Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) het liefst met een dubbelgebroken watertrens.

l0ve_ricard0 schreef:Ben zelf bezig om een fjord in te rijden, voor hem hebben we nu een dikke rubberen stang, zodat hij niet zo'n hard ijzeren geval in z'n mod heeft zitten. Werkt goed, hij kauwt er ook lekker op enzo.

Renske20 schreef:ik vind juist een watertrens niet fijn bij jonge paarden, je hebt bij een jong paard zo snel iets te veel druk links of rechts waardoor je bij een watertrens t bit scheef trekt(al is het maar omdat ie een keer zn hoofd opzij doet oid) en er een velletje tussen de bitringen kan komen
vind een D-trens veel fijner, of een dubbelgebroken bustrensje
mijn 2,5 jarige heeft nu een rubberen D-trens in, en als ze dit najaar onder het zadel gaat dan wrsch nogsteeds dit bit of een dubbelgebroken D-trens van KK of een robart-bit, dubbelgebroken bustrens heb ik daar van, die kan op geen enkele manier in het gehemelte prikken en dat is ook wel erg fijn, bovendien ligt het bit zeer stil in de mond, D-trens ook
watertrens heb ik het persoonlijk niet zo op

venusjah schreef:Zonder bit & met kneveltrens mag ik niet op wedstrijd. Dus is geen optie, en is een kneveltrens niet hard in de mond?
), een kneveltrens is niet scherper dan een "gewone" trens.Jovarna schreef:Als je zonder bit wedstrijden wilt rijden, kun je dispensatie bij de KNHS aanvragen. Tis 't proberen waard.
Jus_dOrange schreef:venusjah schreef:
Zonder bit & met kneveltrens mag ik niet op wedstrijd. Dus is geen optie, en is een kneveltrens niet hard in de mond?
Een kneveltrens is een gewone trens maar dan met zijstukjes zodat er ook lichte druk op de wang komt (wordt bij jonge paarden gebruikt omdat ze het stuurgebeuren meestal niet helemaal snappen ), een kneveltrens is niet scherper dan een "gewone" trens.
Het is ook heel belangrijk dat je niet het dikste bit pakt dat je ziet, veel paarden hebben daar de ruimte gewoon niet voor, je paard moet nog wel fatsoenlijk z'n mond dicht kunnen doen en laten merken dat hij het bit niet onprettig vind qua dikte.
Word dat bit niet meestal bij springpaarden gebruikt? Of heb ik het weer mis?

venusjah schreef:Ohja,dat bit ..![]()
Word dat bit niet meestal bij springpaarden gebruikt? Of heb ik het weer mis?

Citaat:De kneveltrens garandeert een rustige ligging in de mond