zelf oefenen? of trailer training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

zelf oefenen? of trailer training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:07

Misschien dat deze topic niet goed staat, maar dan hoor ik het wel.

Ik zou graag raad en meningen van jullie willen horen over het volgende.

over 2 maanden moet ik mijn 2-jarige fjord vervoeren naar een ander terein.
Als hij eenmaal in de trailer staat gaat het goed en hoor je hem niet meer, maar het laden is een groot probleem hij verzet zich om maar niet de trailer in te hoeven.

iets langer als een jaar geleden is hij voor het laast vervoert naar een ander terein en dit was een groot probleem, we hadden al vele dingen geprobeert maar niks maakte voor hem uit om hem erin te krijgen.
na drie kwartier klungelen hebben 3 mannen hem er in geduwd het was niet echt een pretje om te zien hoe ze hem er in kregen.

Nou hebben wij hier in de buurt mensen die trailer traning met paarden doen die het zelfde probleem hebben hebben als die van mij, en ook krijgen ze elk paard er in op een goede manier, en zat te denken om hun in te huren om het probleem van mijn 2 jarige op te lossen.

nu heb ik al een paar keer gehoord van mensen dat ik beter zelf kunt oefenen, omdat hij bij deze mensen waarschijnlijk wel na een tijdje de trailer in zou gaan, en waneer ik het van hem vraag, dat dit precies het zelfde probleem zou worden.
daar zit ook wel weer wat in, dit omdat dit inderdaad een paar keer is voor gekomen.

hoe denken jullie hier over , en wat zijn de ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Missbambie op 01-03-06 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ImkeTarek

Re: zelf oefenen? of trailer training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:11

als ze echt zo moeilijk is misschien toch die mensen inhuren. als je zelf gaat klungelen maak je het er niet gemakkelijker op denk ik...

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:12

Kan je niet samen met de mensen van de trailer training oefenen? Zodat jij en je paard allebei getraind worden?

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:15

Je blijf er zowiezo altijd bij waneer ze bezig zijn met de training, maar of ze daar training in geven voor allebei geen idee!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:19

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:41

Dank je wel banjer!!, ik heb ze meteen even gemailt

Iemand een idee wat zoiets kost?

Jester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:57

Wij hebben onze paarden zelf getraind (onze merrie wilde met geen 10 stokken de trailer in) door ze in de trailer eten te geven. Nu huppelt ze er zo in (krijgt wel altijd een appel). Dit kost echter veel tijd en geduld.

Begin met als je paard 1 voetje op de laadklep staat, iets lekkers te geven/te belonen. Handig om dit vlak voor voertijd te doen (je paard heeft dan trek) .Zo heel langzaam een voetje verder de trailer in, steeds belonen. Loopt het paard achteruit, niet proberen hem tegen te houden, gewoon naar achteren laten gaan en opnieuw naar de laadklep leiden (je redt het toch nooit qua kracht van een paard). Als het paard iets verder is dan de vorige keer dit genoeg vinden, hem zelf achteruit zetten (jij hebt dus het initiatief) en naar stal. De andere dag weer opnieuw proberen te laden, steeds een pasje verder. Ga er maar vanuit dat het weken duurt voordat het paard in de trailer staat. Wees heel geduldig en zorg dat je paard niet in de stress raakt. Handig is om de trailer op stenen te zetten, zodat je hem ieder moment kunt gebruiken.

Veel succes.

Veel succes

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:09

zelf oefenen gewoon rustig blijven en blijven proberen de aanhouder wint

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:36

Ik heb ook eindeloos zelf geoefend. Helaas zonder succes mijn merrie is en blijft bang van de trailer. Mede door het feit dat ze enkel en alleen verhuisd is met de trailer en omdat ze een paar keer niet "gewoon"de trailer is in gegaan is.

Ik ga dit voorjaar hulp inschakelen. Bij een goede trainer: doet hij of zij het voor en daarna ga jij ook oefenen en vooral blijven oefenen. Dus niet oh training gehad en daarna weer een jaar wachten nee regelmatig ff een trailer in en uit. Ff een paar km rijden en dan eruit erin en dan weer terug naar huis.

Mijn advies: Maak niet nog meer kapot, vraag profi hulp en zorg dat je ook een leuke dingen met de trailer gaat doen. Niet alleen verhuizen.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:44

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:44

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:49

Professionele hulp lijkt mij ook het beste. Logisch lijkt het me dan dat ook jou geleerd wordt hoe je je beestje moet laden.
www.paardenbegrijpen.nl is ook erg goed in trailerladen.
Zij werkt op basis van no cure no pay. Dus als het haar niet lukt hoef je niet te betalen.
Maar volgens mij krijgt zij elk paard op een hele nette manier in de trailer.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Bar op 02-03-06 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:49

De mensen die de trailertrainingen geven zijn er ook zeker voor jou hoor!!
Ik ben op dit moment ook bezig met zo een training. Als eerste stap zijn wenu bezig met duidelijk maken dat ik de leider ben. Ook al lijkt het zo dat je paard helemaal naar jou luistert, dan nog wil dat niet zeggen dat hij jou als leider ziet.
Daarna word de trailer erbij gehaald. Voor sommige heb je 4 sessies nodig, bij andere wat meer of minder. Bij mij komt die trainer een sessie, dan oefen ik een week met mijn paard en dan gaan we weer verder.

Die trainingen zijn er dus ook zeker weten voor jou! Die mensen gaan echt niet weg zonder dat jij je paard er in gezet hebt en het vetrouwd voelt.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:23

Zelf oefenen kun je natuurlijk eerst proberen, maar dit moet je wel dagelijks gaan doen, en daarna zo eens in de week ofzo bijhouden, zodat het niet vreemd voor je paard wordt. Voor de trailer houdt je je paard steeds in beweging, dus vooruit, achteruit, naar links, naar rechts, omdraaien enz. Steeds in de buurt van de trailer. Zodra je paard 1 voet op de trailerklep zet, laat je je paard met rust. Als je paard weer van de trailer af komt, laat je je paard weer constant bewegen, tot ze 2! benen op de trailerklep heeft staan. Daarna laat je haar met rust, belonen en weer op stal zetten.

De keer erna vraag je 2 benen die echt een eind op de trailerklep staan, en als dat goed gaat misschien wel 4 benen op de klep. Daarna weer naar stal.

Een dag later ga je door tot de voorkant van je paard in de trailer staat, en dan weer naar stal. Weer een dag later wil je nog een stukje meer paard in de trailer, en zo door tot je paard er helemaal op staat.

Zodra je een echt resultaat hebt, stop je, en mag je paard terug naar stal (of nog beter, de wei in!) Zo gaat de trailer rust betekenen voor je paard. Op de trailer wordt ie namelijk met rust gelaten, en daarna mag ie de wei in! (paard denkt: Leuk! Trailer! daar hoef ik niks te doen! )

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 10:40

ik ben blij met jullie reacties, geduld is het probleem bij mij niet.
alleen staat ie naast een groote pakkeer plaats bij de marine dus door de weeks oefenen zal niet lukken door te veel auto's maar het weekend moet wel lukken.

Wat kost nou zoiets eigenlijk heb iemand daar een antwoord op?

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:05

Bel gewoon even met Petra. Dus van www.2moons.nl. zij is veel beter dan die lui van de Balingehof.

Ze leert jou hoe je paard moet laden en ze doorbreekt het gedrag wat je paardje tot nu toe heeft. Erg makkelijk.

als je haar even belt, telefoonnummer staat op de website, dan weet je gelijk wat je kwijt bent.

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:28

Mijn paard geen er om koppigheid plots niet meer in. Dit hebben we zelf opgelost. Maar ik weet niet hoe het zou gaan als het paard er echt bang van is of iets in tegengekomen zou hebben.

Mijn paard houd een machtsstrijd in alles, dit keer was het met de trailer.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:02

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn pony vind het neit eng maar wil gewoon neti de laadklep op. In de trailer is hij helemaal gelukkig omdat hij weet dat we op pad gaan.

Niks helpt geduldig wachten niet. Hij gaat met zn hoefjes tegen de klep aan staan en op de noodrem. Uiteindelijk moeten we hem er nou steeds in tillen/duwen. Wat echt niet prettig is.

Een oplossing ik wou dat ik het wist

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:58

Citaat:
is veel beter dan die lui van de Balingehof.

hoe weet jij dat? ervaring? beetje kort door de bocht he vindt je niet? Zolang anderen het wel lukt en jou niet heb je die 'lui' nog steeds nodig dus een beetje respect mag best!

Ik laad ook regelmatig moeilijke paarden op de manier van Pat Parelli en 9 vd 10 keer komt het door de onkunde van de eigenaar, vaak is het zo opgelost omdat het paard gewoon geen respect heeft voor de eigenaar en in feite gewoon lekker doet waar ie zin in heeft (even antropomorfisch gedacht).

Als je consequent bent en steeds de druk er op houdt (en dat betekend NIET trekken!) zodra het paard van de druk loskomt richting trailer dan jij ook GELIJK de druk er af halen, laat het paard zelf ondervinden dat de trailer niet zo eng is als ie denkt en wees consequent, heb geduld en neem er de tijd voor.

Het 'trucje' is helaas niet zo via bokt uit te leggen en niet iedereen kan 'zien' wat een paard communiceert naar de baas toe.
Dat is echter te leren maar kost tijd, een quick fix is wel mogelijk door een ervaren persoon maar de eigenaar zal daarna toch echt zelf ook in training moeten om te kunnen leren wat diegene bedoelt en doet.
Ik heb het ook geleerd en ik ben blond....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:04

Haal er nooit iemand bij waarvan je niet zeker bent dat de aanpak goed is.

Mijn paard wilde ook jaren niet de trailer in door een slechte ervaring. Ik heb heel veel met hem geoefend, maar het schoot voor geen meter op. Natuurlijk wisten veel mensen het beter en op een gegeven moment werd mijn paard min of meer uit m'n handen getrokken.
Ik was toen nog wat jonger en als jong meisje heb je weinig in te brengen tegen een oudere man.
Dus longeerlijn aan het halster, om de voorste balk van de trailer en trekken maar. Anouar volledig in paniek, op een gegeven moment sprong hij naast de trailer en sloeg met z'n hoofd een stuk uit de trailer. Gevolg, een grote wond op z'n hoofd, 3 bloedende benen en een nog groter trauma.

Een hele tijd heb ik niks met de trailer gedaan om alles een beetje te laten bezinken. Na een tijd ben ik weer gaan oefenen, maar het ging gewoon niet beter. Ik wist er te weinig vanaf. Ik deed wel lief tegen hem, met lieve woordjes enzo, maar op een gegeven moment heb je echt wel kennis van bepaalde zaken nodig als je paard zo'n trauma heeft.

Een half jaar later ofzo kwam iemand van stal naar me toe. Die wist iemand die een speciaal tuigje had ontwikkeld waarmee hij alle paarden geweldloos de trailer in kon krijgen. Ik vertrouwde het niet meteen en ben eens wat rond gaan vragen naar ervaringen met deze man. Ik kreeg best wel goede reacties en heb die man toen gebeld.
Hij is gekomen, maar het was totaal anders dan mij werd gezegt. die man deed niks geweldloos en hij luisterde totaal niet naar mij.
Anouar kreeg het tuigje om en trekken maar. Anouar weer in paniek, weer langs de trailer gesprongen. Ik heb staan schreeuwen, staan janken... die man luisterde totaal niet naar mij.
En het ergste was nog dat hij niet wilde toegeven dat hij Anouar de trailer niet in kreeg, dus het ging steeds hardhandiger. Op het laatst stond hij met een bezem te meppen.
Gevolg, weer een wond op z'n hoofd, 2 bloedende benen, een grote snee in z'n buik (van dat tuigje) en een nog groter trauma.

Ik heb echt alles gedaan om die man bij Anouar weg te krijgen, maar hij deed gewoon of ik er niet was.

Een hele tijd later ben ik weer zelf gaan oefenen. Anouar durfde niet eens meer bij de trailer in de buurt te komen. Dat heb ik uiteindelijk zelf weer goed gekregen, hij liep zelfs de klep op met mij. Maar zodra hij erop stond raakte hij in paniek en sprong er weer af.
Tot iemand naar mij toe kwam met het adres van Dreamstables. Ik vertrouwde al die goede raad niet echt meer maar ik ben toch eens met die mensen van dreamstables gaan praten. We zijn op een infoavond geweest en het voelde zo goed dat Anouar daar heen is gegaan.
Anouar is daar twee weken geweest, ik moest ook een paar keer komen en heb daar ook een NH cursus gedaan. Na twee weken konden we hem weer ophalen en hij liep zo de trailer in. We kregen een trainingschema mee voor 3 weken zodat we thuis zelf konden oefenen.

Nu wandeld hij zo de trailer in. Soms moet ik hem zelfs tegen houden, zo graag wil hij erin.
Dreamstables bestaat niet meer, maar 't Balingehof werkt op een soort gelijke manier.

Als je vragen hebt kan je me altijd een PB sturen

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:26

als ik jou was zou ik het gewoon zelf doen,, het moet toch ooit gebeuren.. in je ééntje zal nu nog wat lastig zijn maar je kan je paard zegmaar ook in de trailer takelen.. Je hebt je paard met het halster om voor de trailer klep staan.. iemand loopt met het halster touw de trailer in maar iemand anders blijft staan met het paard bij de klep.. de persoon die in de trailer is gelopen gaat achter de voorbalk staan en draait het halstertouw er 1 of 2 keer om en zorgt dat het touw straks staat zodat het hoofd van het paard iets naar voren staat. hij krijgt een vanuit de trailer druk op het hoofd en zal snel een stapje zetten voordat zijn hoofd eraf ligt.. ( als je paard dan schuin gaat staan probeer je het nog een keer ) en blijf vooral rustig anders word je paard ook gek.. Succes:P

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:48

ja vooral zo gaan doen! lekker het touw om de voorbalk heen doen, als het paard gaat trekken trekt ie de voorbalk aan gort of het hele schot komt achter hem aan! goed plan! Gaat ie vast voortaan beter de trailer van in....

Dreamstables bestaat niet meer maar Conrad doet nog wel trailertrainingen, hij is ook gewoon hier op bokt te vinden.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:50

Misschien heel raar maar zijn er meer mensen die al geprobeed hebben om stro op de klep te leggen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Mijn pony vind namelijk de klep eng en de rest niet. Kreeg deze tip gisteren ga het morgen utiproberen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:54

als jij denkt dat het werkt moet je het zeker proberen. Je kan ook proberen zn angst voor de klep weg te nemen door hem stukje bij beetje te laten wennen aan het geluid en het wiebelen van de klep. Neem er in ieder geval rustig de tijd voor en doe niks overhaast, als ie het eng vindt doe dan een stapje terug en begin opnieuw.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:55

Stro op de klep lijkt me niks, dat gaat vrezelijk glijden als je niet op past