en had al geen staart meer toen we haar met 9 maanden kregen, maar had haar graag met staart gezien, niet alleen mooier maar veel beter voor haar sociale vaardigheden.

ze moeten gewoon mensen die een hond of paard zonder staart hebben een prent geven oid. je weet dat het hier niet meer gedaan mag worden, kunnen ze toch ook iets verzinnen voor de mensen die alles maar in het buitenland laten doen?? ik bedoel, die wet heeft nix uitgemaakt, ze worden als nog niet gestraft. ze rijden alleen iets verder.

_rosita_

Re: Staarten(oren) couperen mag toch niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:53

het mag idd niet meer, maar wat al eerder gezegd is... in frankrijk kun je staarten van trekpaarden nog zo laten couperen
ik vind het ook zo zielig en ben ook maar wat blij dat mijn trekpaard wél een staart heeft