Shetlander in de tuin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rowienne

Shetlander in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:35

Hooi
Misschien nemen wij een grote shetlander in de tuin, we wonen gewoon in de stad (niet het centrum ), en we hebben wel een behoorlijk grote tuin, ongeveer 5 mtr. breed en 20 mtr. lang.
We hebben ook een schuur wat precies een goeie maat is voor een stal voor een shetlander. Alleen nu vraag ik me af; is onze tuin groot genoeg voor een shetlander? We gaan welke elke dag een stukje met hem draven en galopperen, longeren en een enkele keer zelfs rijden, dus elke dag krijgt ie toch voldoende beweging, lijkt mij. Wat vinden jullie?

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:50

5 bij 20 meter is echt erg klein voor een pony, na een paar maanden (als het erg baggerweer is zelfs weken) is er niks meer van je tuin over, dan heb je 1 grote blubberzooi.
Het klinkt erg leuk een pony in de tuin maar is denk ik niet haalbaar, pony heeft dus nooit de ruimte om zijn beentjes te strekken, waar ga je het hooi en stro opslaan en waar ga je de mest laten? Zijn allemaal dingen om over na te denken.
Bedenk verder dat een pony alleen eenzaam is, paarden zijn kuddedieren en op een uitzondering daar gelaten doe je ze echt geen plezier met in hun eentje op zo'n klein stukje staan.

Sorry maar ik denk echt dat het niks is.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:51

denk dat je ook toestemming moet krijgen van de gemeente enzo en dat dat erg moeilijk gaat

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:56

Ik zal het niet doen.
De tuin is in mun van tijd helemaal "omgespit"en dan zit er geen grassprietje meer op. De pony staat te veel in de modder en dat is slecht voor de hoeven. Je moet bijvoeren etc. etc. etc.
Komen veel kosten bij kijken vergeet dat niet! Ook vind ik dat een pony niet alleen hoort te staan, maar voor dit kleine stukje zijn 2 echt veels te veel.
Wel eens gedacht waar je de mest gaat laten? Dan krijg je weer stankoverlast. Misschien zelfs geluid overlast ivm veel hinniken etc.

Ook denk ik dat je eerst toestemming moet hebben van de gemeente en denk dat je die toestemming niet krijgt.
Ik zou het iig niet doen. Je doet de pony er geen plezier me iig.

Sjoert

Re: Shetlander in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:58

ROSAxPOLLY schreef:
Wat vinden jullie?[/i][/color]

Ik vind dat je je tekst gewoon in het zwart moet doen..

Volgens mij kan het wel 5 x 20 m, maar hoe fijn het voor die shet is om er altijd alleen te staan op een klein weilandje, waar op een gegeven moment weinig tot geen gras meer vanaf komt, is een tweede.
Hebben jullie ook stil gestaan bij de verdere kosten van voer/DA/hoefsmid etc?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:00

in een tuintje van 5 bij 20 is na een week echt al het gras al weg

niet doen dus, zet er een hek omheen en doe er een paar konijnen in, veeel leuker!

Kelly87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:01

Ik ken iemand die vroeger maar liefst 2 shetten in een klein, krap tuintje hield. Niet alleen hadden de omwonenden er erg veel last van, de eigenaar liet ze gewoon op stal (nou ja, schuurtje) staan en de beestjes kwamen er alleen uit als de buurtkinderen (ja, ook wildvreemden) ermee gingen wandelen. Ik wil niet wteen wat er allemaal mee gedaan is...

Maar goed, ze moest ze ergens anders stallen of wegdoen van de gemeente, want zo kon het niet langer. Nou is dit wel wat extremer natuurlijk, want er werd niet echt naar omgekeken.

Ik persoonlijk vind dat pony's, groot of klein, gewoon op een pensionstal/manege/privéstal/boerderij/e.d. moeten staan, niet in een achtertuin. Ik weet niet of je ook buren om je heen hebt wonen, maar je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat het overlast kan veroorzaken Kortom, ik zou het nooit doen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:02

ellepel schreef:
in een tuintje van 5 bij 20 is na een week echt al het gras al weg

niet doen dus, zet er een hek omheen en doe er een paar konijnen in, veeel leuker!

En dan heb je dus een shet die waarschijnlijk de hele dag stil voor zich uit staat te kijken.

Of neem kippen (zou wel even wachten tot na de vogelpest crisis )

Nog iets: waar laat je de mest in het centrum?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:06

Ik heb een tuin even groot als jij en ook ik heb hier over nagedacht.
Ik heb besloten het toen niet te doen omdat ik het erg zielig vind dat die pony hier dan de hele dag alleen staat.
en mijn buren zouden het ook niet op prijs stellen in de zomermaanden dat mijn tuin minder lekker ruikt dan naar leuke bloemetjes

Ik zou het dus niet doen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:07

Ik weet niet ten eerste denk ik dat je toestemming moet hebben van de gemeente als dat zo is dan pas verder kijken, je hebt idd kans dat het een blubber zooi word, en je zult er rekening mee moeten houden dat je buren er mischien last van kunnen hebben, het is ook niet fijn voor de pony als ie in zijn eentje staat.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:08

wat doe je met de mest??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:10

Veel te klein
Is binnen no-time een modderpoel.

En waar laat de mest?
waar laat je het hooi?

Zoek een leuk weitje in de buurt om te huren en koop dan een pony

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:16

wij hebben ook een d-pony aan huis staan.
wij wonen zelf in een dorp met een redelijk achtertuin.
we hebben hier 2 stallen en een klein hoekje waar de pony soms buiten staat als het minder weer is.
als het goed weer is mag hij de wei in, maar die hebben wij 1km verderop.
En de mest brengen wij altijd weg naar de wei waar wij een mesthoop hebben.

De gemeente kan er niks aan doen als de pony los achter in de tuin loopt want een pony is een huisdier.
Alleen als de pony in de stal staat en hij maakt lawaai dan kan de politie er iets aan doen.
Maar lawaai wil wel zeggen boven de 80db over een bepaalde tijd en dat haalt een pony nooit.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:48

@ eriky: is dat zo????
hoe weet je dat? (staat dat ergens zwart op wit, is het in elke gemeente hetzelfde, enz?)
hebben jullie een huur of eigen huis? dat maakt vast ook wel verschil?

maar, TS, het is klein hoor, 5 bij 20.
het zou vind ik kunnen als je er net als diegene boven mij, een weiland erbij zou huren.
maar niet als enige plek dat word een troepje.
en idd een pony is ook niet graag alleen..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:01

In veel gemeenten schijnt het inderdaad mogelijk te zijn om een pony in de achtertuin te houden. Maar de vraag is of je dat ook echt wil. Ik vind 5 bij 20 meter echt aan de krappe kant. Bovendien zit met geluids- en stankoverlast, mestafvoer, een grastekort, een eenzame pony etc. Geen doen dus als je het mij vraagt.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:06

leuke vraag ik raad het je 100% af. omdat;
- je pony alleen staat en dat is écht heel naar
- je tuin een grote zooi wordt.
- waar laat je de mest?
- Je geen andere wei hebt om hem neer te zetten. Een paard kan niet heel lang op dezelfde wei staan omdat hij het dan te erg vertrapt en er dan geen gras meer opgroeid, in de winter is het ook nog zo dat het flink regend en je 'wei' een grote modderpoel wordt(spreek uit ervaring)
- het lijkt mij nou niet echt een pretje voor een pony om in een tuin echt te staan... Al helemaal niet als het zo innipiniewinie is voor je pony je kunt beter iets anders zoeken lijkt mij

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:13

nou ons pa is naar de gemeente zelf geweest om het te vragen.
en iedereen mag een huisdier hebben, en een pony is een huisdier.
dus je mag hem zeker in de achtertuin hebben staan.
wij hebben het niet zwart op wit staan.
wij hebben zelf een eigenhuis, maar denk niet dat het evht verschil maakt.

En als je geen gras in je tuin kan houden kun je altijd nog hooi of brok bij voeren zodat je pony niks te kort komt.

maar een pony kan nooit zoveel geluid producere dat het onder geluidsoverlast valt.
en als je alles goed bij houdt dan heb je ook geen stankoverlast.

hier wonen verschillende mensen met pony's in de achtertuin

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:14

Het is blijkbaar mogelijk, maar de vraag is imo meer of het wenselijk is voor de pony zelf.

Je moet als eigenaar niet aan jezelf denken omdat je zo graag iets wilt hebben, maar eerder aan het dier dat je wilt hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:38

Een huisdier?
Paarden vallen toch gewoon onder vee?
Kijk maar eens bij de Destructiewet

Zover ik weet is het wel per gemeente verschillend of het mag.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:54

het is inderdaad van belang hier duidelijk te stellen dat je in het belang van het dier moet denken ja daar ben ik het helemaal mee eens, voordat allerlei kinderen pony's gaan kopen enzo en die niet een dierwaardig bestaan kunnen geven, moeten verkopen, dat is pas echt zielig, voor alle partijen.
ik kijk er aleen gewoon van op dat dat mogelijk dus wel gewoon mag?!
maar lees nu van runninkawa dat pony's onder vee vallen..
eens afwachten of hier nog meer reacties op komen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:55

Er staan vraagtekens achter
Ik weet het namelijk niet zeker

Maar bij de destructiewet vallen ze wel onder vee.
Daarom vraag ik me af of het bij andere dingen dan anders is

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:58

Nee;

Waar laat je de mest?
Waar heb je een bak?
Waar laat je ze uitdollen?
Wat vinden de omwonenden van de evt. stank?
Het past gewoon niet, het word bagger en troep en nee, het is echt niks.

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:08

pony's vallen egt onder huisdieren.
je mag particulier een aantal pony's hebben in de achtertuin.
maar als je boven een bepaald aantal (volgens mij 3) zit dan ben je bedrijfsmatig bezig en dan mag het weer niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:10

7 (dacht ik) paarden mag je hebben, dat klopt voordat je geen hobbie houder meer bent (gezien de mestwet)
maar dan heb je het over buiten de bebouwde kom.
niet over in een woonwijk
En ook dan zijn ze zover ik weet nog steeds vee

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:13

Ik zou het eerst maar even bij je gemeente navragen. In de gemeente hier in de buurt is het verboden om paarden/pony's binnen de bebouwde kom te houden.

Daarnast de grote vind ik we meevallen, maar je zal toch twee pony's moeten nemen dan anders is het behoorlijk sneu.

Wat denk je van je buren die in de zomer waarschijnlijk terecht gaan klagen over stank van mest als ze in de tuin zitten.

Ik vind het een heel slecht idee.

EDIT: Voordat je volgens de mestwet bedrijfsmatig bezig bent moet je meer dan 17 shetlanders hebben.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 20-02-06 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt