Wat voor bit voor jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 13:13

Hey,

Morgen heb ik een paard van 4 jaar dat nog op z'n eigen benen moet leren lopen enz .. Met wat voor bit zou ik het beste rijden? Ikzelf zou voor een zacht bitje kiezen maar weet niet wat voor een dan.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt!

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:48

Hey, ik heb ook een paardje *gekocht toen ie vier was, is nu 5, en ik heb voor hem een vrij dik (niet te dik) bitje gekocht (zodat het niet scherp is aan de mond) en ik had eentje met bitringen aan de zijkant, bij mij werkt het goed?!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:00

Ikzelf rijd jonge paarden (nouja pony's ) het liefst met een dubbelgebroken watertrens.
Doen ze het ook goed op

Phrono

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:00

Ik rijd mijn jonge haflinger met een dubbelgebroken bustrens.
Ze loopt er lekker op te kauwen en te schuimen en ontspant goed.
Kortom, ze loopt er fijn op.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:07

Ik rij mijn 3 jarige haflinger met het simpelste enkelgebroken bitje.. Een dubbelgebroken bitje is ook goed, met een bol tussenstukje

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:09

Ben zelf bezig om een fjord in te rijden, voor hem hebben we nu een dikke rubberen stang, zodat hij niet zo'n hard ijzeren geval in z'n mod heeft zitten. Werkt goed, hij kauwt er ook lekker op enzo.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:10

Ik heb mijn paard ingereden met een dubbelgebroken watertrenje(met bok tussenstukje).

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:12

ik vind juist een watertrens niet fijn bij jonge paarden, je hebt bij een jong paard zo snel iets te veel druk links of rechts waardoor je bij een watertrens t bit scheef trekt(al is het maar omdat ie een keer zn hoofd opzij doet oid) en er een velletje tussen de bitringen kan komen
vind een D-trens veel fijner, of een dubbelgebroken bustrensje

mijn 2,5 jarige heeft nu een rubberen D-trens in, en als ze dit najaar onder het zadel gaat dan wrsch nogsteeds dit bit of een dubbelgebroken D-trens van KK of een robart-bit, dubbelgebroken bustrens heb ik daar van, die kan op geen enkele manier in het gehemelte prikken en dat is ook wel erg fijn, bovendien ligt het bit zeer stil in de mond, D-trens ook
watertrens heb ik het persoonlijk niet zo op

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:15

Renske20, je moet gewoon een superstille hand hebben..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:35

dat sowieso anders heb je op een jong paard niets te zoeken

maar als je je hand nog zo mooi stil hebt, gooit hij zn hoofd ineens naar links of rechts of trekt terug als je bv een volte in wil zetten omdat hij het nog niet zo goed snapt, heb je een watertrens zo makkelijk scheef zitten en dan zit er een velletje ook zo tussen
en omdat ik bitringen zelf niet fijn vind gebruik ik dus liever een d-trens of bustrens
stallen waarvoor ik heb gereden hadden ze altijd een D-trens of watertrens met bitringen aan de hoofdstellen zitten die we voor de jonkies gebruikten

Boktpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:39

l0ve_ricard0 schreef:
Ben zelf bezig om een fjord in te rijden, voor hem hebben we nu een dikke rubberen stang, zodat hij niet zo'n hard ijzeren geval in z'n mod heeft zitten. Werkt goed, hij kauwt er ook lekker op enzo.

ik had eerst een dikke watertrens maar was even overgestapt op zoon dikke rubberen stang! ging perfect ook veel kauwen en heel ontspannen totdat ik wilde stoppen! had echt geen rem meer terwijl ze met een gewoon watertrensje hartstikke gevoelig was...

en renske ik heb juist het idee dat als je op een jong paard minder stil met je handen zit omdat die vaak nog super druk zijn met hun hoofd en kauwen enzo of ligt dat nou aan mij

van bitten heb ik niet super veel verstand maar neem aub een dikke! je kunt op latere leeftijd altijd nog een dunnere gaan gebruiken als dat nodig is!

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:45

Rianneke, met dat laatste ben ik het niet helemaal eens
Een dik bit hoeft niet perse zachter te zijn dan een wat dunner bit.
Het gaat nl. ook om hoe de mond van een paard gevormd is. Sommige paarden hebben niet genoeg ruimte in hun mond om een dik bit te kunnen 'plaatsen' en dan werkt het alleen maar averechts.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:51

tuurlijk moet je ook naar de mond kijken maar sommige mensen beginnen al met zoon afschuwelijk dun bitje...zonde van zoon mooie paardemond toch?!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:04

Renske20 schreef:
ik vind juist een watertrens niet fijn bij jonge paarden, je hebt bij een jong paard zo snel iets te veel druk links of rechts waardoor je bij een watertrens t bit scheef trekt(al is het maar omdat ie een keer zn hoofd opzij doet oid) en er een velletje tussen de bitringen kan komen
vind een D-trens veel fijner, of een dubbelgebroken bustrensje

mijn 2,5 jarige heeft nu een rubberen D-trens in, en als ze dit najaar onder het zadel gaat dan wrsch nogsteeds dit bit of een dubbelgebroken D-trens van KK of een robart-bit, dubbelgebroken bustrens heb ik daar van, die kan op geen enkele manier in het gehemelte prikken en dat is ook wel erg fijn, bovendien ligt het bit zeer stil in de mond, D-trens ook
watertrens heb ik het persoonlijk niet zo op

Ik wou om die rede ook geen watertrens,bij geen enkel paard, omdat ik al vaak heb gezien dat er een velletje tussen blijft hangen. Ik denk dat ik een dubbelgebroken D- trens ga kopen met een bol tussenstukje. Voor mijn vorig paard had ik er ook zo een,maar met een plat tussenstukje. Ik weet dat met een plat tussenstukje het bit scherper is,dat hebben ze mij toch altijd vertelt. Maar is dat werkelijk zo? Welk verschil is er dan nog tussen?
Bedankt voor alle reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:28

Je kunt ook zonder bit gaan rijden. Er zijn tegenwoordig vele soorten bitloze hoofdstellen.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:23

je kunt ook een kneveltrens gebruiken, deze geeft ook iets druk op de wang als je stuurt. als je een dubbel gebroken bit gebruikt, moet je er wel op letten dat het tussenstukje bol is. en met een dik bit--> die moet niet té dik zijn, zodat hij zn tanden niet meer op elkaar krijgt. bustrens is ook goed te gebruiken eig

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:27

Zonder bit & met kneveltrens mag ik niet op wedstrijd. Dus is geen optie, en is een kneveltrens niet hard in de mond?

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:41

venusjah schreef:
Zonder bit & met kneveltrens mag ik niet op wedstrijd. Dus is geen optie, en is een kneveltrens niet hard in de mond?

Een kneveltrens is een gewone trens maar dan met zijstukjes zodat er ook lichte druk op de wang komt (wordt bij jonge paarden gebruikt omdat ze het stuurgebeuren meestal niet helemaal snappen ), een kneveltrens is niet scherper dan een "gewone" trens.

Het is ook heel belangrijk dat je niet het dikste bit pakt dat je ziet, veel paarden hebben daar de ruimte gewoon niet voor, je paard moet nog wel fatsoenlijk z'n mond dicht kunnen doen en laten merken dat hij het bit niet onprettig vind qua dikte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:45

Als je zonder bit wedstrijden wilt rijden, kun je dispensatie bij de KNHS aanvragen. Tis 't proberen waard.

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:50

ik zou met een K&K(zie ook de Sprenger website) enkel(!)gebroken watertrens rijden. Ik heb daar twee jonge paarden mee getraind (waarvan 1 nog steeds)die daarvoor op de meeste bitten slecht of niet reageerden.

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:53

en een leren bitje dan? is niet zo hard

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:57

Jovarna schreef:
Als je zonder bit wedstrijden wilt rijden, kun je dispensatie bij de KNHS aanvragen. Tis 't proberen waard.

Ik woon in België en daar hebben we geen KNHS

Jus_dOrange schreef:
venusjah schreef:

Een kneveltrens is een gewone trens maar dan met zijstukjes zodat er ook lichte druk op de wang komt (wordt bij jonge paarden gebruikt omdat ze het stuurgebeuren meestal niet helemaal snappen ), een kneveltrens is niet scherper dan een "gewone" trens.

Het is ook heel belangrijk dat je niet het dikste bit pakt dat je ziet, veel paarden hebben daar de ruimte gewoon niet voor, je paard moet nog wel fatsoenlijk z'n mond dicht kunnen doen en laten merken dat hij het bit niet onprettig vind qua dikte.

Ohja,dat bit .. Word dat bit niet meestal bij springpaarden gebruikt? Of heb ik het weer mis?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:44

venusjah schreef:
Ohja,dat bit .. Word dat bit niet meestal bij springpaarden gebruikt? Of heb ik het weer mis?

Klopt, maar dat is meestal omdat je dat bit niet door de hele mond heen kunt trekken (heb ik begrepen). Een kneveltrens is gewoon een trensbit met frutsels eraan, daardoor denken sommige mensen dat er een flinke hefboomwerking bij inbegrepen zit maar dat is niet zo.

EDIT
: Dit is een kneveltrens:
Afbeelding

Quotje van Divoza:
Citaat:
De kneveltrens garandeert een rustige ligging in de mond

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 23:56

@ Jus_dOrange , bedankt voor de foto en informatie! Mijn vriendin rijd met zo'n bit. Spijtig dat zo'n bit niet op dressuur mag. Ik denk dat ik de dubbelgebroken D-trens met bol tussenstukje ga kopen.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:03

d-trens vind ik echt superfijn!
zit te twijfelen om de nieuwe KK dubbelgebroken d-trens te gaan kopen, maarja 80 euro is ff een flinke prijs
en mn paardje is pas 2,5 en heeft nu ee hangend rooster ibm wisselen dus kan ff geen bit in
al heeft mn andere paard dezelfde maat...naja denk dat dta bit er nog wel komt