De perfecte pensionstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

De perfecte pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:35

Ik weet dat er meerdere topic al wel overzijn maar kan niks vinden met de zoekfunctie??

Dus wat is in jullie perfect?.

Doel meer op hoeveel uren weidegang?In groepen of kleine koppels?.Welk voer?wil je er keus in hebben?.Hoevaak heb jij het liefst dat er gevoerd wordt?.
Hoeveel bakken?En solarium en warm water?Is dat must of have?Zoja wat voor voorkeuren geef je daar aan?.

En kwa beveiliging en brandveiligheid hoe zou jij dat graag zien op je perfecte stal?.

Stapmolen trouwens als die er is?Wat voor 1 zou jij dan fijn vinden?

Nouja was benieuwd

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:37

hoeveel bakken intreseert me niet echt als het maar niet te druk in die bak is... en dat je zelf kunt aangeven hoelang je ongevee3r je paard in de wei wilt hebben en dat de stal er verzorgd uit ziet

Chatelaine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:40

Ik kan er wel in komen dat als we nu even manege als voorbeeld nemen (Stond hierboven niet hoor)Maar dat je dan wel extra bakken wilt

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:43

jaa dan wel want dan heb je vaak veel lessen enzo

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:43

en van die mensen die dan boos worden dat je in de weg rijd enzo ..
haha

Anoniem

Re: De perfecte pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:45

Chatelaine schreef:
Ik weet dat er meerdere topic al wel overzijn maar kan niks vinden met de zoekfunctie??

Doel meer op hoeveel uren weidegang?

*** Op DE perfecte stal is dat variabel. Mijn fjord kan niet lang op het gras maar de KWPN'er en de Arabier mogen van mij de hele dag

In groepen of kleine koppels?

** Kleine koppels, alleen mijn eigen paarden bij elkaar. Dit ivm achterijzers.

.Welk voer?

** Basisbrok en hooi

wil je er keus in hebben?.

** Nee hoor, als ze maar geen kuilgras krijgen.

Hoevaak heb jij het liefst dat er gevoerd wordt?.

** Vier keer. 08.00/13.00/17.00/22.00 ongeveer

Hoeveel bakken?

** Binnen- en buiten

En solarium en warm water?

** Solarium hoeft van mij niet, warm water is een must (ivm wedstrijden)

En kwa beveiliging en brandveiligheid hoe zou jij dat graag zien op je perfecte stal?.

** Beveiligde zadelkamers. Stallen absoluut NIET op slot, maar het terrein wel. Evt. waakhond buiten stel ik op prijs.

** Nee geen stapmolen, daar hoeven mijn paarden niet in.

Ik mis nog paddocks in het verhaal, dekenservice, buiten- en binnenzetten, mogelijkheid om eigen stalbodembedekking te kiezen, mogelijkheid tot eigen instructeur meebrengen, aanwezigheid (spring-)materialen, uitrijmogelijkheden etc.

Nouja was benieuwd

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:46

'Mijn' stal ziet er later zo uit :

Ruime boxen (min. 4x4), uitkijk naar buiten voor een frisse neus, traliewerk tussen de stallen voor contact, dik in het stro. Veel voerbeurten over 1 dag, liefst met automatisch systeem hele dag kleine beetjes , onbeperkt hooi en zo af en toe een pluk kuil voor het lekkere.

Zomer en winter weidegang, in kleine koppels. Ook met wat slechter weer, met een regendeken kunnen ze best een buitje hebben hoor! Daarnaast ook nog een stapmolen voor extra beweging, en aparte longeerring.

20x60 baan met goede bodem, uiteraard de S-en en L-en (spiegel/sproeiers & letters/lampen!), binnenbak hoeft niet zozeer. Voor de paarden fijner om buiten te trainen, ruiters pakken zich maar wat beter in hoor!

Verder ruime zadelkamer met goede mogelijkheid om dekens op te hangen. Wasplaats met warm water en solarium. Verder gezellige kantine met warm/koud drankje.

Dan moet ik er nog wel bij vermelden dat ik getrouwd ben met de bezem plus de trekker met baksleep , dus alles ligt er echt keurig en gelikt bij haha!

Nu nog een vent zoeken met bakken vol geld

Chatelaine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:47

Haha dat was ik idd vergeten hoort er ook bij
Gewoon hoe jij het graag zou zien?Eventuele activteitend die jij erg op prijs stelt?

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:56

Kijk het is natuurlijk een prijs-kwaliteit verhouding. Hoe meer je pensionstal of manege heeft aan faciliteiten hoe meer je ook zal moeten betalen. Kun je dat en heb je dat er voor over? Op sommige maneges betaal je gewoon een prijs waar je ook een huis van zou kunnen huren. Dat vind ik gewoon veel te veel.

Ik heb nu gezozen voor een pensionstal waar ze zodra het weer het toelaat dag en nacht op wei staan. Wel eerst opbouwen natuurlijk. groepen van ongeveer 6
Middelgrote stal
buitenrijbak 20-40 van redelijke kwaliteit
eigen instructie laten komen is mogelijk
eigen zadelkast meenemen
zelf uitmesten
zelf krachtvoer klaarleggen (zit niet bij de prijs)
40 min te paard van het strand
geen paddocks (toekkomstmuziek)
dicht bij huis. 10 min fietsen

kosten 114 p.m

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:57

Ik vind het zoals ik het nu voor elkaar heb eigenlijk wel ideaal.. Mis een binnenbak een beetje maar die heb ik nog nooit gehad dus kan ik nu ook wel missen. De buitenbak is ook eigenlijk altijd te doen. We hebben er maar 1 maar dat is niet erg want er zijn maar 2 rijdende stalgenoten dus het is nooit druk. Voor longeren/freestylen hebben we de longeercirkel.
Verder wordt er 3 keer p dag brokken gevoerd en ongeveer 5 keer hooi, pony gaat in de winter van 11 tot 4 ongeveer naar buiten en in de zomer langer, stal wordt 2 keer per dag schoon gemaakt met een belachelijke hoop stro er bij, kan kiezen tussen 2 soorten brok en 2 soorten muesli, dekens kunnen gewisselt worden als ik daar om vraag en verder worden ze gewoon ontzettend goed in de gaten gehouden.. Alle paarden gaan in principe alleen naar buiten maar toevallig vonden ik en een stalgenootje dat die van ons wel samen mogen, wat erg goed gaat dus dat is ook een groot voordeel.
We hebben een poetsplaats en wasplaats met warm water, geen solarium maar dat heb ik ook niet nodig. Wat ik wel heel belangrijk vind is veeeeel licht en frisse lucht in de stallen. Dat hebben we ook, als de paarden buiten zijn gaan de luiken helemaal open zodat het kan doorluchten en als ze binnen zijn en het weer laat het toe staan ze op een kier.

Kortom; ideaal

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:00

Zo veel mogelijk, in een goede wei met watervoorziening en goede omheining

Kleine koppels vind ik handiger dus maximaal 4-6

.Welk voer?

Ian krijgt nu sportbrok en 5-granenmix. Daarnaast is kuilgras ook belangrijk

wil je er keus in hebben?

Ik wil wel zelf bepalen hoeveel mijn paard krijgt

.Hoevaak heb jij het liefst dat er gevoerd wordt?.

Toch minimaal 3x de brokken, en 2x kuilgras (huidige stal)

Hoeveel bakken?

Sta nu op een pensionstal en hoef geen rekening met lessen enzo te houden (eventueel prive maar dat is niet zo erg) dan vind ik een binnenbak en buitenbak met goede bodem genoeg.

Heb nu beiden en kan dat wel zeer waarderen

Is dat must of have?

Geen must have maar wel erg fijn dat je ze hebt, zou zonder ook goed kunnen, maar we hebben het over perfect

Zoja wat voor voorkeuren geef je daar aan?.

Ik neem aan wat nog meer, we hebben nu een stapmolen en dat is ook erg fijn. Verder is een longeer/losgooibak wel belangrijk, Ian moet zijn ei goed kwijt kunnen en getraind worden met longeren

Dat moet gewoon goed zijn: dus voldoende blussers een degelijk vluchtplan, veilige stallen met goede sluiting. Mensen die bij voorkeur op het terrein wonen met een waakhond ofzo. Geen uitsteksels en een goede omheining van alles

We hebben nu ook een stapmolen, heerlijk. Gewoon een open molen waar 6 paarden inkunnen. Ideaal ding

Verder wil ik dat mijn paard in een stal van minimaal 3x3 staat bij voorkeur groter. Daarnaast moet hij met zijn koppie naar buiten kunnen en dus een buitenstal hebben, met een weefhek ofzo. Goede waterbakken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:02

Ik zou bij Rommie op stal willen staan.
Ook nog betaalbaar?

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:12

Zo veel mogelijk, het hele jaar door, in een goede wei met watervoorziening en goede omheining of in de winter gewoon een landje, als ze maar naar buiten kunnen.

Kleine koppels of per 2

Welk voer?

onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer, wat brok voor erbij.

wil je er keus in hebben?

absoluut..

.Hoevaak heb jij het liefst dat er gevoerd wordt?.

Toch minimaal 2x de brokken, hooi/kuil onbeperkt beschikbaar

Hoeveel bakken?

ligt eraan. Ik wil graag kleinschalig staan, zo 10 pensionklanten ofzo, dus zolang er maar eigenlijk gewoon een bak beschikbaar is als je wilt rijden, geen rekening hoeven houden met lessen. Binnenbak is natuurlijk erg lekker, maar geen echt harde must.

warm water zeker, solarium is leuk maar niet perse nodig..

Is dat must of have?

warm water wel, solarium is ideaal geval.

Zoja wat voor voorkeuren geef je daar aan?.

stapmolen is handig, en longeercirkel ook. Ook grote, goed afsluitbare zadelkasten zijn erg fijn. Verder vind ik een gezellige kleine WARME kantine erg fijn, waar je koud/warm drankje kunt nuttigen en bij voorkeur uitkijkt op de binnenbak

Dat moet gewoon goed zijn: dus voldoende blussers een degelijk vluchtplan, veilige stallen met goede sluiting. Mensen die bij voorkeur op het terrein wonen met een waakhond ofzo. Geen uitsteksels en een goede omheining van alles

liefst eentje die rechtuit gaat zodat je paard niet steeds rondjes hobbelt maar ook rechtuit kan stappen, is ook erg praktisch met peesblessures enzo.

Veder vind ik de ligging van de stal superbelangrijk, ik moet super goede uitrijmogelijkheden hebben. Ook graag grote stallen, 3,5 x 3,5 minstens, liefst met koppie naar buiten. Niet al te sportgerichte stal is leuk, en niet te duur

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:17

Kleine pensoinstal, met 10-15 paarden.
In de winter weidegang van 8.00-18.00
In de zomer de hele dag

Voer wil ik wel (beperkte) keuze in hebben.
3/4x per dag voeren
Ook de mogelijkheid om strooisel te kiezen.

Buitenbox met contact met andere paarden.

Een binnenbak en een buitenbak

Wasplaats met warm en koud water, solarium hoeft niet perse, maar ik zeg er ook geen nee tegen.

Liefst met een groep naar buiten, maar ook de mogelijkheid om kleinere koppels te vormen.

Stapmolen is niet nodig, een longeerbak zou wel handig zijn.

Verder goede, zeer ruime, afsluitbare kasten.

En wel het allerbelangrijkste, dat er goed voor mijn paard wordt gezorgd, dat ik hem met een gerust hart kan achterlaten.
En wat ook leuk zou zijn is dat deze stal in Leiden komt (bij voorkeur niet meer dan 10 minuten fietsen) en niet duurder is dat 200 p.m. incl.

Ach een beetje dromen mag best.
Mijn huidige stal komt al wel aardig in de buurt, ik heb dan wel geen bak of wasplaats, maar mijn pony kan wel elke dag in de wei en staat bij hele betrouwbare mensen die ook veel om hem geven.

Chatelaine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:23

Bedankt iig voor de reactie toch leuk om te zien wat perfect is zegmaar bij iedereen

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:42

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:43

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:54

Citaat:

Doel meer op hoeveel uren weidegang?In groepen of kleine koppels?.Welk voer?wil je er keus in hebben?.Hoevaak heb jij het liefst dat er gevoerd wordt?.
Hoeveel bakken?En solarium en warm water?Is dat must of have?Zoja wat voor voorkeuren geef je daar aan?.

Nouja was benieuwd

Het liefst 24/7 weidegang met schuilstal, in groepen. Ik wil zelf weten wat ik mijn paard voer en ik wil onbeperkt ruwvoer voor mijn paard ter beschikking heeft. Verder wil ik eventueel krachtvoer ongeveer twee keer per dag gevoerd hebben. Hoeveel bakken maakt niet uit, als er maar genoeg ruimte is en het liefst ook een binnenbak voor als het erg koud is of regent. Solaruim hoeft voor mij niet, liever wel warm en koud water. Er moet in ieder geval koud water aanwezig zijn. Qua beveiliging enzo: het moet goedgekeurd zijn door de brandweer, dan is het wel goed, verder veel grote deuren die openstaan voor ventilatie. (maar wel zo dat het niet tocht.) Het liefst ook beveiligingscamera's. Een stapmolen hoeft voor mij niet, wel longeercirkels en paddocks en een goede poetsplaats en goede, goed beveiligde zadelkamer, en een ruime buitenbox ter beschiiking, als mijn paard een keer iets zou hebben.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:11

Ik wil graag dat mijn paardje:

- veel gespreid eten krijgt, dus bv 8uur brok, 11uur hooi en niet 8uur brok en hooi, dit omdat ze koliek gevoelig is, dus lang eten zorgt voor goede darmwerking.
- met uitzondering van slecht weer ong. 5uurtjes per dag naar buiten kan met minimaal 1 maatje.
- snachts lekker binnen houden (als 'veilige' plek)
- bak moet gewoon altijd rijbaar zijn, maakt me niet zoveel uit of t binnenbak of buitenbak is (heb nu ook alleen buitenbak).
- geen drukte van een manege, maar ook niet dat er nooit iemand is.
Tsja verder nog eisen?
Euhmz;
- Persoonlijke aandacht; dus beentjes afspuiten als ze in blubber heb gestaan of ff peesbeschermers snel schoon spuiten (dus idd ook peesbeschermers aan/uit doen, ook voor regendekens).

Naja dat soort dingen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:46

Ik wil het liefst een stalling met in de zomer 24/7 weidegang op niet te rijk bemest land. In de winter keuze uit brok of muesli en keuze uit voordroog of hooi. Schone stallen zijn ook heel belangrijk, ik wil best zelf uitmesten maar dit moet dan in de prijs merkbaar zijn. Ruwvoer het liefst in 4 porties per etmaal en krachtvoer 2 of 3 keer. Ik hoef geen stapmolen en aan een bak stel ik ook geen bijzondere eisen want rijd meestal buiten. Goede uitrijmogelijkheden zijn voor mij heel belangrijk.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:01

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:11

RaQuKA schreef:
r0dY schreef:
oeps....hier de goe3de........... www.debestepensionstalvan.nl

daar zou ik wel willen staan..is zelfs nog betaalbaar ook

Zo die stal ziet er niet verkeerd uit inderdaad, en dat voor die prijs dat vind je hier in de omgeving niet hoor

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:55

de stal waar ik nu sta! (met dank aan Geert)

Schone stallen met een dik strobed
Lekker ruim (binnenkort een box van 3 bij 4) en met mogelijkheid tot contact met buurpaard
Goed voer, super kwaliteit kuil/hooi
Elke dag weidegang (van 8 tot 5) in klein groepje of met zn 2en
Eigen buitenbak en een binnenbak op loopafstand
en vooral: liefde voor de paarden (onmisbaar voor elke pensionstalhouder).
't enige wat we nog missen, is een koffiehoekje met kacheltje.

Ik ken de stal hierboven, 't is vlakbij zelfs, en dat ziet er echt goed uit. Maar ik blijf toch maar lekker waar ik ben!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:36

r0dY schreef:
oeps....hier de goe3de........... www.debestepensionstalvan.nl

Dit is idd de ideale pensionstal!
En nog goedkoop ook! Kan die stal niet naar Leiden komen ?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:09

Kleine pensionstal, maximaal 15 paarden.
Ruime buitenboxen die elke dag uitgemest worden.
Weidegang: in de zomer dag en nacht, in de winter overdag, in groepjes van +/- 4 paarden.
Voldoende goed stro in de stallen, en verschillende keren per dag goed hooi. In de winter ook hooi op de weide. Ik ben nog geen enkele pensionstal tegengekomen waar ze imo genoeg (lees: quasi onbeperkt) hooi geven dus ik wil dit zelf kunnen kiezen.
Goed krachtvoer, ik wil zelf kunnen kiezen hoeveel.
Binnenbak en buitenbak met goede bodems.
Mooie omgeving om buitenritten te kunnen doen.
Vrije keuze van lesgever, DA, hoefsmid en tandarts.
Ruime, ordelijke zadelkamer.
Poetsplaats, met warm water.
Een stapmolen zou ook handig zijn

Mijn huidige stal komt behoorlijk in de buurt, alleen is er enkel een binnenpiste, komen ze in de winter slechts een paar uur en in de zomer een hele dag op de weide (elk paard op zijn eigen weide, ze gaan wel allemaal tegelijk buiten en kunnen over de draad aan elkaar), krijgen ze maar één keer per dag hooi, is er alleen koud water op de poetsmolen, en een stapmolen is er ook niet. Als ik het allemaal zelf voor het zeggen zou hebben zou ik een aantal dingen dus anders doen, toch ben ik blij dat mijn paard daar staat, want het is vééééééééééééééél beter dan de gemiddelde pensionstal