dressuurzadel vs. vzh-zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

dressuurzadel vs. vzh-zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:36

Wat is nou het verschil tussen het rijden met dressuurzadel en vzh-zadel? rijdt het anders? beter"? Heb je juist meer of minder steun met een vzh-zadel of een dressuurzadel?
Heb zelf nog nooit op een dressuurzadel gezeten dus ben wel benieuwd.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:01

Ik zit veel beter op een dressuurzadel.

Maar helaas, mijn leasehaf heeft een vzh gelukkig naar dressuur neigend,

Dat is per persoon verschillend.

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:12

Ik zit in een dressuurzadel beter dan een vzh. In een vzh ga ik in een soort van 'stoelzit' zitten.
Voorbeeldje (als dat mag) :
dressuurzadel:
Afbeelding
veelzijdigheid:
Afbeelding

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:14

Is die onderste geen springzadel? Ik snap overigens wel wat je bedoeld. Ik ben er nog niet echt over uit wat ik nou eigenlijk fijner vind moet ik zeggen. Ik heb zowel een dressuur als een VZH.

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:20

Joh? mij werdt wijsgemaakt vzh. Ik zie dat verschil dan ook echt niet

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:19

Persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit.
Alleen ik merk wel dat ik op een dressuurzadel mijn beugels langer heb en dus mooier zit

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:21

Bij een dressuurzadel zit ik beter en dus mooier

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:23

tjah... in een dressuur zadel zit je denk ik wel wat ''vaster'''dan in een vzh zadel, zelf vindt ik ze wel erg lekker zitten, maar heb er geen. Omdat ik regelmatig spring, en anatuurlijk dressuur rijdt, vindt ik het handiger om 1 zadel (dus een vzh zadel) te hebben dan 2.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:33

Een dressuurzadel zit echt heerlijk omdat je je benen rechter hebt en je beugels zijn vaak een gat langer, maar als je weleens springt of lekker veel buiten galoppeert in verlichte zit, is een VZH handiger.

Ik rijd momenteel dressuurles met soms een sprongetje op het eind. Daarnaast rijd ik vaak buiten.
Mijn tinker is net als een fjord breed en vrij kort.
Ik had een dressuurzadel die heel fijn zat. Daarnaast had ik een springzadel maar omdat ik met dit paard niet meer in de springles zat, was dat niet handig. Ik heb nu een toltzadel, qua zit vergelijkbaar met een dressuurgericht VZH (alleen zit het zwaartepunt iets verder naar achteren). Ik had hem eerst gekocht voor de buitenritten maar hij bevalt zo goed dat ik mn dressuurzadel afgedankt heb.

Als je de kans hebt, moet je het gewoon uitproberen. Een dressuurzadel is niet alleen voor 'echte' dressuurruiters en -paarden. (Net zomin een toltzadel alleen voor IJslanders is)

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:50

Bij een goed vzh zadel zul je niet in een stoelzit gaan zitten. Het vzh-zadel op die fries ligt te ver achterover.

Villa

Re: dressuurzadel vs. vzh-zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:56

Zelf zit ik veel beter op een drz zadel dan op een vzh.
Jammer genoeg heb ik nu allleen nog een vzh liggen, en ik vind het echt verschikkelijk Ben hard aan het sparen voor een dressuur zadel

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:16

Stom he, ik krijg alleen de fries met dressuurzadel in beeld, ik zie geen foto met VZH zadel...

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:17

vzh zadel vindt ik echt niet lekker zitten.
dressuurzadel wel, denk doordat je benen enz. gewoon fijner liggen.
Vroeger wel op vzh gereden, maar sinds ik op dressuurzadels rijd vindt ik het echt niet lekker zitten.

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:20

dressuurzadel is véel beter.. ik heb nu stil bovenbeen zit rechter, doorzitten gaat beter en zeg maar bij VZH zadel kan je uit de stoel klappen om bijvoorbeeld je paard dat uit de galop wil vallen naar voren wil drukken.. bij een dressuurzadel word je er beetje ingedrukt en kan je niet naar voren duiken dus veel fijner.. ik zit ook netter
Heb er net 1 maar is wel even wennen want ik rij soms wel is iets te hoog en dat doet uhh beetje pijn (als je begrijpt wat ik bedoel ? )

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:21

in een dressuurzadel zit je rechter op, en langer! ik heb alleen maar dressuurzadels gehad op mn haflinger, nu heb ik een vz en dat zit ook wel lekker, je hebt meer vrijheid, en ik vind het heel erg lekker rijden met de beugels kort

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:32

In een dressuurzadel zit ik véél beter. Ben ook sinds ik m'n dressuurzadel heb niet meer gevallen haha

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:38

kan je springen met een dressuurzadel ?

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:22

Lynnlovesyou schreef:
kan je springen met een dressuurzadel ?

uhhm.. nee denk het niet.. nog nooit geprobeert maar kan wel is NIET fijn lijkt mij

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:27

nou ik heb een vzh zadel, en ik zit daar prima op, heb ook wel op dressuur zadels gereden en vindt dat ook heel erg fijn. maarja ik ben altijd een vzhzadel gewend, dus daarom kan ik er ook fijn op rijden. ik iwl missschien ook een dresuur zadel kopen , maar die vzh gaat absolut niet weg want vindt het heerlijk met buitenritten. en ja ik spring ook:D

Afbeelding
dit is dressuur,die is van een vriendin van mij
Afbeelding

het is wat je gewend bent, maar ik kan net zo goed zitten op een vzh

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:29

op die eerste foto rij je met dress zadel toch? dan zit je meteen rechter

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:31

Het is waarschijnlijk net wat je gewend bent maar ik kan niet meer zonder mijn dressuurzadel. Mijn vhz ligt nu verstoft in de kast te wachten tot ik ooit nog een sprongetje maak. Maar mijn dressuurzadel, daar kan ik écht niet meer zonder!

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:37

ik heb geen dressuur zadel dus ja, wat je niet hebt mis je ook niet

ja klopt, maar heb ook wel meer foto's van mijn vzh waar ik net zo recht zit. en met een dressuur zadel kan ik ook nog krom gaan zitten haha.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:43

Ik vind een dressuurzadel fijner zitten. Als ik op buitenrit ga of klein sprongetje maak doe ik wel mijn vzh erop omdat ik dat dan fijner vind zitten. Volgens mij is het heel persoonlijk, ik ken ook genoeg mensen die echt niet op een dressuurzadel kunnen zitten.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:11

Ja ik denk ook dat het heel persoonlijk is maar volgens mij is het wel zo dat je in een dressuurzadel meer in een houding gedwongen wordt zeg maar...
Ik vind dressuuur heel erg prettig, maar ook een vhz-tje kan ik prima mee rijden hoor Ben wel vhz gewend moet ik zeggen

marie33

Re: dressuurzadel vs. vzh-zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:49

Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. In een dressuurzadel worden je benen en dus ook je zit in een andere houding 'gedwongen' dan een veelzijdigheidszadel. Ik heb zelf vzh en vind het in principe prima. Alleen op foto's zie ik dat je zit bij een dressuurzadel er mooier uitziet.