Hoe vaak poetsen jullie je spullen ( hoofstelllen enz.)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak poetsen jullie je tuig?

1 keer per week
Geen stemmen
Hmm ligt er aan
Geen stemmen
Hmmm bijna niet
Geen stemmen
Meerdere keren per week
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

MissVanna

Hoe vaak poetsen jullie je spullen ( hoofstelllen enz.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:10

Hoe vaak poetsen jullie je spullen ( hoofstelllen zadel enz.)

En hoe?

Ik zou dat wel eens willen weten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:36

zadel+hoofdstel, zo ongeveer na 15 ritten, tuig, na ongeveer 10 ritten.
Ik gebruik altijd een (schuur)sponsje, met warm water en stubben zadelzeep. Eerst lekker schoonmaken, ff laten drogen ( droog het altijd na met een handdoek) en daarna olie of vet erover heen, en 14 uur lekker uit laten hangen en in laten trekken. De volgende dag met een wollen handschoen oppoetsen, en weer dolgelukkig voor een week of wat, haha.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:39

Voor elke wedstrijd verschilt van elke week tot 1 keer per amand.
Eerst met zadelzeep dan met doek wegpoetsen dan vettten met passierzadelbalsem (blijf je beter kleven in je zadel en dat is nodig).
Klaar kan het nu in 3 kwartier zadel en hoofdstel ondertussen bitje en beugels in het water witte beugelblokjes met wat afwasmiddel wit borstelen.

Vogel

Re: Hoe vaak poetsen jullie je spullen ( hoofstelllen enz.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:40

1 x per week vlug, ff t vuil dr af en 1 in de 2 a 3 weken helemaal grondig... alles uit elkaar... eerst met zeep dan met vet en minimaal 1 dag in laten trekken... brit ook goed schoonmaken en beugels ook... beugel riemen van kant verwisselen zodat ze gelijk blijven... haren uit de singel... mn leren laarzen doe ik om de twee weken en elke dag ff huid vet en modder dr af...en goed uit poetsen voor dat je gaat rijden...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:43

Nou volgens mij moet ik me gaan schamen ik denk dat ik mijn hoofdstel 1x in de maand een keer schoonmaak en mijn zadel denk ook maar 1x in de maand.

Voor mijn zadel gebruik ik altijd spray (weet de naam even niet) en voor mijn hoofdstel heb ik Kieffer creme.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:44

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar elke dag Hoofdstellen dan....
Het hangt af hoeveel het paard gezweet heeft en hoeveel haar er op zit en hoeveel tijd ik heb, maar het is een gewoonte wat ik heb overgenomen van stage, gewoon elke dag lekker doen. En het bit zowiezo elke dag.
Van het zadel neem ik elke dag de singelstoten even over en de singel. (Is ook van leer dus..)
En eventueel de stof tussen de naden etc ff weghalen.
En dan (inderdaad Bitch ) met stubben zadelzeep (zo fijn!! ) , en 1 a 2 keer in de maand invetten, zadel en hoofdstel.
Ik haal mijn spul nooit echt uitelkaar, maar is ook niet echt nodig omdat ik alles heel schoon hou.
Tja ik wil graag mijn spul schoon, zacht en soepel houden

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:47

als ik dit zo lees dan ben ik inderdaad ook héél slecht bezig... ik vet mijn hoofdstel en fenders (heb een boomloos zadel) één keer in de twee maanden in

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:48

Vogel schreef:
1 x per week vlug, ff t vuil dr af en 1 in de 2 a 3 weken helemaal grondig... alles uit elkaar... eerst met zeep dan met vet en minimaal 1 dag in laten trekken... brit ook goed schoonmaken en beugels ook... beugel riemen van kant verwisselen zodat ze gelijk blijven... haren uit de singel... mn leren laarzen doe ik om de twee weken en elke dag ff huid vet en modder dr af...en goed uit poetsen voor dat je gaat rijden...

Dat van die beugelriemen is wel slim! denk dat ik dat voortaan ook maar doe
Ik vet het zadel en hoofdstel van Saar 1 keer in de week in.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:53

ik doe het in ieder geval 1 keer in de week en als mijn paard erg heeft gezweten of ik in de regen heb gerden doe ik het natuurlijk vaker. ik maak het 1 keer in de 2 weken grondig schoon, verder maak ik het dan gewoon schoon.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:58

Zelden, maar ik heb gelukkig grotendeels kunststoftuig. Halsters, etc gaan wel af en toe in de wasmachine. Zadel is wel leer, dus dat zou eigenlijk vaker moeten dan ik het nu doe.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:00

Bijna dagelijks even een doekje met Rapide Lederdressing erover . Voor een wedstrijd wat uitgebreider, hebben we tijdje geen wedstrijden dan kijk ik het even aan wanneer ik een 'grote' beurt geef, maar die zijn dan niet echt noodzakelijk omdat ik het al zo goed bij hou.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:29

ik poets zeer regelmatig mijn spullen, 1 keer in de maand mijn zadel en ik denk 1 keer in de 2 maanden mijn hoofdstel en martingaal.
Hoe ik schoonmaak? Zadel met van dat spul, lederdressing oid.. op een doekje en inwrijven. Ziet er hartstikke goed uit!
Hoofdstel, zeep om zweet etc eraf te halen... en dan invetten.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:36

veels te weinig

amannnnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:37

1x per jaar ofso

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:42

Inderdaad elke dag het bit. Mijn hoofdstellen elke week met 2 sprays die bij elkaar horen van Belvoir. De eerste is zeep en de tweede is voeding en glans. Ik hou mijn hoofdstellen wel goed in de gaten want teveel vetten is ook niet goed. Dan wordt het te zacht en plakkerig. Mijn zadel en mentuig poets ik een keer per maand op dezelfde manier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:55

Skitter schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar elke dag Hoofdstellen dan....
Het hangt af hoeveel het paard gezweet heeft en hoeveel haar er op zit en hoeveel tijd ik heb, maar het is een gewoonte wat ik heb overgenomen van stage, gewoon elke dag lekker doen. En het bit zowiezo elke dag.
Van het zadel neem ik elke dag de singelstoten even over en de singel. (Is ook van leer dus..)
En eventueel de stof tussen de naden etc ff weghalen.
En dan (inderdaad Bitch ) met stubben zadelzeep (zo fijn!! ) , en 1 a 2 keer in de maand invetten, zadel en hoofdstel.
Ik haal mijn spul nooit echt uitelkaar, maar is ook niet echt nodig omdat ik alles heel schoon hou.
Tja ik wil graag mijn spul schoon, zacht en soepel houden

Je bent niet de enige, ik maak ook na iedere keer gebruik mijn hoofdstel en zadel schoon.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:00

Het bit elke dag, hoofstel 1x in de week. zadel 1x in de twee weken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:01

Een keer in de week, zadel en hoofdstel, en het bit afspoelen na het rijden/longeren whatever

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:40

Oja eerst deed ik het ook 1x in de maand maar nu doe ik het 1x in de week.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:26

Ik wissel nog al eens.Soms zitten er 2 maanden tussen en dan doe ik het weer een tijdje elke week of om de week.Ik weet wel dat het heel belangrijk is om het regelmatig in te vetten maar soms komt het er gewoon even niet van.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:56

Iedere maand alles grondig. Iedere week even een doekje erover.

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 01:55

Laatste tijd bijna elke dag beetje boel modderig in de bak dusz zadel onder modder en laat ik maar niet praten over de singel..... welke singel?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 07:30

iedere keer als ik bij het paard ben en het is licht.
Duss in de zomer vaker dan in de winter. Het zadel doe ik meestal 1x in de twee weken. En als het geregent heeft, dan olie ik 'm ook meestal even in.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 07:53

Blackje schreef:
veels te weinig

Hier hetzelfde Toch maar is wat vaker doen

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:09

Hoofdstel neem ik vaak mee naar huis en maak hem dan goed schoon met zadelzeep van stubben.Haal hem dan helemaal uit elkaar en vet hem dan goed in met passierledervet.
Dat doe ik eens of 1 keer per twee weken verder maak ik hem wel elke dag schoonmet zeep.(Soms keer niet maar dan hebben we tijd nood )