Paard graaft kuilen in buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pava

Paard graaft kuilen in buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:40

Iemand hier ervaring mee?

Paard bij mij op stal graaft zich een weg naar Australië zodra ie losgegooid wordt. Het is toch de bedoeling dat ze een paar uurtjes gelucht worden 's winters, maar het gevolg is dat we weer staan te scheppen zodra ie buitengestaan heeft.

Mijn eerste gedachte is dat ie dat uit verveling doet, maar het paard wordt praktisch iedere dag gereden, krijgt hooi als ie buiten staat en er ligt nog een horseball en ander "speelgoed" in de bak.

Wie heeft er een idee? Nog even en de hele buitenbak is geruïneerd...

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:42

ik zit met hetzelfde probleem, ik lees even mee

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:43

Ik heb dat probleem ook, maar niet zo extreem, ik lees ook even mee

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:46

En ik lees ook even mee, bij ons op stal hebben we ook zo'n graver staan...

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:46

K dacht dat ik de enige was met zown gek paard

Maar er zijn er nog meer

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:49

Hij houdt gewoon van een maanlandschap denk ik. Die van mij doen het ook wel eens, en staan er dan ook echt heel beteuterd bij te kijken als je het gat weer dichtgooit.
Zie er het probleem niet zo van in.

wechelshof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:49

hoi,

wij hebben ook al een veulen gehad die dat van jongsaf deed...

stond nog met moeder en andere merries en veulens samen dus
zal het geen gebrek aan afwisseling hebben geweest...

wij zoeken er geen reden achter .... de ene doet het ... de ander niet...

zoals de ene kat in de gordijnen gaat hangen en de ander niet :-D

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:50

Hier nog iemand, onze paarden doen het ook.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:53

Bij ons op de manege doen vrijwel alle wat jongere paarden het ook, alleen dan in de binnenbak. Vaak bijten ze ook aan de bakwand, omdat dat van hout is. Daarom gooien wij voor het laatste probleem wat oudere houten plankjes in de bak, als ze dan zo nodig aan hout willen knabbelen dat ze dat daaraan kunnen doen, en dat doen ze ook.
Voor het kuilen graven heb ik geen oplossing, wel weet ik dat als ze eenmaal ong. 15 centimeter diep zijn, dan zie ik de paarden daar aan het zand snuffelen en vaan ook een klein beetje eten. Het zand helemaal onderin is lekkerder ofzo ? Verder zie ik er het probleem niet van in, de paarden staan los om te doen wat ze willen, nouja zolang ze niks slopen en ik alleen na afloop een kuil moet dichtmaken vind ik dat niet zo erg. Verder let ik wel op dat ze het zand niet echt gaan eten.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:14

Wilgentakken en berkentakken helpen goed tegen dit verveelprobleem!

mirgino

Re: Paard graaft kuilen in buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:06

wij hebben ook van die gravers,maar die van ons gaan aan het zwarte zand wat te voorschijn komt likken

en dat doen ze allemaal

ze worden allemaal bijgevoerd,dus aan een tekort zal het [denk ik] niet liggen.

ze graven ook steeds op dezelfde plekken, daar is de grond waarschijnlijk erg lekker

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:12

Mijn oude bijrijdpaardje deed het ook en dan stond ze heel triomfantelijk in het rond te kijken, terwijl ze dus met haar voorkant tot aan haar schouders in het gat stond... Moest er altijd wel om lachen en eens in de zoveel tijd werd het dichtgegooid. Ze stonden met een groepje in een klein oud bakje, dus heel erg was het niet.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:32

Kennelijk heb ik voorbeeldige paardjes, ze staan overdag ca 8-10uren in de bak (winterdag) en niet 1 die graaft

Om nou te zeggen dat ze zoveel te doen hebben in de bak, nee. Ze krijgen om de 2u hooi gevoert, verder staan ze vaak op de uitkijk want er is genoeg te zien of dollen ze met elkaar.

Mijn jonge merrie kon als enter nog wel eens graven maar dat is maar van zeer korte duur geweest en vanzelf afgeleerd. Verder heb ik alleen een drinkbakje in de bak en verder helemaal niks.

Je zou misschien een skippybal oid kunnen proberen?

Wij wennen de paarden langzaam aan de bak. In de nazomer gaan ze de laatste 2u van hun weidegang de bak op, en zo elke keer met 2 uur erbij. Nooit geen problemen.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:35

Ik heb het idee dat de paarden graven naar de onderliggende laag omdat daar bepaalde mineralen in zitten. Want ik zie ze er ook altijd likken nadat ze een gat hebben gegraven.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:44

Jeannaa, dat heb ik ook al gehoord. Maar hij krijgt regelmatig een zoutliksteen, dus daar zou het niet aan kunnen liggen zou je zeggen.

Verder vind ik het wel een probleem, omdat die gaten, die echt diep zijn, zwakke plekken blijven als je de kuil dichtgemaakt hebt. En er moet nog wel fatsoenlijk in die bak gereden kunnen worden.

Rubywhite, er ligt een grote oranje pion in de bak, een horseball en een gewone voetbal. Dat moet toch genoeg zijn?

Marianna, wij hebben ook een tijd van die takken gegeven, maar daar kreeg dit paard spijsverteringsproblemen van, dus daar moesten we mee stoppen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:46

De gravers mogen bij ons op stal niet meer los in de buitenbak. Daar hebben ze speciale paddocks voor, waar ze kunnen spitten naar hartelust.

Een graver helpt je bak idd snel naar zijn grootje. Helemaal als er nog wegendoek onder zit en ze daar aan gaan trekken.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:47

Klopt onze paarden doen het ook, het is naar mijn idee geen verveling! Op de een of andere manier zit er op die diepte een soort zoutsmaak (heb ik eens gelezen) en dat vinden paarden lekker. Dus vandaar dat likken, maar het is idd vervelend altijd als ik ga rijden kanik eerst wel weer met de schep door de bak heen!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:51

Cassidy, er zit gelukkig geen doek, maar het blijft wel funest voor je bak. Helaas hebben wij dus niet die beschikking over de paddock.

Precies Marus, dat is ook zo irritant. Plus het feit dat er daarna een zachte plek overblijft waar ze in weg kunnen zakken. Het duurt erg lang voordat het zand op die plek weer is "ingeklinkt".

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:51

Die van mij zoeken wortels van de bomen...
Eerst een beetje vroeten als varkens en als ze dan een takje gevonden hebben kunnen ze daar een tijdje mee rotzooien....

Zolang ze niks slopen vind ik 't best

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:57

Die van mij doen het ook om de wortels. Maar de takken die ik ze nu geef houden ze redelijk van het graven af!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:13

mirgino schreef:
wij hebben ook van die gravers,maar die van ons gaan aan het zwarte zand wat te voorschijn komt likken

en dat doen ze allemaal

ze worden allemaal bijgevoerd,dus aan een tekort zal het [denk ik]
niet liggen.

ze graven ook steeds op dezelfde plekken, daar is de grond waarschijnlijk erg lekker

Idd, waaronder 2 van mij . Als de dames gezellig met zijn 5-en in de bak staan, beginnen er meestal 2 te spitten (Vic en Vel). Vervolgens komen Isa en de moeder van Vic ook een handje helpen zodra het "lekkere" zand in zicht komt . Ze krijgen alle vier, vaker ruwvoer dan de andere paarden op stal. Hebben 2 verschillende soorten likstenen (Hymalaya en mineralenblok) en krijgen als aanvulling winterpenen en muesli/slobber met een schepje Multivit15 in de wintermaanden. Dus waar ze naar op zoek zijn geen idee .

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:23

Pava schreef:
Jeannaa, dat heb ik ook al gehoord. Maar hij krijgt regelmatig een zoutliksteen, dus daar zou het niet aan kunnen liggen zou je zeggen.

De naam zegt het al zoutliksteen.Meestal gaan paarden likken omdat ze een mineralen tekort hebben.Mss kun je zeewier bij gaan voeren daar zitten heel veel mineralenin.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:26

Ja bij ons liggen ook takken in de bak maar goed als ze het 1 maal ontdekt hebben.. En het verschilt ook per paard, de 1 graaft een gat nou dat wil je niet weten kan ik mezelf zowat inbegraven, en die andere lukt het bijna niet eens whaha echt zo'n tutje..
Maar het is lastig want het blijven idd zwakke plekken en ongelijk. Dan heb ik het gat dicht maar dan heb ik alweer een nieuw gat gegraven lijkt het dan wel haha...Want ja het zand moet toch weer ergens weg komen , want ze hebben er dan alweer lekker op staan te stampen...

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:28

Monsera: ik weet niet of dat er tegen helpt want onze paarden krijgen alles wat ze maar nodig hebben. Je wilt niet weten wat voor voer ze wel niet per dag krijgen. Er word aan alles gedacht (zelfs visolie whahaha).. Maar goed ik denk dat ze het gewoon erggg lekker vinden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:31

Wees blij dat ie het alleen in bak doet; ik heb er 1 gehad die me alle klinkers uit de stal groef en vervolgens een tunnel probeerde te graven. Later had ie een grote zwerfkei van ca. 25 kg. Daar was ie toen altijd mee aan het slepen maar ik hoefde niet meer dagelijks te straten.