Stamboekpapieren kloppen niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arienette

Stamboekpapieren kloppen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:09

Ik heb een jaar geleden een paard gekocht wat ik al een hele poos kende. Ik heb hem gekocht om zn karakter en omdat hij fijn is om te rijden. Z'n afstamming wist ik zelfs pas toen ik de papieren kreeg en hem dus al gekocht had. Ik heb er ook eigenlijk weinig aandacht aan besteed. Helaas want bij het chippen heeft de dierenarts nog eens gekeken en ten eerste klopt de kleur die in het papier staat niet. Het is gewoon een donkerbruine met zwarte manen maar er staat bruinschimmel. Dat wist ik al, maar ik dacht dat het misschien was omdat zn vader wel wit is en ze in zijn veulentijd dus nog twijfelden. Maar daarnaast kloppen de opgeschreven aftekeningen aan zn benen ook niet. In het boekje wat ik heb staat dat hij twee half witte benen heeft maar hij heeft slechts witte voetjes. Een goede vriend kent het paard echter sinds dat hij jaarling is/heeft hem altijd op stal gehad en heeft hem altijd bij de naam genoemd die op mijn papier staat. Het is een ruin dus voor de fok is het niet belangrijk maar ik zou toch wel graag weten of de kans groot is dat er mee gesjoemeld is. De enige mogelijkheid die ik eigenlijk kan bedenken is dat de fokker dat jaar twee paspoorten voor donkerveulens had aangevraagd en dat misschien die met het betere papier is overleden en aangezien die andere er ook op leek ze die maar het goede papier hebben meegegeven. Denken jullie dat zoiets mogelijk is of hebben jullie nog andere ideen hoe er gefraudeerd kan zijn in dit geval?

_Dunja_

Re: Stamboekpapieren kloppen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:15

dat is vreemd zeg..
zou je het niet aan de oude eigenaar kunnen navragen hoe dit gegaan zou kunnen zijn.
Misschien is hij zich van geen kwaad bewust..

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:19

ik vind het heel vreemd het is wel duidelijk dat de papieren niet kloppen maar als ik jou was zou ik naar de oude eigenaren gaan

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:28

Hoeft niet hoor dat ze niet kloppen. Iemand bij ons op de rijvereniging kwam er achter (toen die een startkaart aanvroegen) dat de kleur en aftekeningen ook niet klopten. Er stond namelijk zwart op het papier maar de pony was donkerbruin en er stonden 2 witte voetjes op terwijl de pony er 3 had. Hij had de pony van de fokker gekocht dus hij belde de fokker op en daar bleken de papieren toch echt wel de juiste te zijn. Ze hebben dit nog gecontroleerd d.m.v. dna en het bleek te kloppen. De veulenschetser heeft dus gewoon niet goed opgelet.

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:31

Nou het punt is dat hij voor voor 3 eigenaren heeft gehad. Ik heb hem van een handelaar gekocht waar hij een jaar bij in de wei heeft gestaan tijdens een blessure. Daarvoor kende ik het paard dus al en stond hij bekend onder de naam die op het papier staat. Dus ik denk dat die handelaar er niet mee heeft gekloot.

Daarvoor was hij van een andere handelaar die heeft hem sinds zn eerste levensjaar tot zn 5de gehad, maar hij heeft altidj bij een bekende van mij op stal gestaan dus ook vanaf zn 1ste ongeveer. En ook toen kende iedereen hem als de naam die hij op papier heeft.

Dus als er iets gekloot is dan moet het eigenlijk de fokker zijn geweest denk ik. Maar gebeuren dat soort dingen regelmatig want opzich wat ik vertelde over veulens wisselen daar is volgens mij geen controle op of wel?

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:33

Snowytje schreef:
Hoeft niet hoor dat ze niet kloppen. Iemand bij ons op de rijvereniging kwam er achter (toen die een startkaart aanvroegen) dat de kleur en aftekeningen ook niet klopten. Er stond namelijk zwart op het papier maar de pony was donkerbruin en er stonden 2 witte voetjes op terwijl de pony er 3 had. Hij had de pony van de fokker gekocht dus hij belde de fokker op en daar bleken de papieren toch echt wel de juiste te zijn. Ze hebben dit nog gecontroleerd d.m.v. dna en het bleek te kloppen. De veulenschetser heeft dus gewoon niet goed opgelet.

Dus door middel van een DNA onderzoek zou je kunnen achterhalen of de papa die hij op papier heeft ook daadwerkelijk de papa is, maar ik heb van beide ouders geen flauw benul waar ze zijn. Daarnaast denk ik ook niet dat het me momenteel die kosten waard is.. Hij is niet voor de fok dus heel heel belangrijk is het neit.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:38

bij sagan,klopte ook het een en ander niet,op de papieren stond kolletje onder de centrale haarwervel,en bij haar staat het erboven,ik stamboek gebeld,schets erbij gehaald en wat blijkt op de schets is het wel goed getekend,dus het lag niet bij de schetser maar bij diegene die de paieren opstelt(is nu wel recht gezet door opnieuw de schetser te laten komen en een equipas met ship aangevraagd

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:51

Ik heb al eens een witte palomino gehad en ook al eens hagelwitte bruine

Wat voor de 1 een wit voetje is is voor de ander een sok enz.
kleuren benoemen is bij een ouder die schimmel is soms vervelend, zoals ook bij een schimmelmerrie die ik gehad heb.
Zou me er niet zo heel druk ommaken, temeer je de geschiedenis van het paard kent vanaf dat ie een jaar was, je zou de fokker kunnen bellen, de papieren kunnen ook bij de verkoop verwisseld zijn, om uitsluitesel te vragen

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:12

De fokker staat ook op het papier dus die zou ik bellen als ik jou was. De aftekening moeten door een bevoegd iemand worden opgenomen bij inschrijving in het stamboek en die mensen weten het verschil wel tussen een sok en een witbeen dus het lijkt mij dat er is geprutst met de papieren.
Heeft je DA wel gekeken of hij niet toevallig al een chip had voordat hij hem chipte? Dat zou best wel kunnen namelijk en aan de hand van die chip is het makkelijk om na te gaan welk paard het nu precies is.
Als ik jou was zou ik in ieder geval contact opnemen met de fokker, en eventueel met de vorige eigena(a)r(en).

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:35

Het paspoort van mijn pony klopt ook neit meer. Zijn geboortedatum staat daar verkeerd in vermeld. Ik ben niet verplicht om eht aan te passen dus ik denk dat ik het gewoon zo laat staan.

Ik weet neit hoe dat gaat met schetsen maar zou de fokker niet zelf de verkeerde aftekeningen kunnen hebben doorgegeven?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:51

Als het goed is komt er een schetser aan huis/of op een keuring (ligt een beetje aan het stamboek)
Je geeft zelf al wel de aftekeningen door op het geboortebewijs en die worden nauwkeuriger omschreven door de schetser.

Kan natuurlijk ook zijn dat de schetser 2 veulens door elkaar heeft gehaald vwb de aftekeningen of op het stamboekkantoor is er wat verwisseld...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:38

toen ik mijn appaloosa merrie wilde laten chippen bleek ook dat ik de verkeerde vader op het papier had staan

gelukkig wist de chipper[van het stamboek appaloosa] dat er 2 Sammie`s waren

een mini en de echte vader

de mini stond op haar papier!
daarom heb ik haar waarschijnlijk ook redelijk goedkoop kunnen kopen.

want de goede man heeft zich eventjes flink achter de oren gekrapt toen ik het hem vertelde

de mini was onbekend,maar Sammie,Sonny af Hojmark is veel bekender

ze hadden gewoon bij het stamboek de verkeerde erin gezet,het DNA was wel van de goede vader.

en zo kan het ook met de aftekening gaan,een fout is zo gemaakt

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:19

mijn paard stond als vos op papier terwijl hij bruin is (laten veranderen) en er ontbreken ook wat aftekeningen (witte kroonrand,witte haren e.d.). Chipnr. klopt gelukkig wel en ik heb hem van de fokker, dus heb zeker weten het juiste paard!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:30

heel iets anders dan een paard natuurlijk maar zo was mijn labrador op papier blond, terwijl hij echt chocolat was ! hele vreemde verwisseling (nestje had alleen maar chocolat...)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:31

Mijn schimmel twenter staat als zwart op papier. Als je voorbij loopt lijkt het idd een zwarte, maar ze is flink stekelharig en haar mama is spier wit(meestal grijs geel grouw ).

De koffievos van mijn zusje wouden ze als bruin op papier zetten, maar dat is ze zeker niet!

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:05

anneliesdj schreef:
De fokker staat ook op het papier dus die zou ik bellen als ik jou was. De aftekening moeten door een bevoegd iemand worden opgenomen bij inschrijving in het stamboek en die mensen weten het verschil wel tussen een sok en een witbeen dus het lijkt mij dat er is geprutst met de papieren.
Heeft je DA wel gekeken of hij niet toevallig al een chip had voordat hij hem chipte? Dat zou best wel kunnen namelijk en aan de hand van die chip is het makkelijk om na te gaan welk paard het nu precies is.
Als ik jou was zou ik in ieder geval contact opnemen met de fokker, en eventueel met de vorige eigena(a)r(en).

Ja de DA heeft wel gekeken maar ik wist ook zeker dat ie niet gechipt was, handelaren gaan liever geen geld besteden aan zoiets natuurlijk.. Ik zal eens op zoek gaan naar de fokker, ik hoorde via die kennis van mij dat hij nog steeds fokt allen nou haflingers dus moet wel te deon zijn..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:38

pfff hebben ze het bij hey tinkerstamboek beter gedaan. niets schetsen etc,gewoon 2 foto's maken en erin zetten. scheelt een hoop tijd en moeite.
want inderdaad, elke schetser noemt het net weer anders. Toen de pony van een leerling van mij geschetst werd, wilde de beste kerel hem als bruinbont opschrijven. ehm.. sorrie meneer... dat beest is toch echt VOS bont.
zo'n klein woordje kan je paard al een totaal ander paard maken.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:41

Ik heb wel eens gehoord dat bij een koppel jaarlingen de papieren waren verwisseld. Gelukkig kwamen de eigenaren er op tijd achter. Dit gebeurde dus per ongeluk.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:43

Arienette schreef:
Dus als er iets gekloot is dan moet het eigenlijk de fokker zijn geweest denk ik. Maar gebeuren dat soort dingen regelmatig want opzich wat ik vertelde over veulens wisselen daar is volgens mij geen controle op of wel?

Wat gebruikelijk is weet ik niet, maar de papieren van mijn paard zijn helemaal niet ingetekend. Er is alleen een sumiere beschrijving (die overigens redelijk klopt). De beschijving op de papieren van mijn vorige paard klopten ook niet. Voor zover ik weet klopten die papieren, maar zeker weten, tja...... Ik kocht haar van de manege waar ik al jaren reed en daar is ze ook nog jaren gestald geweest. Die manege-eigenaar was een goede, betrouwbare kerel.

Maarre, wat maakt het uit? Welk doel heeft het om een eventuele beerput open te trekken? Je lijkt de geschiedenis van het paard redelijk goed te kennen, oplichterij of diefstal lijkt niet direct in het spel en je zegt zelf dat je het paard op karakter hebt gekocht (heel verstandig). Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:47

wij fokken ijslanders en dat kunnen behoorlijke toverballen zijn... zo hebben wij een wildkleur grijze (grijs met zwarte manen, staart en benen) en staat te boek als "zwart" zo is hij ook geboren. Het vreemde ervan is dat ook in het paspoort staat "aalsteep"... al eens geprobeerd een aalstreep te vinden bij een zwart paard?

de veulens van dit jaar was ook weer bekvechten met de schetser: eentje is vos, daar waren we het allemaal over eens, maar de ander is een zwart geboren zilverappel zwarte merrie. Dát snapte de schetser niet helemaal. Hij wilde haar als zwart te boek stellen en wij als zilverappelzwarte (koffievos met witte manen en staart)... wij vonden een compromis: ze is volgens haar papieren nu zilverappelbruin... pfffff schetsers, heb het er niet over!!!!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:54

Liezel1 schreef:
wij fokken ijslanders en dat kunnen behoorlijke toverballen zijn... zo hebben wij een wildkleur grijze (grijs met zwarte manen, staart en benen) en staat te boek als "zwart" zo is hij ook geboren. Het vreemde ervan is dat ook in het paspoort staat "aalsteep"... al eens geprobeerd een aalstreep te vinden bij een zwart paard?

de veulens van dit jaar was ook weer bekvechten met de schetser: eentje is vos, daar waren we het allemaal over eens, maar de ander is een zwart geboren zilverappel zwarte merrie. Dát snapte de schetser niet helemaal. Hij wilde haar als zwart te boek stellen en wij als zilverappelzwarte (koffievos met witte manen en staart)... wij vonden een compromis: ze is volgens haar papieren nu zilverappelbruin... pfffff schetsers, heb het er niet over!!!!

compromis sluiten over de kleur, die is ook altijd leuk

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:00

tja, het was dezelfde man die onze ruin "zwart" had geschetst... hij bloosde toch wel toen ik de ruin even uit zn stal haalde om hem te vragen wat hij nu eigenlijk onder "zwart" verstond.... dat beest was zowat schimmel met zwarte manen, staart en benen..... vandaar dat hij ook netjes vroeg wat wij van het merrieveulen vonden.. hij durfde zelf geen uitspraak te doen, haha! Vandaar het comprimis, hij was het niet 100 % met ons eens.. hij wilde wel inspraak, haha!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:05

Liezel1 schreef:

Ja hoor, die is heeeeeel erg breed
(tja, ik heb ook een zwarte die het zou moeten hebben)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:18

Ik snap het niet. Had het paard al een paspoort maar je hebt hem zelf na aankoop pas laten chippen?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:40

Ik ken dit ook wel een beetje. Heb een paard gekocht volgens de handelaar zou ze 16 zijn. Krijg ik het aangevraagde paspoort binnen en daar staat in dat ze echt 13 is. Maar dat moet toch de dierenats controleren? Ik ga er maar vanuit dat dat klopt.