hooi door heel de stal gooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

hooi door heel de stal gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:48

Normaal gesproken leg ik het hooi buiten maar met nat weer dus niet. Ik leg het hooi dan in de inloopstal altijd in dezelfde hoek. Dat doe ik al een hele tijd, maar sinds 3 weken is het elke keer zo dat wanneer ik de volgende dag kom het hooi niet opgegeten is, maar door heel de stal verspreid ligt over het stro.

Vraag me ten eerste af waarom ze niet eten en ten tweede waarom ze het door die stal gooien, want het begint me nu een beetje uhmm... lichtelijk te irriteren. Ik bedoel... hooi is ook niet gratis en ik ben veel langer bezig met uitmesten.

Iemand enig idee?

P.s. ligt voldoende stro in de stal

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:55

Misschien is een hooinet een optie?
Ik weet het niet.
Misschien vinden je paarden heb niet lekker?

CKdamour

Re: hooi door heel de stal gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:58

ze eten dit hooi al een half jaar dus zou vreemd zijn als ze het ineens niet lekker vinden.

hooinet is geen optie

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:58

Voelt ze zich misschien niet goed?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:59

Idd, misschien zit er wel schimmel in het hooi?? (Ik roep maar wat, kan et niet zien en ruiken vanaf hier). Of ze krijgen meer dan ze op kunnen? Moeilijk te zeggen zo.

[edit:] ook al is het hetzelfde hooi, dit pak kan misschien nat geworden zijn of van een nattere ondergrond gehooid zijn)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:01

De mijne gaan ermee kliederen als ik te veel geef. Als ik dus te veel geknoei in de stal vind, dan krijgen ze bvb 's morgens enkel krachtvoer en geen hooi en dan 's avonds terug hun normale portie.
Het is enkele dagen iets warmer geweest en ik merk hier ook dat de paarden terug wat verse sprietjes gras vinden.
Misschien is er op je weide al heel lichtjes wat bijgegroeid en vullen ze zich daarmee en knoeien ze met hun hooi omdat ze meer dan genoeg hebben?

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 23:09

Vonnie84 schreef:
Idd, misschien zit er wel schimmel in het hooi?? (Ik roep maar wat, kan et niet zien en ruiken vanaf hier). Of ze krijgen meer dan ze op kunnen? Moeilijk te zeggen zo.

[edit:]
ook al is het hetzelfde hooi, dit pak kan misschien nat geworden zijn of van een nattere ondergrond gehooid zijn)

Ik dacht laatst idd dat ik wat rook maar een vriend van me ging kijken en die rook niks. Ik later ook niet meer. Anders is het wel heel erg, want heb die 25 balen net laten brengen

Ze krijgen niet te veel lijkt me. 1 1/2 tot 2 plakken per pony (dat is afhankelijk van hoe vast het hooi is geperst)

Citaat:
De mijne gaan ermee kliederen als ik te veel geef. Als ik dus te veel geknoei in de stal vind, dan krijgen ze bvb 's morgens enkel krachtvoer en geen hooi en dan 's avonds terug hun normale portie.
Het is enkele dagen iets warmer geweest en ik merk hier ook dat de paarden terug wat verse sprietjes gras vinden.
Misschien is er op je weide al heel lichtjes wat bijgegroeid en vullen ze zich daarmee en knoeien ze met hun hooi omdat ze meer dan genoeg hebben?

Er staat geen sprietje gras op de wei.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:12

De mijne doet het ook maar die doet het pas sinds ze 's avonds voordroog krijgen. Dat vind hij lekkerder en laat daarom het hooi maar liggen, gooit het ook door heel de stal heen, en hij staat op vlas, dus een lekkere bende is dat dan

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:11

Ik heb het idee, dat er meerdere pony's van moeten eten??

Zelf heb ik een ruin en merrie op stal. De merrie eet keurig haar portie op of laat wat liggen, maar de ruin maakt er een sport van om het door heell zijn stal te gooien en te besmuren.
Wat minder geven helpt daarbij.

Misschien ook eens proberen?

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:23

Gewoon in een hooinet of zak doen, dan zie je ook gelijk of ze er van eten of niet. Mijn verzorgpaard vliegt er gelijk op af als die hooi ziet, de kleine Shetlander weer niet.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 00:33

Het zijn 2 kleintjes... hooinet heeft geen zin want die van mij trekt dat er gewoon af... die maakt alles kapot wat hij te pakken kan krijgen.
+ dat de ene pony groter is dan de ander.. dan zou ik er twee neer moeten hangen op verschillende hoogtes maar die ene is zo gulzig dat die ander dan niets heeft.

Wat betreft minder geven... nogmaals... ze krijgen op een hele dag hooguit 3-4 plakjes van een kleine baal en er staat geen sprietje gras op de wei.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 03:31

Hooiruif is misschien wel een optie als netten gesloopt worden.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 10:16

Ik heb een hooiruif... 1 pony schuurt daaraan... de andere bijt eraan... en die ligt ook steeds omver...
maar goed.. zou 'm eventueel vast kunnen zetten... punt is dat die ruif die ik heb nogal veel plaats inneemt in de stal. De grootste wil die kleine nog weleens opjagen en die rent dan heel hard de stal uit... maar moet er niet aan denken dat die hooiruif daar dan staat.

Gisteren was het hier best mooi weer. Ik heb toen de helft buiten neergelegd en dan eten ze het gewoon.

Vorig jaar hadden ze alleen kuren dat ze erin ging plassen als het buiten lag.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:44

Ik heb ooit in Bit eens een tip gelezen, die werd toen bekroond met een paar Ariat schoenen. Heb het zelf nog nooit geprobeerd en ben er ook nog niet uit of ik het veilig genoeg vind.
Je neemt zo van die grote zwarte kuipen, doet die vol hooi en trekt dan een hooinet over de kuip. Op die manier blijft het hooi in de kuip, moeten ze moeite doen om het eruit te krijgen, en wordt er minder gemorst.
Ik blijf dan wel met de vraag zitten van wat als zo beest met zijn voet in de kuip gaat staan en zo in het net verward geraakt?
Die persoon die de tip gaf in Bit deed het al een hele tijd zo en blijkbaar tot haar tevredenheid.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 10:46

juist.. die van mij zet overal zijn hoefjes op. Doet hij ook in zijn voeremmer

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:47

hooinet vind ik heel gevaarlijk, heb ze meerdere keren er met de benen in zien staan en dat is niet leuk!

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:52

De mijne doet dit ook. Heb er helaas nog geen oplossing voor gevonden. Ik heb ook al met een hooinet gewerkt, maar ik zag dat ze daar zo dom mee deed, dat ik bang was dat ze zichzelf eraan zou ophangen. Dus die heb ik maar snel weer weggehaald.
Als het hooi in haar stal wordt gelegd, schraapt ze het eerst heel haar stal door en begint er dan pas van te eten. Maar wat dan overal doorheen ligt eet ze niet meer op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:54

Bij mij deden ze het ook (gewoon in de stal)
Nu geef ik ze net wat minder en het is over.
Ze waren gewoon het lekkerste eruit aan het vissen en de rest werd opzij gegooid, wat ze later uiteraard niet meer lusten omdat ze er doorheen gebanjerd hadden

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:45

Hooinet zou ik ook niet doen met kleine ponys... als ze erin verstrikt raken... Zeker als ze toch al overal hun hoefjes opzetten.
Ik ga ook voor minder hooi, misschien meer kleinere porties, of is dat niet haalbaar voor je? Ik geef de minis thuis nu 5keer per dag beetjes, dat werkt beter dan een grote portie. Dan gaan ze bij ons ook knoeien.

horsegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:47

haay,

je kan mischien een hooi net of een hooi ruif kopen.
mischien vind je paard het niet lekker.
je kan mischien ander soort hooi gaan kopen want er zijn verschrillende soorten hooi.
en mischien vind je paard dat wel lekkerder.

-x-x- lisanne

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:05

horsegek schreef:
haay,

je kan mischien een hooi net of een hooi ruif kopen.
mischien vind je paard het niet lekker.
je kan mischien ander soort hooi gaan kopen want er zijn verschrillende soorten hooi.
en mischien vind je paard dat wel lekkerder.

-x-x- lisanne

hooiruif en net heb ik al antwoorden op gegeven

Ik koop mijn eigen hooi niet en dit hooi hebben ze altijd gegeten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:08

CKdamour schreef:
Wat betreft minder geven... nogmaals... ze krijgen op een hele dag hooguit 3-4 plakjes van een kleine baal en er staat geen sprietje gras op de wei.

Maar blijkbaar hebben ze het niet nodig... anders zouden ze het wel opeten. Liever 2 plakken die ze helemaal opeten dan 3-4 die door de hele stal liggen en dan op de mesthoop belanden.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:11

ja dat snap ik wel, maar ik kan gewoon niet geloven dat die paar plakjes per dag teveel is.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:14

Krijgen ze het in 1x?

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:16

hooinet of hooiruif lijkt me het makkelijkst, en anders gewoon buiten neerleggen...
Als het nat word is ook niet zo erg.. Als het maar niet doorweekt raakt..