ruzie met de ontwormspuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

ruzie met de ontwormspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:24

ik heb altijd ruzie met die ontwormingsspuiten.
ik vraag me af of ik de enige ben en of er geen andere oplossing voor is.

vandaag weer,
met 1 hand het paard vast houden (die naturlijk die wormpasta niet wil hebben en dus de hele tijd met zijn hoofd schud)
met de andere hand de wormspuit (die veel te groot is voormijn hand. ik kan bijna niet de achterkant van de wormspuit indrukken terwijl ik hem vasthou)

gevolg:
paard schud met zijn hoofd, ik probeer de pasta er zo goed en zo ver mogelijk in te brengen en toch valt er weer een hele klodder uit zijn mond.
altijd.

ik ben dus ook altijd bang dat ik op deze manier te weinig toe doen.

ben ik de enige met dit probleem of hebben jullie het ook?

Sily

Re: ruzie met de ontwormspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:51

Geen problemen mee, maar als het heel erg wordt kan je toch een bakje slobber klaarmaken en daar de spuit doorheen mengen?

Sla je wel altijd je arm om zijn hoofd, hand op zijn neus zodat hij niet kan schudden?
Dan gaat het er vrij makkelijk in, bij mij tenminste altijd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:52

Lastig, ik los dit op door mijn linker arm door het halster te steken, met de linkerhand de wormspuit vast te houden en met de rechterhand de kuur toe te dienen.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:55

hahaha, bravura, jij doet wel erg moeilijk zeg
ik zou in elk geval nooit mijn arm door het halster durven steken, wat als er iets gebeurd?
dan hang jij vast aan je halster.

@silly,
nee dat doe ik niet,ik ga ervoor staan en hou dan het halster strak vast en probeer er dan de wormspuit in te krijgen.
ikben bang dat ze de slobber niet opeten als er wormpasta doorheen zit.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:57

en ondertussen met de voeten los vd grond bungelene dde kuur toe te dienen dan als je dat bij mijn paard zou doen

maar mijn kleine handjes hebben ook moeite met de grote spuit en geef m dus in 2en , das minder ver duwen

als je een echte , wurm ut met mijn tong uit mijn mond paard hebt , is het een goede optie om het in het voer met evt beetje siroop of appelmoes (weden dat het voer opgaat mijn shetter vrat dus echt zijn voer niet als er iets vreemd door heen zat ) te vermengen

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 00:01

hahaha, wurm uit met mijn tong uit mijn mond paard?
misschien moet ik dat de volgende keer dan eens proberen.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:16

Wat je zou kunnen proberen is:
maak je gebruikte spuit schoon,
doe regelmatig "ontwormen" met slobber, appelmoes alles wat vloeibaar is.
En na de echte wormenkuur belonen met de spuit met wat je paard echt lekker vindt.

Werkte vroeger super op een paard die de wormenkuurspuit als grootste monster beschouwde, en later zoiets had van mmmmmmmmm lekkerrrrr. (niet vergeten als ze het goed vinden om regelmatig iets lekkers te spuiten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:06

ik had ook zo'n drama dier, bij hem mengde ik het door zijn voer, wat appels wortels en honing erdoorheen voor de smaak en hij at het zo op

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:12

bij een lastige trek ik altijd de tong uit de mond

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:22

KiWiKo schreef:
bij een lastige trek ik altijd de tong uit de mond

deed ik vroeger ook wel eens ...maar dat blijkt erg fout te zijn
de tong hangt aan 2 lange botjes (tong beentjes) die zeer kwetsbaar zijn
eenmaal beschadigd kan dit grote gevolgen hebben
dus nooit de tong uit de mond trekken

een angstig paard laat ik bij het ontwormen altijd eerst even aan de spuit ruiken en dan wacht ik net zolang tot ze niet meer hysterisch reageren
daarna laten ze ze het direkt toe
juist als je het even snel wil doen, en je overvalt ze iedere keer ,krijgen ze een hekel aan ontwormen !
mijn paarden omtworm ik gewoon zonder halster om als ze in de paddock staan
en ze blijven allemaal netjes wachten
ook degene die eerst zo lastig waren ...dus geduld is een schone zaak en word zeker beloond

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:55

Ik pak ook altijd een tong vast bij een lastig paard. Zolang je daar niet met je volle gewicht aan gaat hangen is er niets aan de hand. De tandarts pakt hem er ook altijd uit bij het voelen, als het echt kwaad zou kunnen, dan zou die man dat wel weten lijkt me.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:59

Kris25 schreef:
Ik pak ook altijd een tong vast bij een lastig paard. Zolang je daar niet met je volle gewicht aan gaat hangen is er niets aan de hand. De tandarts pakt hem er ook altijd uit bij het voelen, als het echt kwaad zou kunnen, dan zou die man dat wel weten lijkt me.

tandartsen hebben een korte cursus gedaan in amerika en doen 9 van de 10 keer hun werk niet goed
dus om die als voorbeeld te nemen
ik heb er al 3 gehad die de achterste kiezen niet "vergaten"

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:00

BlueStar schreef:
Wat je zou kunnen proberen is:
maak je gebruikte spuit schoon,
doe regelmatig "ontwormen" met slobber, appelmoes alles wat vloeibaar is.
En na de echte wormenkuur belonen met de spuit met wat je paard echt lekker vindt.

Dit doe ik ook altijd.. werkt echt perfect. Volgens mn vader zou hij daar echt geen tweede keer intrappen.. wel dus.. hij doet zn mond al open als ik met een ontwormingsspuit aan kom lopen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:03

Op mijn werk hebben we ook zo'n probleempaard. Als ik mijn arm over haar hals doe zou ze me gewoon de lucht in tillen hoor. Ik heb haar nu 2 keer gedaan, de eerste keer was al een ramp. De weken erna geoefend met mijn vinger in haar mond te steken, maar de laatste keer ontwordmen moesten we echt met zijn 2en doen. De ene de tong vast houden en ik de spuit erin.
Ik ga nu zeker oefenen met spuiten met iets lekkers, want om het altijd zo te doen is natuurlijk niet normaal.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:06

unamie schreef:
Kris25 schreef:

tandartsen hebben een korte cursus gedaan in amerika en doen 9 van de 10 keer hun werk niet goed
dus om die als voorbeeld te nemen
ik heb er al 3 gehad die de achterste kiezen niet "vergaten"

Dat jij slechte tandartsen hebt, daar kan ik niets aan doen. Mijn tandarts is nl wel goed.
Mijn DA pakt zelf ook de tong als hij iets in de mond moet voelen, hij heeft zeker ook een korte cursus in amerika gedaan? Ik studeer zelf ook diergeneeskunde en heb me nog nooit laten vertellen dat dit heel erg slecht zou zijn....

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:09

Mijne vind het ook niet leuk al ziet hij het staat die al achter in ze stal.. Maar dat komt doordat hij medicijne heb gekregen door een spuit anders wou hij het niet eten... maar ja ik heb kleine handjes en toch vraag ik altijd of iemand mee helpt anders lukt het echt niet

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:11

Mijn man houdt altijd even het paard vast, goed met 1 hand onder de kaak langs met de hand over de neus en ik doe de spuit erin, geen enkel probleem met geen één.
Effe een helper zoeken dus .

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:38

ik heb eens een paard gedaan wat altijd beet....drama
halster pakken, arm onder de hals door hand op de neus, wormenspuit zover mogelijk in de mondhoek houden en dan even uitvogelen hoe je het nog erin kan spuiten,
die dingen zijn idd net te groot/lang voor je handen
daarintegen zijn mijn eigen paardjes altijd vreetbaaltjes wormenspuit...mag het in mijn mond ?? AAAA hehehehehe
altijd nog super makkelijk gegaan! zijn boos als je daarna de buurman nog wel wat geeft

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:00

mijn vorige paardje was heel makkelijk, die bleef gewoon staan,
nu heb ik een paard die is wat groter en zodra ik met de spuit aankwam zetten, gooide hij zijn hoofd de lucht in
ik ben daar heel makkelijk in hoor,
krukje pakken, 1 hand op de neus, me andere hand heeft de spuit
ik doe die spuit schuin en heel ver naar achteren in zijn mond
en spuit hem in 1 keer leeg.. en slik het is weg
(gevolg paard keek me een hele dag niet meer aan )
maar heb heb daarna wel wat lekkers gegeven
volgende dag was hij het alweer vergeten

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:29

Die van mij vind het lekker, das makkelijker.
Maar antibiotica spuit deed ik altijd met z'n tweeen. 1 tje vasthouden, ander spuiten

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:42

Sily schreef:
Geen problemen mee, maar als het heel erg wordt kan je toch een bakje slobber klaarmaken en daar de spuit doorheen mengen?

Sla je wel altijd je arm om zijn hoofd, hand op zijn neus zodat hij niet kan schudden?
Dan gaat het er vrij makkelijk in, bij mij tenminste altijd.

Ik heb hetzelfde probleem. en een arm om zijn hoofd gaat niet. Hij is 1.76m en hij tilt me gewoon op als ik dat zou doen.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:06

Kris25 schreef:
Dat jij slechte tandartsen hebt, daar kan ik niets aan doen. Mijn tandarts is nl wel goed.
Mijn DA pakt zelf ook de tong als hij iets in de mond moet voelen, hij heeft zeker ook een korte cursus in amerika gedaan? Ik studeer zelf ook diergeneeskunde en heb me nog nooit laten vertellen dat dit heel erg slecht zou zijn....

ik heb geen slechte tandarts
ik heb nl helemaal geen tandarts meer
maar ga met mijn paarden naar een goede ervaren paarden kliniek
er zijn ongetwijfeld goede tandartsen maar nog meer slechte
dat is ook de mening van de paardenkliniek waar ik altijd kom
zij knappen nl. de verwaarloosde gebitten op die die veel paarden-tandartsen veroorzaken door verkeerde behandeling
een dierenarts heeft wel een veel langere studie gedaan en zal dus iig beter weten wat hij doet
maar je mag van mij aan paardentongen blijven trekken hoor
alleen.. ik doe het niet meer

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:56

Ik kan ook niet met wormenspuiten overweg. Ik heb eens een paar keer 'geoefend' met een oude wormenspuit met appelmoes erin. Anouar vond het erg lekker en vind de wormenspuit nu minder vervelend.

Maar bij mij wil die spuit nooit meewerken. Dan doe ik hem in de mond en dat krijg ik hem niet ingedrukt. Dus dan probeer ik het even zonder dat hij in de mond zit, vliegt er een hele klodder uit. Stop ik hem weer in de mond, doet hij het weer niet.
Gelukkig hoeft Anouar maar een halve, dus kan ik de andere helft verprutsen, maar handig is het niet.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:03

Mijn paard wil ook nooit mee werken. Heb het een keer alleen geprobeerd gevolg was dat ik een steigerend paard naast me had staan en nog de helft op de grond lag. Dus vanaf toen neem ik altijd iemand mee die haar kan vasthouden en dan gaat de wormenkuur er zo in. Hoewel ze me erna niet meer aankijkt en wat voor lekkers ik haar dan ook geef ze hoeft het allemaal niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:06

Voor paarden die niet meewerken kan je een paar keer een lege wormenspuit met appelmoes geven. Dat vinden ze lekker