Peesbeschermers of toch niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Peesbeschermers of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 20:16

Hoiii
M'n pony tikt wel is z'n voorbenen aan, dit hoor ik dan ook onder het rijden. Daarom rij ik altijd met peesbeschermers, maar op wedstrijden mag dat natuurlijk niet en tot nu toe is het goed gegaan. Maar is de kans erg groot dat als hij zich af en toe aantikt dat hij een peesblessure krijgt ?
Dat vroeg ik me opeens af
Groetjes Marijke

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:18

Lijkt me niet .

_Dunja_

Re: Peesbeschermers of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:21

Als je paard haar voorbenen aantikt dan zou je zeggen dat ze daar wel last van zou kunnen krijgen.

Mijn pony strijkt haar achterbenen tegen elkaar aan,
dus laat ik de strijklappen zo lang mogelijk erop zitten op wedstrijd.

Ben inderdaad ook nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met het aantikken en strijken.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:41

Ik zou de peesjes en strijklappen gewoon zo lang mogelijk aan laten en echt pas vlak voor je de ring in moet af doen. De kans dat hij een blessure krijgt in die 6 minuten is toch wel erg klein... Als hij in de wei loopt heeft hij waarschijnlijk ook geen beschermers aan dus dan zou hij zich net zo goed kunnen blesseren.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:04

Je kunt ze gewoon af doen in de piste hoor want tja dat kleine proefje is echt kans 1 op 10 dat er dan iets gebeurt.
Als je geen proefje hebt (met inrijden, uitstappen, training enz.) gewoon omdoen...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:07

Die van mij strijkt ook, ik rij dus altijd met beenbeschermers qua bescherming vind ik het nooit verkeerd. Met wedstrijden rij ik idd ook in met beenbescherming zodra je de proef in gaat moeten ze af. Ben het al eens vergeten tijdens wedstrijd, toen attendeerde de jury mij hierop

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:11

ik heb met het losrijden wel altijd peesbeschermers om, en als m'n proef begint haal ik ze eraf

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:37

Ik reed altijd met peesbeschermers en strijklappen. Die dingen waren om de haveklap kapot en Anouar struikelde alsmaar.

Nu rij ik nooit meer met beenbeschermers, Anouar heeft nooit een wondje aan z'n been en struikeld ook nooit meer.
Bij Anouar deden die dingen dus meer kwaad dan goed. En ik denk dat dat bij de meeste paarden zo is.

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:39

Tikt hij zijn ijzers aan? of tikt hij echt zijn peesbeschermers aan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:43

ik rij geheel met "naakte benen". peesbeschermers lossen het probleem niet op, die verbergen het. verder ga ik met anouar15 mee

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:48

Een peesbeschermen doet wat hij zegt. Hij beschermt de pees. Als je hem goed aan doet, lijkt het mij dat het geen kwaad kan.
Ik gebruik ze met losgooien. Omdat lub nogal gek kan doen en peesbeschermers vangen dan nog wat op, als hij bijv zijn voorbeen tikt.

en wat moet een peesbeschermer verbergen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:52

daardoor maak je de pees zwakker dan hij vannature is. net als met weerstand die moet je ook opbouwen, zo is het met de pees van een paard ook, die hoort zijn eigen gekke sprongen op te kunnen vangen. wilde paarden hebben toch ook geen bescherming om!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:54

Nog een heel groot nadeel aan beenbeschermers vind ik dat het enorm heet kan worden onder die dingen (vooral met neopreen) en die hitte is niet goed voor de pezen.

Mij is altijd verteld dat je geen beenbeschermers om mag op wedstrijd omdat je er dan wat onder kan doen (punaise) waardoor het paard mooier gaat lopen. Of het waar is weet ik niet

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:55

Peesbeschermer geeft verder geen steun alleen bescherming tegen het aantikken. Paarden in het wild kun je ook niet vergelijken met paarden zoals wij ze gebruiken. Wilde paarden worden niet onder het zadel gereden, staan niet op stal en krijgen ook geen brok/ mueseli ed staan niet onder dekens en ga zo maar door

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:56

een punaise

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:58

MISTRAL94 schreef:
Peesbeschermer geeft verder geen steun alleen bescherming tegen het aantikken. Paarden in het wild kun je ook niet vergelijken met paarden zoals wij ze gebruiken. Wilde paarden worden niet onder het zadel gereden, staan niet op stal en krijgen ook geen brok/ mueseli ed staan niet onder dekens en ga zo maar door

dan heb ik ook 2 wilde paarden staan die hebben/krijgen ook niets van wat jij benoemd.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:59

Ik weet niet of het waar is hoor. Maar het zou best kunnen, er lopen genoeg gekken rond (als je dat stukje Tuchtcollege in de P&S leest)

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:02

0ojannekeo0 schreef:
MISTRAL94 schreef:

dan heb ik ook 2 wilde paarden staan die hebben/krijgen ook niets van wat jij benoemd.

Ik denk dat jij best weet waar ik het over heb

Edit: Ik zie in je profiel dat jij ook rijdt en met zadel,hoofdstel je springt onnatuurlijke hindernissen ed met paarden in het wild gebeurd dit allemaal niet

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:06

Een peesbeschermer beschermd alleen. Een pees wordt daar niet zwakker van. Het hoort ook niet te broeien onder een peesbeschermer, dan zitten deze namelijk niet goed of te strak.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:09

Hoe moet ik dan beenbeschermers omdoen zodat ze niet warm worden?
Leg me dan ook meteen even uit hoe ik een sok aan moet trekken zodat ik geen warme voeten krijg (wel zo handig voor de zomer)

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:13

Een beetje warm wordt het volgens mij altijd wel ook onder een peesbeschermer, maar niet zo warm dat het echt veel kwaad kan op de pezen... en peesbeschermers ondersteunen idd niet waardoor peesverslapping echt niet kan optreden, is puur alleen bescherming van de pees tegen aantikken.

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:16

Ik heb het over broeien, tuurlijk wordt het warm. Maar het is niet de bedoeling dat het gaan broeien. Als je goede peesbeschermers hebt hoort het de warmte door te laten/af te voeren.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:22

MI beschermt de peesbeschermer het been en dan vnl de pees tegen trauma van buiten af en moet de pees verder z'n normale "werk" doen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:35

een peesbeschermer beschermt tegen klappen van buitenaf, maar helpt de pees echt niet mee waardoor die zwakker zou kunnen worden. het wordt er wel sneller warm onder, en ja dit is minder goed voor de pezen dan als het koud zou blijven. echter, zolang het niet té warm wordt is er geen probleem. wel is het zo dat warme pezen slapper worden en er dus eerder blessures optreden. ik gebruik ze alleen bij het springen, omdat ze dan onnatuurlijke houdingen aannemen, die de kans op aantikken vergroten. verder gebruik ik ze helemaal niet. een paard heeft zijn eigen benen niet voor niets.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:24

Ik legde het probleem van het aantikken(was meer aanrammen) voor aan de smid. Hij heeft toen het beslag veranderd ( wat precies weet ik niet maar het paard heeft nu ook twee lippen aan het achter ijzer) en de beschermers, die echt bijna door waren, kunnen de kast in.

Misschien ook eens vragen??