Wanneer is het tijd om met pensioen te gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Wanneer is het tijd om met pensioen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 15:48

een vraag die al een tijdje door mn hoofd raast..

Ik heb een welshje, van nu ongeveer 19 jaar.. Ze vind t heerlijk om mee naar buiten te gaan, Maar als we terug komen na een uurtje, is ze gewoon heel erg moe.. & eigenlijk kan ik het ook niet meer maken om erop te zitten.. 'T is mn grote kleine vriendin, maar ik betwijfel echt ofdat ik wel eerlijk tegenover haar ben, om haar nog aan het werk te zetten met me.. Ze is nogal eenkennig, en ik denk dat als ik een klein ruitertje/verzorgstertje zoek, dat dat ook geen succes wordt.. omdat het dan vaak toch om het rijden draait, en ik ben bang dat ze (Omdat ze, zeker als we met een groep zijn, zichzelf niet wil laten kennen, & dan niet laat merken dat ze moe is..) Dat dat ook geen succes is. Op dit moment rijd ik er ong. 2 x per week nog een uurtje mee, ik zit erop & ze mag zelf aangeven in welk tempo ze loopt, ik vind t best als we een heel uur blijven stappen, maar gaat ze uit zichzelf draven/galoperen (op stukken waar dat mogelijk is dan) houd ik dr niet tegen..

Op deze manier doorgaan, of toch mee stoppen.. ? Ik weet 't niet meer.. wat denken Jullie?

Xx.X

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:49

nou ja,rust roest,
dus lekkere ritjes 2 keer in de week zal ze vast goed doen hoor!!

Een heel anderverhaal dan nu nog wedstrijden de rijden en flink te trainen natuurlijk..
Nee je doet het goed zo!

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:54

Ik vind ook dat je het goed zo doet, idd geen wedstrijden en zware trainingen meer maar gewoon recreatie.

ellepel

Re: Wanneer is het tijd om met pensioen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:58

misschien korter dan een uur rijden?
ik zou dan kiezen voor 3x per week een half uurtje..

stilzetten zou ik niet doen, als ze bezig blijven dan blijven ze in hun koppie ook beter he?

oude merrie bij mijn pony werd nog vier keer in de week bereden, soms minder vaak zoals in de winter, maar meestal een half uurtje, vond ze heerlijk! de merrie was al bijna 30

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:22

Ja, maar kijk;

http://img497.imageshack.us/img497/4097 ... 0033bc.jpg
Ik ben zoiezo ook te groot voor dr, mevrouw is maar 1.15m hoog... & ik 1.60 m lang & ong. 50 kg.. dus ik vraag me af Ofdat t dan nog wel goed is voor haar.. om het te blijven doen.. snap wel dat 2x een uurtje in de week niet echt slecht is qua beweging, maar wel als er een te zwaar iemand op zit.. denk ik dan.. ?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 23-02-06 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto vervangen door link i.v.m. te grote foto (max. 640 x 480 pixels).

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:27

sorry.. krijg de foto niet kleiner..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:29

Help! Maak er een link van please! (vd foto)

Waarom ga je nog een heel uur? Als ik jou was zou ik, zoals al gezegd, 3 keer per week een halfuurtje gaan.

En om de algemene titelvraag te beantwoorden... dat hangt van iedere pony af en voor sommige is het nooit tijd voor helemaal rustig. Ik start de mijne nog volop in de Z1 dressuur, die weet van geen ophouden

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:30

Verander de foto dan even in een link.

Verder sluit ik me aan bij ellepel.

En toch zou het geen kwaad kunnen om eens rond te kijken naar een bijrijdstertje. Er zijn er genoeg die het leuk vinden omte doen en niet alleen het rijden. Je pony kan er zelfs nog wel aan wennen. EN je kunt de ruiter toch eventueel ook zelf begeleiden/helpen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:31

Ilsemarie schreef:

Help! Druk even op het rode uitroepteken zodat we iets kunnen doen

Ik kwam hier toevallig voorbij en heb de foto even vervangen door een link.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:32

En daarnaast, waarom ga je niet lekker een (half) uurtje met haar wandelen? Dan ben je toch samen en kunnen jullie allebei genieten... Ik wandel ook heel vaak met mijn pony, of ga met hem aan de fiets. DIe opmerkingen moet je gewoon niet op letten, je weet dan zelf ook wel dat je verantwoord bezig bent.

Afbeelding

hier is de foto.
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 23-02-06 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:33

Oscar schreef:
Ilsemarie schreef:

Help! Druk even op het rode uitroepteken zodat we iets kunnen doen

Help! Ik heb hem al voor haar verkleind
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 23-02-06 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:34

Da's lief van je!

Maar help: hij doet het niet

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:35

Ik denk inderdaad dat de leeftijd geen probleem is (de mijne is 29 en ik kan met hem ook nog steeds lekkere buitenritten maken), maar eerder jouw lengte. Wat je zelf ook al aangaf. Als er echt niemand anders op kan rijden, ga dan bevoorbeeld lekker met hem / haar (?) wandelen, of ernaast met de fiets of iets dergelijks...
Laatst bijgewerkt door xjudithx op 23-02-06 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:35

Ech wel Imageshack deed ff vaag... heb hem al via photobucket geupload

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:46

Sorry.. idd, imageshack deed vaag.. Dankjewel..

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:01

Wandelen doe ik haar echt geen plezier mee, vindt ze helemaal niets aan.. Fietsen, tsja.. af&toe doen we dat wel.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:03

je kan toch ook tussendoor nog ff longeren oid??
gewoon wat minder lang rijden.
als ze ouder worden, komt de stijfheid des te meer en als je hem dan stil zet, dan gaatie juist van alles mankeren.

willem isnu 18 en train ik nog vollop voor wedstrijden. hij is manege paard geweest en was vrij stijfjes. ik merk nu dat hij na 3 jaar eigenlijk vrij soepeltjes zijn box uitkomt, vergeleken bij watie was.

dus gewoon lekker zo doorgaan, wat korter rijden en afwisselen met wandelen, spelen, longeren. en zodra je merkt dat ze moe begint te worden gewoon stoppen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:27

Als je merkt dat ze (te) moe wordt doe je dus teveel met d'r, da's duidelijk! Ze blijft lopen omdat ze dat voor jou over heeft of heel stoer is, maar goed is dat niet voor haar. Ik zou veel korter rijden en misschien nog beter: alternatieven zoeken als longeren, los grondwerk, wandelen, spelen, in een stapmolen als julie die hebben. Naar mijn mening - maar dat is natuurlijk persoonlijk - kun je beter te vroeg een stapje terug doen dan te laat. Wel elke dag beweging en aandacht geven uiteraard!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:38

In principe moet een gezonden pony van 19 jaar nog niet echt aan het pensioen toe zijn. Maar inderdaad, jij wordt/bent wel te groot voor haar geworden. Juist wel lekker in beweging houden, rust roest en dan worden ze ineens snel oud. Bij ons op de manege lopen nog aardig wat pony's van in de 20, zelfs 2 in de dertig, de meeste pony's lopen nog fulltime mee, maar wel met alleen ruiters die passen, geen te grote kinderen erop.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:57

In beweging houden inderdaad. Als het rijden te zwaar wordt en wandelen niet actief genoeg is voor haar , waarom span je haar dan niet in?

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:04

Inspannen is een drama.. ze heeft vroeger waarschijnlijk slechte ervaringen ermee gehad, vorige x dat ik haar alleen maar een poging deed om het tuig op te leggen, heb ik een week met mn hand in het verband gelopen omdat mevrouw ervan wegrende.. (was met mensen met ervaring ermee bezig..) Stapmolen/bak hebben we niet..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:29

Helemaal stilzetten, daar maak je je pony volgens mij niet gelukkiger van.
Ik zou iig de ritjes wat inkorten. Idd zoals eerder gezegd bv 3x per week (of 2x) een half uurtje
Tis lekker voor je pony om te blijven bewegen en kennelijk vind ze het nog wel leuk dus met jou
Daarnaast kun je evt wat grondwerk oid doen...

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:35

je zou mss ook met lange lijnen iets kunnen doen

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:39

Ik denk dat ik als ik jou was toch zou gaan proberen om een klein ruitertje voor haar te zoeken. Je kunt er toch zelf bij blijven als die komt om te verzorgen/rijden? En er zijn heus wel kinderen te vinden die wel serieus zijn, misschien kun je wel iemand vinden waarvan de ouders ook paardrijden oid, of in elk geval geïnteresseerd zijn in paarden, die kun je dan een hoop uitleggen. Ik denk nl dat het voor je pony fijner is als er een passend ruitertje lekker mee rond gaat rijden.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:51

myrtheJ schreef:
Inspannen is een drama.. ze heeft vroeger waarschijnlijk slechte ervaringen ermee gehad, vorige x dat ik haar alleen maar een poging deed om het tuig op te leggen, heb ik een week met mn hand in het verband gelopen omdat mevrouw ervan wegrende.. (was met mensen met ervaring ermee bezig..) Stapmolen/bak hebben we niet..

Da's wel jammer, dat je geen bak en molen hebt! Daarom blijf ik met mijn ouwe merrie gewoon op onze pensionstal staan, omdat ik met deze faciliteiten toch genoeg afwisseling kan geven zonder te hoeven rijden (ik bedoel niet dat je naar een andere stal moet hoor!). Maar veel mensen zeggen "waarom sta je zo duur terwijl je toch niet meer rijdt", nou daarom dus: ze kan in de molen, ik kan lekker de binnenbak in als het heel koud of nat is, er is een goede Agterbergbodem dus als ik longeer loopt ze toch lekker. Mijn ervaring is dat juist met een ouder paard dit soort faciliteiten ook heel prettig zijn, tenzij je natuurlijk weidegang hebt, dat heb ik niet de hele dag ...