Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
marquez1 schreef:Van straffen wordt het luchtzuigen alleen maar erger. Een paard begint er mee het uit verveling, er komt dan een stofje (endorfine) vrij in zijn hersenen en daar wordt hij high van. Hij vind het dus lekker.
Op een gegeven moment doet hij het dus niet meer omdat hij zich verveeld maar omdat hij verslaafd is aan dat stofje. Ze zijn verslaafd aan het high moment.
Op het moment dat ze stress ondergaan, zijn ze geneigd om onder die stress uit te komen door weer endorfine aan te maken, dus om te gaan luchtzuigen.
Van straffen ontstaat stress en zo kun je het luchtzuigen opwekken.
Farouche schreef:net zo een stofje als bij het begruik van een praam geloof ik..
) marquez1 schreef:Er bestaat overigens ook een nieuwe theorie. Die is gebaseerd op het ontstaan van brandend maagzuur.
Dit brandend maagzuur ontstaat door te weinig grote voerbeurten op een dag. Het zou dan ook beter zijn om je paard heel veel kleine beetjes voer aan te bieden
. Ook zijn er middeltjes in de handel om brandend maagzuur tegen te gaan bij paarden.
Deze theorie wordt volgens mijn nog getest, en er zijn bij mij nog geen uitslagen bekend.
sandr0 schreef:als je paard t doet uit verveling dan doet ie t om aandacht te krijgen. ga je m strfeen dan beloon je m dus door m ( negatieve) aandacht te geven. Hij zal dus vrolijk door gaan met het luchtzuigen want t levert hem aandacht op. Je kan m veel beter wat te doen geven. meer aandacht, werk of wat spelltjes in de stal. Voldoende hooi om te kanbbelen is ook heel belangrijk.
cp112 schreef:marquez1 schreef:Er bestaat overigens ook een nieuwe theorie. Die is gebaseerd op het ontstaan van brandend maagzuur.
Dit brandend maagzuur ontstaat door te weinig grote voerbeurten op een dag. Het zou dan ook beter zijn om je paard heel veel kleine beetjes voer aan te bieden
. Ook zijn er middeltjes in de handel om brandend maagzuur tegen te gaan bij paarden.
Deze theorie wordt volgens mijn nog getest, en er zijn bij mij nog geen uitslagen bekend.
uh dat volg ik niet, te
weinig
grote voerbeurten op een dag, en dan klein beetjes voeren? dan zou je tog juist veel moeten voeren. of is het typfout
. Maar ik bedoel dat op veel stallen 2 keer per dag een paard veel voer krijgt. Dan krijgen ze bijvoorbeeld 2 plakken hooi en een bak brok per voer beurt.Celia schreef:Ik zeg niet moeten straffen maar ik vind dat je hem kan straffen als hij speelgoed in zijn stal hangen heeft of andere dingen waar hij zich mee kan bezig houden... Als hij niets heeft ja dan begrijp ik het, dan is het gewoon verveling, maar ik vind, liever straffen dan dat hij er aan doodgaat of zo!!!Is mijn mening.. zou graag eens jullie mening horen!!!
sherwood schreef:Misschien zeg ik nu wel iets heel erg raars in jou ogen, maar zou je niet als de donder dat paard een miracel coller om doen?
Nu hij net begint kan hij het met zo'n ding nog afleren, voor goed! Straks al niet meer. Het helpt niet bij ieder paard, maar bij de meeste paarden, en zeker de beginnende paarden toch wel.
helaas kennen ze dat hier niet denk ik
, in ieder geval ik kan het nergens vinden in de sportzaken, en een echt ruitersportzaak of paardenzaak ben ik nog niet tegen gekomen