Met zweetdeken in/uit rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Met zweetdeken in/uit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:03

Ik zie hier geregeld zweetdekens op de paardjes liggen, als ze worden ingestapt, of uitgestapt..
Nu is mijn vraag, hoe moet dat eigelijk?
Is dat gewoon d'r op leggen, en niet aan de voorkant vast maken ofzo?
Alvast bedankt!
Groetjes Marije

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:04

meeste mensen nemen idd een gewone zweetdeken
in mijn ogen is een zgn uitrijdeken veiliger (ivm de riemen als de deken valt bv ..)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:08

Is het wel nodig bij ongeschoren paarden?
Vroeger zag je er niemand mee...
Een paard is immers 10 x zo zwaar als een mens, die koelt niet zo snel af, als je gewoon door blijft stappen (en niet in de hoek van de bak gaat staan l*llen, zoals ik regelmatig zie)

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:25

Kan idd prima zonder hoor. Maar dan moet je wel lang genoeg stappen.
Als je persee met wil, dan is het denk ik het handigste om 'm over je zadel te doen,
en er dan op te gaan zitten, dan hoef je 'm ook niet aan de voorkant vast te maken.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:32

Ik gebruikte eerst ook mijn zweetdeken.
Gewoon over z'n kont leggen en dan zelf op de voorkant gaan zitten. Als die zweette maakte k hem ook aan de voorkant vast.
Nu heb ik een uitrijdeken en dat is veel makkelijker want daar kunje ook mee galoperen en draven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:07

Ik doe het alleen als ie geschoren is, dan is die wind zo in het begin wel erg koud op zijn blote vel. Ik leg gewoon een zweetdeken dubbelgevouwen erop en zorg dat ik net op een rand zit ivm afglijden. Als je er helemaal op gaat zitten is t zo'n gedoe om m af te krijgen. Buitenritjes doe ik met een uitrijdeken omdat ik daar ook goed mee kan draven zonder dat het teveel wappert.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:08

Met instappen heb ik hem aan de voorkant gewoon vast, draaf zelfs altijd een rondje of wat voordat hij af gaat. Dan met uitstappen op de 'heenweg' (stap altijd lang pad op en neer) ligt ie gewoon over d'r rug, en op de terugweg gaat ie weer vast aan de voorkant. Zo krijgt ze toch de kans om af te koelen en daarna koelt ze niet verder af.

Ik zit er dus gewoon op en vind het echt geen moeite om hem af te krijgen hoor, oefening baart kunst

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:15

Ik doe het helemaal niet. Mijn paard is niet geschoren en we rijden buiten. Warm zat zo, als je maar niet stil gaat staan komt dat allemaal wel goed.

Vroeger deed ik het wel met mijn pony, die werd geschoren. Ik ging er dan gewoon opzitten. Daar wordt je op den duur erg handig in. Deken kon op en af, los en vast zonder dat je af moest stappen.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:46

als het heel erg koud is rijdt ik altijd met uitrijdeken en dan de hele training. als het niet zo heel erg koud is, stap ik altijd los met een zweetdeken, die leg ik dan zo over het zadel heen en maak hem voor niet vast (de zweet deken die ik daarvoor gebruik heeft overigens geen singels enzo alleen voorsluiting.) deze haal ik er dan na een tijdje vanaf, ik vind dit makkelijker omdat ik meestal mijn uitrijdeken met een staartriem onder de staart heen doe en de stukken onder het zweetblad door en dat vind ik onhandig met op en af doen tijdens het rijden. een gewone zweetdeken is dan dus in mijn ogen makkelijker.

ik gebruik er een omdat mijn paard ook in de winter gewoon zweet puur door het werk en dus is het wel slim om dan voor en na het rijden een zweetdeken op te leggen.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:46

Ik doe het bij de pony die geschoren is wel en bij de ancere niet.
Ik leg hem gewoon over zijn kont heen en ga er dan op zitten,

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:01

ik gebruik gewoon uitrijdekens voor het uitstappen met dit koude weer. Mijn paarden zijn niet geschoren maar hebben ook geen dik wintervacht

Zoro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:05

Ik doe het altijd.. ga zelf maar eens lekker zweten en dan zonder jas uitstappen krijg je het ook wel koud en als je goed naar je paard kijkt en je bent aan het uitstappen gaan die haren rechtover eind staan dan hebben ze het koud.. ik rijd met deze winterdagen met 2 zweetdekens in en uit, ik wil gewoon niet dat ze het koud krijgt of iets en op de trailer staat ze ook met genoeg dekens op haha stuk of 4 (verwend paard)

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:48

Ik stap altijd uit met een zweetdeken. Als het écht heel koud is stap ik dr ook mee in. Anders worden de spieren toch koud??

Ik doe dat met zo'n uitrijdeken (met uitgesneden zadel)

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:52

Uitrijdeken

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:06

ik doe het alleen als het vriest of hard waait (koude wind) En ik heb een gewone zweetdeken zonder riemen

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:13

Ohkee bedankt!
Ik gister speciaal een nieuwe zweetdeken gehaald, andere was kapot, word 't juist weer zulk lekker weer..
Al is het natuurlijk wel koude wind..
Bedankt voor de tips!
Dus gewoon d'r op leggen en niet vast maken?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:20

ik rij nooit met een uitrijdeken
alleen na het afzadelen gaat er 5 minuutjes een zweetdeken overheen omdat de damp er altijd vanaf slaat ( net zo'n lopende sauna is het dan!)
maar daarna gaat de gewone deken er weer op.
stel je gebruikt zo'n deken te paard, gewoon op gaan zitten. sommige zie ik gewoon met de benen eronder en dan vastgemaakt aan het rijden.
echt levensgevaarlijk, beest zal maar schrikken en je zit totaal klem tussen die deken

Nouvel

Re: Met zweetdeken in/uit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:45

Het paard dat ik rijd is niet geschoren, ik rijd dan in pricipe ook gewoon in en uit zonder deken.

Maar als het echt koud is en ik ga alleen maar een rondje over straat stappen, of stappend naar de les op de club, dan leg ik er wel een uitrijdekentje op...

Mijn eigen paard was vorig jaar wel geschoren, die reed ik los met uitrijdeken, en stapte ik uit met uitrijdeken.

En met heel koud weer ging 'ie er helemaal niet vanaf!

Afineeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:05

Gewoon het zweetdeken opleggen en dan de gespen voor bij het zadel vastmaken! (krijg je ook nog warme benen )
Ik gebruik het zelf trouwens niet.. mijn paard is niet geschoren!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:59

ik doe het alleen bij geschoren paarden, maar verder nooit

iig als ik thuis i de buitenbak heb egreden niet, heb ik 4 km verderop in een bnnenbak gereden en ik stap te paard etrug anar huis dan wel, 4 km stappen met een ijskoude wind is weer net wat veel van het goede
gooi er gewoon een zweetdeken overheen, maak hem alleen bij zn borst met gespen vast, verder zit ik er toch zelf bovenop dus waait ie niet weg

maar als je ff een uurtje in de binnen/buitenbak rijdt is het bij een ongeschoren paard niet nodig

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:54

Ik moet inderdaad vanuit de bak naar huis rijden...
Maar er is bij ons Rhino in de buurt, dus ik rij daar voorlopig niet.
Misschien is 't dan weer wat warmer!
Bedankt

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:20

Voor m'n vz-pony hebben ze ook een zweetdeken, maar dit is omdat ze goed moet worden uitgestapt.. Hij zit alleen voor vast, met 1 riempje zegmaar (Is er ook maar 1 ) Maar die zit niet altijd vast, alleen met instappen.

Zweetdeken leg je gewoon over het zadel, als een gewone deken..

Revanches

Re:

--> centraal dekentopic.

Memuska

Re:

Ik gebruik gewoon een uitrijdeken.

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:16

Ohkee, bedankt allemaal ^^