Kan een paard faken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Kan een paard faken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:36

Dat vrouwen kunnen faken weten we allemaal, maar n.a.v. een topic dat ik net las, kunnen paarden faken.
En dan met name kreupel lopen.
Stellen paarden zich aan wat betreft pijn?

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:37

Ik weet het niet, soms lijkt het wel alsof mijn paard iets nep doet, maar ik weet niet of ik dat nou als faken moet beschouwen..

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:39

Nee, een paard denkt niet zoals wij.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:39

volgens mij kunnen paarden dat niet want als ze iets laten merken en de arts komt zijn ze echt ziek ook hier..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:40

mmm moeilijk.. aan de ene kant zweer ik dat ze soms geintjes uithalen of iest doen waardoor ze lekker onder het werk uitkomen (ooh ik ben zo moe.. of..ooh dat is eng!!) maar aan de andere kant dnek ik niet dat de denkwijze van paarden zo is. alles is gericht op instincten en vermoed niet dat ze echt bewust faken.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:40

Er bestaat iets als "teugelkreupel" Dan is je paard niet lichamelijk kreupel maar gaat hij onregelmatig lopen n.a.v. verkeerde hulpen of hij onttrekt zich aan het werk door zo te gaan lopen.... misscgien dat iemand het duidelijker uit kan leggen...

Wel is het zo dat de een harder is dan de ander.
Het ene paard kan om een gruzeltje in zijn hoef al katskreupel staan en een ander loopt met een baksteen in zijn voet nog door bijvoorbeeld.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:42

Hahaha, ik ken zat paarden die het elke les weer proberen.

Stram lopen, heeeeel hard hoesten in de hoop dat ze snel weer naar stal mogen of in ieder geval niet te hard hoeven werken...

Meestal is ze flink aan het werk zetten genoeg afleiding zodat ze vergeten zich aan te stellen.

Maar ik denk niet dat alle paarden het doen hoor.

Bij ons zijn het voornamelijk de 'slimmere' paarden die goeie trucjes hebben bedacht.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:42

Men zegt van niet, maar ik heb een leuk verhaal van mijn eerste paard

Hij had zich op de wei verstapt en liep onregelmatig. Ik liet hem dus verder staan, zette hem wel nog op de wei, afspuiten en het werd erger en erger tot hij na drie dagen ofzo echt op drie benen liep! Dus ik maakte me enorm ongerust maar goed, als het niet verbeterde met rust dan zou ik de veearts bellen. De dag voordat ik de veearts wilde bellen kwam ik over een andere weg aan dan normaal en dat weggetje liep langs de wei. En ik zag meneer daar vrolijk galopperen en bokken zonder een spoortje onregelmatigheid. Halfverwege de wei zag hij mij aan komen fietsen, ging op de rem en hij keek echt zo van 'oliebol, betrapt!' en trok zijn been op en begon te hinkelen! Ik heb hem ondanks zijn gehinkel gewoon opgezadeld, ben gaan rijden en er was niks meer aan de hand. Blijkbaar wilde hij graag even vakantie

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:43

Urielle schreef:

Hij had zich op de wei verstapt en liep onregelmatig. Ik liet hem dus verder staan, zette hem wel nog op de wei, afspuiten en het werd erger en erger tot hij na drie dagen ofzo echt op drie benen liep! Dus ik maakte me enorm ongerust maar goed, als het niet verbeterde met rust dan zou ik de veearts bellen. De dag voordat ik de veearts wilde bellen kwam ik over een andere weg aan dan normaal en dat weggetje liep langs de wei. En ik zag meneer daar vrolijk galopperen en bokken zonder een spoortje onregelmatigheid. Halfverwege de wei zag hij mij aan komen fietsen, ging op de rem en hij keek echt zo van 'oliebol, betrapt!' en trok zijn been op en begon te hinkelen! Ik heb hem ondanks zijn gehinkel gewoon opgezadeld, ben gaan rijden en er was niks meer aan de hand. Blijkbaar wilde hij graag even vakantie

geweldig verhaal!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:45

Ikzelf ben het inderdaad eens met Margreet, maar in een ander topic las ik net een reactie van iemand die ervan overtuigd was dat paarden kunnen faken.

Ik denk dat het voor ons kan lijken dat het zo is, maar een paard zal toch een andere reden hebben, of te wel pijn, of de herinnering aan pijn, angst...

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:47

nou heb wel eens een paard gezien die was zogenaamd zo kreupel maar daarna rende hij wel vrolijk rond.. dus tjaa ik weet t niet zou gerust kunnen..

ik denk het wel tenminste..

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:47

Wat betreft het verhaal van Urielle, dat is denk ik dan een geval van herrinering aan pijn.
Toen ie jou zag bedacht ie zich weer dat ie pijn aan zijn pootje had. Terwijl de echte pijn al over was.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:48

Horsesandme schreef:
nou heb wel eens een paard gezien die was zogenaamd zo kreupel maar daarna rende hij wel vrolijk rond.. dus tjaa ik weet t niet zou gerust kunnen..

ik denk het wel tenminste..

Vlak niet uit dat paarden vaak door pijn heenlopen.
Als je zelf pijn hebt aan bijvoorbeeld je knie en je moet toch even lopen dan loop je zelf meestal ook op een gegeven moment door de pijn heen en voel je het niet meer.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:48

Urielle schreef:

Hahahha, wat een karakter

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:51

Het ene paard is harder voor zichzelf dan het andere. Maar echt faken, dat geloof ik niet. Kan best dat hij ergens last van heeft als je er opzit, en als hij eenmaal in het land loopt hij nergens last van heeft, maar dat is niet faken. Dat is aan de ruiter/eigenaar om verder te kijken naar mogelijke oorzaken.

Overigens kan een kreupel paard ook door zijn pijn heenlopen, met name op het land. De adrenaline kan er voor zorgen dat hij er dan doorheen loopt. Een kreupel paard hoort in mijn ogen dan ook niet zonder meer op het land, kans dat hij de blessure erger maakt door dat gespring is niet onwaarschijnlijk. Dit natuurlijk afhankelijk van de blessure, een paard met Artrose of HKO is een ander verhaal dan een paard met een peesplessure.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:51

Vanuit de natuur zal een kreupel paard er alles aan doen om niet op te vallen tussen z'n gezonde soortgenoten, dat trekt immers de aandacht van roofdieren en de zwakkeren gaan het eerste...

Nou staan onze paarden vaak toch al een stuk verder van de natuur af en zal dat allemaal niet zo'n issue meer zijn, maar ik geloof er niet in dat ze dat instinct volledig kwijt zijn.

Kreupelheid faken staat daar lijnrecht tegenover en daarom geloof ik er dus niet in.

Dus Urielle, jouw paard ziet jou blijkbaar als een gevaarlijk roofdier

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:56

Eehhh, nee, juist níet, Margreet. Als hij Urielle als gevaarlijk roofdier zag, dan bedacht hij zich wel twee keer om haar hem kreupel te laten zien lopen. Stel je voor dat ze achter 'm aan komt en hem opeet!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:58

Hahaha, ocharm. Nee hoor, het was een heel vrolijk en eerlijk paard maar erg ondeugend en verschrikkelijk slim. Hij had ook echt gevoel voor humor (vaak ten koste van het vrouwtje natuurlijk ). Ik weet zeker dat het over was toen ik erop stapte en ik denk dat hij achteraf maar een dag of twee, drie onregelmatig is geweest. Ik kan me nog voorstellen dat hij idd mij heeft geassocieerd met 'O ja, ik was kreupel.' zoals Marliesje zegt. Maar ik vond het meer dan typisch dat hij op de wei zodra ik keek die hele week op drie beentjes liep en zodra ik weg was gewoon rondhuppelde - tot ik weer keek.
Ik vond het een geweldige stunt van hem
Ik kan een boek vol schrijven over andere gekke dingen die hij uithaalde

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:59

Met het roofdier op z'n rug liep hij toch goed?

Maakt ook niet uit verder....

Ik geloof iig pertinent niet in faken.
Ook niet in paarden die stokkreupel hun hok uit komen en eerst "warm moeten draaien" trouwens en dan "is er niks meer aan de hand", die zijn gewoon niet goed

simodi

Re: Kan een paard faken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:01

Volgens mij kunnen dieren niet bewust faken, want ze denken niet bij voorbaat na over hun gedrag. Wat wel kan gebeuren is dat ze denken dat ze iets voelen. Bijv. paard heeft erg pijn gehad door een blessure of verwonding en gaat daar op een bepaalde manier naar lopen of zich naar gedragen. Op een gegeven moment is de oorzaak weg, maar blijft het dier zich toch nog hetzelfde gedragen als toen hij die pijn nog had. Dat zit dan zo in zijn systeem, dat ie niet door heeft dat de oorzaak er helemaal niet meer is. Je zou het een soort onbewust faken kunnen noemen.
Verder heb je natuurlijk ook paarden die spoken faken, nl een oorzaak zoeken om te schrikken en te staken en gewoon geen zin in het werk hebben en er zo onderuit willen komen. Mijn ouwe merrie "faket" weleens dat ze te moe is om te bewegen en blijft dan stokstijf staan in de paddock, ondanks mijn opjaagpogingen (met zweep!). Gebeurt er iets waar ze van schrikt dan beweegt ze uiteraard wel en komt dan vervolgens tot de conclusie dat rennen en bokken toch wel leuk is en gaat dan nog lekker van pret even door (staart er op, oortjes naar voren). Nou, dan vind ik die moeheid toch echt wel een beetje gefaked !!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:02

Nou ik kan niet wachten op je boek Urielle !

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:06

Margreet schreef:

Maakt ook niet uit verder....

Ik geloof iig pertinent niet in faken.
Ook niet in paarden die stokkreupel hun hok uit komen en eerst "warm moeten draaien" trouwens en dan "is er niks meer aan de hand", die zijn gewoon niet goed

Toch heeft die van mij daar wel last van, niet stokkreupel, maar ze loopt het eerste kwartier niet goed. Ze is 23 en heeft last van artrose, wanneer ze warm gedraaid is, heeft ze nergens meer last van en kan je zonder problemen gewoon gaan rijden.

Verder geloof ik niet echt in faken, maar toch zijn er best paarden die iets enger vinden dan in werkelijkheid om op die manier onder het werk uit te komen.

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:07

Margreet schreef:
Zo bekeken klopt jouw redenering dan idd weer wel. Ik was gefocust op het kreupel in de wei lopen...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:08

Maar wou je beweren dat dat helemaal goed is dan anne7?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:08

anne7 schreef:
Verder geloof ik niet echt in faken, maar toch zijn er best paarden die iets enger vinden dan in werkelijkheid om op die manier onder het werk uit te komen.

Ik denk dat je daar te maken hebt met aangeleerd gedrag ipv faken. Je ziet vaak bij angstige ruiters dat de paarden ook onzeker worden en die ruiters van schaapmakke paarden enorm kijkerig kunnen maken. De ruiter brengt zijn angst over, of stopt met rijden zodra hij denkt dat een paard gaat schrikken en het paard gaat erop anticiperen.