Viezerik op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

Viezerik op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:30

Hallo allemaal,

Sinds zaterdag staat mijn nieuwe aanwinst Vereno bij ons op stal.
Het is een jonge ruin en is nog erg speels en ontzettend onder de indruk van alles op stal.
Hij staat op stro, maar hij is ontzettend ranzig op stal.
Ranzig in de zin van dat bijna al zijn stro wel vies is door de mest en pies.
Hij baggert er lekker doorheen en haalt alles overhoop en knabbelt ook lekker op zijn stro.
Ik ben nu aan het proberen of meer stro helpt of dat juist minder stro helpt..
Maar daar gana wel een aantal dagen over heen.

Hebben jullie misschien nog tips of truks om een schonere box te krijgen? Want elke dag kan ik erbijna wel 2 kruiwagens uithalen met viezigheid.
Over 1,5maand gaan ze hopelijk naar buiten en misschien wordt ie dan wel schoner.. maar tot die tijd zal ik het nog even met een vieze box helaas.
Ik ben erg benieuwd!!
groetjes Linda en Vereno

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:33

Mijne is ook erg vies, ik doe er juist veel stro in.
Elke dag haal ik zo'n grote kruiwagen met bult eruit en strooi weer flink op.ls die kruiwagen eruit is ligt er in principe nog voldoende stro in voor een lekker bed als ik niet zou opstrooien maar er gaan gewoon weer 3 a 4 plakken bij.... en dat voor 4 euro per baal...pfff
Als hij in de paddock gaat dan gaat het wel, staat hij de dag binnen ishet een drama.... helaas mag ik alleen op stro daar.

Succes met je viespeukie

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:51

misschien verveelt hij zich en gaat ie daarom zo lopen in z'n stal ?
hang zo'n bal voor hem op of zo'n tongtwister of iets in die richting, dat ie iets te doen heeft.

verder was mijn ruin ook een echte viespeuk, tot we op vlas gingen. paar dagen de drollen achterin de stal opgespaard en het was een superschoon stalletje !

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:52

Volgt topic... heel herkenbaar probleem

ImkeTarek

Re: Viezerik op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:53

zo ken ik er ook twee... ik weet wel dat hoe meer stro je erin gooit, hoe minder ze opeten...
en idd misschien iets te doen geven op stal...

Civic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 16:09

Dat is wel een goeie, zo'n speelbal ofzo!

Maar ik dacht juist, hoe meer schoon stro hoe meer eten/knabbelen!
Of niet??

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:14

Citaat:
misschien verveelt hij zich en gaat ie daarom zo lopen in z'n stal ?
hang zo'n bal voor hem op of zo'n tongtwister of iets in die richting, dat ie iets te doen heeft.

verder was mijn ruin ook een echte viespeuk, tot we op vlas gingen. paar dagen de drollen achterin de stal opgespaard en het was een superschoon stalletje !

Ja misschien helpt dat wel, anders weet ik ook niks...

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:21

Bekend probleem en volgens mij weinig aan te doen als je je paard op stro wil laten staan. Sommige paarden zijn nu eenmaal viespeuken. Doug is er helaas ook zo een, al zet je hem kniediep in het stro, dan nog is het de volgende dag een zooitje.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:26

Ken ik
heel erg heb ik het...zo erg dat ik ben overgestapt naar vlas...
Ik haalde er 1 kruiwagen per dag uit en deed er 2½ plat hooi erbij in..
was steeds een zooitje.. en heel erg

dus ik ben vanag november overgestapt op vlas
het probleem is nu een stuk minder en elza heeft nu een schoone(re) stal
Dus wat ik aanraad....VLAS

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:28

de komende paar dagen je stal niet helemaal uitmesten, de drollen naar achteren gooien en schoon stro aan de voorkant en midden, dit een aantal dagen ms. wel weken volhouden tot dat je paard in de gaten heeft dat hij achter in zijn stal moet mesten. bij mij heeft dit erg geholpen, als hij straks idd achter gaat mesten laat je iedere keer als je op gaat strooien achter in zn stal een halve meter zonder stro zodat hij daar kan mesten, ik zou zeker niet meer stro erin gooien dan kun je morgen met nog meer kruiwagens gaan lopen.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:51

Knor schreef:
de komende paar dagen je stal niet helemaal uitmesten, de drollen naar achteren gooien en schoon stro aan de voorkant en midden, dit een aantal dagen ms. wel weken volhouden tot dat je paard in de gaten heeft dat hij achter in zijn stal moet mesten. bij mij heeft dit erg geholpen, als hij straks idd achter gaat mesten laat je iedere keer als je op gaat strooien achter in zn stal een halve meter zonder stro zodat hij daar kan mesten, ik zou zeker niet meer stro erin gooien dan kun je morgen met nog meer kruiwagens gaan lopen.

Dat is misschien ook nog een goed idee. Al zal het nog wel viezer worden dan de eerste dagen hahaha!
Het is de ene dag beter als de ander, maar als ik meer stro er in heb, dan gaat het wel wat beterder.
Ik kan dan de bovenste laag weer als bodem gebruiken en het smerigste op de mesthoop dumpen...
Lastig hoor, als je eerst een heel schoon paard gewend was!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:54

Geen stro maar vlas of krullen met evt. een plakje stro om wat te knabbelen

Bij sommige paarden werkt de tip van Knor, bij de mijne helaas weer eens niet, maar het valt altijd te proberen!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:17

Die van mij is dus ook ´zo´n viezerik.
In het begin toen ik hem had, stond hij ook op stro en s´avonds lag er gewoon geen stro meer in, maar alleen maar viezigheid en een kale vloer. Ze worden elke dag uitgemest en krijgen genoeg stro, maar dat maakte gewoon niets uit.

Nu staat hij dus op Rapsody en krijgt daarbij nog wel wat stro om op te knabbelen en hij is nu minder vies dan voorheen,
Hij zal altijd wel een viespeuk blijven, maar heeft gelukkig nu een laag waar hij op kan liggen daarvoor lag hij dus op een kale grond

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:24

Vlas is wel schoner, maar als je paard zijn mest er door trapt, ben je erg lang bezig om de mest er uit te halen. Mijn tinker was altijd vies toe hij op stro stond. Nu op vlas blijft hij schoon, maar hij loopt de mest er niet door. Ander paard bij ons op stal was heel vies op stro. Nu op vlas blijft hij zelf schoon, maar hij blijft zijn mest door de hele stal verspreiden, incl, zijn waterbak.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:28

vlas heeft bij die van mij echt geholpen, op stro was idd echt smerig gewoon!! Het leek wel of hij alles door elkaar wilde roeren haha. Bij vlas gewoon elke dag keutels eruit en blijft hartstikke mooi!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:57

mijn paard is ook best smerig op stal. Ik heb ook al geexperimenteerd met weinig stro in de stal of veel stro. En als ik veel stro in de stal doe blijft het schoner. Als ik er weinig in doe kan ik de hele stal wel leeg halen, want dan is alles vies.
Mijn paard mest ook door de hele stal, erg vervelend, maar hij mest vooral aan de randen, dus daar leg ik geen stro neer. Dat scheelt ook al zo kun je makkelijk alleen de drollen eruit halen.
En de natte plekken.. Ik haal per dag een kruiwagen met mest/nat stro uit de stal en strooi er dan 2 plakken bij. Zo is de stal niet heel schoon, maar schoon genoeg

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:18

Civic schreef:
Dat is wel een goeie, zo'n speelbal ofzo!

Maar ik dacht juist, hoe meer schoon stro hoe meer eten/knabbelen!
Of niet??

Ja dan is er wel meer te knabbelen maar hij houdt vanzelf op en dan blijft er genoeg over om lekker op te slapen.Als ik zelf net heb gemest en opgestrooid heb geef ik altijd gelijk een extra plak hooi erbij zodat ze eerst die op gaat eten.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:24

Die van mij heeft les gehad van varkens dus hij kan er ook wat van.

Ik maak altijd een schema in de week. Om de dag gaat pies en stront eruit en de andere dag gaat alleen de stront eruit. Stont ruimen doe ik dan met huishoudhandschoenen.

Op de dagen dat pies en stont eruit gaat gooi ik er een hele plak in (van zo'n grote baal) en de andere dag een halve. Een gedeelte probeer ik altijd te mengen met het gene wat nog in de stal ligt. de rest kan hij gewoon op eten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:49

bleh, ook voor mij super herkenbaar, en dat met een haflingerruin, dus dat zie je ook nog lekker goed. elke dag mesten heeft bij mij geen zin, ieder uur komt beter in de richting maar daar begin ik niet aan. hij is nu echt vies (het paard dat he ). binnen kort gaat hij gelukkig weg, erger me echt rot aan hem, mede doordat hij zo´n viezerik is.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:46

Mijn paardje was ook zo'n vieze poeperd, vooral erg leuk om pal voor de deur te keutelen!!

Ik heb nu op ongeveer 2/3 stro in de stal liggen, de rest heb ik kaal, is ook beter voor de hoeven heb ik gehoord. Op het kale stuk krijgt ze haar hooi en eten (van de grond dus)

Ik doe dit nu ruim een week en nu heeft ze een keurige hoop in de hoek van haar stal, die na een dag wel behoorlijk hoog is.. Ideaal met scheppen!! In plaats van ruim 2 kruiwagens gaat er nu maar 1 kleintje uit, inclusief de natte plekken. Elke dag een halve plak schoon stro erin.. Het gebruikte stro laat ik achterin de stal, waar ik graag wil dat ze keutelt!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:07

Wij hebben ook zo'n viespeuk van een paard die haar hele stal smerig maakt. Ze staat op vlas, maar ook dat werd een zooitje. Omdat ze de mest door de hele stal heen liep, kon je de mestballen er niet meer goed tussenuithalen. We hebben nu sinds 2 weken een speciaal paardenmatras liggen. Dat is een mat met een vulling erin en daaromheen strooien we vlas. Op de mat strooien we een plakje stro voor het knabbelen en de afleiding, al is dat niet echt nodig. Het voordeel van de mat is dat je hem zo schoon kunt vegen, want erop plassen doen ze niet. Je hebt dan altijd een schoon deel van de stal waar ze kunnen liggen. Het vlas dat eromheen ligt is veel gemakkelijker te mesten. Het scheelt ook in het strooisel en de mesthoop is een stuk kleiner.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:14

Katie gaat altijd vies doen als ze bij uitzondering één dag niet gemest wordt of als ze zich staat te vervelen. Je doet er weinig aan
volgensmij..

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:34

heey

mijn paard had bij de vorige eigenaar op stro en zij meste nooit uit, maar ook als je elke dag uitmeste was het de volgende dag zo smerig! maar jullie mesten natuurlijk wel elke dag. ik heb soraya (mijn pony) op vlas gezet en nu staat ze elke dag een stuk schoner, als boven laag heb ik gewoon een beetje stro om te knabbelen voor verveling ofzo.

groetjes Miranda

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:40

Als het een ruin is: mest van een hengst of andere ruin op de plek gooien waar je wilt dat hij gaat mesten. Ruinen en hengsten hebben scheit aan elkaar, ze mesten over elkaars mest heen.

Ik heb mijn supersmerige over mestende ruin op die manier super zindelijk gekregen. Hij staat om andere redenen op vlas, maar hij mest alleen achterin zijn box, de strook waar hij mest schep ik ook het vlas weg, dat is weer makkelijker voor mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:34

Mijne is ook een vreselijk varken op stal! Hij poept en plast wel redelijk op 1 plek, maar hij loopt zoveel in de stal dat alles alsnog onder de mest komt. Met uitmesten doe ik dus alleen de hele natte hoek en de drollen (die nog niet doorlopen zijn) eruit, dan schep ik het half vieze stro naar die natte hoek en verdeel zo de half vieze laag als onderlaag zeg maar. Hierover gooi ik 1 kruiwagen met stro (gehakseld) en daar moet ie het dan weer 2 dagen mee doen...