elke 8 weken ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1989

elke 8 weken ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:09

Hallo

Ik rijd op een haflinger merrie.
Zij word niet om de 8 weken een wormenkuur gegeven.
Dit omdat wij ergens hebben gelezen dat anders het paard hier imuun voor kan worden, ondanks de verschillende soorten, tegen de stof erin. Nu vroeg ik me af, kan dit kwaad?
De ponies staan met elkaar, met hun 2en in de weide.
Alle poep word hieruit gehaald, elke dag weer.
Toen ze op deze stal aankwamen hebben ze er 1 gehad. (september)
En nu 2 week geleden nog 1.

Kan dit kwaad? Kan dit goed?

Wat zijn jullie ervaringen (ik ken paarden die ze nooit krijgen, en er niet slechter van worden)

Alvast bedankt.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:39

Ik zou als ik jou was toch maar gaan ontwormen. Voor je het weet hebben ze iets te pakken, vaak niet eens zichtbaar en heb je het niet eens in de gaten. Onderschat dit niet!

_Dunja_

Re: elke 8 weken ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:46

Ik zou het zelf niet met zekerheid weten.
Maar zou wel ontwormen hoor..
Misschien heb je hier iets aan.... viewtopic.php?f=3&t=341661

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:52

Die van mij worden ook niet om de 8 weken ontwormt.. ongeveer om 3 maanden...
Ieder paard is van binnen anders, denk ik altijd maar

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:53

ja zelf weten je paard kan er hoogstens dood aan gaan, maar goed je hebt zelf gelezen dat het niet hoeft elke 8 weken ontwormen.
ik vraag me alleen af in welk boek of tijdschrift dat heeft gestaan en of de auteur misschien goede banden had met de vleesindustrie?
vraag het aan iedere DA als je paard iets mankeert het eerste wat ze vragen is wanneer is je paard het laatst ontwormd.
en dat ze imuum worden voor de wormen spuit kan je heel makelijk voorkomen door een keer per jaar een andere spuit te gebruiken.
maar wel doen hoor om de 8 tot 10 weken je paard ontwormen
het is voor het behoud van je paard

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:03

Volgens mij is om de 8 weken toch het beste,maar het kan volgens mij ook niet kwaad als je het een keer wat later doet. Bij ons krijgen ze het soms ook wel is 2 weken later. En hebben geen last van wormen dus.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:03

Ik weet niet in wat voor blad je dat gelezen hebt, maar daar is weinig van waar. Weet je nog welk blad dat was en wie 't geschreven heeft? Mag evt. ook per PB als je 't liever niet zo open en bloot hier neer wilt zetten.

Ten eerste: het paard kan niet immuun want de ontwormingspasta is tegen wormen. De wormen kunnen daarentegen er wel immuun voor worden, maar alleen als je te weinig pasta gebruikt.
Daarom kun je beter iets overdoseren, want vrijwel niemand weet exact wat zijn paard weegt. Er zijn speciale tabellen waarmee je het gewicht van je paard kunt schatten. Ook heb je tegenwoordig een speciaal meetlint, maar de betrouwbaarheid daarvan durf ik niet zoveel over te zeggen.

Ik weet niet precies wat een Haflinger weegt, maar stel dat het gemiddelde gewicht van een Haflinger 500 kg is. Dan kun je die gerust een spuit van 600 kg helemaal geven. Kijk, een shetje een hele spuit geven is wat te veel van het goede, dat begrijp je wel.

Ik dacht eerst ook altijd dat een paard volgens het schema wat op de verpakking van de wormspuit staat moet worden ontwormt. Maar dat schema is alleen maar goed voor de omzet van de fabrikant als het paard niet onder een hoge infectiedruk lijd. Het makkelijkst om te kijken of je paard aan een ontworming toe is, is door wat mest bij de DA te brengen en deze te laten onderzoeken. Op basis daarvan kun je met de DA overleggen over het ontwormingsschema.

'k Weet niet hoe groot de wei is - moeten de pony's van het gras leven (staat er nog wel genoeg op) of krijgen ze hooi bijgevoerd? Het is iig goed dat de wei waar de pony's in staan elke dag wordt uitgemest. Daarmee verlaag je de kans op een wormbesmetting ook.

Afwisselen tussen merken heeft wel zin - let dan wel op dat je ook afwisselt tussen de werkzame stoffen. Goede werkzame stoffen zijn: ivermectine, moxidectine en praziquantel. De andere werkzame stoffen pakken een minder breed spectrum wormen aan. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de genoemde werkzame stoffen. Ze zijn gemiddeld gezien iets duurder, maar pakken ook meer wormen aan.

Wat de anderen hier ook zeggen: het is belangrijk om op deze wijze in de gezondheid van je paard te investeren. Ik geef mijn paard liever 4-6 keer per jaar een wormspuit dan dat ik kosten aan de DA kwijt ben omdat ze een wormbesmetting heeft. Ook potentiële kopers vinden dergelijke zorg vaak belangrijk, mocht je je pony een keer willen verkopen.

Er zijn inderdaad paarden die nooit een wormspuit zien of worden behandeld met uien en knoflook en nooit ziek worden. Maar goed, je paard zál maar eens ziek worden. Dan zou je graag willen dat je goed ontwormd had.

Mijn motto: beter voorkomen dan genezen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:38

Zal er indd. maar snel een kuurtje induwen dan. Maar... 8 weken hoeft niet perse, want er is ook een werkzame stof die 12 weken werkt.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:25

Ehm, ik meende toch te lezen dat de pony 2 weken geleden nog een wormspuit heeft gehad...
mariska1989 schreef:
[...]
Toen ze op deze stal aankwamen hebben ze er 1 gehad. (september)

En nu 2 week geleden nog 1.
[..]

Dat ze vaker zou kunnen ontwormen ga ik in mee.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:28

Het was een artikel in een bekend agrarisch blad. (zal de naam maar even niet zeggen, lijkt me niet gepast)

Nu een wormenkuur erin stoppen Barvrouwke? Word dat dan niet een beetje een overdosering?

Aan Porschedriver & Vlasta heb ik iets bedankt voor uwe commentaar.

Graag onderbouwd als je een opmerking hebt, anders heb ik er ook niets aan.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:34

Het is overigens mijn pony niet,

maar ik overweeg nu dus wel om er 1 te halen.

Stel dat ze wel wormbesmet zijn, hoe kan ik dit zien in de poep? of hoe kan ik dit op een andere manier controleren?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 07:11

Het staat hierboven al netjes uitgelegd. Ook wij ontwormen niet keurig om de 8 weken, enkel de jonge paarden die 24/7 buiten staan. Pony;s die lange tijd niet in de wei komen (wedstrijdpony's) worden veel minder vaak ontwormd. Overigens ontwormen wij in overleg met de DA, en laten we ze soms ook spuiten tegen wormen.

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 07:14

Ik ontworm mijn paard het gehele jaar door. Elke 8 weken. Vindt ik veel iets veiliger. De vorige eigenaar van mijn paard heeft ooit een paard gehad en de wormen hadden het hele paard van binnen opgeten

Moet er niet aandenken dat het met de mijne gebeurd.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 07:43

Ik ga helemaal met porscherider mee. Ben zelf een keer bij de dierenkliniek in Utrecht geweest en daar kun je in geuren en kleuren zien welke schade wormen kunnen aanrichten (leuke eye-opener . Hoe vaak je moet ontwormen, hangt af van welk middel je gebruikt. Ik zou eerst een mestonderzoek laten doen door je dierenarts. Die kan dan zien hoe zwaar de pony besmet is met wormen en met welke soort. Als je Equest gebruikt, ben je met 4x ontwormen klaar, omdat Equest ook de wormen aanpakt in een heel vroeg stadium van de ontwikkeling. Dus hoef je maar 1 x per 3 maanden te ontwormen. Het is wel wat duurder (zoek de uitverkoopjes op, of koop samen met anderen, bij grotere hoeveelheid krijg je vaak korting). Verder ieder jaar een andere soort gebruiken (bv. jaar 1 ivermectine, jaar 2 moxidectine, jaar 3 praziquantel, jaar 4 ivermectine etc.), dan voorkom je resistentie. Je zei ook dat het jouw pony niet was. Waarom koopt de eigenaar geen wormmiddelen? Vindt hij/zij het niet belangrijk of zo?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:05

Onze paarden staan 24/7 hele jaar door op de wei, de mest word er dagelijks uitgehaald, en ze worden 2 tot 4 keer per jaar ontwormd, afhankelijk van of er wormen in de mest zitten die we laten testen.
Als je ontwormt terwijl er niks tot weinig inzit, is het alleen maar slecht omdat het vergif is voor de wormen en het dus ook nooit echt gezond kan zijn voor een paard. Ze krijgen er immers altijd van die leuke diarree van toch?
De andere eigenaren op onze natural stal hebben hetzelfde beleid, een aantal ontwormen slechts 1 keer per jaar met een soort kruiden-ontworming, en geen enkel paard heeft bij ons ergens last van...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:35

Ik ontworm netjes om de 8 weken. Ik geef een jaar lang een wormenspuit met bijvoorbeeld ivermectine, het jaar daarop een andere werkzame stof, het jaar daarop weer een andere werkzame stof en het jaar daarop weer overnieuw. Ik heb altijd gehoord dat je zo het beste zorgt dat de wormen niet imuum worden. Dus niet te vaak wisselen, maar ook niet altijd dezelfde.

Excalibur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:27

Ik rijd 2 paarden van een boer, die voor zijn hobby fokt en ik denk dat de paarden misschien 1 of 2 x per jaar ontwormd worden. Zo heeft hij dat altijd gedaan en het gaat nog steeds goed. Bij de boer waar mijn oude pony stond werden ze nooit ontwormd. Nu worden ze daar ook 2x per jaar ontwormd.

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:00

santos word in de lente 1 keer in de 6 weken en de ret van het jaar om de 10 weken
met afwisselingen van merken
(wel opletten welke stoffen er in zitten)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:22

Een wormbesmetting kan je paard van binnen opvreten, zonder dat je het merkt. Wormen kunnen de darmwand beschadigen, voor onherstelbare schade zorgen, ervoor zorgen dat je paard voor de rest van zijn leven koliekgevoelig wordt en blijft, en zelfs door de darmwand heen in de bloedbaan komen, de wand van de aders verzwakken zodat deze op een gegeven moment een aneurysma vormen en kunnen knappen, dan overlijd je paard aan een inwendige bloeding.

Bij goed mestbeheer, en als de paarden op stal staan, zou je in de winter wat minder vaak een wormenkuur kunnen geven, belangrijk is wel dat je het in de zomer wel regelmatig bijhoudt. Maar in september een wormenkuur als ze op stal komen te staan zal de larven van de lintworm bijv. niet meenemen, deze heeft zeker twee maanden nodig voordat hij uitkomt. Dus vlak na het weideseizoen krijgen mijn paarden een wormenkuur (Equest), en even voor de kerst eentje die ook de lintwormen meeneemt (Equimax).

De bescherming die een wormenkuur biedt is afhankelijk van de werkzame stof, dus algemeen stellen dat je 8 weken bescherming hebt is niet helemaal correct. Moxidectine biedt 12 weken bescherming, Ivermectine 8 weken. Een kuur met Ivermectine gecombineerd met Praziquantel (voor de lintwormen) ook 8 weken.

Immuniteit wordt overigens niet veroorzaakt door iedere keer de werkzame stof af te wisselen, maar door onderdosering. Op advies van mijn DA krijgen mijn paarden Equest (Moxidectine) en tweemaal per jaar Equimax (Ivermectine en Praziquantel), eenmaal aan het begin van het weideseizoen, en eenmaal rond de kerst.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:06

Het maakt heel veel uit of je paard op een wei staat waar steeds nieuwe paarden bijkomen, zodat herinfectie makkelijk is, of dat hij jaar in jaar uit alleen of met hetzelfde maatje staat.
Hier (en in Denemarken bv) wordt er uitsluitend ontwormd op medische indicatie, oftewel, als er een wormbesmetting is, vastgesteld bij mestonderzoek.
En dat lijkt mij veilig en het minst belastend voor het paard.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:19

ik ontworm 5 keer per jaar met 3 verschillende kuren (2 keer ivermectine, 2 keer equest en 1 keer equimax), volgens het schema van mijn dierenarts.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:41

Ik weet niet of het al gezegt is. Mij is altijd vertelt dat het ook eraan ligt of ze op een klein stukje grond lopen of op een groot stuk land. En of het een plaats is met veel paarden en daar ook veel wisseling in is. Wij hebben een groot stuk land met 3 paarden (is pas wisseling in geweest en zijn toen ook ontwormd) Maar anders krijgen ze maar rond de 4x per jaar. Wel meestal verschillende!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:40

Adrienna schreef:
Onze paarden staan 24/7 hele jaar door op de wei, de mest word er dagelijks uitgehaald, en ze worden 2 tot 4 keer per jaar ontwormd, afhankelijk van of er wormen in de mest zitten die we laten testen.
Als je ontwormt terwijl er niks tot weinig inzit, is het alleen maar slecht omdat het vergif is voor de wormen en het dus ook nooit echt gezond kan zijn voor een paard. Ze krijgen er immers altijd van die leuke diarree van toch?
De andere eigenaren op onze natural stal hebben hetzelfde beleid, een aantal ontwormen slechts 1 keer per jaar met een soort kruiden-ontworming, en geen enkel paard heeft bij ons ergens last van...

Als je paard diarree krijgt, dan komt dat juist doordat hij een worminfectie heeft! Als je maar eens in de zoveel tijd een wormkuur gebruikt, dan hebben de wormen alle tijd om te groeien en eieren te leggen. Als je dan ineens een wormenkuur geeft, dan sterven de wormen massaal af en die dode wormen komen dan in de darm terecht. Deze reageert daarop en dit leidt tot diarree. Dat is dan juist een goed teken en die diarree is meestal na een paar dagen wel weer over. Ik vind 1 x per jaar ontwormen echt te weinig! Ben wel benieuwd wat er dan in de mest zit van zo'n paard...

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:58

Cassidy schreef:
[...]Een kuur met Ivermectine gecombineerd met Praziquantel (voor de lintwormen) ook 8 weken.

[...]

Equimax is hier een voorbeeld van, maar naar mijn weten moet je deze kuur toch om de 12 weken geven? Of ben ik nu zo blont?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:59

Een dierenarts kan je zelf een 'bijpassend' wormenschema geven die afhangt van wanneer op stal/wei etc. Ik ontworm ook eens in de 8 weken, bijna altijd met Ivermec (of in ieder geval iets tegen rond/lintwormen) en rond najaar met die werkzame stof tegen horzels. Maar zo doet iedereen dat weer anders.