Vliegendeken (exceem) Wat vond jij ervan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jestop

Vliegendeken (exceem) Wat vond jij ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:55

Afbeelding

Heeft iemand ervaring met deze deken van Bucas? Scheurt ie niet snel en hoelang is de staartflap ongeveer?

Als er mensen zijn die ervaring hebben met de Pagony Excema deken hoor ik het ook graag.

Bedankt alvast

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:56

Ja ben ik ook benieuwd naar! Ze zijn wel vrij prijzig.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:04

ik heb zelf namelijk die van Harry's Horse gehad die is echt super stevig alleen het nadeel ik dat als je paard aan het grazen is dat er dan een stuk achter de oren onbedekt is. En mijn paard moet echt van top tot teen bedekt zijn...

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:51

een van de weidegenoten van haifa heeft de bucas. En die wordt ieder jaar weer in stukken gescheurd. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de betreffende haflinger over het prikkeldraadje naar het gras aan de overkant beukt

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:16

Ai ai, eczeem dekens.
Ik heb ze vorige zomer waarschijnlijk allemaal geprobeerd.
De Boett vond mijn paard vreselijk, omwille van de elastic die aansluit op bepaalde plaatsen. Plus zelfs de grootste maat paste hem niet echt (176cm).
Bucas aan stukken gescheurd door spelen met vriendje.
Saxon net het zelfde verhaal.
Eczeem deken van Horseware "sweet itch deken" (waar je hun oren door de gaatjes moet duwen) super, scheurt niet, heel stevig, maar probleempje temperatuur loopt hier op tot boven de 40C. Dan is die Horseware te weinig luchtdoorlaten en mijn paard ging verschrikkelijk zweten eronder en kreeg nog meer jeuk.
Het enige wat niet scheurt en voldoende afkoelde was de Horseware Rambo Flybuster. Probleempje bij deze is echter dat de 'midges' of kleine muggetjes die 'sweet itch' veroorzaken door de grovere mesh geen kunnen en het dus niets uithaalt voor zomereczeem. Wel een super vliegdeken en zeker zijn geld waard. Gaat jarenlang mee!
De Weatherbeeta fijne mesh vliegdeken, is beter voor wat betreft zomer eczeem, want het heeft een buiklapje en de mesh is fijner dus de muggetjes komen er niet zo door heen. Maar het is een lichte stof en wanneer mijn paard er mee ging liggen verkreukelde de mesh en die bleef bij opstaan verkreukeld en kwam niet meer glad, dus werkte ook niet meer.
Resultaat ik ben nog steeds op zoek.
Spijtig genoeg vrees ik deze zomer voor het ergste. Vorige zomer stond hij maanden op zware steroids, zo erg dat hij er hoefbevangen van werd. Zonder steroids verliest hij zijn huid als een slang en krijgt overal onderhuidse onstekingen. Een dermatoloog heeft hem zelfs gezien en hij vreest ook dat als ik hem niet 100% van de muggetjes kan beschermen het waarschijnlijk het einde wordt voor hem, aangezien we de steroids niet verder kunnen zetten.
Dus iemand een super vliegdeken gevonden, laat het me maar weten.
Groetjes.
Patsy.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:24

Ik heb nu al 3 jaar mijn bucas deken. Ik ben er zeer tevreden over. Wel is inmiddels het elastiek geknapt wat over de oren gaat maar dit zou zo weer gemaakt kunnen worden. ( ik gebruik hem voor de dazen en niet voor exceem dus is dit in mijn geval niet zo'n ramp. ) Verder is de deken nergens kapot, terwijl ze gewoon bij andere paarden in de wei heeft gestaan. Maar hij blijft goed zitten ook bij rollen, de pasvorm is zowiezo goed bij me paard en een bijkomend voordeel bij mij is dat ze de hele zomer zwart blijft, en ze blijft koeler op de huid met deken als zonder deken ( zij is zwart dus trekt warmte aan ) Het enige nadeel wat ik vind is dat wanneer het regent de deken niet zo snel droog is, waardoor het paard snel afkoelt dus met regen laat ik de deken af dan zijn er toch veel minder vliegen. Al met al ben ik toch tevreden met mijn deken.

eefken

Re: Vliegendeken (exceem) Wat vond jij ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:28

Wij zijn erg tevreden met het Boett deken, ons paard is 1m80 en past wel in het 1 na grootste deken.
Hij schuurt niet wanneer hij het deken opheeft, en het blijft ook super goed liggen.
Vorige zomer stond hij samen met onze 2-jarige merrie, en ondanks het spelen en knabbelen is de deken toch heel gebleven

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:51

Hoi Eefken,
Ik probeerde jou een pm'tje te sturen, maar dat lukt om de een of ander reden niet. Dus dan maar hier.

Wat voor maat dekens heeft je paard normaal gezien? Die van mij is een 225cm. Nou vraag ik me af of er misschien nog grotere maten zijn dan die Boett die ik heb. Ik moet hem even boven halen en nakijken. Mijn DA had het mij vorige zomer bezorgt omdat Boett hier nogal moeilijk te verkrijgen was. Hij zei dat het de grootste maat was, maar misschien was hij wel verkeerd.

Ik vond dat het nogal krap zat omheen zijn achterhand en dat irriteerde hem bij het stappen/bewegen.
Verder is hij nogal diep en ik vond dat het niet laag genoeg ging over de flanken. De oksel was ook erg bloot en de elastiek schuurde dan erg over de reeds open en zere plekken.

Hmmm, maar misschien moet ik dit toch nog eens proberen of bekijken, want ik zal toch iets moeten en men blijft toch beweren dat Boett dekens de beste zijn voor zomereczeem.

Ik hoop zo hem niet 24 op 24 te moeten opsluiten opnieuw.

Groetjes,
Patsy.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:55

ik heb een boett deken, maat 9, uit belgie besteld omdat die in nederland maar tot maat 8 gaan en willem is 1.78 en daar istie zelfs iets te groot voor. daar heeftie gewoon mee in de groep gelopen en eigenlijk 24 uur(tenzij ik ging rijden uiteraard ) op gehad, ook op stal, alleen overdags staat hij op de wei.

willem heeft een vliegen allergie en heb vorig jaar helemaal geen last gehad. anderen hebben zelfs na mij de boett gekocht omdat ze zagen wat voor een effect het op willem had(hij zat van kop tot staart onder de bulten)
op de wei heb ik de hoofdkap er ook bij om, in stal niet.
ik ben super tevreden, het is een hele goeie aanschaf geweest.

de bucas hadden een aantal bij ons op stal, als je hem gewoona ls vliegendeken oid wil gebruiken werktiegoed. als je paard allergies is voor beestjes dan werktie onvoldoende(iemand op me vorige stal heeft hem dus voor een boett ingeruild)

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:57

ik had dus die van HH, prachtige deken. alleen toen ik na 3 uur naar mn haflinger ging kijken, was er geen deken meer te bekennen. dus ik zoeken ligt er een bruin hoopje flarden in de blubber. we gigantisch zonde van een deken van 80 euro, daar verwachte ik wel iets stevigers van. bellen en terugsturen heeft niets geholpen. volgens de klantenservice van divoza kwam het er op neer dat je paarden niet kan vertrouwen en dat ik de deken niet goed vast had enzo....nou die deken voor mij nooit meer!!
voor onze shet zoeken we nog een exceemdeken, ze heeft erg last van zomerexceem. maar die dingen zijn zo duur! en ze is nogal sloperig

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:58

wat ik wel netjes vind van de boet, is dat je er een zakje stof bij krijgt. dus mocht er een scheu oid in komen, dan heb je datzelfde materiaal om hem te maken

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:37

Ik heb hetzelfde deken als op de foto afgebeeld staat van TS. (wel zonder hoofdstukje eraan.)
Ik ben er heel tevreden over. Er heeft ooit een klein scheurtje ingeweest. Gewoon genaait en ze kon hem weer verder aantrekken.
De staartflap komt bij mijn paardje ongeveer 30 à 40 cm ver.

Ik heb dit deken aangelaten de maanden april, mei, juni, juli, augustus en september. Nooit enige problemen mee gehad. Had hem dag en nacht aan. Na een regenbui droogde hij enorm snel op en tijdens middagtemperaturen van 43 graden op hoogste punt van de weide zweette ze zelfs geen druppel.

En na jaren van een kort kapseltje, heeft ze nu lekker lange witte (is een haflinger) manen!!!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:56

Ik heb 2 ponys met exzeem, ik heb voor de een een bucas gehad die echt heel snel kapot was...heb me er 1 seizoen mee kunnen redden en toen was het over.
Voor mijn andere pony had ik de echte boett deken gekocht.....echt super deken, maar na een aantal keren gerepareerd te zijn is het nu toch echt over met de deken.....hij is gaar hahaha, het is 3jaar meegegaan.
Ik heb vorige jaar de Ivanhoe deken gekocht omdat de boett deken toen nog moeilijk aan te komen was.
Ik vind dat ook een super deken....sluit mooi aan en is na 1 seizoen nog geen gaatje ingekomen.
Wel lijkt de stof wat dikker dan de boett deken maar heb niet gemerkt dat de pony eronder zweet.
Dit jaar krijgt mijn andere pony ook de ivanhoe.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 22:20

ok dus de staartflap komt wel tot het einde van de staartwortel ongeveer??
Laatst bijgewerkt door jestop op 23-02-06 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:24

Ja die staartflap is heel lang van de bucas.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:26

ik had beide.

ik ben over beide ook zeer tevreden. ookal vond ik de buccas niet sterk maarjah de vliegendekens moeten ook niet dikker.

de pagony deken paste goed oop mijn arabier. schuurde wel op de borst maar ik vond het een super vliegendeken.

de buccas heeft een iets langere staartflap

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 03:53

Ik heb nu een boettdeken voor in de zomer, maar heb hiervoor een RSH gehad. Die vond ik beter van pasvorm en zachter van stof, en ook de elastieken waren veel soepeler. Als ik nog eens een nieuwe nodig heb, wordt het zeker zo een terug! Ze leveren ook in redelijk grote maten.
Het enige nadeel van de RSH tov de boett, is dat de stof toch wel net iets minder stevig was. De deken heeft het ongeveer 3 zomerseizoenen (van mei tot oktober) overleefd, met een paar kleine herstellingen. Nu heb ik hem nog als reserve liggen. Verder is de prijs natuurlijk ook niet weinig, maar echt de moeite waard.

http://www.ross-comfort.com/verkoop1.htm

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:21

ik heb boetdekens van everline die zijn vrij ruim van maatvoerig extra in de nek zodat met grazen die ook blijft bedekken , je maat ze vast aan het halster (de nek) ademend en snel drogend
verkrijgbaar va ruglengte 75 cm t/m ruglengte165 dus ook voor de grotere paardjes wil je liever zonder buikflap is de zeeeeeer fijn mazige antifly met nek een goede optie , heb ook een deken idem merk dieook geschikt is voor de extreem warme dagen maar daar komt wel een klein stukje vd nek vrij (boven bij het hoofd)

maar heb bv ook fijnmazige rijvleigendekens voor zowel western als engels met uitsnijding thv de beugels zodat je wel daarbij kunt en met nek , voor de paarden die onderhetrijden ook lekgeprikt worden is dit wel een erg fijnne deken

wat ik zelf ondervonden heb is dat vliegen dazen en mugjes NIET van knoflook houden , niks nieuws zou je zeggen maar dat beetje wat ze uitzweten als ze knoflook door hun voer krijgen id duidelijk niet genoeg , en te veel mag je niet geven dan word het ipv bloedzuiverend giftig .mijn paard werd altijd helemaal opgevreten !daar druppelde ik (1 op 100 verdunde) pure knoflook olie in de manen en staart staart paar druppels en manen 2 a 3 druppels
je moet wel zorgen dat dit dus NIET de huid raakt
stinkt een uur in de wind maar werkt echt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:32

Ik heb de Rambo Flybuster, niet voor mugjes maar voor dazen.
Mijn paard krijgt nl. echt megeabulten als hij gestoken wordt.
Perfecte oersterkte deken maar wel met vrij grove mazen en stug materiaal (lijkt net dik horgaas).
Ik heb een lapje stof aan de binnen zijde van de staartflap gemaakt omdat deze anders de straatwortel helemaal kaal schuurde door het stugge materiaal.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:38

Ik heb een HH en voor eczeem werkt die perfect. Hij gaat nu al zijn 3e jaar in. Ik heb ook nog een semi-Boett van Kreamer, maar die stof vind ik veel te warm in de zomer.
Voor de 'normale' vliegen heb ik ook een Rambo Flybuster, perfecte deken. Heel sterk. Gaat ook al jaren mee.

Overigens loopt er op VvdD een topic over Leen Taal en zijn nep-middeltjes tegen eczeem. In dat topic worden ook dingen aangedragen waar eczeempaarden wél baat bij kunnen hebben.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:42

Ja ik ken het Topic, komt jouw HH deken wel tot aan de oren als je paard bukt om te grazen? Ik vind het echt een mooie sterke deken maar dat stukje achter de oren is niet bedekt en daar krijgt ze toch wel last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:45

Is het geen idee een flybuster over een softmeshdeken te doen zodat deze wat beter beschermd is tegen lomp gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:51

Ik heb deze deken al 4 jaar en hij heeft hem de hele zomer aan en het houdt idd ook de witte vliegjes tegen omdat hij heel fijnmazig is. De staartflap is redelijk lang, maat 195 voor een paard van 165 en de startflap komt vlgs mij tot onder aan de staartwortel, nou heeft mijn paard geen lange rug, maar de deken is groot genoeg.

Idd is er door een dominante ruin een winkelhaak getrokken op zijn rug, maar een lapje eronder gestikt met de naaimachine en hij is weer oke.

HH heeft een nylondeken,maar ik denk dat die niet zo confortable zit, de stof in nogal stug, maar natuurlijk dan wel weer sterk.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 10:04

ok super ik denk dat ik hem dan maar ga kopen. Kun je de Bucas deken ook gebruiken in combinatie met een andere hoofdkap? Ik heb er nl. nog een nieuwe liggen. OF zit het aan elkaar vast?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:13

Topaas schreef:
Ja ik ken het Topic, komt jouw HH deken wel tot aan de oren als je paard bukt om te grazen? Ik vind het echt een mooie sterke deken maar dat stukje achter de oren is niet bedekt en daar krijgt ze toch wel last van.

De deken is behoorlijk lang, maar er blijven altijd wel stukjes waar ze niet bedekt is.
Nu heeft ze niet echt heel veel last van eczeem, maar staart- en manenschuren doet ze niet meer.

Wat me wel opviel afgelopen zomer wat dat de mugjes nu ook op de voeten gingen zitten. Ze stond vreselijk te stampen iig en vond het heerlijk als ik de voetjes ging borstelen met een harde borstel.
Dit was geen succes Ze zakten af en ik vond ze overal in de paddock terug