Wat vinden jullie van sporen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Wat vinden jullie van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:26

Sporen je ziet ze nogal vaak en meestal nog onnodig ook. tenminste dat vind ik. Ik kan er niet tegen als ik iemand op een heel jong paardje met sporen zien rijden en dan nog niet eens goed kan aandrijven. oftewel ze schoppen gewoon. wat vinden jullie daarvan?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:28

Ik vind dat je pas met sporen mag gaan rijden als je meer gaat doen dan alleen basis, dus wat meer dressuuroefeningen gaat doen. Je moet dan een mooie stille beenligging hebben en nog steeds met je kuit drijven....

Sporen worden heeeeeel veel en vaak om verkeerde redenen gebruikt (paard is niet voor het been bijv) en ook door ruiters die hun hakken niet uitdrukken en dus alleen maar prikken! Vreselijk vind ik dat!!

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:32

ik vind dat je zo en zo een jong paard niet met sporen moet rijden,
ik rij zelf af en toe met sporen maar ik gebruik ze echt bijna niet!
een jong paard moet je juist op je been leren reageren,
en niet een stuk ijzer in ze buik proppen!
ik vind echt dat heel veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn en alleen maar sporen dragen omdat het stoer staat, ze denken dat het werkt, of het eens willen ´proberen´ en ondertussen een zeef maken van hun lieve leuke paardje, en nog zeggen goh me paard loopt steeds beter door!
wacht maar tot die paarden allemaal sporendoof (niet meer reageren op de spoor en doen wat ze zelf willen) worden dan zijn het (piep) beesten en legt het helemaal aan de paarden en zelf hebben ze niets gedaan!

Als je met sporen kan rijden,
heb ik er geen probleem mee als je dat doet!
maar je ziet er echt kinderen, en zelf volwassenen,
die er niet mee om kunnen gaan en dan,
na een jaar gaan zeuren dat hun paard niet meer op het been reageert.
ook gebruiken mensen ze om hun paard na voren te krijgen,
een tip DOE DIT NIET je bereikt er voor even wat mee,
en daarna heb je niks meer aan je paard,
kan je weer opnieuw beginnen,
en zit je zelf te zeuren dat je paard niet meer op het ben reageert

naja dit is zo ongeveer mijn mening, er zullen genoeg mensen zijn die er anders over denken maar mijn mening is je mag met sporen rijden mits je er mee om weet te gaan

Merr

Re: Wat vinden jullie van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:36

Als je ze goed kunt gebruiken, en genoeg ervaring hebt, en ze nodig bent heb ik er geen problemen mee.

*1000e bericht *o/* *

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:37

melmel schreef:
Als je ze goed kunt gebruiken, en genoeg ervaring hebt, en ze nodig bent heb ik er geen problemen mee.

*1000e bericht *o/* *

dat probeerde ik dus te zeggen,
werd alleen beetje lang verhaal

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:41

l0rdJ schreef:
melmel schreef:

*1000e bericht *o/* *

dat probeerde ik dus te zeggen,
werd alleen beetje lang verhaal

Haha, nou dan denken we er iniedergeval hetzelfde over

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:42

gelukkig wel ik hoop niet eigenlijk dat er mensen zijn die er anders over denken

arme paarden

(gaat slapen weltruste)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:34

Ik word meer en meer tegen... Weinig dat je met je been niet kan en met spoor wel. En als dat wel zo is moet je eens gaan nadenken.

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:30

Dit hoort hier volgens mij niet hoor..:p

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:18

Of het hier wel of niet hoort... maar mijn menig komt wel..
Ik rij zelf zonder sporen omdat Bella heeeeeeel erg goed reageerd.. Als je een paardje heb wat niet goed reageerd zou ik met knop spoortjes gaan rijden als je het kan.. niet van die mensen die constant met hun hak opgetrokken zitten.. want dan maak je je paard alleen maar botter van..
Maar op een manege vind ik dat je ze niet moet gebruiken.. want niet veel manege ruiters weten hoe je ze kan gebruiken..

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:22

sporen vind ik wel kunnen als je hoger gaat rijden en dan alleen maar als het echt nodig is. ook moet je er goed mee om kunnen gaan en dus niet je paard heel de tijd aanprikken

fionaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:08

ik gebruik ze wel .. omdat het nodig is.. maar 9 van de 10 keer dan is het de binnenkant zeg maar van mn kuit enzo

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:10

J a het probleem is waneer is het eigenlijk nodig. Als een paard niet goed voorwaarts is dan kan je toch beter een tikje met je zweep geven.

Mnique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:22

Ik heb ook niks tegen sporen mits goed gebruikt(goh we hebbe zo'n beetje allemaal dezelfde mening )

lampjerulez schreef:
J a het probleem is waneer is het eigenlijk nodig. Als een paard niet goed voorwaarts is dan kan je toch beter een tikje met je zweep geven.

Hmm niet mee eens... Ik denk als je paard niet goed voorwaarts is(en dus niet goed genoeg voor het been) Met sporen gaan rijden toch wel een goede oplossing KAN zijn(mits goed gebruikt)
1x been, nog een x harder been geen reactie dan een x keer je sporen gebruiken... Ik denk dat dat toch zou moeten werken om je paard beter voor 't been te krijgen?!

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 16:28

ja misschien heb je wel gelijk..

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:36

ik vind dat je jonge paarden niet met sporen met rijden. als ze niet aan het been zijn vind ik dat je ze het moet leren dmv een zweepje te pakken en wanneer je kuit geeft tegelijk met je tong klikken en een tikje met de zweep op zn schouder moet geven. dan leert een paard dat heel snel aan het been te komen. Ik vind met sporen rijden ook wel een beetje laksigheid als ik dat soms zie. ik vind dat als je been geeft het paard moet reageren door naar voren te gaan. veel ruiters (met alle respect he!) rijden hun paard niet aan het been waardoor het paar niet vooruit te branden is en ze met sporen gaan rijden. dit werkt in het begin maar daarna moeten er grotere sporen komen want dan luistert het paard niet meer naar die kleine spoortjes. ik vind dat een foute manier. ik rijd mijn 6-jarige zonder zweep en met een spoortje van 1cm lang. ze zitten helemaal onder aan mn hakken (afgezakt), zodat je ze hoort 'tikken' als ik over de tegels loop. Bovendien steken mijn benen wat onder het paard uit dus ik raak het paard zelden met mn sporen. Die van mij hoef ik maar met mn kuit een beetje in te komen en die loopt meteen voorwaarts. En als je echt een paard hebt wat moeilijk voorwaarts gaat moet je misschien overwegen om 'm wat meer haver te geven (ipv brok). Dat heb ik met die van mij ook gedaan! Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Mnique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:41

Ja daar heb je ook gelijk in. Maar om het paard voor 't been te krijgen(als hem dit nooit goed is geleerd oid) denk ik dat sporen wel een oplossing kunnen zijn.
Als ik op een pony zit die niet goed voor 't been is pak ik meestal een zweep(ik rijd nooit met sporen omdat ik mn beenhouding nog niet goed genoeg vind) en dan is 't dus zo van 2x kuit, geen reactie is tik, dan merk je al snel verschil bij je paard. Maar ik denk dan dat je ipv van die zweep ook wel sporen kunt gebruiken?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:27

MA --VMR

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:32

heb niet bepaald een jong paard meer ze is nu 7 maar die straft je af als je je sporen niet goed gebruikt
Ik vind nog altijd sporen moet je verdienen, en daar bedoel ik dus mee zonder sporen laten zien dat je kan rijden
Sporen dienen er ook alleen maar voor om net die ene hulp een klein beetje precieser te geven
En voor de rest moet het paard aan het been zijn, het is net even dat ene kleine hulpje wat je bij bepaalde oefeningen nodig hebt

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:53

het doet me altijd pijn in het hart als ik een ruitertje van een jaar of 6 voorbij zie komen met sporen om (en dan lekker hard porren want de pony is natuurlijk lui) Maar bij goed gebruik (door wie dan ook) tja, prima.

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:54

ik vind het geen probleem als mensen met sporen rijden mits ze goed gebruikt worden.
al snap ik soms niet waarom mensen met sporen rijden op een jong paard. maar goed daarover zijn de meningen verdeeld.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:04

Zolang ze goed en eerlijk gebruikt worden, vind ik het goed.

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:05

Met goed gebruik heb ik er geen problemen mee.
Maar ik zie vaak genoeg mensen voorbij komen die hun benen totaaal niet stil kunnen houden, en heel de tijd met de spoor zitten te prikken.. nee doe ze dan maar af

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:06

Heb er niks tegen, wel zijn het hulpverfijners/sterkers en geen dingen om je paard als straf mee te porren. En je moet je onderbenen goed stil kunnen houden.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:53

em niks meer aan toe te voegen.. natuurlijk drijf je wel eens ff door om dat te verwachten maar volgens mij heb ik vrij stil been en hij reageerd int algemeen heel goed.. * niet als er andere opgaan dat vind ik altidj zo frapant dan is die ineens een traag beest.. ze vinden hem altijd een sloom beest dat niet op de been reageerd.. terwijl die bij mij altijd super actief is en vaak top op het been en fijne hulpjes reageerd*