smid neemt zadels mee als ,,borg'' wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pixie

smid neemt zadels mee als ,,borg'' wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 16:12

hallo allemaal
ik krijg net een telefoontje van een vriendin van mij.
haar smid heeft even als ,,borg'' haar twee zadels mee genomen.
de smid kreeg nog 80,- euro van haar.
dit heeft ze van de week overgemaakt.
maar omdat het van giro naar bank moest zit er een paar dagen tussen.
op de rekening van mijn vriendin is het dus al afgeschreven maar het is nog niet bijgeschreven op die van haar smid.

die smid was op stal en stuurde een smsje waarin stond:
''je hebt een half uur de tijd om te komen betalen, anders neem ik iets als borg mee. ik krijg 135,50 van je.''
op zich al raar he van 80,- euro naar 135,50...
als antwoord daarop kreeg ze dat er 10,- euro administratie kosten bij kwamen en 45.50 reiskosten...
mijn vriendin wil best administratiekosten betaeln, maar 45.50 euro als reiskosten voor het naar stal rijden vandaag vind ze onzin.
het is maar 25 km van stal naar de smid. kan dus nooit zoveel zijn maar ok.

ze is dus net naar stal geweest en wat blijkt! twee zadels weg! kast open gebroken! zadels ter waarde van bij elkaar 6000,- euro!
ze heeft dus zwart op wit staan dat ze het geld heeft overgemaakt.
de smid neemt nu haar telefoon niet op en mijn vriendin is ten einde raad.

ze heeft gewoon netjes betaald en nu zijn haar zadels dus ,,gestolen''
wat zouden jullie doen?
er heen gaan en die zadels terug eisen?
of aangifte gaan doen?
iemand ervaringen met zoiets en wat is julie mening hierover?

groetjes pixie

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:14

Ik heb geen ervaring maar ik zou zeker aangifte gaan doen!
Wel stom hoor!

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:15

wow wat onbeschoft! ~Ik zou naar de smid toegaan en de zadels terug eisen dit kan echt niet! En als de smid de zadels niet terug wil geven zou ik aangifte doen!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:16

Mijn god, wat is dat voor smid!!? Dit is toch niet normaal? Ik zou eerst op hem afgaan en het zo proberen te regelen. Wil hij niet meewerken, dan zou ik de Politie inschakelen. Toch beetje raar verhaal!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:17

Aangifte doen, bankafschrift of uitdraai van telebankieren meenemen, en natuurlijk SMS laten zien.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:17

Ik zou aangifte doen en de volgende keer een andere smid nemen! Dit soort dingen kun je ook netjes en op een normale manier oplossen!

PPPeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:18

mel_shet schreef:
Ik heb geen ervaring maar ik zou zeker aangifte gaan doen!
Wel stom hoor!

Ik dacht inderdaad het zelfde. Maar wat ik me afvroeg. Oke ik weet dat het toevallig klinkt kan niet iemand anders die zadels hebben gestolen? Ik vind het een beetje een sterk verhaal als een smit en een kast open breekt en 2 zadels steelt!

Rare situatie maar ik zou zeker weten aangifte doen

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:18

wat is dat voor smid zeg!

ik zou als ik haar was aangifte doen.
dat is gewoon inbraak, aangezien hij haar kast heeft opengebroken

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:20

Inderdaad asociaal..! Misschien eerst zelf proberen op te lossen, gaat dit niet, dan aangifte doen ja. En de 'bewijzen' bewaren (bankafschriften, smsje)

pixie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 16:22

vind het zelf ook bizar hoor!
het is trouwens een vrouwelijke smid. leek een heel leuk mens maar blijkt tegen te vallen.
het banketstaaf is dat de eigenaars van stal zo vriendelijk zijn geweest mijn vriendin haar kast aan te wijzen :S
ook leuke mensen dus...
de smid heeft zelf een smsje gestuurd dat ze ''iets'' als borg heeft mee genomen dus ze heeft bewijs!

heb mijn vriendin net aan de foon gehad
ze gaat dat afschrift uitdraaien en ermee langs de smid straks en haar zadels terug eisen.
ik houd iedereen wel even op de hoogte want dit is toch bizar.
mijn vriendin gaat sowieso een aanklacht indienen.
dit is gewoon pure diefstal.
volegsn mij als je nog geld van iemand krijgt stuur je een herinnering of aanmaning of iets dergelijks.
iemands spullen zomaar mee nemen. moet niet gekker worden.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:22

Wat idioot zeg. Aangifte moet ze zeker doen, of de politie er iets mee doet is de vraag. Maar goed al komen de zadels terug dan zit je vriendin nog met de schade van de opengebroken kast.
Direct een andere smid nemen en de volgende keer zorgden dat je direct een smid betaald. Scheelt je een hoop gedonder

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:23

Zij heeft wel lef zeg! Gewoon aangifte doen en alles meenemen qua bewijs! Dus dat smsje, en uitdraai van bankafschrift. Niks met smid praten, dit is gewoon stelen en dat mag niet!

Ier

Re:

Ik zou direct aangifte gaan doen hoor. Boontje komt om z'n loontje. Als hij weet dat het wat langer duurt met het geld overmaken omdat het van giro naar bank gaat.. Bovendien is het nogal onbeschoft om een kast open te breken?! Die kosten mag die dan ook wel gaan vergoeden.

Bovendien vind ik het z'n eigen schuld dan, je vriendin heeft bewijs genoeg: smsje & rekeningafschrift dat ze het WEL heeft overgeschreven.

Wat een onbeschofte vent zeg.

Raiza

Re: smid neemt zadels mee als ,,borg'' wat zouden jullie doe

Ik zou zeker aangifte doen, en de sms en het bankafschrift als bewijs meenemen.

Ik vraag me alleen af hoelang die smid al op zijn geld moet wachten, lijkt me dat een normale hoefsmid dat niet na 1 of een paar weken doet, maar dat hij dan al lang op zijn geld zit te wachten.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:25

Vreemd verhaal maar vooruit en zijn nu eenmaal vreemde mensen op deze wereld.

ALs de smid echt de zadels heeft meegenomen dan accut aangifte doen en bewijs meenemen.

Zelfs als hij al lang op zijn geld zit te wachten dan is dit nog niet acceptabel, is hij nou helemaal gek geworden

pixie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 16:26

was volgens mij een rekening van december, maar dan nog..
herinnering sturen ipv zadels te stelen vind ik dan wat netter maar ja.
ze gaat er nu dus eerst naartoe kijken of ze het zo kan oplossen en anders gaat ze vanavond met al het bewijs aangifte doen.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:29

niet met de smid regelen,direct polite erbij halen,zal de volgende keer wel geleerd zijn.
Maar,hier wordt de smid wel steeds in de hand betaald,en direct.
krijg je de minste problemen mee.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:31

Ik zou gelijk niets meer met die man te maken willen hebben. Iemand die zulke streken uithaalt daar valt vaak niet mee te praten.

Gewoon gelijk aangifte doen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:32

Je hoort nu natuurlijk niet de kant van de hoefsmid, of het een hoop getouwtrek is geweest om de rekening enzo.
Maar zij zit toch hartstikke fout!!!
Als ze je vriendin wil dwingen om te betalen dan kan ze daar gewoon een deurwaarder voor inschakelen.
De deurwaarder heeft dan misschien na verloop van aanmaningen en mislukte betalingsregelingen het recht om iets van VERGELIJKBARE waarde in beslag te nemen, maar die hoefsmid absoluut niet!!!
Dit is gewoon diefstal, erg dom van haar want je vriendin kan nu aangifte doen bij de politie met het smsje als bewijs.

Ik zou zeker aangifte doen bij de politie, en de hoefsmid kan de schade aan de kast ook nog betalen. Met die hoefsmid zou ik ook geen zaken meer willen doen, maar dat zal wel wederzijds zijn.
Maar nogmaals, ik hoor natuurlijk maar het verhaal van één kant.
Ben benieuwd hoe dit afloopt!

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:33

Dit is wel een heel raar verhaal.En zadels van 3000 euro per stuk???Dan is het zowiezo erg dom om die op stal te laten hangen.Eigenlijk geloof ik dit verhaal niet helemaal,want als het een echte smid is gaat hij niet zomaar zijn reputatie op spel zetten door zoiets als dit te doen.Hij zal toch wel bekend zijn in de buurt neem ik aan?Als ik het helemaal mis heb...dan zo snel mogenlijk de politie bellen.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:34

naja zeg, wat belachelijk!!
Als ze dat bij mij hadden gedaan.. pff

Ik ben benieuwd hoe het afloopt...

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:35

Ik vind het maar een raar en wazig verhaal. Er zal vast wel meer meespelen want een smid gaat zijn naam niet op het spel zetten om niks.
Betalingen zijn toch ook meestal contant direct na het gedane werk? Of ben ik de enige die het zo doet???
En als hij zijn werk goed heeft verricht, dan heeft hij ook recht op zijn geld, net als ieder ander die werkt.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:37

wyko schreef:
Ik vind het maar een raar en wazig verhaal. Er zal vast wel meer meespelen want een smid gaat zijn naam niet op het spel zetten om niks.
Betalingen zijn toch ook meestal contant direct na het gedane werk? Of ben ik de enige die het zo doet???
En als hij zijn werk goed heeft verricht, dan heeft hij ook recht op zijn geld, net als ieder ander die werkt.

dat is vaak zo, maar niet altijd.
Zo geven is nl (volgens mij hoor, iig is het normaal zo ) zwart.
Dan steken ze het zeg maar zo in hun zak, en als het via de acceptgiro gaat moet je er belasting over betalen. (en dat moet ook gebeuren, anders krijgen ze argwaan )

Althans, daar had ik het laatst nog over.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:38

ik zag in een ander topic dat je in spijkenisse woont, mag ik vragen wat de naam van die hoefsmid is en op welke stal je vriendin staat, mijn paard staat namelijk ook in spijkenisse.

Tessa40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:40

Nou, de belastingdienst is ook niet helemaal gek hoor. Die weet aan de inkoop (aantal ijzers, aantal nagels etc) wel ongeveer wat er binnen hoort te komen. Als daar erg veel verschil tussen zit kan een smid een leuk onderzoekje verwachten...