paard verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:09

Mijn paard is 14jaar en over een paar jaar (ligt aan haar) zou ik het rijden moeten afbouwen en haar meer rust moeten gunnen. Nu ben ik alleen bang dat stel ze heeft een natuurlijke dood dat ik het financieel niet meer zou kunnen opbrengen om een nieuw paard aan te schaffen. Is het daarom niet verstandig haar volgend jaar te verkopen zodat het geld wat ik er uithaal kan investeren voor een nieuw paard. Ik zou mijn paard eigenlijk voor geen goud willen missen. Maar natuurlijk weet ik over het algemeen ook niet wat ik zonder een paard zou moeten. Weten jullie een oplossing? Of wat zouden jullie doen?

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:12

je paard is 14, die kan nog jaren mee
maar wat wil jij?
rij je recreatief of rij je wedstrijden?
ik zou mijn paard om jou reden niet verkopen,
mijn bijrijdpaard was 25 jaar en nog topfit (leeft nog steeds maar heb onder tussen een eigen paard)

Sandravm

Re: paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:18

Mijn paardje wordt er dit jaar 13. Zelf zou ik haar nooit of ter nooit verkopen en zeker niet voor jou reden.

Stel je koopt je een jonger paardje. In het begin gaat alles goed en dan krijgt dat beestje een koliekaanval en moet het worden ingeslapen. Snap je wat ik bedoel? Ander is niet altijd beter en jonger betekent niet dat ze langer gaan leven of meegaan.

Hou je paardje in conditie en geniet van elkaar. Op gezondheid en conditie staat geen leeftijd.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:21

Ik vind het nogal een slappe reden...

Daarbij zou ik nooit een paard verkopen om het geld

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:21

mijn paard is mijn maatje en gaat dus NOOIT weg en al helemaal niet voor deze reden.

Als jij wedstrijdgericht bent en verder wilt in de sport geef ik je gelijk en moet je verkopen. Ikzelf zou het niet doen.

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:23

Hoe komt het alleen al in je op??! Je paard mag jaren voor je werken, en als ie dood gaat (wat nog wel 15 jaar kan duren) ga jij je druk maken over dat dat teveel geld kost?!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:31

Hoeveel paarden op leeftijd lopen er niet nog in de sport?!
Dus waar praat je over?!Als hij verder gezond is dan is er toch niks aan de hand.Wij hebben pas een 11jarige merrie gekocht,met het idee,als ze niet meer in de sport kan,kan je er nog mee fokken.
{het is een ex-fokmerrie}
Ik heb ook ooit mijn eigen paard moeten verkopen{afmaken}.Maar ik heb jaren voor andere mensen gereden.Dus zonder paard zit je niet gauw.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:31

ik vind het ook een beetje een rare reden, en al ben je wedstrijdgericht, 14 is niet bejaard??

ik heb willem op zijn 16e van een manege gekocht en nu looptie L1 met winst op zijn 18 en istie geen spat meer van watie vroeger was

wie zegt er dat een jonger paard het wel voor je gaat doen? elke maand geld opzij zetten en dan jaren genieten van je paard.
dan heb je vanzelf eenleuk potje aan het einde

en wat denk je dat je voor een 15 jarig paard vangt?? geen drol hoor.. en waarom zou je haar rust moeten gunnen?? zolang jepaard lekker loopt, gewoon laten lopen, rust roest, dusd aar doe je paarden echt geen plezier mee hoor als ze nog gewoon fit zijn.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:40

Voor het geld hoef je het idd niet te doen, denk ik... Helaas kunnen wij geen keus voor je maken!

Ik zou het in mijn geval niet doen, paardje verkopen, bedoel ik dan. Maar het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je in de toekomst van plan bent... Sparen voor een ander paard kan in tussentijd toch, totdat je weet wat je wilt?

Van de andere kant; er zijn genoeg mensen die op zoek zijn naar een ervaren, ouder paardje...

moonsparkle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:50

Aramat schreef:
Hoe komt het alleen al in je op??! Je paard mag jaren voor je werken, en als ie dood gaat (wat nog wel 15 jaar kan duren) ga jij je druk maken over dat dat teveel geld kost?!

Dan maak ik me druk omdat ik het verdriet heb van een overleden paard en maar ik me druk over dat ik een paard dan misschien niet kan opbrengen. Paarden zijn mijn lust en me leven en ik wil niet zonder mijn paard maar ook nooit zonder een paard. Daarom zei ik niet dat ik t ging doen ik vroeg of iemand nog een oplossing wist omdat ik eigenlijk mijn paard niet weg wil maar anders zie ik t al voor me dat ik in de toekomst geen paard meer kan betalen.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:55

Ik snap wel wat ze bedoelt. Als iemand anders hem zou kopen die meerdere paarden heeft en kan betalen, kan die hem daar laten sterven, maar ondertussen toch een nieuw paard kopen. Zij kan dit niet zoals zij verteld.
Wat ik zou doen weet ik niet, het is moeilijke keuze.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:06

Zorgen dat je wat spaart.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:08

ik zou dit paardje houden en nu gaan sparen voor later een nieuw paard te kopen!
afscheid nemen moet toch een keer, of je haar nu verkoopt, of dat als ze over ik weet niet hoeveel jaar overlijd. jij kan haar nu nog een mooi leven geven (nu nog lekker werken, als ze echt oud word een mooie oude dag geven) en als je haar verkoopt ben je daar niet 100% zeker van. de nieuwe eigenaren kunnen je nog zoveel beloven, maar of je dit altijd kunt vertrouwen is natuurlijk een tweede.
als je haar goed verzorgt kan ze iig nog wel 15 jaar (misschien meer, misschien minder) mee, iedere maand een beetje geld opzij leggen en dan heb je toch snel genoeg geld bij elkaar voor een nieuw paard als zij overlijd.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:10

Gewoon nu al iedere maand wat appart leggen. Je paardje is 14, die gaat ws nog jaren mee

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:14

Bij een paard van 14 denk ik nog niet aan afbouwen hoor ook neit over een paar jaar..
We ehbben een pony van 24 op stal.. ze is superfit!!!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:18

ImkeTarek schreef:
ik zou dit paardje houden en nu gaan sparen voor later een nieuw paard te kopen!
afscheid nemen moet toch een keer, of je haar nu verkoopt, of dat als ze over ik weet niet hoeveel jaar overlijd. jij kan haar nu nog een mooi leven geven (nu nog lekker werken, als ze echt oud word een mooie oude dag geven) en als je haar verkoopt ben je daar niet 100% zeker van. de nieuwe eigenaren kunnen je nog zoveel beloven, maar of je dit altijd kunt vertrouwen is natuurlijk een tweede.
als je haar goed verzorgt kan ze iig nog wel 15 jaar (misschien meer, misschien minder) mee, iedere maand een beetje geld opzij leggen en dan heb je toch snel genoeg geld bij elkaar voor een nieuw paard als zij overlijd.

Aan zulke teksten heb ik tenminste wat bedankt

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:22

graag gedaan !

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:23

Mijn maatje is nu 12 en drachtig. Mocht het zo zijn dat het financieel echt niet meer kan, dan wordt het veulen verkocht, maar mijn merrie blijft gewoon lekker. Ze mag hier oud worden en zolang we kunnen blijf ik haar gewoon rijden. Voor mij is het gewoon net als een hond, een huisdier en geen fiets of auto die je inruilt. Als het veulen blijft, heb ik over 4 jaar een "nieuw" paard wat ingereden gaat worden, zodat ik met de "oude" merrie wat rustiger aan zou kunnen doen. Maar de oude blijft wat mij betreft tot haar dood bij ons.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:28

Idd gewoon lekker nog wat jaartejs genieten en idd met jezelf afspreken dat je elke maand zoveel mogelijk opzij zet, mocht er wel wat gebeuren dan heb je in elk geval wat achter de hand om weer aan een nieuw paardje te denken

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:16

ik snap wat je bedoeld als stel je het verhaal wel een beetje lomp voor ( hihii) Ik heb het ook gedaan mijn paard zat toen aan de tax en dan heb ik het over zijn kunnen in de sport, ik heb toen besloten om haar te verkopen toen ze 14 was dit was puur uit financieel opzicht gedaan. Als ik had gewcht tot ze 16 was of ouder dan is verkopen vor een leuke prijs gewoon een stuk moeilijker, wij hebben van het geld een leuk nieuw paard kunnen kopen. Ons paard hebben we aan hele lieve mensen verkocht en daar hadden we een heel goed gevoel bij.
Succes met je beslissing

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:22

Ik zou dat dus van mijn leven niet doen! mijn pony is 16 en is super fit, als ik ooit een nieuw paard koop, dan koop ik die ERBIJ en niet haar eerst verkopen.
Je kan ook namelijk een lening aangaan of gewoon sparen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:34

Mijn merrie is 20 en ik rijd nog op haar en ik hoop dat ze nog 10 jaar meegaat. Ik zou haar niet meer weg willen doen want waar beland ze dan? Ze mag gewoon bij mij haar oude dag slijten, na het plezier dat ik van haar gehad heb heeft ze dat wel verdiend.

Als ik jou was zou ik over een paar jaar wel weer eens zien.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:39

Als het je echt om het geld gaat waarom begin je dan aan paarden? paarden zijn dieren en hebben ook gevoel het zijn geen fietsen die je bij het vuil kan zetten.

Als je een nieuw paard wilt later kun je ook alvast beginnen met sparen of tegen die tijd een lening nemen.

Als ik mijn pony zou verkopen zou de kans vreselijk groot zijn dat ze met een aantal jaartjes naar de slacht zou gaan vanwege zomerexceem dampigheid en dergelijke. Nou ik hoop dat je je dan goed voelt.

P.s. ik ken iemand die een jonger paard had gekocht van het geld van de oude en dat is ingeslapen op 5 jarige leeftijd vanwege hoefkatrolontsteking & koliekaanvallen

toen had ze dus helemaal niks meer terwijl haar oude paard nog lekker bereden werd en nog leuke dingen mee gedaan werden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:51

laartjuh schreef:
koop ik die ERBIJ en niet haar eerst verkopen.
Je kan ook namelijk een lening aangaan of gewoon sparen.

@Laartjuh; zorg dat het penny-meisjes gehalte niet te hoog wordt. Er worden legio paarden en pony's verkocht en je doet nu alsof ze een zwaar misdrijf begaat.

Je kunt een ander niet in de portomonnee kijken en een lening aangaan, is zeer onverstandig (denk ook even aan de toekomst).

Soms moet je van de twee slechtste, de beste mogelijkheid kiezen. Als jij je paard verkoopt, zorg er dan in elk geval voor dat je er een goed gevoel aan over houdt aan wie je hem verkoopt.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:57

Mij is de reden dat je hem wilt verkopen nog niet geheel bekend.
Wil je straks ook op wedstrijd-niveau hoger komen? Dat kan ook met een paard van 14, maar merk je dat je paard dat niet kan?
Of wil je gewoon wéér een recreatie-paard?