wie heeft zijn paard zelf ingereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

wie heeft zijn paard zelf ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 17:33

zoals de titel al zegt, vraag ik me af wie z'n paard zelf heeft ingereden. hoe heb je dit aangepakt? wat zijn de voor en na delen?

Vogel

Re: wie heeft zijn paard zelf ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:35

heey,

ik rijd nu een paard in voor iemand... het voordeel er van is dat je zelf weet hoe het gebeurt en zelf alle "knopjes" dr op kan zetten. de prijs van het paard is ook vaak goedkopen onbeleerd als beleerd. een nadeel is dat er paarden zijn die heel erg moeilijk zijn met zadelmak maken...

door

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:42

ik heb de mijne ook zelf ingereden.
het grote nadeel was dat ik maar wat deed en vooral niet serieus reed. gewoon lekker het bos in crossen en clublesjes rijden en dat is het wel. na 2 jaar escaleerde dit flink en ben ik serieuzer gaan rijden en extra les genomen.
Ik heb er zelf wel superveel van geleerd, en mijn paard reageert precies zoals ik haar het heb aangeleerd en het voor mij werkt, dit is wel heel fijn. minder fijn is dat mijn fouten er natuurlijk ook inzitten, en dit zal nog vele jaren duren voordat ik die er allemaal uit heb gereden.
maar ben nu weer bezig met het inrijden van een pony en het verder beleren van een E pony, en over 2.5 jaar zal het veulen van mijn paard worden ingereden. En ik weet dat dat stukken beter zal gaan, en ze veel beter zullen lopen dan toendertijd mijn eerste keer ( van je fouten leer je!)

daniekjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:44

ik heb mijne voor de helft ingereden, ze kon stap,draf,galop maar alles is een sneltreinvaartje..
nu kan ze heel veel (l2) oefeningen maar we rijden pas b.
=xxx=

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:45

Ik heb mijn paard vanna zelf ingereden

Ik heb vanna vanaf dag1 veulen af aan samen met der moeder.

Nadelen: Ik heb er geen Michien dat iemand anders zegt dat ik ook zeg van ja okey maar nu geen.

Voordelen: ik moet zeggen dat ik een hele andere band heb dan met een paard dat je koopt. Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.
Maar met vanna ben ik aan het opgroeien hoe ze is. Je leert op jou manier wat ze wel en niet mag. En dat wel fijn.

Hoe ik het heb aan gepakt.
Samen met moeder & veulen rijden.
Samen poetsen als heel kleintje al leren voetje geven voor hoeven uitkrabben. En lekker los gooien buiten lopen.
En met 2jaar kennis maken met een dekje enz.
Alles heel rustig aan doen.
En nu heb ik een supers paard eigenlijk die naar mijn hand is gemaakt (opgevoed).
En met haar 3jaar ingereden.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:50

Ik! 4,5 jaar geleden samen met de man waar ik op stal stond mijn paard zadelmak gemaakt. Start binnenkort voor de eerste keer in de Z2.
Voordelen: je kent je paard door en door, weet precies wat je aan elkaar hebt en daardoor is de band veel sterker met je paard.
Nadeel: kan zijn dat wanneer je niet consequent genoeg bent in het begin, dat je paard slechter gewoontes aanleert ed. Maar ik heb zelf geen nadelen ondervonden, behalve dat je het eerste half jaar niet echt serieus kunt trainen met je paard (dan is het meer beweging geven...)

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:54

Ik

Op 3 jarige leeftijd .. Dit vooral stap en draf en laag rijden over de rug, zon 2 à 3 keer per week een half uurtje .. (pas na een tijdje hoor )
Met 4 jaar ben ik pas begonnen met serieus trainen ..

Heb onder begeleiding mn paardje zadelmak gemaakt en heb er nu heel veel voordeel aan ( ze is nu bijna 5) en reageert precies op wat ik haar geleerd heb ..
Voordeel vind ik dus dat ze precies doet wat jij geleerd hebt, ze is ingereden op jou manier van rijden en zal dus ook zo lopen ..
Nadeel is dat de fouten die je maakt bij het inrijden er dus ook inzullen blijven zitten omdat iedereen eigen foutjes heeft met het rijden

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 17:58

bedankt voor de reacties!

ik heb die van mij ook al vanaf jongs afaan... ik merk inderdaad dat we nu al een goede band hebben en dat ze me vertrouwd...

inderdaad wat renes zegt: ik ben soms niet consequent genoeg...

ik ga het sowieso met hulp van een ervaren iemand doen...

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:59

Ik ben nu bezig om een Fjord(bijna 4) beenhulpen aan te leren. Yann is wel al zadelmak enzo, je kunt er rustig opzitten, maar zodra je je benen aanlegt, heeft ie zoiets van: 'wat mot dat daar..?!'
Dan kijkt ie ook naar je benen wat die aan het doen zijn

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:00

*meld zich*

Ik heb mijn pony gekocht toen ze verwaarloosd was en ze was 3 jaar en 3 maanden.
Toen ben ik haar langszaam aan gaan longeren en berijden en doe dit 3 keer per week..
Ze word in maart 4 jaar en ben vorige week op haar eerste onderlinge wedstrijd 2de geworden.... jjjjaaa dan ben je wel heel trots hoor...

Als ik ooit weer een andere pony zou moeten kopen ga ik het weer zelf doen..

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:03

ik heb het niet gedaan (geen paard) maar als dan doe ik het lekker zelf...kwil namelijk een veulentje..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:07

Ik heb 3 keer een pony ingereden.
Bij 2 daarvan was er al eerder iemand opgeweest. Ze kende in ieder geval het begrip ruiter, maar dan hielt het wel op.

2 pony's waren pony's voor de handel (3 jaar en kopen, zadelmak maken, verder rijden en weer verkopen. Dit binnen 2/3 maanden)
De andere pony is nu nog steeds mijn pony en daar rij ik ook wedstrijden mee. M1 dressuur en L springen.

De voordelen zijn dat je de pony alles kunt leren zoals jij het wilt. Dit heeft bij pony's voor de handel niet zo veel zin. Het is natuurlijk wel leuk om te zien dat de koper er zo mee weg rijdt en je een compliment geeft over hoe de pony gereden is.
Het geeft je natuurlijk ook heel wat ervaring. Het is niet niks om op een jonge pony te stappen die helemaal niks is gewend.

Nadeel is dat je zo'n pony makkelijk kunt verpesten. Als er gelijk iets goed mis gaat zal er nog lang angst daarvoor blijven. Ook moet de pony goed bereden worden.

Zorg in ieder geval altijd voor begeleiding.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:13

Ik heb haifa ook zelf ingereden. Tot nu toe heb ik alleen maar voordelen. maar er zullen vast nog wel foutjes in gaan sluipen. maar dat kan iemand anders ook voor je erin stoppen

Ik heb overigens voor haifa wel meerdere pony´s ingereden. anders had ik haar niet groen gekocht omdat ik dan niet zou weten of ik het wel zou kunnen

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:20

Ik had Arie doorgereden, maar niet zelf voor de eerste keer erop gezeten.
Weet niet of dit telt?
Maar Arie was dus nog helemaal groen, hij kon alleen maar rennen.

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:20

Ik heb op een paard gereden dat alleen zadelmak was, ze hebben haar alleen laten wennen dat er iemand met een zadel op haar rug zat meer niet. Toen ik op haar kwam rijden was dat duidelijk te merken. Ze snapte de hulpen totaal niet. De eigenaar wist niet anders dat haar de basis technieken ook aangeleerd waren, dat bleek dus niet het geval te zijn.
Ik heb haar zelf deze basisvaardigheden aangeleerd, ging 1x per week naar les met haar en om de week nam ik haar ook mee naar de manege les.
Ik was zelf ook niet ervaren met het rijden op zulke paarden en ik vind dat ik er veel van geleerd heb!
Ik heb een aantal wedstrijden op haar gereden en die heb ik ook gewonnen, helaas is ze verkocht aan iemand anders en kon ik haar niet meer rijden. Wat ik wel grappig vond om te horen is dat de nieuwe eigenarese in het begin niks met haar kon omdat ze mij als ruiter gewend was. Nu ze er al jaren staa gaat het goed met hun.
Op dit moment rijd ik ook een fjord die wel zadelmak is en de basiskennis heeft maar erg moeilijk om te rijden is, dus weer een nieuwe uitdaging voor mij!

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:22

Ik heb het verzorgpaard dat verkocht is zelf ook helemaal verkeersmak gemaakt. Was ook een hele klus met heb er later veel baat bij gehad!

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:27

leuk al die reacties! ik denk toch persoonlijk dat er meer voordelen zijn... over een paar maandjes maar eens beginnen met inrijden... ben benieuwd!

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:31

Het grootste voordeel van zelf een paard inrijden vind ik dat jij het paard alles op je eigen manier gaat inrijden en na jaren ken jij je paard gewoon door en door en andersom.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:33

Ik heb mijn merrie (zie voor foto's profiel) ook zelf zadelmak gemaakt en ingereden.
Ze was nog helemaal groen toen ik haar kocht als 3-jarige.
Pas als ruim 4 jarige is ze onder het zadel gekomen, ze heeft eerst nog een tijdje lekker niks gedaan.

Al het voorbereidende werk heb ik alleen gedaan.
Toen het zover was dat ik er op wou, heeft m'n vriend me geholpen door haar vast te houden en aan de longeerlijn te houden de eerste paar keer.
Volgens mij reed ik binnen 2 of 3 keer los door de bak; ging echt vlekkeloos !

Het leukste vind ik nu, dat ik met dit paard (het enige paard dat ik tot dusver zelf zadelmak heb gemaakt) binnenkort (ook voor mijzelf voor het eerst) Z1 dressuur ga starten.
Ze is nu 2,5 jaar onder het zadel.

Verder vind ik dit het fijnste paard dat ik tot nu toe ooit heb gereden, we zijn heel erg op elkaar afgestemd en ze wil altijd haar best voor me doen.
Heb er dus absoluut geen spijt van dat ik toendertijd een helemaal groen paard heb gekocht !

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:34

grandeur schreef:
Het leukste vind ik nu, dat ik met dit paard (het enige paard dat ik tot dusver zelf zadelmak heb gemaakt) binnenkort (ook voor mijzelf voor het eerst) Z1 dressuur ga starten.
Ze is nu 2,5 jaar onder het zadel.
!

jeetje gaat dit niet erg snel voor je paard?
Ik ken een paard die ook zo snel ging en die ging op een gegeven moment blokkeren en die kon ze dus 2 jaar op het land zetten om bij te komen....(niet boos bedoeld hoor maar eerder vragend)

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:36

@ grandeur: echt super leuk voorje dat het zo is gegaan.. hopen dat het bij mij ook zo lekker gaat lopen

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:50

Zadelmak maken is mijn "daily job", en ik loop tegen zowel voor- als nadelen op van de paarden die ik aangeboden krijg. In wat ik opschrijf zal ik even uitgaan van een ongecompliceerd paard dat mensen vertrouwt.

Als een paard van iemand is geweest die de opvoeding serieus genomen heeft, het dier heeft geen extreem moeilijk karakter, is het zadelmak maken en inrijden meestal niet meer dan een formaliteit.
Ik werk zelf noodgedwongen meestal alleen, maar met tweeen is het fijner als je zelf nog weinig ervaring hebt.
Daarnaast zijn er nog talloze handigheidjes die heel erg veel problemen kunnen voorkomen, omdat je van te voren je paard goed doordacht helemaal hebt voorbereid op de volgende stap. Eentje daarvan is bijvoorbeeld dat je leert hoe je correct op een groen paard opstapt (HEEL veel mensen kunnen niet eens fatsoenlijk op een beleerd paard opstijgen.....laat staan dat een groen paard weet wat ie met verkeerd geplaatst gewicht aan moet.....) en dat je het paard leert je gewicht op te vangen ipv ervoor weg te stappen. Dit doe ik altijd door spelenderwijs met een arm over de schoft te gaan staan (dat red ik met mijn 1.75m gelukkig ook met flinke jongens nog wel *grinnik*), daar wat van mijn gewicht op te hangen, en dan dat gewicht een beetje heen en weer te wiegen, om ze te vragen het gewicht van het ene naar het andere voorbeen en weer terug te plaatsen. Ze hebben vaak al snel door dat ze gewoon kunnen blijven staan. Heb je enorm veel profijt van als je eenmaal ECHT gaat opstijgen. Ik krijg ERG vaak ERG verbaasde opmerkingen dat ik met een paard wat net een week onder het zadel is, onbekommerd opstijg met een los teugeltje midden in de bak. "Ja meneer, dat kan ECHT als je je paard dat van te voren leert........ en het is nu al zo'n 100x goed gegaan bij alle soorten paarden, dus het zal wel geen toeval meer zijn he?" *grinnik*
Nou ja zo zijn er nog een paar duizend tips en tricks..... Maar ik zal in telegramstijl nog even de "klinische handelingen" (dus niet het HOE, alleen maar het WAT) neerzetten van wat ik zelf meestal doe, misschien heb je er wat aan:

Start bij mij is ALTIJD het leggen van de dominantieverhouding en de relatie vanuit NHgrondwerk. Grondwerk blijft altijd terugkomen, om stoom van de ketel te halen, om het speels en vrolijk en leuk en spannend voor het paard te houden. Niet dat ze meteen in een stramien meteen moeten "werken" en moeten "luisteren", dat je uiteindelijk gaat rijden is gewoon een uit de hand gelopen grondwerkspelletje
Dekjes erop en eraf, paar keer rustig een singeltje erom, kennismaken met het zadel zodra ze de singeldruk verdragen, stuur en rem erop met de dubbele longe (lichaamstaal-sturen kennen ze dan al, hoef je alleen maar je teugelhulp aan te verbinden!), hoofdstelletje eraan en wennen aan bithulpen, na leren geven aan de hand, voet in de beugel, beetje hupsen (dan heb ik al een paar keer aan het longeersingeltje gehangen of zonder zadel erop gehangen of gezeten, soms zelfs zonder zadel al gereden), afzetten, eroverheen hangen, zelfde teugel- en stemhulpen geven als aan de dubbele longe, beetje stappen, been erover zwaaien, weer beetje stappen, keertje aandraven, keertje aangalopperen, klaar.....

Eeeh, natuurlijk allemaal niet in een halfuur, en de volgorde verschilt ook nogal eens per paard, en alles stap voor stap in het tempo waarin dat paard het aankan. Sommige paarden zijn razendsnel en rijd ik na vijf of zes dagen al vrolijk op rond, sommigen duurt dat een paar weken. Bij flinke singelvrees bijvoorbeeld, geef ik ze veel langer tijd om echt aan de singeldruk te leren wennen, en train ik eerst een poosje specifieker op het leren verdragen daarvan (ook weer wat handigheidjes voor). Of ik ga er veel vaker zonder zadel opzitten als ze dat wel verdragen, en train parellel daaraan met het zadel, maar dan zonder erop te zitten.

Maar als ze netjes opgevoed zijn en ze vertrouwen mensen, is het zadelmak maken en inrijden meestal geen probleem maar juist een feestje om het zelf te doen, waarbij je ontzettend veel van elkaar leert! Kan ook erg confronterend zijn........ Maar als je je een beetje laat helpen door iemand die het veel vaker heeft gedaan, kun je al veel foutjes voorkomen.

Groetjes en veel succes
Licorne

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:55

ik ben ook een pony in aan het rijden ofja hij word in maart pas 3 dus echt rijden nog niet howr.... ik heb er nu een paar keer op gezeten.... voor de rest longeer ik hem vooral en maak ik veel lol met hem! ik laat hem soms ook heel enge dingen zien (b.v. zeil in de wei leggen) en dan proberem dat hij het niet meer eng vind daarmee krijgt hij meer vertrouwen in me.... maar ik vind het vooral voordelen dat je een speciale band hebt je kunt hem alles zelf leren en het is voor jezelf ook een hele ervaring ik vind dat er niet echt nadelen aanzitten!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:58

Ik zelf niet, maar mijn vriend en mijn dochter (okkie1) maken regelmatig paarden zadelmak. Mijn vriend heeft al meer dan 30 jaar ervaring met zadelmak maken.
Mijn paard is ook door hen zadelmak gemaakt. Het is heel belangrijk dat het deskundig gebeurd. Want alles wat er mis gaat met zadelmak maken krijg je later steeds weer op je brood.
Die basis is gewoon het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 18-02-06 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:58

Ik ook! Ik heb Verona beleerd... Het grootste voordeel: de band die je hebt en ook dat je weet wat er gebeurd is qua ervaringen voor het paard!