wat voor zadel voor een vierjarige?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

wat voor zadel voor een vierjarige?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:03

Ik ben al een tijdje bezig met mijn paard(1.66m), longeren (ook met longeersingel en beugels eraan)en dit gaat goed.Ook heb ik er al een aantal keer zonder zadel opgezeten.
Nu wil ik een zadel voor haar aanschaffen maar iedereen zegt weer wat anders.
Ze is nog in de groei en ze begint nu een beetje spiermassa te ontwikkelen, het advies dat ik krijg is verschillend de 1 zegt een kunstof zadel omdat die lichter zijn en wat flexibeler zijn en de ander zegt dat ik een zadel op maat moet laten maken.
Het liefst wil ik een leren zadel maar ik weet dus niet of dit al verstandig is en dat ik moet wachten tot ze volledig ontwikkeld is.
Wat zijn jullie ervaringen met zadels en jonge paarden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:12

Ik zou zowiezo geen zadel op maat laten maken. Voor mijn paard van 10 jaar moest ik al elk half jaar een ander zadel omdat ze dan niet meer paste.

Is een boomloos zadel misschien iets? Die blijven passen, ook als het paard qua bouw heel erg veranderd. Ik heb nu ook een boomloos zadel en ik ben er echt super tevreden over. Ik doe er alles mee, dressuur, springen, buitenrijden, endurance, ik merk geen verschil met een gewoon zadel

polly2

Re: wat voor zadel voor een vierjarige?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:15

Het belangrijskte is dat je een zadel neemt dat makkelijk bij te vullen en te veranderen is. Bij vrijwel alle duurdere merken is dat het geval.
Je paard zal qua bespiering best veel veranderen, maar dat is dus geen problem als je je zadel daarop aan kunt laten passen.
Ik heb zelf drie zadels: een dressuur van Ainsley, een VZH van Passier en een spring van Daaleman. En allemaal zijn ze wel eens aangepast als ik weer een ander paard er onder had, of als mijn paard veranderd was.

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:16

Ja dat zou idd ook een hele goede oplossing zijn, en het rijd zelfde als een zadel met boom of is het even wennen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:18

Het is in begin wel even wennen, maar dat is snel over. Nu vind ik een boomzadel vrezelijk zitten
Kijk anders even hier: viewtopic.php?f=99&t=506830
Daar staan heel veel soorten en er staan links van sites en topics over boomloze zadels in

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:18

Polly2: De prijs maakt mij ook absoluut niet uit en ik wil zelf ook liever een goed zadel maar ik hoor gewoon zulke verschillende dingen over zadels.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:24

Ik had al een daaleman dressuurzadel, deze is aangepast aan mijn paard toen deze werd ingereden. Klein jaartje later is deze weer aangepast en nu gaan we volgende week weer met mn paard en zadel naar Daaleman om het zadel aan te laten passen. Een goed passend zadel is erg belangrijk, vrijwel alle goede merken zijn passend te maken.

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 17:42

Oke nou ik ben nu al een heel end op weg geholpen door jullie,bedankt allemaal

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 17:46

Zijn boomloze zadels eigenlijk toegestaan op wedstrijden?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:49

Ik zou een tweedehands kopen (wel een goed merk) voor niet te veel. Die kun je dan aanpassen wanneer het nodig is. Een 'definitief' zadel kopen zou ik even mee wachten tot hij meer zijn 'eind' model krijgt. Mijn eerste paard was na een jaar uit zijn zadel gegroeid. Die was niet meer pas te krijgen.

Ik schrijf dit niet als verkooppraatje hoor (zie onderschrift)!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:08

Ik heb een wintec met cair system dit vind ik geweldig vooral voor jonge paarden..
Je hebt dan minder kans op drukplekken omdat het lucht zich verdeeld en hij is verstelbaar en dat had ik nodig voor mijn pony (ze was een 10 tonner toen ik haar kocht)

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:36

Ik ga met Vlasta mee...
Ik heb ook een wintec met cair system.. de boom is verwisselbaar. dus als de breedte van je paardje veranderd is er geen probleem!

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:41

een boomloze!!of hem na een tijdje laten aanpassen of een niewe kopen. ze goeien tot de 8e en worden dikker en breder enzo. en als je dan een dure hebt die niet meer past is ook zonde

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:06

wendyashley schreef:
Zijn boomloze zadels eigenlijk toegestaan op wedstrijden?

Tot en met de M. Maar dan moet het wel een zadel zijn dat enigsinds op een engels zadel lijkt en er moeten engels beugels en riemen aan zitten. Een westernboomloos mag dus niet.
Ik heb er een keer mee gestart. Helemaal geen comentaar op gekregen ofzo. Volgens mij viel niemand het op.

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:25

Ja dat wintec zadel daar heb ik laatst nog iemand over gesproken dat schijnt een lekker zadeltje te zijn.Ik vind zo'n boomloos zadel er ook wel comfi uit zien (zeker voor het paard)ik vind ze alleen niet zo mooi......

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:14

boomloos past ook niet op ieder paard! zit wel heel erg comfi
als je paard een erg hoge / smalle schoft heeft ligt het gewoon niet lekker
het ene paard groeit wel maar niet enorm de ander veranderd echt kompleet van vorm das van te voren niet echt te voorspellen
net als bij mensen heeft de een een snellere hevigere spier groei als de ander

zelf heb ik een ouder zadel gebruikt en toen mevrouw stabiler qua vorm werd een nieuwe op maat

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:16

gewoon een zadel wat past en wat jij fijn vind zitten

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:26

Ik heb ook een boomloos (barefoot) gekocht voor mijn vierjarige, vooral handig omdat hij toen nog veel in de breedte moest groeien, zo'n zadel groeit mee En het zit heerlijk!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:30

wendyashley schreef:
Ja dat wintec zadel daar heb ik laatst nog iemand over gesproken dat schijnt een lekker zadeltje te zijn.Ik vind zo'n boomloos zadel er ook wel comfi uit zien (zeker voor het paard)ik vind ze alleen niet zo mooi......

Maar ook met een wintec moet je heel goed kijken of hij past. Ik ging er vanuit dat wintecs op elk paard passen als er maar een goede boom in zit, dat werd mij altijd verteld. Toen ik mijn wintec net had paste hij ook wel redelijk.
Maar na een tijdje begon hij steeds slechter te liggen. Uiteindelijk heeft hij mijn paard een flink rugprobleem bezorgt. Het kwam natuurlijk niet alleen door het zadel, er waren nog meer factoren.
Maar ik minder dan een jaar met dat zadel gereden. Binnen dat jaar veranderde mijn paard zo en ging het zadel zo slecht passen dat mijn paard er heel erg last van kreeg. En mijn paard is 10, dus geen jong paard dat nog in ontwikkeling is.

De barefoots zijn ook heel licht, wel zo fijn voor een jong paard. En als je paard lekker ontwikkeld is en je wil toch een boomzadel kan je je boomloze zadel makkelijk weer kwijt, ze worden heel veel gezocht.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:34

Anouar15 schreef:
Ik zou zowiezo geen zadel op maat laten maken. Voor mijn paard van 10 jaar moest ik al elk half jaar een ander zadel omdat ze dan niet meer paste.

Is een boomloos zadel misschien iets? Die blijven passen, ook als het paard qua bouw heel erg veranderd. Ik heb nu ook een boomloos zadel en ik ben er echt super tevreden over. Ik doe er alles mee, dressuur, springen, buitenrijden, endurance, ik merk geen verschil met een gewoon zadel

Het kan dus best. De zadelmaker kan het zadel (de kussens en de vulling) weer aanpassen. Volgens de zadelmaker kun je rustig een op maat gemaakt zadel kopen voor een jong paard, maar het moet wel 1-2 keer per jaar aangepast worden.
De zadelmaker zegt dat als het paard mak genoeg is om het zadel te passen dat je dan voor een goed zadel kunt gaan. En met mak genoeg verstaat hij dat je het zadel kunt aansingelen, op kunt stappen en meer niet, het paard mag niet de boel bij elkaar bokken en dergelijke. Maar echt doorgeredne hoeven ze dus niet te zijn.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:00

Wij hebben vorig jaar voor onze 3 jarige merrie een aangepast zadel gekocht. Geen enkel probleem als je dit bij een goede zadelmaker laat aanmeten Elk paard verdiend een goed passend zadel zeker een jong paard heeft nog geen nare ervaringen (als het goed is) met het zadel. Dat moet je ook vooral zo houden, ken genoeg mensen die een slecht passend zadel op hun paard hadden liggen en het maar niet snappen waarom het paard zo gespannen is met rijden of dat het lastig is met rijden

Tweedehandszadels moet je erg voorzichtig mee zijn! Aangezien veel zadels scheef gereden zijn en dat is nooit meer aan te passen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:27

Ik heb een tweedehands Wintec Isabell Werth gekocht voor 'mijn' jonge haflinger. Bevalt tot nu toe prima.
Ik lees veel positieve verhalen over barefoot, misschien dat ik ooit nog eens zo'n zadel aanschaf.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:19

Ik heb een wintec, de bomen kan je makkelijk omwisselen en verbuigen.
Heel fijn en handig.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:38

en toch past wintec niet altijd ! de boom kun je wijzigen mensen vergeten daarmee wel vaak de kussens en de kamer

ook een op maat gemaakt steeds aangepast zadel kan op een bepaald moment niet meer passend gemaakt worden

licht er aan hoe je paardje vanaf nu verder groeit en daar is geen zinnig woord over te zeggen

de een krijgt alleen minder vet de andere enorme rugbespiering de volgende veranderd nog kompleet qua bouw

ligt EN aan je paard EN aan hoeveel en lang en hoe je gaat rijden

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:46

Een zadel op maat laten maken en afspreken dat je na een jaar (wat elke goede zadelmaker al uit zijn eigen zal zeggen) het nog eens nagekeken en aangepast wordt!
Kunststof zadels worden ook op maat gemaakt (en gecorrigeerd als dat moet)