Paard bijt als haar zadel opgelegd word !!! HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephtj

Paard bijt als haar zadel opgelegd word !!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:01

hallo,

Toen ik mijn merrie had in het begin beet ze niet naar mij maar het komt doordat ik een verkeerd zadel heb gebruikt. Mijn merrie heeft een hoge schoft en had een zadel voor fjorden dus zonder schoft.
Maar ik wist dat niet en ze begon na een paar keer toen ze het zadel,zadeldoek en deken zag te bijten. Nu heb ik al 2 maanden een goed zadel maar ze doet het nog steeds.Ook als ze het zadel,zadeldoek of deken op haar krijgt begint ze te bijten,oren in de nek en te stampen !!!
WAT MOET IK DOEN !!!
GEEF MIJ TIPS !!!
ZAL ZE DAT ALTIJD BLIJVEN DOEN ????

Gelieve zo snel mogelijk te antwoorden

groetjes stephanie

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:02

Ik denk dat je gewoon elke keer moet belonen als ze het zadel op heeft. En op een gegeven moment merkt ze wel dat het geen pijn doet. Dus het ze zal er wel mee stoppen over een tijdje. Maar in ieder geval niet boos worden, juist rustig blijven.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:08

Ja, doordat je eerst een verkeerd zadel had, heeft je paard geleerd, dat een zadel pijn doet. Ze moet opnieuw vertrouwen in het zadel krijgen, het is nu dus een gedragsprobleem. Zoiets kan alleen met veel geduld en een positieve benadering weer goed komen. Dus inderdaad belonen, belonen en nog eens belonen als ze het zadel op de rug heeft. Het is misschien handig, om het samen met iemand te doen. SUCCES!

ellepel

Re: Paard bijt als haar zadel opgelegd word !!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:14

misschien is het zo dat ondanks dat je nu wel een goed zadel hebt je paard nog wel steeds spierpijn heeft, of pijn van t vorige zadel?

ik zou even een 2 week niet rijden, wel longeren om zo eventueel die spierpijn rust te gunnen en te helen...
daarna voorzichtig t rijden oppakken, en uiteraard heeeeeel voorzichtig opzadelen( maar dat wist je wel al)

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:16

Ik zou voor de zekerheid toch ook je zadel nog eens laten nakijken. Paarden doen dit niet voor niets. Ik geloof niet zo dat je paard weer vertrouwen moet krijgen eerlijk gezegd. sorry

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:35

Ik ben daar wat harder in geloof ik. Ik zou hem een klap voor zijn kanis verkopen.

Mijn oude paard, reeds 3 jaar in mijn bezit, deed dit in het begin ook. NIet bijten overigens , maar wel dreigen om te bijten. Hij heeft 2 witte plekken op zijn schoft en waarschijnlijk ooit een niet passend zadel gehad. Maar van dreigen of bijten, ben ik niet gediend en gaf hem in het begin iedere keer een tik en later was een brul genoeg. Nu is er niets meer aan de hand.

Hopenlijk helpt je dit.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 06:46

santos schreef:
Ik ben daar wat harder in geloof ik. Ik zou hem een klap voor zijn kanis verkopen.

Geweldig... en door dat soort lekkere reacties lopen er echt waanzinnig veel paarden rond met een verkeerd en slecht passend zadel, ze slikken het maar omdat ze anders een beuk krijgen..

Na een aantal jaren als het voor het paard echt niet meer gaat openbaren zich flinke rugproblemen, paard raakt kreupel, gaat teveel geld kosten en wordt afgespoten, en waarom?
Omdat mensen te lui zijn even verder te kijken dan hun neus lang is, als je paard aangeeft mogelijk pijn te hebben, laat er iemand naar kijken.

Maar idd, je kunt hem ook gewoon een knal verkopen...

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 07:25

ieder heeft zijn manier van omgaan en als je er niet mee akkoord bent kan je het ook op een vriendelijke manier zeggen

Ik geef santos een beetje gelijk, als het puur aanstellerij is ( en ik bedoel dat je echt 100% zeker weet dat er niets aan mankeert, zowel paard als zadel) mag je straffen. Mijn paard heeft dit ook een tijd gehad maar dit kwam door zijn verleden. Ik heb het gewoon genegeerd en nu doet hij niks meer en staat hij gewoon stil

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 07:26

tijdens het opzadelen, sorry

Leoni_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 07:40

die van mij doet het altijd als ik de singel om wil doen, ik denk dat ze vroeger hier mee iets heeft meegemaakt.
Afleren lukt niet meer, heb ik al vaak achterelkaar geprobeerd, om te belonen, afstraffen wordt nog erger.. dus ik negeer het gewoon

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:21

santos schreef:

das nou eens een goeie aktie

geeft de tandarts oid jou ook een klap op je kanis als je protesteert omdat het pijn doet

een paard doet dit niet voor niets en heeft duidelijk pijn
ws past dit zadel ook niet goed
laat eens een zadel aanmeten door een ECHTE zadelmaker die er verstand van heeft
als dit te duur is probeer dan eens een (een tijdje) een boomloos zadel
singel verder gaatje voor gaatje aan met telkens een paar minuten ertussen
succes

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:03

Unamie, ik sluit me hier volledig bij aan.
Ondanks dat ik een mailtje heb ontvangen dat het zadel wel past twijffel ik daaraan.
Idd laat er eens een echte zadelmaker bijkomen. Zoeen die ook je zadel kan aanpassen en niet bang is om de kussens te verwijderen voor opvullen.
Vele zichzelf zadelmaker noemende zadelmakers zouden zich geen zadelmaker moeten noemen maar zadelprutser oid. Er zijn er vele die de kussens niet durven los te halen want dan krijgen ze de kussens niet meer terug onder de boom. Kijk dan ben je een prutser. Een zadelmaker maakt zadels. En als je zadels maakt kan je ook een kussen er weer onder naaien.

Gaat door deze reactie nu weer mijn mailbox vollopen?
Ik ben benieuwd. Zolang ik nog steeds slecht of niet passende zadels tegenkom die "wel"passen blijf ik "schoppen"!!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:05

chagrijntje schreef:
die van mij doet het altijd als ik de singel om wil doen, ik denk dat ze vroeger hier mee iets heeft meegemaakt.
Afleren lukt niet meer, heb ik al vaak achterelkaar geprobeerd, om te belonen, afstraffen wordt nog erger.. dus ik negeer het gewoon

Waarom vroeger?
Het kan ook in het heden zijn......

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:08

Alina schreef:
santos schreef:

Geweldig... en door dat soort lekkere reacties lopen er echt waanzinnig veel paarden rond met een verkeerd en slecht passend zadel, ze slikken het maar omdat ze anders een beuk krijgen..

Na een aantal jaren als het voor het paard echt niet meer gaat openbaren zich flinke rugproblemen, paard raakt kreupel, gaat teveel geld kosten en wordt afgespoten, en waarom?
Omdat mensen te lui zijn even verder te kijken dan hun neus lang is, als je paard aangeeft mogelijk pijn te hebben, laat er iemand naar kijken.

EEN REACTIE OM IN TE LIJSTEN!!

Maar idd, je kunt hem ook gewoon een knal verkopen...

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:52

harnessmaker schreef:
Unamie, ik sluit me hier volledig bij aan.
Ondanks dat ik een mailtje heb ontvangen dat het zadel wel past twijffel ik daaraan.
Idd laat er eens een echte zadelmaker bijkomen. Zoeen die ook je zadel kan aanpassen en niet bang is om de kussens te verwijderen voor opvullen.

Vele zichzelf zadelmaker noemende zadelmakers zouden zich geen zadelmaker moeten noemen maar zadelprutser oid. Er zijn er vele die de kussens niet durven los te halen want dan krijgen ze de kussens niet meer terug onder de boom. Kijk dan ben je een prutser. Een zadelmaker maakt zadels. En als je zadels maakt kan je ook een kussen er weer onder naaien.

Gaat door deze reactie nu weer mijn mailbox vollopen?
Ik ben benieuwd. Zolang ik nog steeds slecht of niet passende zadels tegenkom die "wel"passen blijf ik "schoppen"!!

je hebt helemaal gelijk
das is idd nu juist het probleem
mensen denken met een echte "zadelmaker" te maken te hebben
en vertrouwen zo iemand ..terwijl het een zadelverkoper is !!
en vervolgens maken ze er een zootje van...
paard wordt "stout" maar dat kan niet aan het zadel liggen want dat is "aangepast"
tja het valt voor de meeste mensen ook niet mee om een echte zadelmaker van een prutser te onderscheiden
daar kom je pas achter als je (zoals ik) een aantal slechte ervaringen meegemaakt hebt
de paarden zijn hoe dan ook altijd de dupe
vraag een aan je zadelmaker of hij de boom breder kan maken of de lepel opnieuw kan overtrekken
kan hij dat niet is het geen zadelmaker maar een verkoper

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:05

ik heb er ook 1 hier die het af en toe doet omdat ze de singel niet fijn vind. reken maar dat die een knal krijgt dan.
belonen omdat ze bijt? dacht het niet! ze heeft gewoon te luisteren en zeker niet te bijten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:07

MIjn pony doet het ook,
bij haar werkt belonen niet aangezien als ik een snoepje gegeven heb probeert ze het erna nog te doen terwijl het zadel er dan al op licht.
Wat goed werkt is afleiden met een appel of dergelijke en die op de grond leggen, dan heb je net genoeg tijd op optezadelen en je pony/paard is afgeleid en bijt dus niet.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:08

lowara schreef:
ik heb er ook 1 hier die het af en toe doet omdat ze de singel niet fijn vind. reken maar dat die een knal krijgt dan.
belonen omdat ze bijt? dacht het niet! ze heeft gewoon te luisteren en zeker niet te bijten.

dat zal niet alleen de singel zijn
vraag je eens af WAAROM een paard dat doet

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:08

laartjuh schreef:
MIjn pony doet het ook,
bij haar werkt belonen niet aangezien als ik een snoepje gegeven heb probeert ze het erna nog te doen terwijl het zadel er dan al op licht.
Wat goed werkt is afleiden met een appel of dergelijke en die op de grond leggen, dan heb je net genoeg tijd op optezadelen en je pony/paard is afgeleid en bijt dus niet.

juist wel.. zodra je een keertje geen eten hebt heb je kans dat je paard hierdoor gaat bijten.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:09

Unamie: dat kost vaak te veel moeite, hup een knal en hup erop, en rijden maar

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:11

Ja mijn pony krijgt ook gewoon een knal als ze me probeert te bijten, of tenminste dat is niet eens nodig hoef alleen mijn hand omhoog te doen en ze stopt al met proberen.
Vroeger deden we het met een appel en als we een keer geen eten of dergelijke hadden deed ik eerst het hoofdstel en dan de teugels aan de andere kant wat strakker vasthouden, zo kan ze/hij er ook niet bij.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:13

Alina schreef:
Unamie: dat kost vaak te veel moeite, hup een knal en hup erop, en rijden maar

je hebt
echte paarden mensen
en mensen met paarden

de meeste vallen helaas in de laatste groep

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:16

Ja het is ook op een andere manier optelossen, kijk mijn tips bijv.

MIjn pony als ze het probeert schiet ik met mijn hand omhoog en wedden dat ze stopt! ze heeft me in al die jaren 1x gebeten en dat was omdat IK iets fout deed.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:17

Nu het zadel goed is zou het met de tijd over moeten gaan. Als het niet over gaat dan denk ik dat er ergens iets niet goed zit dan zou ik haar zeker na laten kijken.
mijn paard doet het soms ook en dan heeft ze last van haar rug dan rij ik haar wel gewoon maar dan maak ik die spier los, de volgende dag is het over.
ik denk dat jou paard dus nog steeds pijn heeft, het lijkt me geen gedragsprobleem.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:19

Nee dat is niet zo hoor~! wij hebben al meer dan een jaar een goed zadel en hiervoor hebben we 3 maandjes een fouten gehad omdat die zadelmaker zei dat het wel goed lag! nou niet dus, zadel ligt nu op mijn welsh A en daar past hij op ja niet op mijn D pony.

En eens geleerd altijd geleerd, je moet het afleren.

en mijn pony doet het trouwens nog steeds, ze zal niet meer echt bijten, tenminste bij mij (mijn moeder is het een ander verhaal bij) maar ze drijgt nog wel.
Het enige wat ik zoals ik al eerder zei nog hoef te doen is mijn hand snel omhoog trekken voor haar neus en ze schrikt/stopt.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 28-02-06 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt