Veulen, jaarling of tweejarige kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demian

Veulen, jaarling of tweejarige kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:13

Binnenkort ga ik waarschijnlijk rustig rondkijken voor een leuke pony (D-maat). Ik zit alleen nog heel erg te twijvelen wat ik zal doen. Een veulen 'reserveren' bij iemand met een drachtige of pas bevallen merrie en van het begin meemaken. Een veulentje of jaarling, dan heb je al een stuk van zijn leven gemist. Of een tweejarige, dan kun je er al over een jaar rustig mee beginnen? Aan de ene kant vind ik het leuk om het veulentje van het begin af aan mee te maken. Aan de andere kant vind ik rijden ook leuk en mss heb ik over 4 jaar geen zin meer of durf ik het niet meer aan om een paardje in te rijden? (Niet dat ik oud ben ofzo hoor ) Of misschien heb ik dan zo'n drukke baan dat ik daar geen tijd meer voor kan opbrengen... Ik ga wrs in de tussentijd gewoon wekelijks lessen, maar dat is toch anders dan lekker op je eigen paard rijden

Wie heeft hier ervaring met het kopen van een veulen en hoe het ging toen hij kon worden ingereden?

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:17

Ik denk dat je het beter allemaal niet kunt doen.
Kijk gewoon leuk rond voor een pony van 4 jaar, nog jong genoeg, en hoef je 'm niet zelf op te voeden.
Als je dat hebt gedaan, kan je altijd nog kijken of je een jonger paardje wil.
Je kunt dan gewoon rijden, wat je aangeeft dat je dat leuk vind.

RUBYWHITE

Re: Veulen, jaarling of tweejarige kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:19

Bijna 3 jaar geleden kocht ik een veulen (kwpn) die volgende maand al 3 wordt Veulen kopen is nooit zo moeilijk, maar het opfokken kost veel geld. Besef dat je met een veulen weinig kunt doen en het afwachten is hoe ze als 3 jarigen zijn.

Anderzijds, het is wel erg leuk om een veulen te kopen en te zien opgroeien. Ik ken haar hele geschiedenis en kijk er naar uit als ze later onder zadel komt.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:22

ik heb mijn paard gekocht toen die bijna een jaar was, hij word in juni 2 en tot nu toe ben ik blij dat ik het zo gedaan heb. Het is echt superleuk dat je hem kunt zien groeien ed. maar het kost idd veel geld om hem te stallen/opfok. En je moet echt wel voor de paarden gaan --> je schrijft misschien vind ik het straks wel niet meer leuk --> een paard koop je niet als speelgoed vind ik!

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:23

MarrieLeen schreef:
Ik denk dat je het beter allemaal niet kunt doen.
Kijk gewoon leuk rond voor een pony van 4 jaar, nog jong genoeg, en hoef je 'm niet zelf op te voeden.
Als je dat hebt gedaan, kan je altijd nog kijken of je een jonger paardje wil.
Je kunt dan gewoon rijden, wat je aangeeft dat je dat leuk vind.

Ik wil 'm juist wel zelf opvoeden Naja, iig in de opfok doen, maar wel zelf alles leren. Ik wil niet een pony waar al wat mee is gedaan. Verder is een dier voor het leven en als ik een 4-jarige koop kan ik pas (als het goed is) over 30 jaar een andere pony gaan zoeken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:25

als ik nú een paard zou kunnen kopen, zou ik héél graag een 2jarige kopen..
ik zit dit jaar in de 3e, en dan zou ik hem volgend jaar willen gaan beleren na mijn examens, dus in de zomervakantie . Maar als je zelf zegt dat je het rijden zo leuk vind, zou ik voor een net ingereden (groen?) paardje gaan

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:25

Okee, dan is het idd wel leuk. Maar je moet er goed over na denken,
of je er echt in door wil. Wat bergkraai idd zegt, dat je zeker weet dat je 'm kan houden en wil houden.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:26

Ik ben bijna 18 en ik kocht afgelopen herfst m'n eerste paard. dit was een Arabische Volbloed jaarling.
Veel mensen raden het af om als eerste paard een jong dier te nemen, vaak heb je geen ervaring daarin of op hun 1ste-2de zitten paarden in hun puberteit en weet ik veel... In vele gevallen kan dit kloppen, maar ik heb er geen last van gehad.
Mijn schat is nu bijna 2 jaar en alles gaat super. Natuurlijk hangt het van paard tot paard af, kijk goed rond, overweeg veel, ...
Nu ja, je zegt: "mss heb ik over 4 jaar geen zin meer ..." ? Ik bedoel: een paard is een dier waarvoor je je verantwoordelijkheid moet opnemen. Of het nu een jong paard is of al een ouder, het kan bij beide voorkomen dat je over een aantal jaar geen zin meer hebt. Ik weet niet of er wel aan toe bent om een paard te kopen, dat moet je zelf uitmaken, als ik jou was zou ik er nog wat over nadenken, een paard is imo niet iets dat als het je niet bevalt, je gewoon weer weg doet...
Als je besluit een jong paard te kopen, geef het beestje dan de tijd om te groeien. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik aan mijn bijna twenter niet veel tijd kwijt ben, maar je moet de tijd wel hebben...

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:27

bergkraai schreef:
ik heb mijn paard gekocht toen die bijna een jaar was, hij word in juni 2 en tot nu toe ben ik blij dat ik het zo gedaan heb. Het is echt superleuk dat je hem kunt zien groeien ed. maar het kost idd veel geld om hem te stallen/opfok. En je moet echt wel voor de paarden gaan --> je schrijft misschien vind ik het straks wel niet meer leuk --> een paard koop je niet als speelgoed vind ik!

Paarden blijf ik leuk vinden, maar ik weet niet of ik dan nog wel een pony in kan rijden. Andersom, als ik een tweejarige koop had ik 'm misschien liever van het begin meegemaakt.

Geld gaat het niet om, dat heb ik al uitgezocht Ik wil gewoon nergens spijt van krijgen...

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:29

Tieneke schreef:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik aan mijn bijna twenter niet veel tijd kwijt ben, maar je moet de tijd wel hebben...

Niet veel tijd? Als paard waar je niet mee bezig bent (uitgezonderd van een x poetsen of wandelen) heb je idd niet veel tijd nodig. Maar een paard waar je op wilt rijden zul je ook toch wel zeker 5 keer per week zijn beweging moeten geven! En dat kost dus wel HEEL erg veel tijd! Je bent minimaal een uur anderhalf uur per dag eraan kwijt (als je dat al red --> ik zou dat niet redden qua tijd!)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:34

Niemand kan je garanderen dat je nergens spijt van krijgt.

Vorig jaar hebi k mijn paard gekocht toen hij bijna 2 was, hij wordt in juni 3. Ik heb dat ook bewust gedaan zodat hij niet ingereden was en ik veel invloed kon hebben op de opvoeding. Maar... ik heb een hoop met hem te stellen gehad, nu gaat het heel goed, maar ik heb op het punt gestaan om hem te verkopen.

Bij veel mensen begint het weer snel te kriebelen om te gaan rijden, en zo krijg je veel te snel ingereden paarden. Kun jij zo lang zonder rijden? Heb je eventueel een ander paard waar je op kunt rijden?

Een ander risico is ook nog dat je absoluut niet weet wat je koopt, het karakter is nog niet uit ontwikkeld, en het lichaam al helemaal niet. Ik dacht vorig jaar dat ik een pony zou kopen die ongeveer 1,50m zou worden, maar hij is nu al zowat 1,53m.

Een andere vraag is of je al eens paarden hebt ingereden?

Een stalgenoot van me heeft een merrie van anderhalf gekocht, maar die wil nu, een half jaar later, toch eigenlijk dat ze een ouder paard had gekocht. Dus tsja, overweeg het heel goed.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:42

ik zou indd als voor een 2 jarige gaan kijken als het dadelijk zomer is en jij een veulen hebt baal je er wel van als jij niet mee kan gaan uitrijden en zo.

Ik heb mijn paard ook als 2 jarige gekocht en heb heel wat te voorduren gehad (en vraag niet hoe :S )
heb op het punt gestaan om hem ook te verkopen. maar uiteindelijk door gezet. kon ik het overdoen had ik me toch een wat ouder paard gekocht van zeker 4 jaar
overleg het je goed.
Maar ga ook bij verschillende paarden kijken

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:49

Ik zal zeker niet te vroeg beginnen met inrijden, de gezondheid van het paard vind ik veel belangrijker dan rijden. Liever een jaar later dan een half jaar eerder. Al is hij pas op zijn zesde klaar om ingereden te worden Ik zal hooguit ongeduldig op een neer hupsen Ik ga ook gewoon wekelijks lessen, dus ik zal het rijden niet helemaal missen.

Ik denk dat ik ook een beetje teveel de toekomst wil plannen. Natuurlijk weet je niks van te voren zeker, maar ik kan niet tegen onzekerheid Vooral niet als een dier daar de dupe van zou kunnen worden...

Als ik eruit ben ga ik sowieso bij meerdere paarden kijken. Maja, mss kom ik er nog niet uit, dan wacht ik gewoon nog ff. Ik wil wel volledig achter m'n keus voor bv. een veulen kunnen staan, anders wacht ik wel tot ik zeker weet wat ik wil

xxMarleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:33

ik zou dan een tweejarige kopen, me zus had een jaarling (nu is ze 4) en ze werd het longeren op een gegeven moment echt zat en was blij dat ze eindelijk kon rijden!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:03

Ik zou zelf eerder voor een 3/4 jarige kijken die net zadelmak is, als je dan gaat kijken kan je er wel even oprijden en hem aanvoelen..

Het risico met een veulen of een niet ingereden paard, dat je niet weet hoe hij onder het zadel is, misschien is hij te druk of niet het type paard wat jij zoekt, misschien vind je hem niet lekker rijdnen..

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:10

ik heb 3 paarden van kleinsaf 2 zijn bij ons geboren en de andere heb ik gekocht toen hij geboren was .
Met deze paarden gaat alles heel erg goed en zijn goed in de hand
nu hebben wij een 3 jaarse bijgekocht
3 jaar op de weide gestaan echt een lief beestje
maar ze snapt nog niets en er zit echt nog massa's werk aan

Dus ik zou het niet weten een jong paard kun je helemaal naar je hand zetten en van veulenaf alle dingen leren die handig zijn voor later al speelsgewijs natuurlijk

Vele zeggen dat een paard 3 jaar de weide op moet en verder niets hoeft te doen
als het paard dan naar zijn 4 gaat of later
dan krijgt hij ineens menselijk contact , krijgt een zadel en het werk moet vlug vlug gaan voor eventueel een cyclus

dan ben je toch beter dat je ze van jongs af al spelend nieuwe dingen leert kennen?
bv aan de hand lopen , eens een keertje mee in de bossen een keertje op de vrachtwagen

mijn zelfgefokte is een jaar en gaat al van toen hij een half jaar was mee zwemmen
echt een paardje met lef en weinig angsten maar daardoor niet mindergelukkig

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:26

Veulen is leuk omdat je hem helemaal op ziet groeien en zijn opvoeding zelf in de hand hebt , tegen de tijd dat het zadel erop gaat heb je dan al een band ken je elkaar dan al door en door , dat is mooi. Maar misschien blijkt hij onder het zadel absoluut niet wat je wilt....te sloom / te snel , zeer oncomfortabele gangen , of wat dan ook.

Het is maar de vraag wat voor rijpaard het zal worden.

En OF het wel een goed rijpaard zal worden. Misschien gaat er tijdens het opgroeien iets fout waardoor het dier niet bereden kan worden.... en zal hij nooit onder het zadel komen.

Bij een paard van 3-4 jaar heb je er veel meer zicht op hoe hij in elkaar zit , hoe hij uitgroeid , hoe hij loopt onder het zadel. Dan kun je direct het rijpaard uitzoeken dat echt goed bij je past.

Je zoekt een rijpaard , hebt bepaalde wensen , bij een 3-4 jarige kun je daar gericht op zoeken.

Bij een veulen niet echt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:28

RUBYWHITE schreef:
Bijna 3 jaar geleden kocht ik een veulen (kwpn) die volgende maand al 3 wordt Veulen kopen is nooit zo moeilijk, maar het opfokken kost veel geld. Besef dat je met een veulen weinig kunt doen en het afwachten is hoe ze als 3 jarigen zijn.

Anderzijds, het is wel erg leuk om een veulen te kopen en te zien opgroeien. Ik ken haar hele geschiedenis en kijk er naar uit als ze later onder zadel komt.

Zo heb ik een jaarling aangeschaft (ik ging kijken voor een twenter, maar kwam met een jaarling thuis). Ze wordt straks 3 en ik ben voorzichtig wat begonnen met rijden. Het is echt mijn paard, ze heeft wel streken, maar ik weet precies wat ik aan haar heb.
Het opfokken kost veel geld en voor hetzelfde geld gaat er iets mis. Dat risico heb ik genomen, en er geen spijt van(ondanks extra onvoorziene uitgaven). Maar hou altijd in je achterhoofd dat het toch mis kan gaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:30

germie schreef:
Zo heb ik een jaarling aangeschaft (ik ging kijken voor een twenter, maar kwam met een jaarling thuis). Ze wordt straks 3 en ik ben voorzichtig wat begonnen met rijden.

Uhm, sorry, een jaarling die 3 wordt??? Of lees ik het verkeerd?!?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:33

Er zijn op dit moment een heleboel bijna drie jarige waar je dus al volop mee kan beginnen, en die dus nog wel groen zijn.

Hiermee bespaar je de opfokkosten en hoe leuk een veulen ook is, het is heel veel tijd en geduld tot je er uiteindelijk echt iets mee kan.

Ik heb zelf een 2.5 jarige gekocht, zo groen als gras dus lekker zelf mee aan de slag gegaan, maar kon er wel mee aan de slag, vond het wel ideaal.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:35

Ik snap niet dat ze zegt een jaarling gekocht te hebben ipv een twenter en dat ze binnenkort 3 wordt... Waar zit de fout?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:44

Ook een jaarling wordt ieder jaar ouder hoor...Als ze 1,5-2 jaar geleden een jaarling gekocht heeft wordt dit dit jaar drie, lijkt me niet zo ingewikkeld

Ik zou gewoon een leuke 2,5-jarige zo uit de opfok kopen. Is nog niet teveel mee gerommeld, maar je weet al wel een beetje wat je koopt en je hoeft er niet eerst 3 jaar naar te kijken.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:44

Ze zegt dat zij toendertijd een jaarling gekocht heeft en dat die binnenkort drie wordt.
Kortom er zit al 2 jaar tussen de aankoop en nu, dus geen fout.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:46

Ach ja, sorry, ik ben m'n verstand echt volledig kwijt... Sommige mensen lezen te weinig, nou ik maak woorden bij Ik dacht dat ze PAS een jaarling had gekocht, wat natuurlijk nergens gezegd wordt...
Sorry nogmaals, komt omdat ik zopas eindelijk de knapste hoefsmid heb kunnen strikken voor m'n paardje die je kan vinden, hij is echt zo lekker dat m'n hoofd op hol slaat

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:47

Tieneke schreef:
germie schreef:
Zo heb ik een jaarling aangeschaft (ik ging kijken voor een twenter, maar kwam met een jaarling thuis). Ze wordt straks 3 en ik ben voorzichtig wat begonnen met rijden.

Uhm, sorry, een jaarling die 3 wordt??? Of lees ik het verkeerd?!?

Ja, in 2004 heb ik haar gekocht. En nu is ze dus bijna 3 (2006 dus). Stond er een beetje raar misschien.