Paarden fokken voor het vlees?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Paarden fokken voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:23

Ik vroeg mij af hoe jullie hier tegen over staan.

Mensen die een veulen fokken, zien natuurlijk het liefst dat hun fokproduct goedgekeurd wordt, of in ieder geval het ver gaat brengen in de sport.
Maar aangezien de top vrij klein is, vraag ik mij af of er ook mensen zijn die dus alleen maar paarden fokken voor het vlees.

Het klinkt natuurlijk heel erg luguber, maar we fokken natuurlijk ook koeien, varkens en andere dieren alleen maar voor het vlees.

Graag hoor ik jullie gedachten gang.

Agnes75

Re: Paarden fokken voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:31

Ik denk dat er wel een verschil is.....de paarden en pony's die niet goed genoeg zijn voor de top, worden waarschijnlijk verkocht aan recreatieve ruiters en andere mensen die niet per se een stamboekpaard willen. Dus ze hoeven natuurlijk niet meteen naar het slachthuis te gaan..(ik heb zelf ook zo'n merkloos paard en zelfs wildvreemden vinden het een prachtig paard). Vleeskoeien, varkens en schapen worden echt gehouden voor het vlees en daar worden ze ook op gefokt. Ik geloof dat in Europa alleen in Italie nog echte vleespaarden gehouden worden, puur voor het vlees. Hier worden dan volgens mij Koudbloedrassen voor gebruikt. Maar ja, een fokker weet nooit van tevoren of een veulen goedgekeurd zal worden, het blijft toch een gok...

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:33

Ik zie trouwens dat je dezelfde opleiding doet als die ik heb gedaan! Grappig...

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:36

Ja, maar ik doel ook daadwerkelijk echt op het fokken van paarden voor de slacht.
Dus dat je dan echt het doel hebt, paarden fokken voor het vlees. Je moet tenslotte keuzes maken. Je kan niet voor een goedgekeurde hengst gaan en als die er niet aan voldoet, dan maar naar de slager, daar is die dan wel iets te duur voor.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:39

Zouden er echt mensen zijn die zo bezig zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:41

Ik denk als je een paard zonder papier fokt, dat je dat onbewust al doet.

Maar ik denk dat er wel mensen zijn die weten als het een hengstje word, deze naar de slacht gaat.
Kijk maar eens bij de belse knollen, maar ook bij veel shetjes.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:46

Agnes75 schreef:
Zouden er echt mensen zijn die zo bezig zijn?

Dat vraag ik mij dus af......

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:47

runningkawa schreef:
Ik denk als je een paard zonder papier fokt, dat je dat onbewust al doet.

Maar ik denk dat er wel mensen zijn die weten als het een hengstje word, deze naar de slacht gaat.
Kijk maar eens bij de belse knollen, maar ook bij veel shetjes.

Ik eet zelf niet zo snel paardenvlees, maar mijn vader zei dat er echt wel veel paardenvlees wordt gegeten, onbewust.

Een paard fokken voor de hogere dressuur/spring sport kost wel veel geld, maar wie weet is dit wel een gat in de markt.
Al geloof ik niet dat ik dit zou kunnen hoor....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:51

Lijkt me niet: de slachtprijs ligt veel lager dan de onderhoudskosten van een veulen en het dekgeld.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:51

Paardenvlees eet ik zelf ook, en kan me dus ook voorstellen dat er paarden gefokt worden voor het vlees. Kijk er niet raar van op.
Koeien, varkens en dergelijke worden hiervoor ook gefokt dus waarom paarden niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:53

Ik denk dat als mensen het doel hebben een sportpaard te fokken, dat die niet fokken voor de slacht.
Daar is het dekgeld te duur voor.

Je moet dan toch gaan kijken naar de goedkopere paarden.
Van de belse knollen, daar ken ik een paar boertjes van, die balen als het een hengstje is, maar die gaan allemaal naar de slacht.
En merrie weer vrolijk gedekt.

shetjes zie je ook vrachtwagens vol naar de slacht vertrekken.

het is dan niet zo intensief als bij varken, maar ik vind dat een vorm van fokken voor de slacht

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:54

In Nederland worden er volgens mij geen paarden gefokt voor het vlees.
Ik eet helemaal geen vlees omdat ik het schandalig vind hoe mensen dieren fokken om zelf lekker te kunnen eten.
Maar als ik wel vlees zou moeten eten zou ik kiezen voor paardenvlees.

Oke, er komen veel paarden onnodig bij de slacht. De gemiddelde leeftijd van een kwpn is niet voor niets rond de 6. Maar die paarden worden niet opgestapeld in veel te kleine hokken.

morrebokkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:58

wat dacht je van haflinger hengstjes,word allemaal salamie.weet wel dat er veulens opgekocht worden en als vetgemest jaarling naar belgie of italie worden verkocht.tja waarom een koe wel en een paard niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:00

mm, gemiddelde pensionstal...maar dat is een andere discussie

Veel koeien staan ook in de wei, toch zijn het slachtdieren
En een evt scharrelvarken ook.

Dus is huisvestinging bepalend of het om fokken voor de slacht gaat?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:05

Nee, ik vind de huisvesting niet bepalend.
Maar stel dat je dus fulltime paardenvleesfokker bent, dan denk ik niet dat je extreem hoge dekgelden gaat betalen.
En dan ga je ook andere eisen stellen aan de hengsten en dergelijke.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:07

Ik denk het niet omdat het dekgeld en het onderhoud van een veulen meer geld kost dan dat het aan slachtgeld zou opbrengen.
Dus het bewust fokken ervan denk ik niet.

Maar zoals RK al zegt dat er ook wel paarden naar de slecht gaan als het een hengst of zo is maar dat vind ik niet bewust fokken voor de slager.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:08

Mensen die elk jaar een veulentje fokken "omdat een veulentje zo leuk is", die fokken in principe voor de slager. Heel vaak dus shetlandertjes, maar ook andere paarden/ponies.
Op het moment dat je niet voor het dekken nadenkt over de toekomst van het veulen, is de kans groot dat het veulen bij de slager belandt. Als je dan ook nog eens een niet goedgekeurde hengst laat dekken is er weinig twijfel over de toekomst. Er zijn wel uitzonderingen, maar dat zijn er niet veel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:09

Fulltime paardenvleesfokkers bestaan er in nl denk ik niet.
Maar gewoon de hengstjes die er allemaal belanden bij de papierloze paarden en bij bepaalde rassen.

Als jij bij voorbaat weet dat je paard daar je paard naar toe brengt als het een hengstje is, vind ik dat fokken voor het vlees.

En dan heb je nog de dozen die denken dat hun lieve papierloze veulen daar nooit komt.
Dat is imo onbewust fokken voor de slacht.

malije

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:10

er zijn fokkerijen die doelbewust voor de slacht fokken,er is zelfs een speciaal ras wat daarvoor word gebruikt,de merrie's worden de meld afgetapt en als het veulen vet genoeg is word die geslacht

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:11

Paarden fokken voor het vlees lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

Het dekgeld is vrij hoog en de onderhoudskosten ook. Het slachtgeld is laag. Dat zou nooit uit kunnen en zo ben je ook niet bepaald lekker bezig. (financieel gezien)

In mijn ogen gaat elke fokker voor een goed gekeurde hengst of internationaal spring/dressuur/... paard. Fokken voor het vlees heeft weinig zin.

Over dat de leeftijd van een paard behoorlijk laag ligt... Wij hebben afgelopen vrijdag ook een (nog niet eens) 2 jarige hengst naar de slacht gebracht. Paard is waarschijnlijk van de zomer in de wei achterover geslagen en de hele boel is kapot. Paard heeft rust gehad en tijd om te genezen, maar liep nog steeds bezopen en kats kreupel.
Zulke dieren zijn niet meer geschikt voor de sport en kun je beter zo snel mogelijk opruimen.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:18

Sizz schreef:
In mijn ogen gaat elke fokker voor een goed gekeurde hengst of internationaal spring/dressuur/... paard. Fokken voor het vlees heeft weinig zin.

Ga eens rondkijken in de praktijk, er zijn nog steeds veel mensen die een kennis met een hengst hebben, "ach kan die niet effe......." Je weet het maar nooit, soms komt daar zomaar een leuk veulen van.

En dan heb je ook een heel circuit van recreatieruiters die niet een "nakomeling van" willen, maar gewoon een leuk paard om mee buiten te rijden of zoiets, maar ook die markt is natuurlijk enigszins beperkt en zijn er meer paarden voor in de aanbieding dan dat er vraag voor is. Drie keer raden wat daarmee gebeurt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:20

Dekgeld is niet hoog van de papierloze hengst van de buurman

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:22

Trudy, ik heb een kennis die paarden fokt voor het vlees. Kan niet zeggen dat ik het zelf zo geweldig vind, maar dat doet hij nou eenmaal voor de kost. De paarden die hij heeft, daar kun je niet op rijden. Die lopen constant buiten en zijn omgang met mensen niet gewend. Als ze groot genoeg zijn worden ze geslacht.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:25

Ik zou er eigenlijk best wel een onderzoek naar willen doen, of het echt niet rendabel is.
Je moet het dan natuurlijk wel zo goedkoop mogelijk doen. Dus inderdaad de hengst van de buurman, of die van je zelf er op zetten. 10 merries op stand zetten ofzo. Hooi en stro van de boerderij of van je buurman.
Ben dan toch benieuwd of dat niet rendabel is...............

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:26

Zou je dat dan willen gaan doen?

Op stand is de duur, dan moet je ze in de wei gooien
scheelt stro en uitmest kosten

nee, mijn beroep zou het nooit worden...