Advies gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djoeka

Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:22

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb dringend advies nodig.
Wij hebben sinds 14 maanden een pony van 1.17m die nu ruim 7 jaar is.

De pony was echter niet ingereden toen wij haar kochten. Toch pakte ze dit zeer snel op. Nu is het zo dat mijn dochter bang is om met de pony te rijden omdat ze soms wat vlug kan zijn(pony gaat links en dochter naar rechts) en heel af en toe een bokje geeft.
Dit is op zich niet zo erg maar mijn dochter verkrampt dan en de pony heeft dat natuurlijk in de gaten, dus het is een leuk spelletje.
De klik is er met mijn dochter qua omgang maar zeer zeker niet met rijden.
Ik ben nu al ruim een jaar bezig om dat vertrouwen erin te krijgen maar het werkt niet. Dan gaat het even goed en dan is het weer finaal mis.
Er rijdt nog een meisje op deze pony en dat gaat super. Zit ook op springles en hoewel ze nooit gesprongen had springt ze erg braaf.

Ik ben niet iemand die gelijk de moed op wil geven en ben meer van het doorzetten maar ik denk nu echt dat niet gaat werken met haar en deze pony.
Ook omdat ze sinds kort op een pony van iemand anders rijdt en dat gaat hartstikke goed. Dan is mijn dochter vol vertrouwen alleen met haar eigen pony niet. Toch doet ze er iedere dag trouw haar pony verzorgen en ze zijn stapelgek op elkaar.

Wat denken jullie toch de knoop doorhakken en verkopen en dan op zoek gaan naar een makke pony?
Ze heeft les maar dat wil ook niet zo maar ze wil wel graag blijven rijden. Haar lesgeefster adviseerde nu echter een andere pony aan te schaffen omdat de klik er met rijden niet is.

Wat zouden julie doen?

Juco

Re: Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:25

Als je dochter serieus wil blijven rijden een andere pony. Kan het meisje wat er nu goed op kan rijden hem kopen? Dan blijft hij in vetrouwde handen en kan je dochter plezier houden in de ponysport.

Wel vind ik dat je met je dochter moet overleggen.

Vind het trouwens super dat ze hem zo goed blijft verzorgen!

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:36

Bedankt voor je reaktie. Mijn dochter is nu zelf op het punt dat ze zegt dat het niks gaat worden met haar pony.
Het meisje dat er nu op rijdt heeft zelf geen pony dus ruilen kan niet. Ik heb haar gevraagd onze pony te rijden zodat ze beter doorgeleerd zou worden.
De pony waar mijn dochter nu op rijdt die komt waarschijnlijk te koop en met deze pony heeft ze de klik met rijden wel. Het meisje van de pony is is er namelijk te groot voor geworden.
Maar ik vindt het zo moelijk omdat onze pony vreselijk lief is en een heel slecht verleden heeft gehad. Het is geen pakje boter en dat is ook de reden dat ik het al ruim een jaar aan het proberen ben.
Maar eens houdt het op en zeker als je je dochter ziet rijden en het dan wel gaat.
Ik moet gewoon iets doen en inzien dat het niks gaat worden maar iedereen is gek op haar. Maar kan ook niet alles houden natuurlijk.
Denk dat onze pony een leuke sportpony is voor een ervaren ruitertje. Maar het afscheid heh...

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:37

Het meisje wat er nu op rijdt kan haar niet kopen omdat ze alles alleen doet zonder hulp van haar ouders. Ouders vinden het best maar mag niks kosten. Ze komen ook nooit naar haar kijken als ze les heeft of wedstrijd met onze pony. Dus die zullen haar niet overnemen.

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:45

djoeka schreef:
Het meisje wat er nu op rijdt kan haar niet kopen omdat ze alles alleen doet zonder hulp van haar ouders. Ouders vinden het best maar mag niks kosten. Ze komen ook nooit naar haar kijken als ze les heeft of wedstrijd met onze pony. Dus die zullen haar niet overnemen.

Naar mijn mening is verkopen de beste optie. Je bent nu, zoals je zelf aangeeft, al ruim een jaar bezig; voor het andere meisje is de pony kopen geen optie. Dan zou je haar dus aan moeten houden voor het andere meisje, ik neem aan dat dat ook niet is waar je op uit bent

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:38

Ja ik weet dat je gelijk hebt, ik zou hetzelfde zeggen. Maar het blijft moeilijk, het is zo'n leuk en lief dier. Hadden wij zelf maar plaats genoeg dan zou ik haar gewoon laten lopen. Maar met rijden gaat het gewoon niet met mijn dochter. Ik moet er even naar toe werken denk ik en een goede nieuwe eigenaar gaan zoeken. Dan is de pony denk ik ook beter op zijn plaats.

Dank je voor je reaktie. Ik heb denk ik al een beslissing genomen.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:55

Altijd moelijk zoiets. Hoe lastig de beslissing ook is, is het niet aan te raden je dochter op een pony te laten rijden waar ze toch wel bang van is, op die manier kan haar hele zelfvertrouwen weggaan waardoor ze later ook nooit meer echt plezier in het rijden zal hebben.
Veel sucses met dit dilemma iniedergeval!!!

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 20:45

Wat jij nu zegt is precies het geval. Ze wordt steeds angstiger en wil liever niet naar de les. Ze doet het allemaal wel omdat ze weet dat de pony anders weg moet en ze erg gek op haar is. Maar de lessen worden steeds dramatischer (huilen huilen niet willen galopperen noem het maar op.) Als een andere pony raar doet schiet mijn dochter nog erger in de stress. Nu ze op een pony heeft gereden waar ze niet bang van is en dat zijn er heel weinig, zit ze weer te stralen en kan niet wachten op de volgende les. Ze mag de komende 2 weken namelijk op deze pony rijden. Ze heeft nu door laten schemeren dat als ze deze zou kunnen krijgen ze toch afstand wil doen van haar eigen pony. En deze pony komt waarschijnlijk binnenkort te koop.
Ik ga die van ons binnenkort toch maar in de verkoop doen, hoe moeilijk het ook is. Voor een ervaren ruitertje is het een superpony en een plaatje om te zien. Ik had alleen graag gezien dat mijn dochter er dan op zat.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:40

Wij hadden ook een super pony voor ons dochter. Alleen bleek het later een super pony voor het buurmeisje. Zij kon er alles mee, onze dochter was gewoon te bang. wij hebben de pony verkocht en geen nieuwe. Zij heeft nog andere geprobeerd. Onze dochter is inmiddels bijna 16 en rijdt al jaren niet meer.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:10

Ja ik snap wel wat je bedoelt hoor, het is ook heel moeilijk om afscheid te nemen van een leuk dier. Maar de pony is er gekomen voor je dochter zodat zei er plezier aan beleeft en lekker kan rijden. Maar dat heeft ze dus niet (het rijden dan)

Dit zeg ik nu heel makkelijk maar ik heb hetzelfde met mijn paard vind hem geweldig, maar rijden en stiekum begin ik nu ook heel erg te twijfelen of ik hem niet beter weg kan doen. En hoelanger het duurt hoe banger ik word ook van het rijden op andere paarden.

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 07:41

Allemaal bedankt voor jullie reakties. Ik wou haar nu nog niet te koop zetten maar nog even wachten.
Ik heb de knoop gelijk doorgehakt en haar op bokt te koop gezet.
Ze moet echt een geschikt baasje krijgen. Pony vindt het namelijk erg leuk om te rijden en mijn dochter wil nu na 14 maanden ineens niet meer op haar eigen pony (nadat ze de pony van een ander meisje heeft gereden). Ze weet nu hoe het ook kan...

Brendal het is heel moeilijk ik twijfel al een half jaar. En het is inderdaad zo mijn dochter wordt ook steeds banger op andere ponys en dat moet ik niet hebben want het moet wel leuk blijven.
Er zullen heel wat tranen bij haar vloeien als ze inderdaad weggaat (en bij mij ook). Maar ik heb niet de middelen om alles te kunnen houden.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:00

Hoe denkt het meisje erover die de pony nu verzorgt en rijdt?
Neem aan dat ze het wel heel erg moet vinden omdat ze er veel mee kan en wedstrijden rijdt. Je dochter heeft geen vertrouwen in deze pony. Kan heel goed dat die nieuwe pony ook een keer iets verkeerd doet. Ook is dan het vertrouwen daarmee weg. Ben er niet voor om het te verkopen zeker niet als er vertrouwen is met verzorgen. Iets langzaam opbouwen opnieuw, ga eerst een aantal weken lekker aan de hand stappen. Niet moeten galopperen zie het zo vaak dat ouders het zo graag willen. Heb een jaar lang met mijn zoon rondjes gestapt hij straalde, zogauw het harder ging was hij het vertrouwen kwijt. Andere ouders vertelde mij dat ik hem op les moest doen dan ging het beter. Gelukkig heb ik dat niet gedaan, hij is nu nog steeds gek op die pony en we zijn niet allemaal top ruiters.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:06

Denk dat je er goed doet om hem te verkopen. Het moet voor je dochter leuk blijven. Ze heeft duidelijk laten zien dat ze serieus is door te blijven rijden etc ookal vind ze het eng. Dan verdient ze ook een pony waar ze plezier mee kan hebben.

Ik heb mijn vorige paard verkocht omdat de klik er niet was en daar zijn mijn paard en ik heeel veel beter van geworden. Het was heel moeilijk om te doen want het idd geen pakje boter. Maar achteraf gezien ben ik zo blij de knoop te hebben doorgehakt. Heb nu een paard waarmee het goed klikt en ik heb er echt super veel plezier mee.

Ik kan je alleen maar zeggen, ook al is het moeilijk, ik denk dat je de juiste keuze maakt. Veel suk6 en sterkte ermee!

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 08:08

Daar heb je gelijk in. Maar mijn dochter wil zelf wel rijden. En stappen doen we al ruim een jaar. Het kan een pittige pony zijn.
Mijn dochter is nu op het punt dat ze niet meer wil rijden op haar pony en een verzorgpony wil zoeken. Galloperen doet ze al heel lang niet meer.
Onze pony voelt het aan dat het met rijden niet lukt. Mijn dochter krijgt er steeds minder plezier in met haar eigen pony want ze is het hele vertrouwen in de pony kwijt.
Het is geen beginnerspony. Ons is door de manege geadviseerd om niet met deze pony door te gaan.
En ze moet van mij helemaal niet hoor, ik dwing haar niks af.

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 08:10

Dank je IR111 heb wel wat steun nodig. Ik zie op de manege namelijk genoeg ouders waarvan het kind moet presteren. Van mij hoeft dat niet als ze het maar leuk vindt.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:28

Ja, die arme kinderen. Ponyrijden gaat toch om plezier hebben? Zo kijk ik tenminste terug op mijn pony tijd. Dikke pret met mijn pony en vriendinnen!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:43

voor mij staat het antwoord er al ......het is duidelijk een pony die gestuurd moet worden door het aan het werk te zetten, daar is jouw dochter duidelijk nog niet aan toe, dus het klikt nog niet, mede doordat ze zelf heel gevoelig is en veel verantwoordingsgevoel heeft ten opzichte van de pony en andere lesruiters/am.!
Het is ook een optie om hem te ruilen voor een pony , die té rustig is, dat gebeurd ook hoor dat het dan niet klikt.....die willen juist een sportpony....!Het mooiste zou zijn dat ze de pony kan kopen waar het nu goed mee gaat.

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 08:50

Dat is het helemaal. Als je kijkt naar een jaar geleden deed ze alles nog. stappen, draven, gallopperen en springen. Wat er nu nog van over is is stappen. Vorig jaar had ze nog zoveel lol en dat is er helemaal vanaf. Ruilen zou ook een optie kunnen zijn. Ik heb mijn hoop gevestigd op de pony waar het goed mee gaat. Die pony ken ik en is vertrouwd bij haar en bij ons en de club.
Ik zal vanmiddag is gaan vragen of ze eventueel toch verkocht gaat worden, dan hou ik mij aanbevolen.
Het temperament van deze pony is stukken minder en ze is al wat ouder dan de onze. Voorlopig gaat ze eerst lessen met deze pony om het vertrouwen van mijn dochter terug te winnen. Dus er is gelukkig geen haast bij. We kunnen het eerst rustig aan kijken.
Maar na 1x op deze pony gereden te hebben begon mijn dochter al over springles. Ze kan het ook overdrijven heh....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:09

ik zie het net zo als autorijden.....als ik zelf stuur doe ik alles, ben ik absoluut niet bang, maar bij sommige mensen ben ik wel bang in de auto , omdat ik me dan moet overgeven aan de rijstijl van die ander, dan voel ik me dus niet veilig, omdat ik het zelf niet in de hand heb!!!!Het gaat me dan meestal te snel of de chauffeur onzeker of juist onverantwoord (naar mijn gevoel), dan ben je overgeleverd aan iets wat niet goed voelt en dan komt de adrenaline......is of bravour, of angst......en als je gevoelig bent , komt er angst!
dit gebeurd er ook met jouw dochter in combinatie met de pony maar ook met les......volgen en doen wat die ander zegt en wat de pony doet.....en dan ook nog aan jezelf werken....
Zij is duidelijk nog met zichzelf bezig en heeft een pony nodig die ze mag volgen i.p.v. sturen......die dus ervaren is en niet jong , speels en uitdagend!

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 09:26

Onze pony heeft iemand nodig die aangeeft wat er moet gebeuren en de ruiter mag absoluut geen afwachtende houding aannemen. En mijn dochter heeft een pony nodig die gewoon braaf is in dat soort dingen en zeker niet uitdagend is. Moet er wel bij zeggen dat onze pony inderdaad heel onervaren was toen wij haar kochten. Maar ze kwam toevallig op ons pad en dacht toen waarom niet proberen. Maar je ziet wat een ellende ervan kan komen. Mijn dochter was heel zelfverzekerd en nu moeten we onderaan weer beginnen..zonde...zonde...zonde... Maar als ik mijn dochter ken gaat het wel lukken..ze wil het heel graag.
Ik heb nu de beslissing genomen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:54

ik help mensen met probleempaarden en weet dat het weer heel snel kan veranderen, zodra het vertrouwen terug komt, jouw dochter moet leren te zitten.... omgaan met gevoel(ontspannings oefeningen)....en.... aandacht te verdelen ,zodra dit er is kan ze ook jullie pony rijden! Dit kom ik met regelmaat tegen als ze jaren op een manegepony hebben gereden en dan op een onervaren of jonge paard/pony stappen, het verschil is rijden of meerijden!!!!!Bewust een paard sturen, bewust worden van hoe het paard is, er spanning in kunnen rijden als jij dat wilt maar vooral het op commando kunnen ontspannen, dus zonder stress spelen met lichaam en geest van zowel ruiter/amazone als ook het paard/pony en zo ten alle tijde een éénheid vormen!!!!Pas dan rijd je met plezier.....ALLEBEI!!!!!Dan zie je een rustgevend plaatje, waardoor de tranen in je ogen springen, dan straalt het éénheid en kracht uit , dan zie je dat beiden er plezier aan hebben, géén gesjor en getrek, géén gebok of gesteiger, géén angst enz.maar puur genieten, maar dan wordt er wel degelijk gewerkt hoor!

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:01

ben het helemaal met je eens broadway.

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 16:28

Ik snap je wel maar bij een kind werkt het toch anders. Als ze niet durft durft ze niet. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar als ze bang is durft en wil ze niks en dan wordt het huilen. En op deze manier is het niet leuk meer voor haar.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:51

Zolang je d'r maar tot niets dwingt, met een ervaren en rustige beginnerspony kan ze weer op haar eigen tempo genoeg zelfvertrouwen krijgen en dan komt de rest ook vanzelf wel.

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 18:23

Ja die hoop heb ik ook. Ik heb er haar nooit gedwongen iets te doen wat zij niet wil, ze wil zelf heel graag maar het het wil gewoon niet en ieder keer met een huilend kind vind ik ook niks.
Ze kan het niet uitstaan dat dat andere meisje het wel doet en het dan nog goed gaat ook.