straffen voor luchtzuigen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

straffen voor luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:19

mijn paard is laatst begonnen met (licht) luchtzuigen, ik weet dat hij dit uit verveling doet en probeer hem ook zo veel mogelijk bezig te houden. maar ik kan niet 24/7 bij hem zijn.

nou was ik met Celia hier op bokt, hierover aan het praten en zij vond dat je een paard moet straffen als hij dit doet. ik vind dit niet kunnen, natuurlijk als ik erbij sta en hij doet het zet ik wel mijn stem op, maar ik zal hem niet echt straffen als in dat ik hem een tik geef ofzo. hij kan er niks aan doen, hij verveeld zich gewoon.

dus wat zou jij doen? afstraffen ofniet? en zo ja, hoe?

Elixir

Re: straffen voor luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:21

Ik zeg niet moeten straffen maar ik vind dat je hem kan straffen als hij speelgoed in zijn stal hangen heeft of andere dingen waar hij zich mee kan bezig houden... Als hij niets heeft ja dan begrijp ik het, dan is het gewoon verveling, maar ik vind, liever straffen dan dat hij er aan doodgaat of zo!!!Is mijn mening.. zou graag eens jullie mening horen!!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:23

Paarden gaan niet dood aan luchtzuigen.

Heb je al een voerbal? dat is bij mij thuis echt het favoriete speelgoed.

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:25

Je kunt verschillende speeltjes in de stal hangen, die van mij heeft een skippibal en een ton, je kunt ook nog een fles met steentjes erin in de stal hangen, maakt een leuk geluidje. Gewoon afleiding zoeken voor je paard...
Succes ermee

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:29

Ja sommige gaan er wel dood aan, op ons manege is er een paardje geweest waarvan zijn maag gewoon is open geklakt door het luchtzuigen...

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:29

Dat wil ik dan weleens van een dierenarts horen

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:30

Jah het was zo, het was niet op de manege euhhhhh het was het paard van de vader van onze instructeur (snapt ge ongeveer) hij zei dat... en hij weet er wel genoeg van hoor:) is geen zever... echt niet..

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:31

Nee, geloof dat dat niet kan, mijn pardje doet et in de winter, en straffen heeft geen zin, als hij/zij het wil doet ie het wel als jij weg bent , hij/zij word alleen mar bang van je

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:33

Ma zeg... wil je nu zeggen dat ik aan het liegen ben of zo??? Hij zal het wel weten hoor... Hij heeft diploma voor et een of ander.. Hij werkt er dagelijks in.. gelijk da hij et voor de hele manege ga zeggen als het ni waar is... weet het niet hoor.. geloof dan wat je wil maar het is zo.. vertrouw op hem.. hij is niet de persoon die liegt..

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:33

mijn paard heeft een voetbal in een hooinet in de stal hangen, maar dat met die fles met steentjes is ook een goeie. en ik weet niet of ze er dood aan kunnen gaan maar ze kunnen er wel gaskoliek van krijgen.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:36

ik zeg niet dat je liegt celia, maar het lijkt mij gewoon zo stug

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:36

Van straffen wordt het luchtzuigen alleen maar erger. Een paard begint er mee het uit verveling, er komt dan een stofje (endorfine) vrij in zijn hersenen en daar wordt hij high van. Hij vind het dus lekker.
Op een gegeven moment doet hij het dus niet meer omdat hij zich verveeld maar omdat hij verslaafd is aan dat stofje. Ze zijn verslaafd aan het high moment.
Op het moment dat ze stress ondergaan, zijn ze geneigd om onder die stress uit te komen door weer endorfine aan te maken, dus om te gaan luchtzuigen.
Van straffen ontstaat stress en zo kun je het luchtzuigen opwekken.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:38

marquez1 schreef:
Van straffen wordt het luchtzuigen alleen maar erger. Een paard begint er mee het uit verveling, er komt dan een stofje (endorfine) vrij in zijn hersenen en daar wordt hij high van. Hij vind het dus lekker.
Op een gegeven moment doet hij het dus niet meer omdat hij zich verveeld maar omdat hij verslaafd is aan dat stofje. Ze zijn verslaafd aan het high moment.
Op het moment dat ze stress ondergaan, zijn ze geneigd om onder die stress uit te komen door weer endorfine aan te maken, dus om te gaan luchtzuigen.
Van straffen ontstaat stress en zo kun je het luchtzuigen opwekken.

heb ik wel vaag wat van gehoord ja, dat er een bepaald iets vrijkomt als ze dat doen.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:40

net zo een stofje als bij het begruik van een praam geloof ik..

marquez1

Re:

Er bestaat overigens ook een nieuwe theorie. Die is gebaseerd op het ontstaan van brandend maagzuur. Dit brandend maagzuur ontstaat door te weinig grote voerbeurten op een dag. Het zou dan ook beter zijn om je paard heel veel kleine beetjes voer aan te bieden. Ook zijn er middeltjes in de handel om brandend maagzuur tegen te gaan bij paarden.
Deze theorie wordt volgens mijn nog getest, en er zijn bij mij nog geen uitslagen bekend.

marquez1

Re:

Farouche schreef:
net zo een stofje als bij het begruik van een praam geloof ik..

ja klopt ze worden er lekker rustig van (beetje stoned )

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:43

als je paard t doet uit verveling dan doet ie t om aandacht te krijgen. ga je m strfeen dan beloon je m dus door m ( negatieve) aandacht te geven. Hij zal dus vrolijk door gaan met het luchtzuigen want t levert hem aandacht op. Je kan m veel beter wat te doen geven. meer aandacht, werk of wat spelltjes in de stal. Voldoende hooi om te kanbbelen is ook heel belangrijk.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:44

Niet gaan straffen.

Dat vind ik erg oneerlijk; zet 'm dan buiten, paard blij jij blij...

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:46

marquez1 schreef:
Er bestaat overigens ook een nieuwe theorie. Die is gebaseerd op het ontstaan van brandend maagzuur.
Dit brandend maagzuur ontstaat door te weinig grote voerbeurten op een dag. Het zou dan ook beter zijn om je paard heel veel kleine beetjes voer aan te bieden

. Ook zijn er middeltjes in de handel om brandend maagzuur tegen te gaan bij paarden.
Deze theorie wordt volgens mijn nog getest, en er zijn bij mij nog geen uitslagen bekend.

uh dat volg ik niet, te weinig grote voerbeurten op een dag, en dan klein beetjes voeren? dan zou je tog juist veel moeten voeren. of is het typfout

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:47

Misschien zeg ik nu wel iets heel erg raars in jou ogen, maar zou je niet als de donder dat paard een miracel coller om doen?
Nu hij net begint kan hij het met zo'n ding nog afleren, voor goed! Straks al niet meer. Het helpt niet bij ieder paard, maar bij de meeste paarden, en zeker de beginnende paarden toch wel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:50

sandr0 schreef:
als je paard t doet uit verveling dan doet ie t om aandacht te krijgen. ga je m strfeen dan beloon je m dus door m ( negatieve) aandacht te geven. Hij zal dus vrolijk door gaan met het luchtzuigen want t levert hem aandacht op. Je kan m veel beter wat te doen geven. meer aandacht, werk of wat spelltjes in de stal. Voldoende hooi om te kanbbelen is ook heel belangrijk.

mijn paard staat dag en nacht buiten, heeft altijd toegang tot hooi (heeft zo'n rol) en heeft een inloopstal waar dus een bal hangt. ik kan geen skippybal ofzo in het land leggen want we hebben honden en dan is het, pang ppssssssss.... weg bal
hij verveelt zich (volgens mij) omdat hij alleen is, voor zover ik weet heeft hij grotendeels van zijn leven altijd met meerdere paarden gestaan, ik wil wel heel graag nog een paard en heb er laatst ook al een aangeboden gekregen maar dit komt financieel even niet uit helaas.
maar over een maand of 2 ga ik werken op een fokkerij dus dan neem ik hem lekker mee:P hopen dat hij dan ophoud.
en ik ga hem ZEKER NIET straffen als hij luchtzuigt, zoals ik zei zet ik even mijn stem op, roep ik zijn naam en dan houd hij meestal gelijk op. maja ik ben er dus niet altijd

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:50

cp112 schreef:
marquez1 schreef:
Er bestaat overigens ook een nieuwe theorie. Die is gebaseerd op het ontstaan van brandend maagzuur.
Dit brandend maagzuur ontstaat door te weinig grote voerbeurten op een dag. Het zou dan ook beter zijn om je paard heel veel kleine beetjes voer aan te bieden

. Ook zijn er middeltjes in de handel om brandend maagzuur tegen te gaan bij paarden.

uh dat volg ik niet, te
weinig

grote voerbeurten op een dag, en dan klein beetjes voeren? dan zou je tog juist veel moeten voeren. of is het typfout

ehm ja beetje lastig om schreven . Maar ik bedoel dat op veel stallen 2 keer per dag een paard veel voer krijgt. Dan krijgen ze bijvoorbeeld 2 plakken hooi en een bak brok per voer beurt.
Dat is best veel. Het zou beter zijn om bijvoorbeeld 5 keer per dag in kleine hoeveel heden te voeren.

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:52

Celia schreef:
Ik zeg niet moeten straffen maar ik vind dat je hem kan straffen als hij speelgoed in zijn stal hangen heeft of andere dingen waar hij zich mee kan bezig houden... Als hij niets heeft ja dan begrijp ik het, dan is het gewoon verveling, maar ik vind, liever straffen dan dat hij er aan doodgaat of zo!!!Is mijn mening.. zou graag eens jullie mening horen!!!

Beetje rare redenering, vind ik. Waarom zou je het paard ineens wel straffen als hij speelgoed in zijn stal heeft? Dat kan hij toch ook niet interessant vinden?

Ik zou mijn paard niet straffen, hooguit proberen zijn aandacht te vangen in de hoop dat hij er mee ophoudt. Als je weg loopt heb je het namelijk ook niet onder controle. Is meer weidegang met andere paarden geen oplossing misschien?

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:52

sherwood schreef:
Misschien zeg ik nu wel iets heel erg raars in jou ogen, maar zou je niet als de donder dat paard een miracel coller om doen?
Nu hij net begint kan hij het met zo'n ding nog afleren, voor goed! Straks al niet meer. Het helpt niet bij ieder paard, maar bij de meeste paarden, en zeker de beginnende paarden toch wel.

als ik die hier ergens kon kopen had ik dat allang gedaan hoor helaas kennen ze dat hier niet denk ik , in ieder geval ik kan het nergens vinden in de sportzaken, en een echt ruitersportzaak of paardenzaak ben ik nog niet tegen gekomen
(ik zit dus in Frankrijk he)

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:54

Sorry, ik had je volgende post nog niet gezien waar precies de antwoorden op mijn post al in stonden. Misschien is gezelschap van een ander dier mogelijk? Een geit, ezel, oid?