De eerste dagen met je nieuwe paardje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

De eerste dagen met je nieuwe paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 11:02

Eindelijk is het dan zover… de trailer met je nieuwe aanwinst komt het erf oprijden. Maar dan?

Hoe zagen de eerste dagen met je nieuwe paardje eruit? Hoe heb je het gewenningsproces aangepakt? Hoeveel tijd samen doorgebracht de eerste paar dagen? Na hoeveel dagen ben je gaan rijden, heb je de eerste dagen alleen maar gewandeld of geborsteld, wanneer lekker de wei in etc.?

Alvast bedankt!

_Dunja_

Re: De eerste dagen met je nieuwe paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:07

Ik zou de eerste 2 a 3 dagen lekker veel op stal of weide zijn en veel aandacht geven.
Mits je hier tijd voor hebt natuurlijk.

En je kan de 2de dag wel lekker beginnen met longeren en als dat lekker ontspannen gaat kan je er gewoon op hoor..

Veel praten tegen je paard dat geeft je paard een vertrouwd en veilig gevoel.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:10

Het ligt er denk helemaal aan hoe het paard zelf is.

Bij ons op stal kwamen twee nieuwe paarden. Twee friesen. De ene was best wel druk en vond alles spannend, dus daar is de eerste weken alleen mee gewandeld en gelongeerd. De tweede fries vond alles leuk en was zeer nieuwschierig. De eigenaar daarvan ging er de dag daarna meteen op zitten en dat ging super goed. Omdat zij zelf nogal bang was hebben er nog twee mensen op gereden om te zien of dit wel een geschikt paard was voor haar. Als je hem immer koopt en je hebt een termijn dat je hem terug mag brengen moet je er wel achter zien te komen of het paard bij je past.

Ik zou dus naar het paard zelf kijken om te zien wat je het beste kan doen. En indd veel praten en gerust stellen.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:14

Ik had echt 2 dagen ingepland om alles even rustig te laten zien... Dus idd lekker wandelen of spelletje doen in de bak, hele erf over en ik bleef ook weer niet te lang, want dan kon ze lekker in de wei wennen aan haar nieuwe vriendjes... Pas na een paar dagen eerst een buitenritje gemaakt met anderen en daarn weer een beetje echt gaan rijden in de bak... Paarden passen zich wel snel aan, maar je moet ze gewoon even de tijd geven alle nieuwigheid op zich in te laten werken. Na een paar weken voelen ze zich vaak wel thuis en gaan ze juist dan wat kuurtjes vertonen omdat het vertrouwd aan het worden is en ze zich weer op hun gemak voelen.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:22

Toen mijn nieuwe paard kwam, ging hij gelijk in het land, samen met met zijn nieuwe maatje, een shet. Een stal was op dat moment ook niet voorhanden, maar het was augustus en het weer was top.
Ik heb de daarop volgende dagen veel tijd bij hem doorgebracht. Lekker borstelen, wat lekkers, knuffelen en gewoon zitten en kijken.
Hij vond het allemaal wel best, het was de gewoonste zaak van de wereld.
Na 4 dagen kon ik mij niet meer beheersen. Ik wilde weten of het zadel en hoofdstel van mijn andere paard wel paste. Toen alles er op lag, dacht ik nu kan ik ook best een rondje rijden. We hebben een klein ritje gemaakt, ongeveer 10 minuten.
Langzaam hebben we in de volgende dagen ons rondje wat groter gemaakt en onze relatie verbeterd.
Iedereen moet het op zijn eigen manier doen en je moet gewoon goed kijken naar hoe je paard zich voelt/ gedraagt, neem de tijd en geniet.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:27

de eerste paar dagen, lekker poetsen en wandelen
overal laten snuffelen en als je tijd hebt twee keer op een dag even langs gaan.
dan lekker longeren en dan proberen of het rijden gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:27

Amanda : Destijds was mijn broer nog bezig met de grote paddock af te palen en te belinten. Ze stond dus 's nachts op een noodstal, waar een van de grote zijdeuren open van was, en die was weer met een hek afgesloten. Overdags ging ze op een kleine paddock in de hoek van de grote weide. Ik heb toen die dag de grote weide afgesloten, zodat zij 1/3e had, en de koeien de overige 2/3e. Zo hebben ze aan elkaar gesnuffeld door de afrastering heen, en na een paar dagen open gezet, en dat ging goed. Amanda was 2 jaar en 3 maand, dus heb er eigenlijk alleen mee gewandeld en geborsteld enzo. Geen speciale wenmethodes, gewoon gaan doen

Dewi kwam, die wilde eerst de schuur niet in om haar naar de stal te leiden, na een tijdje proberen haar alleen op de grote paddock gezet zodat ze kon verkennen. Amanda stond toen uit het zicht op de kleine paddock, die heb ik na enkele uren erbij gezet. Was een stuk moeizamer, gezien ze me totaal niet vertrouwde. De eerste dagen heb ik haar snoepjes gevoerd, door eerst voor haar neus Amanda te voeren, en dan helemaal uitgerekt haar wat aan te reiken. Na enkele dagen was ze zover dat ze de stal in wilde (open stal). En toen haar gelijk vastgepakt en halster omgedaan, en gaan borstelen. Na een week ben ik erop gekropen om te gaan rijden, ging best aardig

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:31

Mijn nieuwe pony stond al op stal bij mijn shetlander en verzorgpony. Ze hoefde dus niet te wennen, en af en toe had ik al eens met haar gewandeld.
Ik heb alsnog erg veel met haar gewandeld in het begin en veel gepoetst zodat zij aan mij kon wennen, maar vooral dat ik haar ook beter leerde kennen.
Ze staat bekend dat ze buiten niet zo betrouwbaar is met rijden. Dus ik ben begonnen met wat stapritjes, en wat stukken draf en af en toe alleen naar buiten.
Nu gaan we volgende week naar een andere stal met een bak, en ik heb eigenlijk nu pas het gevoel dat ik echt met haar kan gaan werken.
Ik ben blij dat ik het zo rustig aan heb gedaan, want ze heeft tot nu toe geen stap verkeerd gedaan en ik heb er nog alle vertrouwen in

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:37

Ik heb de 1e 5/6 dagen ofzo eigenlijk weinig gedaan. Ze stond veel op het land of in de bak. Beetje weer aan elkaar wennen enzo (ik kende haar wel al en zij had al eerder op de stal gestaan waar ze terecht kwam, dus heel nieuw was het allemaal niet).
Maar Pareja was vreselijk hengstig toen we haar gingen ophalen en kwam bij een dekhengst op stal, dus ze was echt bijna onhandelbaar de 1e paar dagen. De combinatie van nieuwe stal en weggehaald bij vriendje en hengstig zijn en bij hengst op stal komen was gewoon even te veel voor haar denk haha.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:14

Een ingereden paard mag een paar uur wennen op stal. Als hij 's ochtends gebracht wordt, ga ik hem in de namiddag al wel een keer longeren en rijden. Wordt hij in de namiddag gebracht dan blijft hij op stal wennen.
Mijn huidige paard heeft geluk: ik ben zwanger dus hij heeft bijna een jaar 'wentijd'

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:33

.
Laatst bijgewerkt door Loezoe op 19-12-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:42

Ik heb hem eerst in zijn nieuwe stal(box) gezet en heb hem lekker geborsteld en geknuffeld.
De dag erna heb ik hem los gegooid in de bak (alleen),toen leek het wel een raket
En zijn we na z`n showrondje gaan uitstappen over het erf.
Weer een dag later aan de hand mee naar buiten op het gemakje.
Ik bofte hij was superbraaf en nieuwsgierig.Daarna zijn we op buitenrit gegaan .Ook ben ik wel meerdere keren op een dag naar hem toe geweest even poetsen beetje hooi enz.
Hij was snel gewend moet ik zeggen ook aan de andere paarden.Dat vond ik nog het moeilijkst van al,hoe verliep de kennismaking met de andere paarden op stal.
Vooral ook omdat hij zo graag wou spelen en stoeien kreeg ie van sommige wel het deksel op z`n neus.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:44

bij ons op stal, gaan de paarden eerst 2 dagen de stapmolen in en de wei in. zo kunnen ze rustig aan de nieuwe omgeving wennen..
en dan gaan we gewoon normaal met ze aan t werk..
met mijn eigen paard ben ik vanaf dag 1 rustig beginnen met rijden, want ik had eerst mn paard een week op proef!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:00

Ik wist dat Tweety zou komen op maandag om half 3, op dat moment zat ik nog op school.
Ik ben, toen de bel ging, snel naar de wei gefietst. Daar stond mijn vader met de vorige eigenaars.
Ik wist toen even niet wat ik moest doen. Dus ben er als klein verlegen meisje naast blijven staan. toen zei de vorige eigenaresse: 'je mag je eigen paardje wel vasthouden hoor!'.
De rest van die dag heb ik haar op stal gezet en ben geloof ik 3 uur aan het poetsen en knuffelen geweest. De volgende dag had mijn toenmalige verzorgster een half uurtje gereden. Omdat ik toen nog niet echt denderend kon rijden. daarna gewoon elke dag zelf ook gereden. Tweet had enorme conditie dus hield het makkelijk vol, 2 uur op een dag.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:10

Mijn paard werd 's middags nog nèt vervoerd. 's Avonds ging het stormen, dus we hebben nog geluk gehad dat we haar nog net konden meenemen voordat het noodweer losbarstte...

Ze stond dus de eerste dag meteen bij flinke storm en noodweer op haar stal. Om het geluk compleet te maken was er even iets waardoor de losgooibak niet te gebruiken viel. Ze moest dus òf de hele dag op stal, òf mee op buitenrit.
Ik ben dus de volgende dag meteen op buitenrit gegaan. En ze was heel lief buiten.

Daarna ben ik gewoon verder gegaan alsof ze al was gewend, want ze vond het wel prima op haar nieuwe stal.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:26

Lekker het land in met zijn nieuwe maatjes voor de eerste 8 dagen. 's avonds beetje borstelen.

Pas na die 8 dagen ga ik met ze aan het werk (longeren, rijden, grondwerk).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:30

haha de eerste dagen met mijn nieuwe paard... dat wil je niet weten

bij de keuring bij da heeft ie me het ziekenhuis in geschopt. (6 hechtingen in m'n hoofd, gekneusde rib) en een paar dagen later zijn we samen op de weg flink onderuit gegaan. waardoor ik hard met m'n hoofd op het asfalt viel (had wel cap op)en waarschijnlijk een botje in m'n arm had gescheurd (kon er alles me behalve er op leunen dus ben er niet voor naar de dokter geweest)

maar ondanks dat ben ik er heel blij mee hoor

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:36

MIjn paard heeft de eerste 2 weken niks gedaan, dan op de wei en in stal en poetsen, daarna ben ik met haar gaan wandelen.

Dit deed ik omdat ze heel erg vals was bij de man die haar in zou rijden, dit was dus meer uit voorzorg en om elkaar een beetje te leren kennen

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:37

de 1e dagen zijn de regels minder streng, en langzaam wennen ze dan aan wat wel en niet mag, wie ik ben en dat ik niet vreselijk ben zolang ze zich gedragen. Dit bevalt mij goed, en de paarden volgens mij ook, ze zijn al snel gek op me.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:39

de eerste dag dat ik hem had heb ik hem daar nog even gereden ( met hem een priveles genomen) om zo nog even extra voor hem op vertrouwd terein aan elkaar te wenne
de dag er naa heb ik hem lekker gepoest en ben ik een buitenrit gaan maken ( wat ie nog nooit had gedaan oops) hij was erg braaf. en hij vond het harstikke leuk. verder de eerste week nog lekker gewandelt en gepoetst. gewassen en zijn oren geschoren enzo.
lekkere tractaties voor hem gemaakt elke dag een wortel en appel mee.
gewoon lekker doen wat je zelf denkt dat goed en leuk is

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:19

mijn paard heb ik de eerste dag even op een kleine weide gezet ,naast zijn 2 andere weidemaatjes waarbij ze ze dan later altijd op de wei zou gaan staan.Dit moest ik doen omdat 1 van de paarden heel dominant en agressief zou zijn met nieuwe paarden.Maar mijn kleine deugeniet, die op haar vorige stal , steeds opstal stond en alleen maar buitenkwam 1 x in de week opgereden te worden.was zo blij dat ze, toen we haar naar de wei achter een poetsbeurt ,direct bij de andere 2 paarden hebben gezet of gelseurd werden ,en er werd niet gevochten , alleen heeft het een half jaar geduurd bij mij voor ze echt geaccepteerd werd.Ik heb de eerste dag al met haar gereden,met begeleiding,en ze was doodbraaf waarschijnlijk veel braver dan ze nu is.Maar mijn paard was achteraf aangezien ingespoten met kalmeermiddel,ik heb haar helaas niet op proef gehad,we hebben dit ontdekt door de veearts.Maar kom er is niets mis mee met een actief paard.ook wou ze de eerste dagen niet eten.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:32

Ik weet nog dat ik de dag dat mijn pony kwam gelijk ben gaan rijden en vanaf die dag ook iedere dag. Er stonden op dat moment een paar sprongetjes in de bak en ik wist dat hij goed kon springen en dat wilde ik natuurlijk even aan iedereen laten zien. Het is allemaal goed gegaan, maar achteraf zou ik het zeker rustiger aan doen. Maarja ik was zo enthiousiast, jong en kende geen angst.

faxa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:45

het is nu de 4e dag dat mijn nieuwe pony hier is. Heb de eerste dag hem lekker geborstelt en lekker geknuffeld. de 2e dag heb ik lekker buitengereden en geknuffeld. Gister heb ik alleen kunnen rijden omdat ik 's middags de hele dag weg was. Vandaag heb ik voor het eerst met mijn pony prive les gehad.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:52

Mijn paarden stonden al op de stal waar ze nu nog steeds staan. Maar als ik nu een paard zou kopen die van een andere stal komt, zou ik er gewoon de eerste dag mee beginnen. Daarnaast hem heus knuffelen en veel aandacht geven, maar zou er wel direct opstappen hoor..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:47

Lekker poetsen en tutten. De paddock in, kennis maken met zijn nieuwe buurman.
Nieuwe pony's die hier komen zijn helemaal groen, dus daar wordt zowiezo weinig tot niets mee gedaan in het begin.
Maar anders na een paar daagjes aclimatiseren rustig aan beginnen met wat longeren en rijden.