Jonge merrie aanschaffen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Jonge merrie aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:14

Ik wil een jonge merrie gaan aanschaffen, ongeveer een jaarling. Ik weet alleen nog niet wat ik precies zoek daarom ben ik nog niet actief op zoek Ik weet wel m'n eisen:
- Eerste voorwaarde is dat het een echte knuffel is en bij de vorige eigenaars goed verzorgd is
- Moet stamboompapieren en paspoort hebben en gechipt zijn (weet niet zeker of dat op deze leeftijd al gebeurd is, paspoort en chip?!)
- Moet gewend zijn aan halster, meelopen e.d en al een beetje verkeersmak zijn. Ook het liefste gewend zijn aan andere paarden
- Moet grootste deel van het jaar in de wei kunnen staan (ook wel eens modderige wei dus moet niet een heel breekbaar paard zijn )
- Moet goede harde hoeven hebben
- Moet een zeer rustig karakter hebben; als ik er in de toekomst mee wil gaan rijden zoek ik vooral een paardje dat nergens van schrikt maar wel een beetje voorwaarts blijft. Ik zoek zeker geen dressuurtalent; moet recreatief ingezet kunnen worden.
- Uiteindelijke stokmaat zo'n 1.50
- Budget tot 600 euro ongeveer (ligt aan 'kwaliteit' uiteraard)

Ik vroeg me af welk ras bij deze eisen past. Ik zit zelf te denken aan een Welshje, maar die zijn vaak wat feller wat ik dus niet wil. En koudbloeden vallen buiten mijn budget meestal. Dus iemand een idee, dan hoor ik het graag. Ook wanneer je een paardje hebt staan die aan deze eisen voldoet, graag reageren Ik weet nog niet of ik tot aanschaf over kan gaan, vandaar dat dit niet echt een advertentie is, maar ik wil me wel alvast orienteren en wie weet komt de perfecte al voorbij!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:28

Een jaarling die verkeersmak is?

Denk dat die er niet zoveel zijn eerlijk gezegd.
Waarom wil je graag een jaarling en geen ouder paard dat al gereden is?
Al is 600 euro natuurlijk geen groot budget voor een redelijk paard.
Denk dat het behoorlijk moeilijk word om iets te vinden dat zeker braaf is en geschikt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:33

Jij zoekt dus een brave jaarling, die wat groter wordt dan de meeste pony's, die papieren moet hebben, een paspoort en een chip, ze moet al veel in de hand geweest zijn en je hebt maar 600 euro? Dat wordt erg lastig.... Ik denk dat je iets te naief bent.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:34

Uhhh... en wat te denken dat die diertjes nog in hun 'pubertijd' moeten komen dus toch opvoeding moeten krijgen dan knuffelen....???

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:36

Maar met knuffelen is toch alles op te lossen, als je maar lieeevvvv voor je paardje bent.

Lotti

Re: Jonge merrie aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:42

jaarlingen zijn naarlingen dus de meeste krijgen hun pubertijdstreken.
600 euro is idd heel erg weinig als je dan nog rekent dat het paard in de opfok moet (kost ook geld) en je er 2 jaar geld aan kwijt bent en er niet echt mee aan het werk kan.
Niet voor iedereen is dit een probleem ,maar het blijft veel geld voor alleen maar knuffelen, beetje grondwerk en poetsen van je paard.
Zeker als je maar 600 euro startbudget hebt zou ik er erg goed over nadenken.
Zoiezo laat ik de jaarlingen liever over aan mensen die al een tijd in de wereld van veulens, enters,twenters zitten en weten hoe ze er exact mee moeten omgaan.
Iets is snel verkloot namelijk.

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:48

Een jonge IJslander voldoet aan zowat al je eisen behalve ... 600 euro. Daar krijg je dr echt geen voor
Ze zijn wel zeer lief, makkelijk in de omgang en goed ...
Hoe noem je dat in het Nederlands? Great Willingness iig

Ik heb nog wel een adres als je dr eentje zoekt In alle kleuren en maten

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:51

Ehm, IJslanders worden geen 1.50 toch.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:51

mmm je hebt eisen in je pakket die bij een volwassen paard horen, maar niet bij een jaarling. verkeersmag is een die niet helemaal realistisch is. ikzelf heb een superb extreem brave 9 maanden oud veulen, maar verkeersmak is die zeker nog niet. dit komt allemaal nog wel, daar heb je nog jaren de tijd voor.
600 euro en papieren moet op zich wel kunnen, maar dan heb je er een van de markt en zullen bovenstaande eisen wegvallen.
ook kun je van een jarling zeker niet zeggen of het een schrikpony wordt of een sul onder het zadel en in de omgang. je krijgt namelijk nog de pubertijd etc, en dan kunnen ze compleet omlsaan.
ik zou als ik jou was keizen voor iets ouders, of je eisen pakket drastisch aanpassen om teleurstellingen te voorkomen

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:01

Een Merens zou perfect bij je passen, maar helaas niet bij je budget. Voor een jaarling met goede papieren betaal je heel veel meer dan 600 euro.

Misschien wat langer sparen?

Groetjes
Soma

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:17

Ja ik zou ook wat langer sparen en voor een 3 jarige gaan dan ofzo want echt veel kun je er niet voor kopen en dan nog het onderhoud en dan nog eens 2 jaar wachten dat is echt duur(al rond de 1000-1500,-)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:18

Het is altijd moeilijk een paard te vinden bij een budget, doorsparen kan ook nog? Een jaarling is leuk, maar je hebt er nog 2 jaar de zorg voor voor je er wat mee kan, kun je die 2 jaar (financieel) overbruggen? Ook jonge paarden leren nog elke dag en dat is niet altijd even makkelijk, je moet er mee om kunnen gaan.

ik wens je suc6 met zoeken, ik zou zo niets weten./

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:22

Over jaarlingen en verkeersmak, dat kan wel hoor. Die van mij is ook verkeersmak. Nog wel even oefenen op traktors en vrachtauto s maar verder. Ik heb haar dat dan wel al gelijk als half jarige geleerd.
Het is dus wel mogelijk maar je vind ze niet zo gauw, want ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat al doen of daar de tijd voor hebben.

Verder ga ik met de rest mee.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:04

Een vriendin van mij heeft een veulentje gehad en ging er elke dag mee langs bouwplaatsen e.d en dat beestje was toen super verkeersmak als jaarling. Dat bedoel ik dus met verkeersmak, dat iemand er actief mee bezig is geweest om dit aan te leren. Deze pony is nog steeds super verkeersmak dus ik weet zeker dat het meegeholpen heeft.
Verder is dit budget uiteraard niet voor een volwassen paard, ik heb al een paard die echt wel meer gekost heeft en waarvoor ik ook de kosten voor moet dragen voor verzorging, dus heb ik echt wel meer geld over dan dit budget, maar ik vind gewoon dat een dier dat nog niet ingereden is en bovendien geen paardenmaat krijgt niet boven de 1000 euro uit hoeft te komen. Ik ben er ook voor dat de nieuwe eigenaar de aanschaf makkelijk moet kunnen betalen om dat daarna ook de verzorging betaald moet worden, maar ik heb die 600 euro dus niet genoemd als het geld wat ik te besteden heb. Ik heb er geloof ik ook bij gezegd dat ik betaal voor de kwaliteit, dus daar kun je neem ik aan wel uit opmaken dat ik dan meer zou betalen en dat mijn budget dus niet is.
Ik zoek overigens een jongere merrie omdat ik waarschijnlijk geen tijd zal hebben om twee paarden te rijden en dat dus niet eerlijk vindt tegenover de paarden. Ik heb financieel genoeg om die twee jaar te overbruggen. Ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat je dan nodeloos een paard twee jaar loop te voeden e.d, want dat kun je dan ook over een Shetlander zeggen omdat je die niet kunt rijden.
Maar ik zoek nog wel verder, dit was puur ter orientatie

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:49

als je geen tijd hebt om beide paarden te rijden zou ik er zeker geen jaarling bijkopen....je hebt wel veel eisen (niet onmogelijk hoor) maar dat moet je wel bijhouden natuurlijk!
kost minstens net zoveel tijd dan wanneer je er eentje extra moet rijden.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:34

Ja en dat is dus precies waarom ik nog twijfel. Ik ben helemaal niet iemand van de impulsieve aankopen (ik was al wel drie jaar bij paarden aan het kijken voordat ik m'n huidige paard kocht). En ik ben dus idd bang dat het misschien tegenvalt kwa verzorging. Er hebben wel eens andere paarden bij gestaan, maar dat was in de zomer dus dan is de verzorging vrij gemakkelijk.
Maar heel veel dingen kun je natuurlijk tegelijk doen, zoals voeren, hoefsmid e.d. Of hebben anderen hier andere ervaringen mee?

fries_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:43

bij ons hebben verschillende type veulens, het zijn allemaal friezen. er zit zeker wat voor jou tussen. kom eens kijken bij ons in het piepkleine plaatsje wartena in friesland. kom langs en geniet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:51

Fries_lover als je even leest vbegrijp je dat ze 600 euro wilt besteden, denk niet dat je daar een fries voor kan kopen?

@Sjen. Misschien is een haflinger wat voor je, zijn redelijk goedkoope en over het algemeen braaf.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:58

@ Fries_lover: bedankt voor het aanbod, maar Friesland is sowieso een beetje te ver En een Fries is idd wel wat duurder.

@ nielsd: Ik heb een Haflinger dus het is idd wat voor me Ik heb er wel aan zitten denken natuurlijk om er een tweede Haf bij te nemen, maar in eerste instantie wilde ik liever een wat slanker paardje erbij. Misschien kom ik toch nog weer op een Haflinger uit

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:00

Een shetlander op stelten?

Denk maar minstens 1000 euro verder voor jouw eisen..

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:03

Zoals gezegd, dit budget is niet genoemd als budget wat ik te besteden heb, maar gewoon dat ik vind dat een onbeleerde pony niet boven de 1000 euro uit hoeft te komen. Ook heb ik erbij gezegd dat betaal voor kwaliteit dus dan meer zou betalen als het me bevalt....maar dat budget had ik er kennelijk beter niet bij kunnen zetten want daar blijft men zich blind op staren

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:06

Bedoel je met stamboompapieren dat het een raspaard moet zijn? Misschien zijn er wel leuke kruisingen/niet-raspaarden te krijgen die binnen je budget vallen. Hopelijk lukt 't om er 1tje te vinden.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:30

Qua ras, is een Connemara misschien iets voor je ? En de Merens is al genoemd, maar je wilde een slanker paardje. Hmm, een Highland pony vind ik heel erg leuk en past volgens mij ook bij jouw (niet-financiele) eisen.

Ik ken best wel wat IJslanders rond de stokmaat van 1,50 m, maar IJslanders voldoen in het algemeen niet aan jouw eis van 'rustig te rijden paard', daarvoor zit er meestal teveel vuur in.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:44

Een tinker past ook goed bij je eisen dan ben je alleen wel meer als 600 euro kwijt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:37

De enige jaarling met papieren die je kunt kopen voor 600 Euro is een Shet denk ik, dus misschien dat je een paardje zonder papieren kunt vinden, hoewel zelfs dat moeilijk gaat worden. Voor niks gaat de zon op.