duur verteringsproces ruwvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

duur verteringsproces ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:38

wie kan mij zo concreet mogelijk antwoord geven op de volgende vraag?

hoe lang duurt het verteringsproces van ruwvoer bij een paard wat weinig beweging krijgt?

dus de lengte van hap hooi tot mest

Pellie

Re: duur verteringsproces ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:39

zijn er nog geen voer experts of dierenartsen op bokt geweest vandaag?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:46

De darmen horen de hele dag aan het werk te zijn. Een paard dat op rust staat mag gewoon de hele dag hooi hebben, maar geen krachtvoer. Hooi is makkelijk verteerbaar en is ook het eerste wat een paard mag hebben als hij koliek heeft gehad. Hooi is de basis van een paarden dieet. Krachtvoer is de brandstof voor arbeid onder de man of aan de longe.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 06:36

maar dit is nogal in strijd met het advies om 1 kilo ruwvoer te geven per 100 kilo paard.
mijn paard mag dus 6 kilo en zijn maatje maar 4.5 ongeveer.
ik kan het soms niet zo voeren dat ze de hele dag eten hebben, omdat ik werk en dus voor de komende 10 uur hooi neer moet leggen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 06:45

Volgens mij is hooi niet zo makkelijk verteerbaar, maar stimuleert het de darmwerking.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 07:24

Pellie schreef:
maar dit is nogal in strijd met het advies om 1 kilo ruwvoer te geven per 100 kilo paard.
mijn paard mag dus 6 kilo en zijn maatje maar 4.5 ongeveer.
ik kan het soms niet zo voeren dat ze de hele dag eten hebben, omdat ik werk en dus voor de komende 10 uur hooi neer moet leggen.

Die van mij krijgt 's ochtends en 's avonds een hele berg. Zoveel dat hij het niet eens allemaal op krijgt (hij staat overdag wel buiten, dus dan eet hij er niet van)
Aan de ene kant is het zonde dat hij zoveel krijgt, z'n halve stal is soms bedekt met hooi, maar het is wel heel fijn dat hij onbeperkt kan eten. Hij staat op een pensionstal, en daar geven ze de paarden zoveel hooi.
Ik geef hem ook veel minder brokken nu hij zoveel hooi eet. Maar hij staat niet de hele tijd te eten, terwijl er wel altijd hooi voor hem is.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:16

Dan misschien een volgende vraag.
Hoe kun je hem nu laten afvallen zonder dat hij te weinig zal krijgen? Beide paarden zijn behoorlijk gezet geworden (de mijne wil ik gerust dik noemen) en ik heb zelf nog niet de mogelijkheid om goed te trainen. Het blijft dus bij wandelingetjes.
Ze staan dag en nacht buiten zonder deken. Nu krijgen ze ongeveer 1,5 baal hooi per dag (het gaat om 2 pony's, NRPS & Tinker) en een halve kilo muesli, in hoeverre zou je dat dan nu kunnen minderen zonder dat "het kacheltje" uitgaat?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:32

Anna-Jelly schreef:
Dan misschien een volgende vraag.
Hoe kun je hem nu laten afvallen zonder dat hij te weinig zal krijgen? Beide paarden zijn behoorlijk gezet geworden (de mijne wil ik gerust dik noemen) en ik heb zelf nog niet de mogelijkheid om goed te trainen. Het blijft dus bij wandelingetjes.
Ze staan dag en nacht buiten zonder deken. Nu krijgen ze ongeveer 1,5 baal hooi per dag (het gaat om 2 pony's, NRPS & Tinker) en een halve kilo muesli, in hoeverre zou je dat dan nu kunnen minderen zonder dat "het kacheltje" uitgaat?

Eigenlijk heb jij dus een probleem:
Je hebt wel een paard, maar je kunt hem niet de beweging geven die hij nodig heeft...
Naast wandelingetjes kun je toch ook best wel buitenritjes maken toch? en anders is er vast wel imand met een bak in de buurt waar je een paar keer per week kunt rijden?

Als je paarden nu al te dik zijn, Moet je ze niet ineens veel minder gaan geven. Wel kun je dan voor een deel het hooi vervangen door stro. Daar zit minder voedingswaarde in, maar de vezelstructuur houdt de darmen wel goed aan de gang. Maar hierbij bestaat ook de kans dat het paard zn noodzakelijke vitaminen en mineralen niet voldoende krijgt. Dit kan je met krachtvoer aanvullen, maar daar zit ook veel vulstof in waar ze weer dikker van worden. Dus zou ik dan zoekken om een vitaminens en mirelaen supplement en dit bijvoeren.
succes!

BTW, mijn 2 paarden (volbloed en KWPN) en een kleine B pony eten daags slechts 1 baal (goed) hooi, en de volbloed krijgt hooguit 1-1,5 kg kr8voer per dag. De KWPN-er (2,5 jr) krijgt naast goed hooi een handje krachtvoer.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:10

nou Reeskees zo zie ik het niet, ik denk dat het eerder een probleem voor mijn pony is dan voor mij.

Waarom ik het niet kan is een lang verhaal en ik heb op dit moment niet zo'n zin om het hier allemaal neer te zetten, laten we het er maar op houden dat het medisch is en ik mijn lichaam gewoon de tijd moet geven. Ik kan op dit moment 2 á 3 keer per week komen en dan even wandelen. Ewald is een druk mannetje en op dit moment stap ik er zeker niet op om EVEN een buitenritje te maken. Ik wilde hem wel gaan longeren maar ze zijn met de bak bezig en op stal zelf is nog geen bak en het weiland is niet bruikbaar voor die doeleinden op dit moment.

Ik denk dat jij mij helemaal verkeerd begrijpt. Ik ben niet van plan om ineens hun voerpatroon in de war te gooien of de helft te gaan geven. Ik stel gewoon een vraag in hoeverre ik het zou kunnen veranderen en aan de hand daarvan zou ik willen bekijken hoe ik het dán ga veranderen. Daarbij komt nog dat ik niet alleen ben, hij staat in een loopstal met een andere pony (pony van de TS) en dus daar is ook rekening mee te houden.

Zou het fijner vinden als je eerst vraagt voor je dingen gaat 'roepen' dat scheelt van mijn kant een grote ergenis, vooral omdat ik zelf geen dingen kan doen die ik heel graag wil doen. Dus ligt dit punt gevoelig.

Stro bijvoeren zou inderdaad kunnen, ze krijgen bij hun muesli (nouja het is puur natuur, granen) zeewier en lucerne. Ook hebben ze een liksteen. Beide pony's krijgen per dag 0,5 kilo.

Jouw paarden, staan die hetzelfde als onze? (24/7 buiten zonder deken). Verder bedankt voor je reactie

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:16

Nog even off topic: Waarom moet je perse met je paard rijden als hij toch dag en nacht buiten staat? In de natuur worden ze helemaal niet gereden. Dus wat Anna-Jelly doet is imo helemaal niet verkeerd. Ik vind het veel beter dan iemand die een paard heeft die welke elke dag een uur gereden wordt maar de rest van de tijd op stal staat.

Als je je paard wil laten af vallen zou ik geen krachtvoer meer geven als je dat wel doet en liever hooi dan kuil (uit die pakken) Van hooi worden paarden niet dik, ze kunnen het onbeperkt eten omdat het eigelijk niet veel meer bevat dan vezels.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:26

Anouar, ik dacht dat ze uit hooi niet alles konden krijgen? Ze krijgen zowiezo hooi en geen kuil. Meestal hebben we natuurhooi of van onbemest land.

En ik mag er wel bij zeggen dat ik mijn pony nog nooit zo vrolijk heb gezien sinds hij in een loopstal staat, zelfs in de ergste sneeuwbuien stond hij nog lekker buiten met een pak sneeuw op zijn rug. Voor mij (en Ewald) niks anders meer hoor!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:29

Er zijn van pavo ook van die speciale koeken te koop voor paarden die geen krachtvoer krijgen. Daar zitten alle vitamines enzo in. Ik heb wel eens zo'n koek gehad om te proberen.

Ik ben jaloers op jouw loopstal. Maar mijn paard mag wel de hele dag buiten, dus we mogen niet te hard zeuren

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:33

Dat scheelt, je moet eigenlijks jaloers op Pellie zijn, het is haar stalletje waar ik mijn pony heb staan
Die koeken die zijn zo bewerkt, ik geef liever zoiets niet. Wat hij nu krijgt is ook puur natuurlijk, zijn alleen maar granen. De hoeveelheid die hij krijgt is al voor een paard wat weinig beweging krijgt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 17:42

kleine rectificatie in het voer:
het is ongeveer 1,2 baal hoo wat ze krijgen, ik plan altijd wat ruimer in maar hou altijd over. granenmuesli is ongeveer 400 gr. en 3 handen lucerne per dag.

het mooiste zou zijn als ze een paar plak hooi in een geperste bak zouden krijgen. waar ze echt moeite voor moeten doen om het eruit te krijgen.
nu zit het dan overdag ook in een bak maar niet onder zware druk zeg maar, dus het wil er vrij gemakkelijk uit. misschien moet ik er nu een stoeptegel op leggen ipv een baksteen
Afbeelding
dan hebben ze tijdverdrijf en eet het verspreider.
dus de granenmix zou vet aan kunnen zetten?
Afbeelding

ik denk trouwens niet dat ze stro gaan eten. ze vegen nu het hooi ook al aan de kant als dat te stengelig wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 17:49

en gammon zijn dikke ongetrainde buik, het zadel en de singel blijven niet eens meer te plek, wat...? dat lukt bij voorbaat al niet eens meer.
Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:09

Die hooibak is echt mooi. Wat een uitvinding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:12

sssst er zit nog geen patent op dit is het prototype, en wordt gekeken wat er aan verbeterd kan worden. het materiaal wordt ook anders. en er past een baal hooi in

maar eeuhm... mondje dicht hè!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:15

Is hij nou echt zo dik, of is het een hooibuik in combinatie met weinig tot geen spieren. Ongetraind kunnen ze zo lekker uitzakken en zo een lekker bolle hooibuik krijgen. Ga je rijden en de spiertjes komen en ze krijgen meer beweging is dat zo weg hoor, ik geef het een weekje trainen.

Overings zie ik dit liever zo bij paarden die niet gereden worden en over dag buiten staan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:15

ik ben meer voor ongetraind, anna-jelly meer voor overvoerd
dat was wat een discussiepunt bij ons van de week. het is natuurlijk een kwestie van beide maar we moeten alletwee tevreden kunnen zijn. het kost wat moeite om me te overtuigen maar ik ga kijken hoe er te minderen valt met voer

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:34

Als je naar mijn paard kijkt zie je in eerste instantie een paard dat wat aan de dunne kant is. Bij z'n vlanken en z'n schoft is hij wat ingevallen.
Maar z'n buik daaraantegen is weer aardig rond. Vaak zeggen mensen dat ik hem meer eten moet geven omdat hij er wat mager uit ziet. Maar als ik hem meer eten geef wordt alleen z'n buik groter.
De rest van z'n lijf mist gewoon spieren, daarom zijn z'n vlanken en schoft ingevallen.
Ik vind het wel vervelend om te horen dat ik hem meer eten moet geven omdat ze hem mager vinden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:49

Om even bij de eerste vraag terug te komen:

Pellie schreef:
wie kan mij zo concreet mogelijk antwoord geven op de volgende vraag?

hoe lang duurt het verteringsproces van ruwvoer bij een paard wat weinig beweging krijgt?

dus de lengte van hap hooi tot mest

Afhankelijk van de hoeveelheid structuur (dwz % droge stof) in het ruwvoer, duurt het tussen de 12 en 24 uur. Voer je erg natte kuil, dan ga je naar de 12 uur. Met onbemest, lang en grofstengellig natuurhooi, zijn ze minimaal 24 uur bezig, voordat het de darmen verlaat. Hoe meer structuur in het hooi, hoe langer het in de dikke darm blijft. Dat is de belangrijkste darm. Dus hoe meer structuur, hoe beter.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 00:42

bedankt voor je reactie melanie!

weet jij dan ook hoe dat zit met de functie van (ruw)voer, het warmhouden van het kacheltje en dan voornamelijk de organen natuurlijk.
hoe lang zou een paard zonder eten kunnen voor het teveel gaat afkoelen? dit duurt vast langer dan dat een paard alweer honger krijgt/heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:41

Ooit gelezen dat onze paarden nooit honger hebben. Ruwvoer blijft 48 uur in het verteringskanaal voordat het wordt uitgepoept. Mijn DA had het over dat er wel 600 liter in de darmen kan zitten

Van normaal droog hooi, zeker in de winter, worden ze niet zo snel dik. Een paard wat weinig spieren heeft, raakt uit model, krijgt een wat holle rug, dikke buik, gaat er schraler uitzien dan hij eigenlijk is, omdat spierweefsel ook voor massa zorgt. Een getraint paard met flinke spiermassa zal er met dit buikje anders uitzien.

Vetweefsel zal je op de kont bij de staart, in de nek bij de manen, op de rug en nog wat meerdere plekken aantreffen. Pak het eens vast, vetkwabben kun je voelen.

Onder in de buik zitten ettelijke meters darmen, als die gevult zijn zal er een flink gewicht hangen, als de spieren slap zijn, hangt het gewoon.

Waarom zou je je paard minder gaan voeren? Als het koud is hebben ze het wel nodig. Nu het minder koud is zou je 1 of 2 plakken minder kunnen voeren. Als het gras gaat groeien, vetter wordt, dan zal hij idd sneller dik gaan worden en dat kun je dan beperken.

Even over de functie. Bij vertering komt warmte vrij, is een verbrandigsproces. Dus als een paard beschikt over veel ruwvoer kan hij veel en langer blijven eten waardoor zijn verbranding langer op gang blijft. Meestal regelen de paarden dat zelf, gaan eten en later gaan ze weer eten, mits er dan nog genoeg ligt. Zijn ze gewend dat er altijd genoeg ligt, zullen ze eerder over de dag verspreiden, dan dat ze in 1 keer alles krijgen, dan eten ze alles op. BV Als ik mijn paard 3 uur op het gras zet, dan staat hij strak, laat ik hem staan en krijgt hij de ganze dag de tijd, zal hij in het begin nog gaan schransen, maar na 2 weken tot de conclusie komen dat hij tijd zat heeft en rustig gaan eten, dan heb ik ook een mooi slank paardje, rust hij ook tussen het grazen door, anders blijft hij maar wreten tot hij strak staat en niet meer kan lopen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:06

Citaat:
Waarom zou je je paard minder gaan voeren?

omdat mijn stalgenootje dat graag wil, en ik naar compromissen moet zoeken om het voor beide tevreden te houden.
verder ga ik helemaal met je verhaal mee.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:02

Voor een goede darmwerking moet een paard eigelijk de hele dag door ruwvoer tot zijn beschikking hebben.
Ik voer heel veel ruwvoer en maar weinig krachtvoer. Ze doen het er super op.