paard lust eten niet als er fenegriek door zit, hoe geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

paard lust eten niet als er fenegriek door zit, hoe geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 14:05

Titel lijkt me duidelijk

maar kan ik fenegriek ook aanmaken met water en het dan via een spuit in de mond doen? Net zoals een wormenspuit zeg maar.

Of moet het als "poeder" naar binnen?

Heeft iemand een tip hoe ik het toch kan geven?

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:07

Zou het niet gaan plakken als je er water bij doet? Ik weet het niet hoor, maar ik heb het eens ooit met een poeder geprobeerd en dat werd één koek en kwam dus de spuit niet meer uit Weet alleen niet meer of het foenegriek was of iets anders.
Iig, Memuska lustte het eerst ook niet, en toen draaide ik het door de zelfgemaakte appelmoes - ze lust het nl niet uit een potje Daar plakt het goed in en het verdoezeld de smaak wat.
Of anders kan je nog zo'n spray gebruiken, die werken ook goed: gewoon over het eten sprayen en dan ruikt het naar munt, appel, wortel, ... wat je ook kiest. Vaak hebben ze het dan niet door.
Succes!

Waratje

Re: paard lust eten niet als er fenegriek door zit, hoe geve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:23

Rustig aan laten wennen aan de smaak? Dus beginnen met een heel klein beetje door het voer en van daaruit rustig aan uitbreiden.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:25

flink wat water erbij of anders met wat zemelen mengen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:49

waarom voer je fenegriek?

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:19

Gewoon lekker door de appelmoes heen! Er zijn maar weinig paarden die dat kunnen weigeren.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:24

Lekker door de Slobber doen en goed roeren!

De slobber vinden ze meestal onweerstaanbaar!

Mijn paardje laat ook zijn eten staan als er een poedertje (Antiotica, vitaminen, Foenegriek enz) doorheen zit.

Als ik het door de slobber doe, heeft hij er helemaal geen problemen meer mee!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:38

Ik zou het door wat slobber doen.
Anouar moest eerst ook een poeder eten (voor z'n rug) wat hij abslotuut niet wilde. Ik heb het een paar keer door de slobber gedaan en daarna wilde hij het wel eten als ik het door het gewone voer deed.
Wat de boer niet kent dat vreet hij niet

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:22

Ík gooi het poeder altijd over het voer heen en mijn paard probeert er dan omheen te eten MAf beest. Door de slobber doen werkt trouwens ook wel goed

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:27

Ik voer nu ook iets wat echt smerig is (zelf geproeft ) maar door de slobber peuzelt hij het toch goed op...

Ik zou niet weten waarom je het in slobber niet met water kan mengen.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:55

Zolang je de fenegriek maar niet met water laat staan want dan wordt het een knoerharde plakaat. Door de slobber/appelmoes iets anders lekkers zou wel moeten kunnen.

ik had trouwens een pony die haar voer niet lekker vond als er GEEN fenegriek over zat

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:57

eigenlijk zijn het gewoon smoesjes.. als mijn paard een keer muesli heeft gehad eet hij zn gewone brok daarna ook niet meer, als je het gewoon laat staan, krijgen ze vanzelf honger en eten ze het toch wel op

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:59

met antibiotica erin dan he..

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:27

Hmm, als ik dit zo lees ben ik altijd wel heel gemeen voor mn paard Zowel met antibiotica als de eerste dagen met foenegriek heeft ze gewoon een nacht geen hooi gehad, en 's ochtends was haar voer gewoon op hoor!!! Eerst proberen, voer aanbieden, "nee, wil niet" nahja, dan niet... Paar uur later even kijken, nog steeds niet op? Ok, dan heb je pech vannacht. Als ze eenmaal een paar keer gegeten hebben hebben ze er vaak geen problemen mee en eten ze het meteen braaf op. Werkt ideaal bij die van mij

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:29

Ik voerde destijds foenegriek. Dat deed ik door de Timothee (kruidenmix) met knoflook en dan viel ze het eten aan ook voerde ik wel eens elektrolyten ook dat mengde ik met knoflook en meusli.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:32

waarom zou je het gaan voeren als je paard het niet lust? Of is het echt nodig dat je paard dat krijgt?
@Carina: lijkt me een niet erg slimme methode, je paard heeft toch hooi nodig lijkt me...

Anne_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:34

xxJacqyxx schreef:
Lekker door de Slobber doen en goed roeren!

De slobber vinden ze meestal onweerstaanbaar!

Mijn paardje laat ook zijn eten staan als er een poedertje (Antiotica, vitaminen, Foenegriek enz) doorheen zit.

Als ik het door de slobber doe, heeft hij er helemaal geen problemen meer mee!

Ja idd, gewoon door de slobber! Dat heb ik zelf ook al enkele keren gedaan...ze eten het gewoon op!!

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:13

Ik deed er wel eens hoestsiroop met drop of honing smaak doorheen. Dat hielp ook goed, zo goed dat de hele voerbak afgelebberd werd als hij leeg was!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:16

Wij doen altijd water bij de foenegriek!
als poeder laat die van ons het namelijk liggen. en eet ze eromheen.

We laten het gewoon intrekken dan heb je een soort van pap achtig iets. vind die van ons verukkelijk! vooral als we er wortels en appel doorheen doen en goed mixen.

Citaat:
Alytje:
waarom zou je het gaan voeren als je paard het niet lust? Of is het echt nodig dat je paard dat krijgt?

Alytje als wij ons paard foenegriek geven is dat echt wel nodig! ze is namelijk dampig en hoest, en de foenegriek zorgt ervoor dat ze flink minder hoest, zonder de foenegriek zou ik niet/nouwelijks kunnen rijden omdat ze dat aan 1 stuk door hoest. met foenegriek hoest ze misschien 1/2x per uur en kan ik haar conditie opbouwen waardoor ze uiteindelijk niet meer dampig zal zijn, het is namelijk gelukkig niet chronisch bij haar.

Weet niet hoe het zit bij anderen
Laatst bijgewerkt door Equidea op 03-03-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:17

Heb ik even geluk dat die van mij zijn hele bak leeg likt!

Inderdaad de meeste tips zijn al gegeven, ik denk dat als je het door de appelmoes doet dat het zo weg is.

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:16

Bedankt voor de reacties

Ik voer hem fenegriek omdat hij last heeft van een erg droge hoest. Hij hoest al een aantal weken maar het is niet heel erg ofzo. Hij hoest 1 tot 2 keer en dan is het weer over. De ene keer hoest hij wat vaker dan de andere keer. Soms hoor ik hem zelfs helemaal niet hoest. Maar met de fenegriek hoop ik dat de hoest helemaal stopt ookal heeft hij er geen last van.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:21

Is je paard niet toevallig verkouden?

carina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:01

Alytje schreef:
@Carina: lijkt me een niet erg slimme methode, je paard heeft toch hooi nodig lijkt me...

Dat krijgt ie ook echt wel hoor Don't worry about that, alleen een paar uurtjes later dan normaal

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:02

mijn paard wil het dus ook niet eten.Die laat het biks dan gewoon staan.Hij wil ook geen lijnzaadolie door z'n voer.Door de slobber wou die het wel hebben.Je hebt ook van die korrels die wou mijn paard wel eten.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:33

Nog een tip uit ervaring.....
Een dubbele boterham met stroop en daar het poeder tussen

Succes!