Welk zadel past bij mijn wensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Welk zadel past bij mijn wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:27

Misschien kunnen jullie me helpen bij het vinden van het ideale zadel...

Ik heb nu een KN Symphony en vind dat best een aardig zadel, alleen merk ik dat het me steeds meer moeite gaat kosten om lekker te zitten. Ik mis, voor mijn gevoel, steun bij mijn knieen waardoor ik onrustig met mijn benen flapper en steeds meer naar voren probeer te schuiven zodat mijn knieen toch maar tegen de wrongen komen. Als ik ontspannen op het zadel zit, steken mijn knieen af en moet ik echt moeite doen om mijn knieen tegen het zadel te drukken. Daardoor ga ik knijpen met mijn benen en dat komt mijn zit niet ten goede. Ik zit ook te ver achterin het zadel waardoor het zwaartepunt niet meer klopt. Mijn zadelmaker heeft geprobeerd het zadel zo op te vullen dat ik er beter in zit, maar dat is niet gelukt. Het zadel past gewoon niet bij mijn bouw (klein, stevige ronde bovenbenen), denk ik.

Op mijn paard liggen de meeste zadels prima, hij heeft een vrij makkelijke bouw. Daar hoef ik dus pas in tweede instantie rekening mee te houden.

Wat ik wil is een zadel met voldoende kniewrong en een zachte zit. Ik wil zeker geen heel diepe zit en niet het gevoel hebben dat ik opgesloten zit.

Nu ben ik bij de volgende zadels uitgekomen
Ideal: Heerlijk zadel, maar een redelijk onbekend merk als het gaat om zadels.
Prestige Top dressage: ziet er prachtig uit, maar ik ben bang dat daar weer teveel knie in zit.
...

Tieneke

Re: Welk zadel past bij mijn wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:30

Marijn4045 schreef:
Ideal: Heerlijk zadel, maar een redelijk onbekend merk als het gaat om zadels.
...

Wat houd je tegen om een Ideal te nemen? Als het toch heerlijk is... Dat het merk onbekend is, maakt toch niets uit?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:36

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:39

Ik heb de laatste 4 jaar wel iets van 6 zadels gekocht en vervolgens weer verkocht omdat ze toch niet helemaal waren wat ik ervan verwachtte. Dat probeer ik nu te voorkomen. En een onbekend zadel is lastig om in te ruilen als het toch niet bevalt, wel iets om rekening mee te houden.

Hmm, Hulsebos... Ik denk dat er geen merk is met zoveel hartstochtelijk voorstanders EN tegenstanders... Bij mij op stal liggen er een paar en ik vind ze er lelijk uitzien voor hun leeftijd. ik heb begrepen dat dat een veel gehoorde klacht is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:41

Dat is ook hoe je ermee omgaat. Ik heb er geen klachten over in ieder geval.. Het zadel ligt perfect op mijn paard en ik zit er super in! Vond de service ook helemaal goed. Van mijn kant iig geen klachten.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:45

Ruilen ze ook in bij Hbos? Dat zou me weer leuren met mijn KN besparen...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:51

Jep, ze doen ook aan inruil.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:52

Zo'n KN raak je heus wel kwijt hoor Marijn, daar is best veel vraag naar. Hulsebos heb ik ook evenveel positieve als negatieve verhalen over gehoord en dat zou voor mij een reden zijn om er geen te nemen. Zit er geen goede zadelmaker bij je in de buurt, die een aantal zadels met je wil passen? Van Rijs vind ik erg goed, maar die zit niet bij jou. Heb je al eens een Euroriding geprobeerd? Ik heb daar een tijdje op gereden, zat best lekker, ik weet alleen de eigenschappen niet meer.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:53

Ga toch weer even op de Hbos-site neuzen

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:54

Ik heb hiervoor een euroriding gehad (Van Rijs verkoopt geloof ik niet anders) en dat vind ik niet echt bijzonder fijn. Misschien het type Luxor wel.

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:55

Tessebes schreef:
. Hulsebos heb ik ook evenveel positieve als negatieve verhalen
over gehoord

en dat zou voor mij een reden zijn om er geen te nemen..

Dat vind ik dus zo stom he,Gehoord! Heb je zelf iets met hulsebos meegemaakt?
Ik had die verhalen ook gehoord, maar toch besloten zelf eens te informeren en ik ben hardstikke positief.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:58

Wat ik van Ideal weet is dat ze hele fijne hoofdstellen en beugelriemen hebben. Ook maken ze goede tuigen en heb ik zelf proef gezeten op een dressuurzadel. Zat prima, alleen had ik toen niet voldoende budget om het te kunnen kopen, want echt goedkoop zijn ze niet.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:00

#Ymke# schreef:
Tessebes schreef:
. Hulsebos heb ik ook evenveel positieve als negatieve verhalen
over gehoord

en dat zou voor mij een reden zijn om er geen te nemen..

Dat vind ik dus zo stom he,Gehoord! Heb je zelf iets met hulsebos meegemaakt?
Ik had die verhalen ook gehoord, maar toch besloten zelf eens te informeren en ik ben hardstikke positief.

Nou ok, mijn vriendin heeft het meegemaakt, dus ik heb het gehoord, maar dat vind ik dichtbij genoeg om het voor waar aan te nemen.

marjoleyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:06

Ik heb me laten vertellen dat een County geschikt is voor mensen met korte benen, maar nogmaals dat is mij verteld heb er dus zelf geen ervaringen mee.

Ik heb zelf een Hulsebosch ben er super tevreden mee. Heb hem nu zo'n 4/5 jaar.. altijd netjes ondehouden, ingeolied met een olie in een gele fles(iets duurder) en hij ziet er nog perfect uit! Wil geen ander meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:37

Prestige..............
superzadel, na mijn KN heb ik ook Prestige aangeschaft, mijn billen ( en knieeen) willen niets anders meer!

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:04

Bitch schreef:
Prestige..............
superzadel, na mijn KN heb ik ook Prestige aangeschaft, mijn billen ( en knieeen) willen niets anders meer!

Welk type heb je?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:08

Heb je weleens gedacht aan een Tweespan zadel? www.tweespan.com Hele mooie zadels ook wel bekend als Fryso zadels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:12

Marijn4045 schreef:
Bitch schreef:
Prestige..............

Welk type heb je?

TopDressage, maar mocht je er een aan gaan schaffen, die leonardo zit ook héél lekker!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:14

Ik ben zelf erg blij met m'n Passier Grand Gilbert.
Maar heb geen idee of het wat voor jou is
Hij zit wel heel lekker zacht

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:17

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:19

is misschien de KN allegro iets voor je?? iets diepere zit dan de symphony en iets meer wrong. Maar je zit er niet gedwongen in.
Ik vind het in ieder geval een heerlijk zadel.
En anders kan je bij Daaleman gaan kijken. Ook super zadels!

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:20

Ipsilonka schreef:
Heb je weleens gedacht aan een Tweespan zadel? www.tweespan.com Hele mooie zadels ook wel bekend als Fryso zadels.

Idd, er staat er trouwens nu ook eentje te koop op bokt: viewtopic.php?f=62&t=546238

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:25

Ik heb zelf ook wat kortere en rondere bovenbenen en zit zelf superfijn op mijn Passier GG. Deze heeft bovenbeenwrongen en dat vind ik echt super Als dat goed aansluit bij je benen, dan liggen je knieen er onder tegenaan. Ik ben er heel tevreden en blij mee.

De GG extra heeft een diepere zit. Persoonlijk vind ik dat een stuk minder fijn.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:53

ik heb nog steeds te koop een Br strauss. Kijk niet naar het opgedrukte merk. Dit betreft een Engels zadel van super kwaliteit. Voor Br gemaakt in Engeland dat wel.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:04

Ik heb de Stubben Maestoso en de Stubben Scandica zijn beide op maat gemaakt, hele fijne zadels.