paard kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_4you

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:26

hallo

ik ben nicky en ben 13 jaar
ik krijg van mijn ouders in de zomervakantie een eigen pony!!!!!!!!!!!!!
ben zo blij.....
mijn tante heeft ook paarden en daar komt hij of zij dan ook bij te staan, ze heeft friezen en shetlanders...
we laten hem wel keuren enzo..
ik wil een pony waar ik lekker mee kan springen dresuur en buiten rijden...

wat voor pony of paard raden jullie mij aan?
en iemand nog tips?

kusje nicky

Kelly87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:34

Aangezien je nog in de groei bent, zou ik in ieder geval een maat pony nemen waarop je nog verder kan groeien. Ik weet niet hoe lang je nu ong. bent, maar het zou jammer zijn als je de pony over enkele jaren misschien weg moet doen omdat je er vanaf bent gegroeid. Verder zou ik er eentje kiezen met een karakter wat jou aanspreekt. Houdt je van rustig of heb je liever een beetje pit erin? Zorg tegen die tijd in ieder geval dat je de pony ook mag uitproberen. Misschien kan je hem zelfs op proef nemen? Dan kun je kijken of het echt wat is voor jou en of de klik er is.

Heel goed dat je hem klinisch laat keuren! Zo kom je minder snel voor verrassingen te staan Ik hoop dat je iets leuks vind en wens je alvast veel plezier ermee

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:39

heey,

als k jou was zou ik een klein paard kopen zo rond de 1.60 - 1.65 m... hier kan je dan de rest van je leven ook op rijden... k raad je aan om een paard te kopen met ervaring zodat jij van hem kan leren... k zou vanaf een leeftijd van ongeveer 10 jaar zoeken... en dan ook een paard wat nie bang is aan gelegd...

door

nicky_4you

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:40

ik ben 1.58 zoiets en weeg 56 kilo ongeveer..
ik hou wel van een beetje pittige pony's

ik vind paarden ook leuk, maar heb gehoord dat je beter een pony kan nemen, die zijn makkelijker en beter te houden zeiden ze.

is een d pony groot genoeg? rijd op de manege nu ook op kleinere, maar wil niet mijn pony weer gaan verkopen....

op proef zal ik tegen mijn ouders zeggen

ergaat ook iemand mee om te kijken als we gaan kijken...

welke maat pony of paard is aan te raden?en weten jullie een beetje een prijs?
wil ermee buiten kunnen en wat springen en dressuur. hoeft geen z pony te zijn...gewoon l ofzo

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:45

Ga gewoon naar lekker veel paarden kijken en neem je tijd. Denk niet van ik moet zo snel mogelijk een paard hebben. Kijk of de klik er is. Neem iemand mee die verstand heeft van paarden en laat die je ook adviseren. Kies een paardje die al wat kan en niet te moeilijk is. ik weet niet hoe lang je nu bent, maar ik zou of voor een e-pony gaan of voor een klein paard. Laat je ouders ook niet voor je kiezen/opdringen. Heb ik wel gedaan en dat was niet echt slim. het moet echt goed voelen.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:47

ben 1.58 zoiets en weeg 56 kilo ongeveer..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:52

ik zou minimaal een grote d-pony nemen. of nog liever een e pony.

dan weet je zeker dat je er nog een hele tijd mee vooruit kan.
het zou zonde zijn als je hem naar 2 jaar weer moet verkopen omdat je er echt te groot voor bent geworden.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:56

Ten eerste heel veel plezier en succes met het paardje dat je dan krijgt!!
Ten tweede hier mijn tips ;

* Probeer eerst meerdere paarden uit voor je echt een keuze maakt!!
* Ik zou voor de E-pony gaan of een paard!!
* Kies een paardje wat JOU aanspreekt!!
* De prijs is vaak moeilijk te zeggen ligt er maar net aan wat je neemt een paard of pony en wat deze kan!!
* Kijk of je hem idd een tijdje op de proef kan nemen!!

Verder veel success

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:57

ik ben helemaal gek van arabieren..maar op marktplaats staat best dure op..als je postcode 4651 intypt en dan bij paarden 5 km staat ook een mooie alleen hij is 21 en hengst...
heb je arabieren in een e pony maat?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:10

Als dit je eerste eigen pony wordt zou ik niet voor een jong beest gaan, eentje met veel ervaring( wedstrijden, trailer, bosritten etc) kan jou een hoop leren zonder al te veel problemen. Het hoeft geen toppony te zijn maar bedenk dat voor een goed plekje een 18 jarige Z pony voor weinig weg kan. Die van ons( 3x Z2 kostte €500)

De arabische hengst van 21 van hierboven lijkt me niet geschikt, kom op nou zeg, wie raadt jou een hengst aan als eerste pony? En dan is ie ook al 21, die mensen moeten zich schamen om zo'n oud beest nog te verkopen. Maar ik denk dat als je die advertentie aan je ouders laat lezen dat ze zowiezo daarmee niet accoord gaan.

Zoek nou maar rustig door en zorg ervoor dat je geen Pennykeuze maakt( zwarte verwaarloosde hengst b.v.) maar een pony waar je wat aan hebt.

Kelly87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:11

Arabieren in e-pony maat heb je zeker! Bij ons staat zelfs een D-tje

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:15

ja ik ga goed zoeken. ik heb een verzorghengst gehad een arabier..die was superbraaf en kon er alles mee.hiju was nog niet ingereden.hun hadden de moeder en veulen ook nog en die verzorgde ik ook...
maar ben daar weggepest...
ik vind die arabier op markplaats ook niet echt mooi. ik ken hem in t echt. hij is van manege shamar hier. ze zei dat hij braaf is met rijden, alleen wel 1 oog blind..en mijn tante daar kan ik hem denk ik niet zetten...eenhengst...

heb je vaak e poy arabieren?en zijn die meestal duur?

weet iemand een arabier te koop die hieraan voldoet.
of zou ik er te groot voor kunnen worden?misschien beter een ander ras..

ohja mijn moeder wil graag een grote pony nemen. ze rijd zelf af en toe ook. maar ze vind het niks mij op een paard alleen in t bos te laten gaan

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:22

Waarom een arabier kopen?

Er zijn genoeg hele leuke rassen.

Ik heb zelf een NRPS'er en een KWPN'er.
NRPS'er komt in alle maten voor, pony's en paarden. Er zit ook heel veel arabieren bloed in, maar je kunt het zo maken als je wilt.
Ik hou absoluut niet van die echte arabieren. Mijn pony heeft wel arabierenbloed maar niet te veel.

KWPN'ers zijn normaal gesproken paarden maar kunnen ook grote pony's worden. Mijn E pony is geheel paard gefokt, maar te klein gebleven.

Ook New Forest pony's kunnen E worden. Al komt dit een stuk minder vaak voor. De meeste zijn kleiner.

Koop als eerste paard/pony geen hengst. Een hengst klinkt stoer maar het is absoluut niet stoer als je er niks mee kan. Er zijn hengsten die harstikke braaf zijn, maar er zijn er ook wat die je liever niet wilt hebben.
Koop gewoon een ruin of een merrie. Als eerste pony/paard heb je daar veel minder gedonder mee.

Laat iemand die verstan heeft van paarden met je mee gaan. Het dier moet je aan staan en vooral de eerste keer niet gelijk kopen. Ga eens meerdere beesten bekijken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:26

Ik zou voor de rassen zoals Fjord, Haf, NRPS enz. gaan. NRPS-sen zijn leuke pony's, waarmee je ook buiten kan rijden.
En Hafs/ Fjordjes zijn echt niet sloom. (spreekt uit ervaring) ze zijn recreatiepony's en je kan er dus op springen, dressuuren én buitenrijden.

Connemara pony en Fell pony zijn ook leuk. *heeft zelf een Fell, kijk maar in mn profiel.

Voor de rest is alles: iem. mee laten gaan, keuren, op proef enz. al gezegd.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:57

een fjord en haf zijn wel leuk. ,aar ik wil welis wedstrijd gaan rijden,,dus liever een andere pony..

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:52

Meisje wat bij ons op stal heeft gestaan kocht ook als eerste pony een arabiertje. Het was best een pittig ding waardoor iedere dag beweging echt noodzakelijk was. Gelukkig stond ze bij ons overdag op de wei. Helaas was zij op dezelfde leeftijd als jou en vond ze ineens het fenomeen jongens leuker, dus het paardje moest maar wat minder aandacht. Vervolgens is ze verhuisd naar de manege, omdat ze hem niet meer te pakken kreeg in de wei. Gevolg hiervan is dat het beest niet meer te houden is omdat het hele dagen op stal staat...
Hiermee wil ik dus zeggen, weet waar je aan begint als je een arabiertje koopt! Overigens hoeven ze niet allemaal zo te zijn natuurlijk.

Ik neem aan dat je in de omgeving van Hulst woont? Dan zal ik ook wel eens voor je rondkijken, misschien dat ik wat leuks voor je vind.

Als je echt serieus wedstrijden wilt gaan rijden, zou ik niet gaan voor een E-pony, maar voor een D of een klein paard net boven de E. Ik heb zelf nog een D pony staan en ben 1.62 en dat gaat ook nog makkelijk. Ziet er misschien niet super uit, maar toch.

Edit: ik zie net dat het postcode 4651 is ipv 4561.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 18:00

ja , maar we kunnen met de auto dus we kunnen ook uit de buurt. voor een leuke goede pony willen we wel een stuk rijden, en als t kan een paar keer komen kijken en rijden...ik kan in de winter niet elke dag, met school, in de zomer is t makkelijker , dan is t lang licht enzo

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:07

Als ik jou was zou ik gewoon een pony kopen die bij je past.. dalijk koop je een arabiertje die totaal niet bij je past.. terwijl er ergens een super stoere haf is die helemaal bij je past.. In je profiel staat dat je al een pony hebt.. dus je krijgt er 2? Verder toch succes met het zoeken

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:09

Ik zou persoonlijk niet op ras kijken =) Ik kan misschien wel op internet hevig afspeuren naar Andalusiers, maar misschien kom je dan toch een hele lieve en leuke KWPNer tegen, waar geen enkele Andalusier tegenop kan.. natuurlijk kan je wel rassenvoorkeuren hebben, zo zou ik zelf nooit een fjord nemen, maar ga iniedergeval opzoek naar meerdere paardjes die jouw aanspreken, ik zou zowiezo wel een wat groter dier nemen, zoals meerdere al zeggen: je groeit nog en het zou zonde zijn om je paardje over 2 jaar te moeten verkopen omdat jij veel te groot bent.
Ook niet te jong, zodat jij ervan kan leren. Maar ik zou zelf niet een té oud paard nemen, maar zoals vaker gezegd, ook niet te jong =) alvast veel succes met het zoeken van een paardje!

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 18:09

nee dat word mijn eerste..dat stond er omdat ik die fries van me tante als eigen mocht beschouwen. maar nu krijg ik er zelf 1 dus ben ik superblij....mijn helemaal eigen pony!!!!!!

nicky_4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 18:50

zouden jullie van een manege een pony kopen, als ze er daar1 weg doen of niet?

daniekjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:07

ligt er aan. mijn vriendin heeft dat wel gedaan, maar je moet ook nagaan waarom ze hem wegdoen he..

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:13

nrps pony`s zijn erg leuk, ze kunnen springen en dressuur, ik zou als ik jou was een e-pony nemen, want je bent al 13 ( ik ben zelf namelijk 14 en ik rijd een klein paard van 1,61 ) misschien moet je is op www.sporthorses.com kijken..daar staan vaak erg leuke pony`s te koop!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:32

nicky_4you schreef:
zouden jullie van een manege een pony kopen, als ze er daar1 weg doen of niet?

dat kan je doen. Heb ik ook gedaan. En hij is laat geruind. hij was net 6 toen hij geruind werdt. Toen hij manege pony was wat het een echte 'sukkeltje' hengstenstreken had hij niet. (naja soms) Nu heb ik hem 10 maanden en zijn hengstenstreken worden steeds duidelijker. haha

nicky_4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:18

nog iemand een tip?